{"id":6467,"date":"2023-05-11T15:10:05","date_gmt":"2023-05-11T15:10:05","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6467"},"modified":"2023-05-11T15:10:10","modified_gmt":"2023-05-11T15:10:10","slug":"ar-renault-koleos-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-koleos-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Koleos en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Koleos \u00e4r en kompakt familje-SUV som debuterade 2007. Den andra generationen av Koleos kom 2016 d\u00e5 m\u00e4rket Koleos faktiskt b\u00f6rjade locka fler k\u00f6pare \u00f6ver hela v\u00e4rlden. S\u00e5 \u00e4r Renault Koleos en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

I sj\u00e4lva verket \u00e4r Renault Koleos all den bil du n\u00e5gonsin kommer att beh\u00f6va eftersom den \u00e4r relativt kompakt men tillr\u00e4ckligt rymlig f\u00f6r en mindre familj. Den erbjuder ocks\u00e5 bra, effektiva och ganska sofistikerade motorer, fyrhjulsdrift och \u00e4r dessutom ganska snygg. Interi\u00f6ren \u00e4r ganska v\u00e4lutrustad med all den vanliga utrustningen b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller teknik och s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra, s\u00e4rskilt med den andra generationen av Koleos som f\u00f6rb\u00e4ttrades mycket j\u00e4mf\u00f6rt med den f\u00f6rsta generationen och \u00e4r den du b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga om du vill k\u00f6pa den begagnad. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska avslappnande och f\u00f6ljsam vilket \u00e4r perfekt f\u00f6r den h\u00e4r typen av bil.<\/p>\n\n\n\n

Ekonomiskt sett \u00e4r Koleos relativt l\u00e4ttillg\u00e4nglig vilket inneb\u00e4r att den inte kostar mycket att k\u00f6pa eller driva. Praktiken \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom det finns gott om sittplatser p\u00e5 b\u00e5da raderna medan bagageutrymmet \u00e4r riktigt bra f\u00f6r sin klass. Det \u00e4r l\u00e4tt att ta sig in och ut ur Koleos, och det \u00e4r ocks\u00e5 l\u00e4tt att komma in och ut ur bilen, och sikten \u00e4r ledande i klassen.<\/p>\n\n\n\n

Du kanske \u00e4r intresserad av att veta vilka problem som Renault Koleos har.<\/a><\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Renault Koleos finns med dieselmotorer och den senaste Koleos-modellen efter 2019 erbjuder tv\u00e5 av dessa. Instegsmodellen 1.7L dCi 4-cylinder har 150 hk och kan ge cirka 46MPG medan den st\u00f6rre 2.0L 4-cylinder Blue dCi med 190 hk \u00e4r bra f\u00f6r cirka 41MPG. 2.0L-modellen har ocks\u00e5 fyrhjulsdrift, vilket s\u00e4nker br\u00e4nsleeffektiviteten en aning.<\/p>\n\n\n\n

B\u00e5da modellerna \u00e4r oftast utrustade med den automatiska X-Tronic-v\u00e4xell\u00e5dan som \u00e4r ganska smidig och responsiv f\u00f6r bilens storlek. Den \u00e4ldre 2016 \u00e5rs Koleos finns med \u00e4nnu fler dieselmotorer att v\u00e4lja mellan. Den toppspecificerade 2,5L dCi \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med fyrhjulsdrift, men den erbjuder upp till 180 hk och kan ge cirka 34MPG.<\/p>\n\n\n\n

Den h\u00e4r motorn \u00f6vergavs p\u00e5 grund av utsl\u00e4ppsbest\u00e4mmelserna, vilket \u00e4r anledningen till att du nu bara kan f\u00e5 Koleos med den tidigare n\u00e4mnda 2,0L-dieseln och den tidigare n\u00e4mnda 1,7L-dieseln. P\u00e5 det hela taget skulle Koleos kunna beh\u00f6va ett n\u00e5got mer raffinerat bensinalternativ medan en hybrid ocks\u00e5 \u00e4r f\u00f6rv\u00e4ntad f\u00f6r en modern crossover-SUV.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rupplevelse<\/h2>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 Renault Koleos \u00e4r ganska skarp och ligger i linje med resten av Renaults sortiment. Fronten domineras av stora LED-k\u00f6rljus och en framtr\u00e4dande Renault-m\u00e4rkning i den centrala grillen. Baksidan har ocks\u00e5 \u00f6verdimensionerade LED-lampor och SUV:n ser ganska boxig ut. Interi\u00f6ren b\u00f6rjar visa sin \u00e5lder lite grann men kan fortfarande leverera l\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r omissk\u00e4nnligt SUV-aktig, s\u00e4rskilt n\u00e4r du k\u00e4nner av 4WD-systemet. Detta inneb\u00e4r att Koleos lutar sig ganska mycket in i kurvorna och \u00e4r inte riktigt f\u00f6rtjust i snabbare kurvtagning. I \u00f6vrigt \u00e4r det en avkopplande bil att \u00e5ka i eftersom den \u00e4r ganska tyst och ganska mjuk.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Renault Koleos tillf\u00f6rlitlighet \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra eftersom det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga allvarliga problem att tala om. De flesta \u00e4gare \u00e4r ganska n\u00f6jda med Koleos eftersom det inte \u00e4r m\u00e5nga saker som g\u00e5r s\u00f6nder om du tar v\u00e4l hand om den. \u00c4ven om n\u00e5got g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4r ers\u00e4ttningskostnaderna oftast inte allvarliga vilket verkligen \u00e4r en riktigt bra sak.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Renault Koleos \u00e4r potentiella br\u00e4nslel\u00e4ckage, problem med d\u00f6rrl\u00e5sen, problem med luftkonditioneringen, problem med att de fr\u00e4mre styrarmarna g\u00e5r s\u00f6nder och potentiella problem med att 4WD-programvaran inte fungerar.<\/p>\n\n\n\n

