{"id":658,"date":"2021-05-11T10:40:49","date_gmt":"2021-05-11T10:40:49","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=658"},"modified":"2021-05-11T10:40:49","modified_gmt":"2021-05-11T10:40:49","slug":"vilken-bmw-ar-bast-for-drifting","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-bmw-ar-bast-for-drifting\/","title":{"rendered":"Vilken BMW \u00e4r b\u00e4st f\u00f6r drifting?"},"content":{"rendered":"\n

De flesta BMW-sedaner och 2-d\u00f6rrars kup\u00e9er har bakhjulsdrift, vilket \u00e4r mycket l\u00e4mpligt f\u00f6r drifting. Det finns dock en BMW-modell som de flesta driftentusiaster \u00e4lskar att b\u00f6rja med. BMW M3 E36 \u00e4r den perfekta bilen f\u00f6r drifting och dessutom \u00e4r den ocks\u00e5 relativt billig.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 E36 – den perfekta bilen f\u00f6r drifting<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r man pratar om drifting, om man inte \u00e4r professionell och t\u00e4vlar, st\u00e5r k\u00f6rgl\u00e4dje och tillf\u00f6rlitlighet som h\u00f6gsta prioritet. M\u00e5nga erfarna drifters har ber\u00e4ttat att de b\u00f6rjade sin resa som racerf\u00f6rare eller drifters i BMW M3 E36. Det \u00e4r en perfekt blandning av b\u00e5de tillf\u00f6rlitlighet och kraft.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 E36 \u00e4r den tredje generationen av BMW:s 3-serie som sl\u00e4pptes 1990. M3-versionen har en pumpad motor som kan passa alla dina sportbehov men \u00e4r mest k\u00e4nd f\u00f6r drifting. Om din budget \u00e4r mindre \u00e4n 10 000 dollar kan du \u00f6verv\u00e4ga att gl\u00f6mma M3 och i st\u00e4llet k\u00f6pa en E36 328i med manuell v\u00e4xell\u00e5da. Om du svetsar diff:n kommer den att g\u00f6ra n\u00e4stan lika bra ifr\u00e5n sig.<\/p>\n\n\n\n

Men om du siktar p\u00e5 den b\u00e4sta m\u00f6jliga instegs-BMW:n f\u00f6r drifting \u00e4r BMW M3 E36 den perfekta bilen. Den har en 3,0 l bensinmotor med rak sexmotor som producerar 243 h\u00e4stkrafter och 225 lb-feet vridmoment och kostar strax under 10 000 f\u00f6r att b\u00f6rja showen med. M3 E36 tar 5,5 sekunder f\u00f6r att n\u00e5 fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme och kan n\u00e5 en topphastighet p\u00e5 155 miles per timme.<\/p>\n\n\n\n

M3 E36 hade sitt ursprung 1986 och blev inom kort en av de mest k\u00e4nda driftmaskinerna genom tiderna. Den andra generationen M3 blev verklighet 1992 med M50TU-motorn, som implementerades i b\u00e5de E36 och E34.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 E36 M\u00e5tt, fj\u00e4dring och bromsar<\/h3>\n\n\n\n

BMW M3 E36 v\u00e4ger cirka 3175 lbs och har en l\u00e4ngd p\u00e5 174 tum och en bredd p\u00e5 63 tum.
M3 \u00e4r utrustad med en fr\u00e4mre fj\u00e4dring av MacPherson-fj\u00e4drar med fj\u00e4drar och d\u00e4mpare med antisladdsystem och en bakre fj\u00e4dring av Multi-Link Z-axel med fj\u00e4drar. N\u00e4r det g\u00e4ller bromsarna i E36 \u00e4r de ganska tillf\u00f6rlitliga med fr\u00e4mre 12,4-tums inre ventilerade skivor, tv\u00e5 flytande rotorer samt ABS. De bakre bromsarna \u00e4r 12,3-tums inre ventilerade skivor och ABS ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 E36 Motoreffekt och varvtalsomr\u00e5de<\/h3>\n\n\n\n

Lika styv som den h\u00e4r bilen ser ut p\u00e5 utsidan, lika styv, om inte mer styv, \u00e4r den p\u00e5 insidan. Den drivs av BMW S50- och BMW S52-motorerna med raka sexor. Med ett maximalt varvtal p\u00e5 7400 och ett mycket bra vridmoment p\u00e5 236 vid 3600 varv per minut passar den h\u00e4r BMW:n perfekt f\u00f6r en driftmaskin. F\u00f6ga f\u00f6rv\u00e5nande f\u00f6r driftentusiaster kommer BMW M3 E36 med en 6-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da.
M3 var ursprungligen baserad p\u00e5 en E-30 3-serieplattform och numera \u00e4r det inte l\u00e4tt att hitta en solid plattform, stor kraft och manuell v\u00e4xell\u00e5da p\u00e5 samma g\u00e5ng. Den h\u00e4r bilen erbjuder allt f\u00f6r en nyb\u00f6rjare som vill b\u00f6rja drifta.
BMW E36 \u00e4r ganska billig n\u00e4r den k\u00f6ps begagnad. Och bortsett fr\u00e5n det har den en mycket p\u00e5litlig motor. Och om du inte skaffar M-versionen kan du alltid f\u00e5 ett insugningsr\u00f6r fr\u00e5n en 325 E36, du kan s\u00e4tta in lite extra h\u00e4stkrafter.
De andra m\u00f6jliga motorvarianterna, f\u00f6rutom M, \u00e4r bensinmotorerna 1,6 L – 1,9 L och dieselturboladdade 1,7 L och 2,5 L, som kan vara knepigare att drifta och inte rekommenderas f\u00f6r nyb\u00f6rjare.
E36 finns i 5-v\u00e4xlad manuell, 6-v\u00e4xlad manuell, 4-v\u00e4xlad automatisk och 5-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da. F\u00f6r drifting \u00e4r det b\u00e4sta alternativet den 5-v\u00e4xlade manuella v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

