{"id":6483,"date":"2023-05-21T14:16:56","date_gmt":"2023-05-21T14:16:56","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6483"},"modified":"2023-05-21T14:17:00","modified_gmt":"2023-05-21T14:17:00","slug":"ar-renault-clio-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-clio-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Clio en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Clio \u00e4r en liten familjebil som f\u00f6rst kom till v\u00e4rlden 1990 och som sedan dess har haft fem olika generationer. N\u00e4stan alla generationer av Clio kan fortfarande ses p\u00e5 m\u00e5nga europeiska v\u00e4gar, vilket st\u00e4ller fr\u00e5gan: \u00c4r Renault Clio en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Renault Clio \u00e4r en av de b\u00e4sta bilarna som Renault tillverkar f\u00f6r n\u00e4rvarande eftersom den \u00e4r relativt prisv\u00e4rd att k\u00f6pa, prisv\u00e4rd att h\u00e5lla ig\u00e5ng, rymlig, snygg och v\u00e4lutrustad. D\u00e4rf\u00f6r kan vi egentligen inte kalla den n\u00e5got annat \u00e4n en bra bil, vilket \u00e4r logiskt eftersom Renault alltid varit angel\u00e4gen om att g\u00f6ra n\u00e5gra av de mest ekonomiska bilarna p\u00e5 den europeiska marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Renault Clio kommer med ett brett utbud av diesel- och bensinmotorer, som alla \u00e4r ganska f\u00f6ljsamma och sofistikerade. Den yttre designen \u00e4r riktigt v\u00e4lproportionerlig och snygg medan interi\u00f6ren inte \u00e4r lika sp\u00e4nnande. Tillf\u00f6rlitligheten skulle kunna vara b\u00e4ttre, men Clio har lyckats f\u00f6rb\u00e4ttra sin \u00f6vergripande tillf\u00f6rlitlighet under \u00e5rens lopp.<\/p>\n\n\n\n

Priss\u00e4ttningen \u00e4r riktigt bra och \u00e4r en av huvudanledningarna till att Clio \u00e4r s\u00e5 framg\u00e5ngsrik. Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av alla andra bilar i det h\u00e4r segmentet med tillr\u00e4ckligt med plats f\u00f6r fyra personer och ett hyfsat stort bagageutrymme.<\/p>\n\n\n\n

Kolla mer p\u00e5 djupet om de problem som Renault Clio har h\u00e4r.<\/a><\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Renault Clio kommer med ett urval av fyra bensinmotorer. Den minsta \u00e4r den 1,0 liters trecylindriga linjemotorn med antingen 91 hk eller 100 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r 1,4L inline 4-cylindern med 130 hk. Du kan ocks\u00e5 f\u00e5 Clio med en 1,6L inline 4-cylindrig hybridmotor med en total effekt p\u00e5 150 hk.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorprogrammet erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande bara den 1,5L 4-cylindriga med 85 hk medan Clio ocks\u00e5 kan f\u00e5s med en speciell Bi-Fuel-drivlinjekonfiguration som ger 100 hk. Alla dessa \u00e4r kopplade till antingen en 5-v\u00e4xlad manuell eller en 6-v\u00e4xlad automatisk v\u00e4xell\u00e5da medan kraften alltid skickas enbart till framhjulen.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektiviteten \u00e4r ber\u00e4knad till cirka 45MPG f\u00f6r bensinvarianterna, cirka 60MPG f\u00f6r hybriden och 65MPG f\u00f6r dieselvarianten. Den speciella Bi-Fuel-modellen klarar cirka 41 MPG och kan k\u00f6ras med antingen gasol eller bensin. P\u00e5 det hela taget \u00e4r alla drivmedelsalternativ med Clio effektiva och sofistikerade, men skulle kunna beh\u00f6va lite mer kraft.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rupplevelse<\/h2>\n\n\n\n

