{"id":641,"date":"2021-05-10T10:21:45","date_gmt":"2021-05-10T10:21:45","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=641"},"modified":"2021-05-10T10:21:45","modified_gmt":"2021-05-10T10:21:45","slug":"gar-tesla-ofta-sonder","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/gar-tesla-ofta-sonder\/","title":{"rendered":"G\u00e5r Tesla ofta s\u00f6nder?"},"content":{"rendered":"\n
Efter m\u00e5nga misslyckanden och besvikelser genom \u00e5ren har Tesla nu vuxit till en av v\u00e4rldens b\u00e4sta biltillverkare. Men \u00e4ven med sin h\u00f6gteknologiska programvara – G\u00e5r Tesla-bilar s\u00f6nder ofta?
Teslabilar g\u00e5r faktiskt s\u00f6nder. Men till skillnad fr\u00e5n fordon med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor kommer din Tesla inte att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 l\u00e4tt. Du kan k\u00f6ra din Tesla i mer \u00e4n 100 000 mil utan att ha n\u00e5gra problem. Detta \u00e4r inte fallet med fordon med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor som ofta b\u00f6rjar g\u00e5 s\u00f6nder redan efter 30 000 mil.
Men \u00e4ven om din Tesla g\u00e5r s\u00f6nder kan du slappna av i vetskapen om att du omfattas av en standardgaranti p\u00e5 4 \u00e5r eller 50 000 mil och en garanti p\u00e5 8 \u00e5r eller 100 000 till 150 000 mil som t\u00e4cker batteriet och drivenheten. Dessutom \u00e4r de flesta Tesla-haverier billigare \u00e4n bensindrivna bilhaverier.<\/p>\n\n\n\n
Trots att Tesla har f\u00e4rre reparationer och haverier \u00e4n bensindrivna fordon m\u00e5ste du \u00e4nd\u00e5 byta ut vissa delar efter ett tag. Dessa reparationer eller haverier \u00e4r dock inte s\u00e4rskilt vanliga, och de kommer f\u00f6rmodligen inte att intr\u00e4ffa f\u00f6rr\u00e4n efter n\u00e5gra \u00e5r. De \u00e4r ocks\u00e5 billiga att reparera.
Vanliga Tesla-problem \u00e4r bland annat:
Syregivare
Bromsbromsar
Hjullager
Regler f\u00f6r f\u00f6nstermotor
Beroende p\u00e5 din Tesla-modell kommer du att uppt\u00e4cka att kostnaden f\u00f6r att reparera dessa delar varierar. Skillnaden \u00e4r dock inte s\u00e5 stor. Till exempel kan du beh\u00f6va l\u00e4gga ut mellan 270 och 450 dollar f\u00f6r byte av syrgassensor och 320 och 400 dollar f\u00f6r byte av hjullager.<\/p>\n\n\n\n
I likhet med alla st\u00f6rre bilm\u00e4rken rekommenderar \u00e4ven Tesla ett service- eller underh\u00e5llsschema. Detta hj\u00e4lper din bil att prestera optimalt och undvika kostsamma reparationer. Till skillnad fr\u00e5n de flesta bilm\u00e4rken rekommenderar Tesla inte ett \u00e5rligt underh\u00e5llsschema, utan rekommenderar s\u00e4rskilda tj\u00e4nster efter behov.