BMW M3 E36 tillf\u00f6rlitlighet<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4r du k\u00f6per en av dessa begagnade ska du vara medveten om fordonets k\u00f6rstr\u00e4cka. M\u00e5nga anv\u00e4ndare rapporterar ofta att vattenpumpar och topppackningar \u00e4r kraftigt skadade efter aggressiv anv\u00e4ndning. Och m\u00e5nga E36-bilar har sett aggressiva f\u00f6rare genom \u00e5ren.
T\u00e4nk p\u00e5 att m\u00e5nga av dessa fordon har k\u00f6rts \u00e4nda upp till 200k plus miles, och det kan p\u00e5verka kraften. Och trots att det st\u00e5r mer \u00e4n 200 h\u00e4stkrafter p\u00e5 motorspecifikationerna kan det faktiskt vara n\u00e5got som liknar 180 h\u00e4stkrafter i slut\u00e4ndan. Motorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att vara ganska of\u00f6rst\u00f6rbar, och \u00e4n mer billig att reparera. Eftersom modellen \u00f6versk\u00f6ljer marknaden finns det gott om reservdelar att k\u00f6pa fr\u00e5n.<\/p>\n\n\n\n

Fr\u00e5gor om drifting med en BMW<\/h2>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r andra l\u00e4mpliga BMW:er f\u00f6r drifting?<\/h4>\n\n\n\n

N\u00e4stan alla BMW med bakhjulsdrift och tillr\u00e4ckligt med vridmoment och h\u00e4stkrafter \u00e4r l\u00e4mpliga f\u00f6r drifting. F\u00f6rutom E36 \u00e4r de mer l\u00e4mpliga modellerna E30, E46, E90 och E92. Men i allm\u00e4nhet \u00e4r E30- och E36-motorerna mindre komplicerade \u00e4n andra och mycket l\u00e4tta att reparera. Inte bara det, utan de \u00e4r ocks\u00e5 mycket mer tillf\u00f6rlitliga \u00e4n nyare modeller.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r anv\u00e4nds nyare BMW-modeller mindre f\u00f6r drifting \u00e4n \u00e4ldre modeller?<\/h4>\n\n\n\n

Nya BMW-modeller \u00e4r mindre tillf\u00f6rlitliga, kostar mer och \u00e4r sv\u00e5rare att reparera. F\u00f6rutom det h\u00e5ller de s\u00e4llan lika l\u00e4nge. Det \u00e4r ingen id\u00e9 att skaffa en komplicerad motor som kostar mer och levererar n\u00e5got mer n\u00e4r man kan f\u00e5 samma resultat f\u00f6r en betydligt mindre summa pengar.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest p\u00e5litliga BMW:n som du kan driva med?<\/h4>\n\n\n\n

Om du kan hitta en \u00e4ldre bensin-BMW med en V8 p\u00e5 4,2 L eller 4,4 L b\u00f6r du veta att dessa \u00e4r n\u00e5gra av de mest tillf\u00f6rlitliga motorer som n\u00e5gonsin har tillverkats, och till ingen \u00f6verraskning producerar en s\u00e5 stor motor ocks\u00e5 tillr\u00e4ckligt med vridmoment och h\u00e4stkrafter f\u00f6r att du ska kunna drifta. BMW:erna fr\u00e5n 1996 till 2006 \u00e4r ocks\u00e5 generellt sett de mest tillf\u00f6rlitliga modellerna som producerats.<\/p>\n\n\n\n

Kan man driva BMW med automatisk v\u00e4xell\u00e5da?<\/h4>\n\n\n\n

BMW:er med automatisk v\u00e4xell\u00e5da kan drifta, men inte lika l\u00e4tt som BMW:er med manuell v\u00e4xell\u00e5da. Automatiska bilar kan aldrig ge samma prestanda vid drifting som manuella bilar. Du kan drifta en automatbil genom att anv\u00e4nda handbromsen eller n\u00f6dbromsen f\u00f6r drifting. B\u00e5da dessa rekommenderas inte f\u00f6r nyb\u00f6rjare. K\u00f6r s\u00e4kert.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

De flesta BMW-sedaner och 2-d\u00f6rrars kup\u00e9er har bakhjulsdrift, vilket \u00e4r mycket l\u00e4mpligt f\u00f6r drifting. Det finns dock en BMW-modell som de flesta driftentusiaster \u00e4lskar att b\u00f6rja med. BMW M3 E36<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":659,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/658"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=658"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/658\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/659"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=658"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=658"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=658"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}