{"id":670,"date":"2021-05-11T10:45:17","date_gmt":"2021-05-11T10:45:17","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=670"},"modified":"2021-05-11T10:45:17","modified_gmt":"2021-05-11T10:45:17","slug":"basta-bmw-for-en-forsta-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/basta-bmw-for-en-forsta-bil\/","title":{"rendered":"B\u00e4sta BMW f\u00f6r en f\u00f6rsta bil"},"content":{"rendered":"\n

N\u00e4r man talar om f\u00f6rsta bil f\u00f6r nya f\u00f6rare \u00e4r det viktigaste att t\u00e4nka p\u00e5 s\u00e4kerhetsfunktioner och att undvika mer kraft \u00e4n vad du kan hantera. Dessutom beh\u00f6ver du n\u00e5got prisv\u00e4rt, eftersom du som ny f\u00f6rare troligen \u00e4r ung. Detta g\u00f6r en BMW Series 1 till ett perfekt fordon f\u00f6r nya f\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

BMW Series 1 F40<\/h2>\n\n\n\n

Tredje generationens BMW Series erbjuder en subkompakt hatchback i antingen xDrive- eller framhjulsdriftsutf\u00f6rande.
Det som g\u00f6r den h\u00e4r bilen till en bra f\u00f6rsta bil f\u00f6r en ny f\u00f6rare \u00e4r att Serie 1 F40 \u00e4r mindre \u00e4n de flesta BMW:er, saknar kraft f\u00f6r att vara extremt aggressiv p\u00e5 v\u00e4gen och \u00e4r dessutom ganska s\u00e4ker att k\u00f6ra, b\u00e5de i trafiken och utanf\u00f6r stan.
Med m\u00e5tten 170 tum l\u00e5nga (2,67 meter) och 71 tum breda (1,80 meter) \u00e4r BMW Series 1 ganska l\u00e4tt att parkera med. Och med 5 av 5 stj\u00e4rnor i Euro NCAP:s s\u00e4kerhetstest \u00e4r det h\u00e4r fordonet mycket s\u00e4kert att k\u00f6ra, \u00e4ven f\u00f6r oerfarna f\u00f6rare.
BMW Series 1 finns i fyra olika trims: Luxury, Advantage, Sport och M Sport trim. Den har en mycket imponerande och ganska mjuk fj\u00e4dring. F\u00f6r f\u00f6rare som drabbas av resesjuka p\u00e5 l\u00e4ngre resor, s\u00e4rskilt om det \u00e4r m\u00e5nga kurvor, bek\u00e4mpar BMW 1-serien detta med mjuka sv\u00e4ngar och en bekv\u00e4m k\u00f6rning. Den \u00e4r inte sv\u00e4vande och \u00e4r ganska stabil p\u00e5 v\u00e4gen, \u00e4ven i h\u00e5rdare kurvor.
Trots att det h\u00e4r \u00e4r en framhjulsdriven bil k\u00e4nns den fortfarande som en BMW. Det \u00e4r en mycket stor f\u00f6rb\u00e4ttring, j\u00e4mf\u00f6rt med den tidigare bakhjulsdrivna Series 1. Vindbruset \u00e4r n\u00e4stan n\u00e4ra noll, \u00e4ven i h\u00f6gre hastigheter.<\/p>\n\n\n\n

BMW Series 1 motoralternativ<\/h4>\n\n\n\n

De tillg\u00e4ngliga motoralternativen varierar, och som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en BMW finns det fler bensinmotorer \u00e4n dieselmotorer. Den finns i 6-v\u00e4xlad manuell, 8-v\u00e4xlad automatisk och 7-v\u00e4xlad Getrag M-DCT dubbelkopplingsl\u00e5da.
Alternativ f\u00f6r bensinmotorer:
\u25cf 116i: B38B15 1.5 L l3 turbo med 108 hk.
\u25cf 118i: B38B15 1,5 L l3 turbo med 138 hk.
\u25cf 120i: B48A20 2,0 L l4 turbo, 176 hk.
\u25cf 128ti: B48A20 2,0 L l4 turbo, 261 hk
\u25cf M135i xDrive: B48A20 2.0 L l4 turbo, 302 hk
Dieselmotoralternativ:
\u25cf 116d: B37C15UO 1.5 L l3 turbo, 114 hk
\u25cf 118d: B47D20 2.0 L l4 turbo, 148 hk
\u25cf 120d xDrive: B47D20 2.0 L l4 turbo, 187 h\u00e4stkrafter
Vad dessa siffror inneb\u00e4r \u00e4r att om du \u00e4r en ny f\u00f6rare, eller en f\u00f6r\u00e4lder som vill k\u00f6pa en f\u00f6rsta bil till ditt barn, ger BMW Series 1 mindre kraft \u00e4n vad du normalt skulle f\u00f6rv\u00e4nta dig av en BMW. Naturligtvis ska dessa motorer inte underskattas eftersom den snabbaste av dem fortfarande kan n\u00e5 fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 bara 4,8 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

