{"id":6464,"date":"2023-05-10T13:21:26","date_gmt":"2023-05-10T13:21:26","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6464"},"modified":"2023-05-10T13:21:30","modified_gmt":"2023-05-10T13:21:30","slug":"vanliga-problem-med-renault-koleos","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-renault-koleos\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Renault Koleos"},"content":{"rendered":"\n

Renault Koleos \u00e4r en kompakt familje-SUV som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2007. Sedan dess har den haft en uppdatering 2011 medan den andra generationen av Koleos kom 2016. Koleos \u00e4r en av de mer intressanta SUV:erna som Renault tillverkar eftersom den anv\u00e4nder samma Renault Samsung QM5-plattform som \u00e4ven delas med den j\u00e4mf\u00f6relsevis st\u00f6rre Nissan X-Trail.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Renault Koleos vilket inkluderar att ber\u00e4tta vad som \u00e4r fel och hur allvarligt det \u00e4r. Vi b\u00f6rjar f\u00f6rst med upph\u00e4ngningsproblem som ocks\u00e5 var en anledning till att Renault \u00e5terkallade Koleos redan 2013. Andra problem \u00e4r bland annat problem med bilens el, handbromsen, att bilen stannar och problem med d\u00f6rrl\u00e5sen.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget verkar Koleos vara en ganska p\u00e5litlig bil, \u00e5tminstone n\u00e4r det g\u00e4ller den andra generationens modell. Om du g\u00f6r allt som beh\u00f6ver g\u00f6ras och inte v\u00e4ljer en missbrukad andrahandsmodell med m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan kommer du att kunna njuta av den under riktigt l\u00e5ng tid.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att konstatera att Koleos inte var s\u00e5 popul\u00e4r n\u00e4r den f\u00f6rst kom ut, men f\u00f6rs\u00e4ljningen under de senaste \u00e5ren verkar ha f\u00f6rb\u00e4ttrats, s\u00e4rskilt p\u00e5 den sydkoreanska marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

Renault Koleos 2011 led av ett allvarligt problem d\u00e4r den nedre fj\u00e4dringsarmen framtill var ben\u00e4gen att bryta av. Detta var s\u00e4rskilt riskabelt vid inbromsning, vilket kunde leda till att armen br\u00f6ts och hjulet fastnade i hjulhusen och orsakade en olycka.<\/p>\n\n\n\n

Renault \u00e5terkallade ett g\u00e4ng Koleos-modeller fr\u00e5n 2011 redan 2013 och problemet verkar vara \u00e5tg\u00e4rdat fr\u00e5n och med d\u00e5. Hur som helst, om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en 2011 Koleos \u00e4r det viktigt att du ringer din \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och fr\u00e5gar om bilen har omfattats av denna \u00e5terkallelse.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Dagens bilar har blivit oerh\u00f6rt komplexa och d\u00e4rf\u00f6r kan de ofta drabbas av en m\u00e4ngd olika elektriska problem. N\u00e5gra \u00e4gare har rapporterat problem med att den tredje bromslampan antingen t\u00e4nds n\u00e4r den inte beh\u00f6vs eller att den forts\u00e4tter att lysa \u00e4ven n\u00e4r du parkerar bilen. Det verkar ocks\u00e5 finnas ett problem med att 4WD-datorn fungerar d\u00e5ligt och d\u00e4rmed orsakar allvarliga skador p\u00e5 4WD-systemet.
Andra elektriska fel inkluderar potentiell batteriurladdning som kan leda till att batteriet d\u00f6r i f\u00f6rtid. Sist men inte minst har n\u00e5gra \u00e4gare klagat p\u00e5 att luftkonditioneringen inte kan kyla ner kup\u00e9n p\u00e5 ett konsekvent s\u00e4tt, vilket vanligtvis beror p\u00e5 problem med kondensatorn.<\/p>\n\n\n\n

Handbromsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Den elektriska handbromsen var ocks\u00e5 ett diskussions\u00e4mne i n\u00e5gra forumtr\u00e5dar om Koleos. En \u00e4gare klagade p\u00e5 att han inte kunde sl\u00e4ppa handbromsen med knappen inne i bilen medan andra ocks\u00e5 klagade p\u00e5 att parkeringslampan antingen inte fungerar eller v\u00e4grar att f\u00f6rsvinna \u00e4ven om bilen inte \u00e4r parkerad.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r vanligtvis ett inre elektroniskt fel i handbromssystemet och det \u00e4r inte riktigt klart vad som orsakar det.<\/p>\n\n\n\n

