{"id":6478,"date":"2023-05-20T14:51:45","date_gmt":"2023-05-20T14:51:45","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6478"},"modified":"2023-05-20T14:51:48","modified_gmt":"2023-05-20T14:51:48","slug":"ar-suzuki-splash-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-suzuki-splash-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Suzuki Splash en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Suzuki Splash \u00e4r en av de minsta Suzuki-modellerna p\u00e5 marknaden. Bilen \u00e4r kompakt, rolig att k\u00f6ra och billig att underh\u00e5lla. Men \u00e4r Suzuki Splash en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Beroende p\u00e5 vad du letar efter kan Suzuki Splash antingen vara en bra bil eller en o\u00f6nskad bil. Det \u00e4r en bra bil f\u00f6r personer som s\u00f6ker en liten, br\u00e4nslesn\u00e5l, praktisk och underh\u00e5llsfattig stadsbil. \u00c5 andra sidan \u00e4r den o\u00f6nskad f\u00f6r de som letar efter en h\u00f6gpresterande, rymlig bil kan hitta sin motsvarighet i Splash.<\/p>\n\n\n\n

Den kommer med problem. L\u00e4s om problemen med Suzuki Splash<\/a> h\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Suzuki Splashs historia<\/h2>\n\n\n\n

Suzuki Splash \u00e4r en liten stadsbil som tillverkas av Suzuki Motor Corporation och Opel GmbH. Bilen har varit i produktion sedan 2008 och den har tillverkats i tre olika l\u00e4nder. I Ungern tillverkades bilen fr\u00e5n 2008 till 2014, i Indien fr\u00e5n 2009 till 2016 och i Kina fr\u00e5n 2010 till 2018.<\/p>\n\n\n\n

Trots att den kallas Suzuki Splash i m\u00e5nga l\u00e4nder \u00e4r den ocks\u00e5 k\u00e4nd som Opel Agila i Europa, Maruti Suzuki Ritz i Indien, Vauxhall Agila i Storbritannien och Changhe Splain i Kina och Sydamerika.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 den europeiska marknaden var Suzuki Splash dessutom placerad under Swift och anv\u00e4nde en version med kortare hjulbas av dess chassi. P\u00e5 den japanska marknaden var Suzuki Splash d\u00e4remot placerad mellan Suzuki Swift och Suzuki Solio.<\/p>\n\n\n\n

Observera att Suzuki Splash upph\u00f6rde i Europa 2014 och eftertr\u00e4ddes av andra generationens Ignis i b\u00f6rjan av 2016. Ut\u00f6ver det upph\u00f6rde den ocks\u00e5 i Indonesien 2016 och i Indien som Ritz 2017.<\/p>\n\n\n\n

Funktioner hos Suzuki Splash<\/h2>\n\n\n\n

Utseende<\/h4>\n\n\n\n

Utseendet p\u00e5 Suzuki Splash \u00e4r mycket diskutabelt. Vissa tycker att dess form \u00e4r tilltalande och snygg, medan andra inte tycker det. P\u00e5 det hela taget ser bilen bra ut, men vissa av dess rivaler ser \u00e4nnu b\u00e4ttre ut. Dess interi\u00f6r \u00e4r dock inte den b\u00e4sta eftersom den \u00e4r tr\u00e5ng och instrumentpanelen \u00e4r inte s\u00e5 tilltalande.<\/p>\n\n\n\n

Med det sagt ser Suzuki Splash fortfarande spektakul\u00e4r ut b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt. Den h\u00e4r bilen har en hjulbas p\u00e5 92,9 tum, en l\u00e4ngd p\u00e5 146,5 tum, en bredd p\u00e5 66,1 tum och en h\u00f6jd p\u00e5 62,6 tum.<\/p>\n\n\n\n

Prestanda<\/h4>\n\n\n\n

Bilens prestanda best\u00e4ms av vilken typ av motor den har. Anv\u00e4ndarna kan v\u00e4lja mellan bensin- och dieselmotorer. Basmotorn \u00e4r den 1,0-liters K10B I3-motorn. Den har dock \u00e4ven 1,2-liters K12B I4- och 1,4-liters K14B I4- bensinmotorer. Den finns endast med en dieselmotor (1,3-liters D13A I4-TD).<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har anv\u00e4ndarna ocks\u00e5 m\u00f6jlighet att v\u00e4lja mellan en 5-v\u00e4xlad manuell och 4-v\u00e4xlad automatisk CVT-transmission.<\/p>\n\n\n\n

Komfort och lastutrymme<\/h4>\n\n\n\n

Sm\u00e5 bilar kan vara fantastiska n\u00e4r det g\u00e4ller att man\u00f6vrera i trafiken eller p\u00e5 offentliga parkeringsplatser, men deras ringa storlek kan ocks\u00e5 medf\u00f6ra obehag i kup\u00e9n. Trots detta har Suzuki Splash plats f\u00f6r upp till fem personer och den har gott om bagageutrymme. Den h\u00e4r bilen har totalt 178 liter bagageutrymme med baks\u00e4tet uppe och upp till 573 liter med baks\u00e4tet uppf\u00e4llt.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleeffektivitet<\/h3>\n\n\n\n

