{"id":678,"date":"2021-05-11T10:47:37","date_gmt":"2021-05-11T10:47:37","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=678"},"modified":"2021-05-11T10:47:37","modified_gmt":"2021-05-11T10:47:37","slug":"basta-bmw-for-en-bilresa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-bmw-for-en-bilresa\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta BMW f\u00f6r en bilresa"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r en l\u00e5ng bilresa beh\u00f6ver du gott om plats f\u00f6r familjen, en bekv\u00e4m och s\u00e4ker bilresa och tillr\u00e4ckligt med h\u00e4stkrafter f\u00f6r att hela tiden vara medveten och njuta av resan. BMW X5 xDrive \u00e4r den perfekta kandidaten f\u00f6r jobbet med tillr\u00e4ckligt med ben- och huvudutrymme, bagageutrymme och mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med kraft.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 xDrive<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta BMW X5 luftade sin debut i b\u00f6rjan av 1999 och blev senare ett riktm\u00e4rke f\u00f6r lyxiga mellanstora SUV:er. Hittills har det funnits fyra generationer d\u00e4r den nuvarande leds av G05 BMW X5. Det finns ocks\u00e5 tre nya X5 M-modeller som kommer i serien.
BMW X5 2021 \u00e4r en kombination av stil, status, komfort och kraft. Om du ska ut p\u00e5 en l\u00e5ng bilresa beh\u00f6ver du definitivt tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r alla familjemedlemmar, om du inte \u00e5ker ensam. BMW X5 \u00e4r den n\u00e4st st\u00f6rsta SUV som BMW erbjuder sin fanbase.
I 2021 \u00e5rs version har man offrat n\u00e5gra av dess terr\u00e4ngegenskaper till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r b\u00e4ttre hantering och mer komfort p\u00e5 v\u00e4gen. Dessutom \u00e4r interi\u00f6ren \u00f6verl\u00e4gsen tidigare modeller och det k\u00e4nns ganska avkopplande att \u00e5ka i X5.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 motorkapacitet<\/h4>\n\n\n\n

Eftersom BMW X5 SUV \u00e4r ett relativt stort fordon erbjuder den m\u00e5nga motoralternativ, b\u00e5de bensin och diesel. Samtliga kommer i en 8-v\u00e4xlad automatisk ZF 8HP-v\u00e4xell\u00e5da. Det finns ocks\u00e5 m\u00f6jlighet att para ihop en bensinmotor med en br\u00e4nslecellsdriven elmotor.
Alternativ f\u00f6r bensinmotorer:
\u25cf X5 xDrive40i: B58B30M1 3.0 L l6 turbo, 330 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 xDrive50i: N63B44M3 4.4 L V8 twin turbo, 456 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 xDrive45e, en kombination av B58B30M1 3.0 L l6 turbo och en synkron elektrisk motor, 389 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 M, S63 4.4 L V8 med dubbelturbo, 591 h\u00e4stkrafter.
\u25cf X5 M Competition, S63 4.4 L V8 twin-turbo, 617 h\u00e4stkrafter.
Dieselmotoralternativ:
\u25cf X5 xDrive25d: Dieselmotorer: \u25cf X5 xDrive25d: X5 xDrive25d: B47B20 2.0 L l4 turbo, 231 h\u00e4stkrafter
\u25cf X5 xDrive30d: B57D30 3.0 L l6 turbo, 261 h\u00e4stkrafter
\u25cf X5 xDrive40d: B57D30A 3.0 L l6 turbo, 335 h\u00e4stkrafter
\u25cf X5 M50d: B57D30C 3.0 L l6 quad-turbo, 394 h\u00e4stkrafter
BMW X5 M Competition har det snabbaste motoralternativet och n\u00e5r fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 bara 3,7 sekunder. \u00c4ven om detta sinne l\u00e5ter vansinnigt snabbt f\u00f6r en SUV \u00e4r de andra ”l\u00e5ngsammare” motoralternativen ocks\u00e5 mycket snabba, med en genomsnittlig tid p\u00e5 5 sekunder.
Ing\u00e5ngsmotorn \u00e4r xDrive 30d, som klarar jobbet p\u00e5 6,1 sekunder och som k\u00e4nns fantastisk, trots att den \u00e4r den l\u00e5ngsammaste motorn. V\u00e5ra toppalternativ n\u00e4r det g\u00e4ller motoralternativ \u00e4r X5 xDrive30d och X5 xDrive40i. Men oavsett vad du v\u00e4ljer accelererar alla dessa mycket snabbt och skulle g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att passera andra fordon p\u00e5 ett s\u00e4kert s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

BMW X5 G05 – Fj\u00e4dring, hantering och k\u00f6rning<\/h3>\n\n\n\n

Alla BMW X5-modeller, bortsett fr\u00e5n M50i, har luftfj\u00e4dring som standard. K\u00f6rningen \u00e4r mycket j\u00e4mn och imponerande. Du kommer att m\u00e4rka de flesta gropar eller skarpa kanter p\u00e5 v\u00e4gen, med enda undantaget BMW X5 xDrive 45e, eftersom den har ett n\u00e5got fastare grepp om v\u00e4gen, kanske p\u00e5 grund av sina 21-tums hjul.
N\u00e4r det g\u00e4ller styrningen \u00e4r den mycket stabil under hela k\u00f6rningen. Vridna v\u00e4gar, raka linjer, regn eller sn\u00f6 st\u00f6r inte BMW X5 xDrive.<\/p>\n\n\n\n