Pris och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Koleos kostar mellan 27 610 och 37 145 pund i Storbritannien medan de europeiska ing\u00e5ngspriserna vanligtvis ligger runt 24 000 euro. Koleos har tappat en hel del i v\u00e4rde genom \u00e5ren vilket g\u00f6r 3 till 5 \u00e5r gamla begagnade modeller riktigt frestande som begagnade l\u00e4tt begagnade bilar.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r riktigt bra med Koleos eftersom det finns mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r att packa in alla dina v\u00e4nner och ditt bagage. Det \u00e4r verkligen l\u00e4tt att komma in och ut ur Koleos medan sikten runtomkring ocks\u00e5 \u00e4r riktigt bra.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Renault Koleos?<\/h3>\n\n\n\n

Som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig \u00e4r Renault Koleos en 5-stj\u00e4rnig s\u00e4kerhetsrankad bil, vilket inneb\u00e4r att s\u00e4kerheten inte b\u00f6r vara ett av dina bekymmer n\u00e4r du k\u00f6per en s\u00e5dan h\u00e4r bil. Med ett imponerande s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 90 % f\u00f6r vuxenskydd \u00e4r Koleos en av de s\u00e4kraste bilarna i sitt segment, medan ett s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 79 % f\u00f6r barnpassagerare inte \u00e4r i n\u00e4rheten av toppen i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

Ett betyg p\u00e5 72 % f\u00f6r aktiv s\u00e4kerhetsassistans \u00e4r inte heller s\u00e5 imponerande, men det \u00e4r logiskt eftersom Koleos har funnits ett tag nu. Vi f\u00e5r v\u00e4nta och se vad n\u00e4sta generation av Koleos kommer att erbjuda, men vi kan f\u00f6rv\u00e4nta oss att det blir en riktigt s\u00e4ker bil eftersom den sannolikt kommer att f\u00e5 de flesta av Renaults aktiva s\u00e4kerhetsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault p\u00e5 v\u00e4g att upph\u00f6ra med Koleos?<\/h4>\n\n\n\n

Det har funnits en hel del os\u00e4kerhet kring Koleos i b\u00e5de Europa och Australien, s\u00e4rskilt sedan Renault slutade erbjuda Koleos i Storbritannien efter 2020. Detta berodde p\u00e5 riktigt d\u00e5liga f\u00f6rs\u00e4ljningssiffror som verkligen p\u00e5verkade Renaults planer med Koleos. Bilen har dock beh\u00e5llits f\u00f6r Australien och de flesta andra marknader.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rs\u00e4ljningen i Sydkorea har varit p\u00e5 uppg\u00e5ng de senaste \u00e5ren \u00e4ven om Koleos b\u00f6rjar bli lite \u00e4ldre nu. Vissa s\u00e4ger att Renault kommer att beh\u00e5lla den fram till 2025 och senare ers\u00e4tta den med en Kadjar med tre rader medan andra tror att Koleos kommer att f\u00f6rsvinna f\u00f6r gott n\u00e5gon g\u00e5ng under de kommande tv\u00e5 \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Koleos en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Om du ser en h\u00f6gspecificerad Renault Koleos ute p\u00e5 stan kan du vara f\u00f6rl\u00e5ten om du tror att den ser ut som en riktig lyx-SUV. Koleos \u00e4r dock inte en lyxig SUV, vilket \u00e4r ganska uppenbart s\u00e5 fort du kliver in i en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Den \u00e4r lite f\u00f6r plastig inuti och de \u00f6vergripande knapparna och kontrollerna \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n en lyxbil. Naturligtvis \u00e4r detta f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom Koleos underskrider riktiga kompakta lyx-SUV:er med en enorm marginal.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Koleos \u00e4r en kompakt familje-SUV som debuterade 2007. Den andra generationen av Koleos kom 2016 d\u00e5 m\u00e4rket Koleos faktiskt b\u00f6rjade locka fler k\u00f6pare \u00f6ver hela v\u00e4rlden. S\u00e5 \u00e4r Renault<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6465,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6467"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6467"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6467\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6468,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6467\/revisions\/6468"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6465"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6467"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6467"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6467"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}