BMW Series 1 interi\u00f6r och funktioner<\/h4>\n\n\n\n

Tv\u00e4rtemot vad m\u00e5nga tror ger BMW 1 Series f\u00f6raren gott om utrymme och r\u00f6relsefrihet om du v\u00e4ljer att justera ditt s\u00e4te. Den helt elektriska s\u00e4tesjusteringen kompenserar i viss m\u00e5n f\u00f6r de h\u00e5rda kuddarna i dessa BMW:er.
N\u00e4r det g\u00e4ller passagerarutrymmet ligger bakdelen n\u00e5got f\u00f6re rivaler som Mercedes A-klass eller BMW A3, men fortfarande bakom rymligare bilar i segmentet som Seat Leon. Generellt sett kommer dina passagerare som \u00e4r under 1,80 meter l\u00e5nga att tycka att baks\u00e4tet \u00e4r bekv\u00e4mt, annars kan de stryka lite mot takfodret.
Bagageutrymmet \u00e4r inte s\u00e5 rikligt. Du f\u00e5r plats med cirka 5 handbagagev\u00e4skor, men det \u00e4r vad du normalt f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en hatchback.
Vindrutestolparna \u00e4r mycket smala och g\u00f6r att f\u00f6raren har ett stort synf\u00e4lt framf\u00f6r fordonet och p\u00e5 sidorna. \u00c5 andra sidan \u00e4r de bakre pelarna ganska stora och begr\u00e4nsar n\u00e5got sikten bak\u00e5t.
Frukta inte, om du tror att detta kommer att f\u00f6rs\u00e4mra dina parkeringsf\u00e4rdigheter s\u00e5 g\u00f6r det inte det. BMW Series 1 har bakre parkeringssensorer och en backkamera som l\u00f6ser det problemet. Det finns ocks\u00e5 ett halvautomatiskt parkeringssystem som till\u00e4gg, om du tror att du \u00e4r i behov av det.
Infotainment \u00e4r en standardsk\u00e4rm p\u00e5 8,8 tum, som har m\u00f6jlighet att uppgraderas till 10,3 tum p\u00e5 de flesta BMW-trims. Den klassiska vridkontrollen, som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av en BMW, finns d\u00e4r, om du inte \u00e4r ett fan av peksk\u00e4rmsstyrning.
B\u00e5de Android Auto och Apple CarPlay finns tillg\u00e4ngliga och ing\u00e5r i standardversionen av BMW Series 1. Ljudet \u00e4r hyfsat, med en m\u00f6jlighet att l\u00e4gga till ett surroundsystem med 16 h\u00f6gtalare och 464 watt fr\u00e5n Harmon Kardon, f\u00f6r dem som v\u00e4rnar om goda vibrationer.<\/p>\n\n\n\n

BMW-modeller f\u00f6r varje skede i livet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta BMW:n f\u00f6r en ny f\u00f6rare att driva med?<\/h4>\n\n\n\n

Den b\u00e4sta BMW:n att k\u00f6pa som f\u00f6rsta bil att k\u00f6ra drift med \u00e4r BMW M3 E36 eller generellt en BMW 3-serie E36. Den har en skotts\u00e4ker motor och en manuell v\u00e4xell\u00e5da d\u00e4r basmodellen har en 3,0 L sexcylindrig motor med dubbelturbo som genererar 283 lb-feet vridmoment, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt f\u00f6r att g\u00f6ra vad du vill p\u00e5 v\u00e4gen. Den n\u00e5r ocks\u00e5 den imponerande hastigheten p\u00e5 155 miles per timme.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r andra bra BMW-modeller f\u00f6r en f\u00f6rsta bil?<\/h4>\n\n\n\n

Generellt sett \u00e4r BMW 3-serien och BMW 2-serien bra f\u00f6r nyb\u00f6rjare, s\u00e5 l\u00e4nge du har k\u00f6pt det mindre kraftfulla motoralternativet. S\u00e4rskilt f\u00f6r en f\u00f6rsta bil ska du undvika att k\u00f6pa kraftfulla bilar som de flesta BMW-modeller \u00e4r. Om du aldrig har k\u00f6rt en bakhjulsdriven bil tidigare b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga att prova en s\u00e5dan bil p\u00e5 en provk\u00f6rning innan du k\u00f6per den.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r en bra BMW-modell f\u00f6r en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r en familj p\u00e5 tre eller fyra personer \u00e4r BMW X1 och X3 l\u00e4mpliga fordon, \u00e4ven om en X5 skulle passa perfekt.
F\u00f6r en st\u00f6rre familj p\u00e5 fem personer \u00e4r BMW X5 eller X7 st\u00f6rre och bekv\u00e4mare, eftersom de senaste generationerna av dessa lyxiga SUV:er \u00e4ven erbjuder en tredje s\u00e4tesrad, vilket g\u00f6r att fordonet har plats f\u00f6r totalt 7 personer. Det finns ocks\u00e5 gott om bagageutrymme och b\u00e5da fordonen har f\u00e5tt betyget 5 av 5 n\u00e4r det g\u00e4ller s\u00e4kerhet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

N\u00e4r man talar om f\u00f6rsta bil f\u00f6r nya f\u00f6rare \u00e4r det viktigaste att t\u00e4nka p\u00e5 s\u00e4kerhetsfunktioner och att undvika mer kraft \u00e4n vad du kan hantera. Dessutom beh\u00f6ver du n\u00e5got<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":671,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/670"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=670"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/670\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/671"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=670"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=670"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=670"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}