Motorljud, interi\u00f6r och funktioner<\/h3>\n\n\n\n

Du kan tydligt h\u00f6ra motorns varv, \u00e4ven med dieselalternativen, vilket \u00e4r en trevlig \u00f6verraskning. En rolig liten detalj \u00e4r att om du v\u00e4ljer k\u00f6rl\u00e4get Sport kommer h\u00f6gtalarna faktiskt att f\u00f6rst\u00e4rka ljudet fr\u00e5n motorn och artificiellt spela upp racingljud f\u00f6r dig. Detta kan tilltala vissa, men definitivt inte alla.
F\u00f6rarplatsen \u00e4r imponerande bekv\u00e4m. Med den typiska elektriska s\u00e4tesjusteringen f\u00f6r BMW och ryggst\u00f6dets vinkel samt en utdragbar kudde med l\u00e4ndst\u00f6d kan BMW:s s\u00e4te gl\u00e4dja alla, oavsett hur bortsk\u00e4mda de \u00e4r.
Infotainmentsystemet har som standard en 12,3-tumssk\u00e4rm med de finaste funktionerna som BMW har att erbjuda. Navigeringen \u00e4r mycket tillf\u00f6rlitlig och enkel att anv\u00e4nda. B\u00e5de Apple CarPlay och Android Auto finns tillg\u00e4ngliga f\u00f6r att ansluta till din smartphone, liksom USB och Bluetooth.
S\u00e4tets f\u00f6rh\u00f6jda position ger f\u00f6raren en riklig synvinkel och en kommenderande plats p\u00e5 v\u00e4gen. Infotainmentkontrollerna \u00e4r enkla och intuitiva men \u00e4nd\u00e5 mycket effektiva. BMW-l\u00e4dret \u00e4r av h\u00f6g kvalitet och instrumentpanelen \u00e4r fantastiskt lyxig.
\u00c5 andra sidan \u00e4r sikten bakifr\u00e5n inte lika riklig som framifr\u00e5n. D\u00e4rf\u00f6r har BMW implementerat en hel del parkeringskameror och sensorer f\u00f6r att hj\u00e4lpa dig n\u00e4r du parkerar. Sidof\u00f6nstren \u00e4r n\u00e4stan vertikala, vilket ger bonuspo\u00e4ng f\u00f6r sikten p\u00e5 sidorna. Backkameran kan ocks\u00e5 spela en stor roll n\u00e4r det g\u00e4ller att hj\u00e4lpa dig att k\u00f6ra bakl\u00e4nges. En vy uppifr\u00e5n och ner \u00e4r ocks\u00e5 tillg\u00e4nglig f\u00f6r att v\u00e4gleda dig.<\/p>\n\n\n\n

Dina fr\u00e5gor om BMW X5 besvarade<\/h2>\n\n\n\n

Hur mycket kostar BMW X5 i instegsutf\u00f6rande?<\/h4>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 funktioner och motoralternativ varierar priset p\u00e5 2021 \u00e5rs BMW X5 kraftigt. Den l\u00e4gsta kostnaden f\u00f6r en helt ny SUV av modellen \u00e4r cirka 60 000 kronor f\u00f6r en sDrive40i. Fordonet har str\u00e5lande recensioner och bra betyg. Trots att det \u00e4r en X5 p\u00e5 instegsniv\u00e5 ger den bra prestanda, komfort och stil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW X5 dyr att underh\u00e5lla och serva?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4gare av BMW X5 har rapporterat att de genomsnittliga reparationerna varierar mellan 150 och 400 dollar per service varje 10 000 mil. St\u00f6rre reparationer av komponenter i drivlinan kan kosta mellan 1 000 och 3 500 dollar eller \u00e4nnu mer i st\u00f6rre fall. Det \u00e5rliga underh\u00e5llet uppskattas till i genomsnitt 1 400 dollar eller i vissa fall s\u00e5 mycket som 1 800 dollar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en begagnad BMW X5 p\u00e5litlig?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4r man k\u00f6per en begagnad BMW spelar m\u00e5nga faktorer in. Har fordonet servats och underh\u00e5llits regelbundet och korrekt? Har det k\u00f6rts aggressivt? Generellt sett \u00e4r X5:or h\u00e5llbara maskiner och de nyare X5:orna hamnar p\u00e5 andra plats n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet i kategorin mellanstora lyxiga SUV:er, till och med f\u00f6re Volvo XC90 och Range Rover Sport.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r en l\u00e5ng bilresa beh\u00f6ver du gott om plats f\u00f6r familjen, en bekv\u00e4m och s\u00e4ker bilresa och tillr\u00e4ckligt med h\u00e4stkrafter f\u00f6r att hela tiden vara medveten och njuta av resan.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":679,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/678"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=678"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/678\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/679"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=678"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=678"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=678"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}