Suzuki Splash m\u00e5 vara br\u00e4nslesn\u00e5l, men den h\u00f6r inte till de mest effektiva modellerna i sin klass. Detta \u00e4r en viss besvikelse eftersom det \u00e4r en kompakt stadsbil och den borde prestera b\u00e4ttre. Den h\u00e4r bilen har en effektivitetsklassning p\u00e5 mellan 47 och 62 mpg.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet<\/h4>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet \u00e4r mycket viktigt n\u00e4r det g\u00e4ller en bil som du t\u00e4nker k\u00f6ra dagligen. \u00c4ven om Suzuki Splash har flera bra s\u00e4kerhetsfunktioner \u00e4r den en av de minst s\u00e4kra bilarna i klassen. N\u00e5gra av de s\u00e4kerhetsfunktioner som den har \u00e4r elektronisk stabilitetskontroll, ett antiblockeringssystem, elektronisk bromsassistans, centrall\u00e5s, Isofix och krockkuddar.<\/p>\n\n\n\n

Pris<\/h4>\n\n\n\n

Suzuki \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att tillverka n\u00e5gra av de mest effektiva och prisv\u00e4rda bilarna. Suzuki Splash \u00e4r inget undantag eftersom den \u00e4r mycket prisv\u00e4rd. Men eftersom Suzuki inte l\u00e4ngre tillverkar Splash \u00e4r det troligt att du hittar begagnade Splash-modeller av h\u00f6g kvalitet p\u00e5 marknaden. De flesta av dessa modeller s\u00e4ljs mellan 1 900 och 12 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Suzuki Splash v\u00e4rd att k\u00f6pa?<\/h3>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 vad du letar efter. Om du \u00e4r ute efter en kompakt, p\u00e5litlig, effektiv och prisv\u00e4rd stadsbil \u00e4r Suzuki Splash en bra bil f\u00f6r dig. Men om du vill ha en h\u00f6gpresterande, rymlig, praktisk och lyxig stadsbil b\u00f6r du leta n\u00e5gon annanstans.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Suzuki Splash?<\/h4>\n\n\n\n

Suzuki Splash \u00e4r en effektiv, praktisk och prisv\u00e4rd bil. Men den har ocks\u00e5 flera problem, till exempel \u00f6verhettad motor, fel p\u00e5 vindrutetorkar, felaktiga fj\u00e4drar i fj\u00e4dringen, DPF-varningslampa, oljig lukt, surrande ljud i v\u00e4xell\u00e5dan och fel p\u00e5 fj\u00e4dringsfj\u00e4drar i bakre fj\u00e4dringen. Dessutom har den ocks\u00e5 problem med styrkedjan och effektf\u00f6rlust.<\/p>\n\n\n\n

Hur snabb \u00e4r Suzuki Splash?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta stadsbilar \u00e4r Suzuki Splash ingen snabb bil. Trots detta levererar den en utm\u00e4rkt hastighet som \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r stadsk\u00f6rning. Den naturligt insugna 1,2-liters 16v inline-4-motorn levererar maximalt 86 hk och 83 lb-ft vridmoment. Dessutom kan den accelerera fr\u00e5n 0 till 62 mph p\u00e5 12,3 sekunder. Den har ocks\u00e5 en topphastighet p\u00e5 109 mph, vilket \u00e4r bra.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Suzuki Splash en bra daglig f\u00f6rare?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Suzuki Splash \u00e4r en bra daglig f\u00f6rare. Det beror p\u00e5 att den \u00e4r kompakt, vilket g\u00f6r den l\u00e4tt att man\u00f6vrera i trafiken. Dessutom \u00e4r den mycket ekonomisk och l\u00e4tt att underh\u00e5lla. \u00c5 andra sidan presterar den h\u00e4r bilen inte s\u00e5 bra och vissa av dess rivaler \u00e4r mer effektiva.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar \u00e4r som Suzuki Splash?<\/h4>\n\n\n\n

Suzuki Splash \u00e4r en underbar kompaktbil med enast\u00e5ende egenskaper, men den m\u00f6ter h\u00e5rd konkurrens p\u00e5 marknaden. N\u00e5gra av dess n\u00e4rmaste rivaler \u00e4r Vauxhall Agila, Ford Fiesta, Citroen C3, Holden Astra, Nissan Micra, Seat Ibiza och Nissan March.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

Suzuki Splash \u00e4r en bra stadsbil eftersom den \u00e4r effektiv, p\u00e5litlig och l\u00e4tt att underh\u00e5lla. Den \u00e4r ocks\u00e5 perfekt f\u00f6r nya f\u00f6rare och daglig anv\u00e4ndning. Men den har ocks\u00e5 flera problem som kan undvikas med god sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll. Dessutom har den ett litet bagageutrymme och den presterar inte s\u00e5 bra. P\u00e5 det hela taget \u00e4r det en trevlig bil och mycket prisv\u00e4rd.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Suzuki Splash \u00e4r en av de minsta Suzuki-modellerna p\u00e5 marknaden. Bilen \u00e4r kompakt, rolig att k\u00f6ra och billig att underh\u00e5lla. Men \u00e4r Suzuki Splash en bra bil? Beroende p\u00e5 vad<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6476,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[64],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6478"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6478"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6478\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6479,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6478\/revisions\/6479"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6476"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6478"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6478"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6478"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}