Bilen stannar<\/h2>\n\n\n\n

Renault Koleos dieselmodeller har ocks\u00e5 setts stanna direkt efter att de har startat, och orsaken verkar vara n\u00e5got som har med br\u00e4nsletanken att g\u00f6ra. Vissa har sagt att br\u00e4nsleledningarna kan l\u00e4cka och att br\u00e4nslefl\u00f6det d\u00e4rmed st\u00f6rs, vilket g\u00f6r att motorn sv\u00e4lter i br\u00e4nsle och slutligen st\u00e4ngs av.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r troligt att luft g\u00e5r in i systemet n\u00e5gonstans vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste luft- och tryckprova systemet f\u00f6r att hitta l\u00e4ckan och \u00e5tg\u00e4rda den.<\/p>\n\n\n\n

Problem med d\u00f6rrl\u00e5s<\/h2>\n\n\n\n

Sist men inte minst m\u00e5ste vi ocks\u00e5 diskutera problem med d\u00f6rrl\u00e5s. \u00c4gare klagade \u00f6ver att de inte kunde l\u00e5sa och l\u00e5sa upp bilen p\u00e5 distans med bilens nyckel. Detta beror vanligtvis p\u00e5 en felaktig nyckelknippa, ett urladdat nyckelknippebatteri eller ett problem med d\u00f6rrl\u00e5sets man\u00f6verdon, vilket m\u00e5ste unders\u00f6kas om ett nytt nyckelknippebatteri inte l\u00f6ser problemet.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du m\u00e5ste ta bort d\u00f6rrkl\u00e4dseln p\u00e5 din Koleos och leta efter eventuella klister i sj\u00e4lva man\u00f6verdonet. Om det verkligen \u00e4r st\u00e4lldonet som \u00e4r boven m\u00e5ste du ers\u00e4tta det med ett nytt och testa allt igen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Renault Koleos?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r ute efter en rymlig men \u00e4nd\u00e5 n\u00e5gorlunda kompakt crossover-SUV \u00e4r Renault Koleos ett riktigt bra val. Det kanske inte \u00e4r den lyxigaste SUV:n som finns, men om priset \u00e4r r\u00e4tt kan det vara en riktigt bra begagnad bil, vilket brukar vara fallet med dessa.<\/p>\n\n\n\n

Vi har redan sagt att \u00e4ldre Koleos-modeller inte riktigt \u00e4r s\u00e5 popul\u00e4ra vilket g\u00f6r att v\u00e4rdena p\u00e5 dessa har varit relativt l\u00e5ga i flera \u00e5r. Detta h\u00e5ller dock sakta p\u00e5 att f\u00f6r\u00e4ndras i takt med att crossover SUV:er h\u00e5ller p\u00e5 att bli de mest popul\u00e4ra bilarna i v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Koleos?<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r marknadssegmentet \u00e4r otroligt konkurrensutsatt och fyllt med massor av lockande alternativ. Modeller som Skoda Kodiaq och Ford Kuga \u00e4r verkligen lika Koleos och brukar j\u00e4mf\u00f6ras med varandra. Mazda CX-5 \u00e4r ocks\u00e5 riktigt lik i pris, storlek och motorer, men \u00e4r en mer popul\u00e4r modell \u00f6verlag.<\/p>\n\n\n\n

Den nya Koleos kommer snart att sl\u00e4ppas vilket inneb\u00e4r att Koleos troligen kommer att bli mer popul\u00e4r \u00e4n n\u00e5gonsin.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Koleos en SUV med fyrhjulsdrift?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Koleos \u00e4r en 4WD-bil vilket inneb\u00e4r att den delar upp kraften j\u00e4mnt mellan fram- och bakaxeln. 4WD \u00e4r ett b\u00e4ttre val f\u00f6r terr\u00e4ngk\u00f6rning, bogsering och dragning, men \u00e4r inte lika effektivt eller lika \u00e4ndam\u00e5lsenligt n\u00e4r det g\u00e4ller att s\u00e4kerst\u00e4lla dragkraft p\u00e5 v\u00e4gen som ett AWD-system.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4gnar mer tid \u00e5t terr\u00e4ngk\u00f6rning kommer du att f\u00f6redra ett 4WD-system eftersom det ger mer balans i terr\u00e4ng, medan ett AWD-system vanligtvis \u00e4r b\u00e4ttre f\u00f6r en daglig f\u00f6rare. Hur som helst b\u00f6rjar Koleos som FWD, men du kan uppgradera till 4WD om du s\u00e5 \u00f6nskar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Koleos \u00e4r en kompakt familje-SUV som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2007. Sedan dess har den haft en uppdatering 2011 medan den andra generationen av Koleos kom 2016.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6465,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6464"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6464"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6464\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6466,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6464\/revisions\/6466"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6465"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6464"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6464"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6464"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}