Clios exteri\u00f6r domineras av stora LED-str\u00e5lkastare och bakljus medan frontgrillen domineras av ett stort Renault-emblem som sitter stolt i mitten. Med funkiga f\u00e4rger och snygga hjul kan Clio se riktigt snygg ut. Interi\u00f6ren \u00e4r inte s\u00e5 speciell eftersom den b\u00f6rjar bli lite gammal nu och b\u00f6r bytas ut om ett \u00e5r eller tv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska stillsam som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en s\u00e5dan h\u00e4r bil. Clio kan ocks\u00e5 f\u00e5s i den speciella RS-utrustningen som g\u00f6r bilen mycket mer dynamisk och rolig att k\u00f6ra. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en bekv\u00e4m familjedaglig f\u00f6rare som b\u00f6r tillfredsst\u00e4lla dina behov utan att vara \u00f6verdrivet upphetsad.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet lyckas nya Renault Clio h\u00e5lla en ganska bra utsikt vilket inte \u00e4r fallet med alla tidigare generationer. Clio har haft sin besk\u00e4rda del av problem genom \u00e5ren och \u00e4r nu mycket b\u00e4ttre \u00e4n vad den en g\u00e5ng var.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Renault Clio \u00e4r felaktig elektronik, problem med t\u00e4ndspolarna, problem med v\u00e4xell\u00e5dan, bromsar som inte reagerar och problem med servostyrningen. Tanken bakom Clio \u00e4r att den ska underh\u00e5llas och tas om hand p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt om du vill att den ska h\u00e5lla en hyfsad tid utan att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Pris och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Renault Clios pris ligger mellan 18 995 och 23 995 pund i Storbritannien medan de europeiska priserna b\u00f6rjar fr\u00e5n cirka 15 000 euro som billigast. Sammantaget \u00e4r Clio en riktigt vanlig bil vilket g\u00f6r att den s\u00e4ljer riktigt bra. Men den \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att f\u00f6rlora oerh\u00f6rt mycket i v\u00e4rde under perioden 3-5 \u00e5r vilket \u00e4r d\u00e5 Clio blir ett riktigt attraktivt f\u00f6rslag.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r i niv\u00e5 med resten av segmentet, vilket inneb\u00e4r att Clio kan ta plats f\u00f6r upp till fyra personer utan alltf\u00f6r stora problem. Bagageutrymmet \u00e4r stort och r\u00e4cker f\u00f6r en weekendresa medan sikten \u00f6verlag \u00e4r hyfsad. Det finns m\u00e5nga inv\u00e4ndiga sk\u00e5putrymmen och familjev\u00e4nliga funktioner som h\u00f6jer den praktiska upplevelsen ytterligare.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Clio s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Praktiskt taget alla nyare Renault-bilar \u00e4r 5-stj\u00e4rniga s\u00e4kerhetsrankade bilar och Renault Clio \u00e4r ingen skillnad. Med ett skyddspo\u00e4ng p\u00e5 96 % f\u00f6r vuxna passagerare ligger Clio faktiskt i toppen av segmentet och s\u00e4tter riktm\u00e4rket f\u00f6r m\u00e5nga bilar att f\u00f6lja. Skyddet f\u00f6r barnpassagerare p\u00e5 89 % \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra, s\u00e4rskilt eftersom detta \u00e4r en kompakt hatchback.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r Clio inte n\u00e5r upp till det mesta \u00e4r att den inte har alla de moderna aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner som \u00e4r standard i hela branschen numera. Detta \u00e4r logiskt eftersom den h\u00e4r generationen av Clio har funnits ett tag nu och snart ska ers\u00e4ttas.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Clio?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Clio m\u00f6ter h\u00e5rd konkurrens eftersom Europa \u00e4r fullt av hatchbacks. Dessa inkluderar modeller som Kia Rio, Citroen C3, Peugeot 208, Honda Jazz (Fit), Mazda 2, Opel Corsa, Hyundai i20, VW Polo, Ford Fiesta, Skoda Fabia och Seat Ibiza.<\/p>\n\n\n\n

Med s\u00e5 m\u00e5nga konkurrenter m\u00e5ste Clio sticka ut och det g\u00f6r den fr\u00e4mst genom sitt utseende och tack vare den sp\u00e4nnande varianten Clio RS.<\/p>\n\n\n\n

Finns det en elektrisk Renault Clio?<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuds Clio inte som elbil och har heller aldrig erbjudits som elbil. Det n\u00e4rmaste man kommer en elbil \u00e4r den tidigare n\u00e4mnda hybriden som kan k\u00f6ras p\u00e5 enbart eldrift p\u00e5 kortare str\u00e4ckor. Clio kommer dock troligen att f\u00e5 en fullfj\u00e4drad EV-modell n\u00e4r n\u00e4sta generation rullar runt h\u00f6rnet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om vissa har sagt att Clio kommer att upph\u00f6ra verkar det som om det \u00e4nnu inte \u00e4r fallet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Clio \u00e4r en liten familjebil som f\u00f6rst kom till v\u00e4rlden 1990 och som sedan dess har haft fem olika generationer. N\u00e4stan alla generationer av Clio kan fortfarande ses p\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6481,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6483"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6483"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6483\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6484,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6483\/revisions\/6484"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6481"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6483"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6483"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6483"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}