H\u00e4r \u00e4r de olika schemalagda tj\u00e4nsterna som Tesla rekommenderar:<\/p>\n\n\n\n
Eftersom Tesla \u00e4r en EV med f\u00e4rre r\u00f6rliga delar \u00e4n ICE-fordon \u00e4r deras serviceplan prisv\u00e4rd och inneb\u00e4r inte m\u00e5nga delar. H\u00e4r \u00e4r den genomsnittliga kostnaden f\u00f6r en Teslas serviceplan under 5 \u00e5r:
\u00c5r Typ av service Kostnad
1 D\u00e4ckrotation 100 dollar
2 Full service med luftkonditioneringsservice 520 dollar
3 D\u00e4ckv\u00e4xling 100 dollar
4 Full service med bromssk\u00f6ljning 580 dollar
5 D\u00e4ckoml\u00e4ggning 100 dollar<\/p>\n\n\n\n
F\u00f6rutom att veta vilka reparations- och underh\u00e5llskostnader f\u00f6r Tesla som du sannolikt kommer att f\u00e5, \u00e4r det ocks\u00e5 viktigt att ta reda p\u00e5 vad olika Tesla-modeller kostar att \u00e4ga under \u00e5ren. H\u00e4r \u00e4r de kostnader som du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig f\u00f6r olika Tesla-modeller:<\/p>\n\n\n\n
M\u00e5nga f\u00f6rv\u00e4xlar Teslas batteri- och drivenhetsgaranti p\u00e5 8 \u00e5r eller 100 000 – 150 000 mil med att vara deras standardgaranti. Detta st\u00e4mmer inte. Tesla har en standardgaranti som g\u00e4ller i 4 \u00e5r eller 50 000 mil. Trots detta kan du fortfarande f\u00e5 en ut\u00f6kad garanti som t\u00e4cker olika bildelar i h\u00e4ndelse av haveri eller fel.<\/p>\n\n\n\n
Sanningen \u00e4r att Tesla \u00e4r mycket billigare att reparera n\u00e4r de g\u00e5r s\u00f6nder \u00e4n andra avancerade bilmodeller som BMW, Mercedes-Benz och Audi. Till exempel \u00e4r den \u00e5rliga reparationskostnaden f\u00f6r Tesla Model S cirka 290 dollar, medan den f\u00f6r Mercedes-Benz E250 \u00e4r cirka 750 dollar.
Detta \u00e4r ett tecken p\u00e5 att Tesla-fordon \u00e4r mycket billigare att reparera p\u00e5 l\u00e5ng sikt. Eftersom Tesla \u00e4r en EV beh\u00f6ver deras bilar inga oljebyten eller br\u00e4nsle f\u00f6r att k\u00f6ras. De har ocks\u00e5 f\u00e4rre r\u00f6rliga delar i sin drivlina, vilket minskar kostnaden enormt. Vissa reparationer kan dock bli mycket kostsamma.<\/p>\n\n\n\n
Detta beror p\u00e5 att Tesla-bilar som standard l\u00e5ser d\u00f6rrarna n\u00e4r du g\u00e5r d\u00e4rifr\u00e5n. Ibland l\u00e5ser de upp automatiskt n\u00e4r du g\u00e5r mot dem, men ibland g\u00f6r de det inte. S\u00e5 om du inte vill \u00f6ppna laddningsporten inifr\u00e5n bilen kan du helt enkelt trycka p\u00e5 den s\u00e5 \u00f6ppnas den.
Detta \u00e4r ocks\u00e5 vanligt med kablar som inte \u00e4r m\u00e4rkta av Tesla. Du kan dock enkelt \u00f6ppna laddningsporten via sk\u00e4rmen inne i bilen, via appen eller genom att trycka p\u00e5 en knapp p\u00e5 Teslas laddkabel som \u00f6ppnar d\u00f6rren.<\/p>\n\n\n\n
Om du har \u00e4gt en Tesla tidigare kan du ha st\u00f6tt p\u00e5 n\u00e5gon av dessa utmaningar. F\u00f6r det f\u00f6rsta har Teslas superladdningsn\u00e4tverk f\u00f6rb\u00e4ttrats mycket men finns inte i vissa omr\u00e5den. S\u00e5 om du t\u00e4nker resa l\u00e5ngt med din Tesla kan det fortfarande vara en utmaning att hitta n\u00e5gonstans att ladda den.
Dessutom f\u00f6rsenar Tesla produktionen av sina n\u00e4sta modeller. M\u00e5nga m\u00e4nniskor v\u00e4ntade till exempel l\u00e4nge p\u00e5 att f\u00e5 sin Tesla Model och Model 3 n\u00e4r de b\u00f6rjade tillverkas. En del Tesla-anv\u00e4ndare \u00e4r synonymt med tekniska problem som vibrerande v\u00e4xelriktare p\u00e5 Model S.
\u00c4ven om Tesla \u00e4r ett lyxigt bilm\u00e4rke \u00e4r dess inredning och finish inte i niv\u00e5 med en Mercedes-Benz Maybach eller Rolls Royce Phantom. Dessutom \u00e4r l\u00e4der, s\u00f6mmar och andra material p\u00e5 Model S inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som dessa tv\u00e5 lyxiga fordon.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r det g\u00e4ller haverier \u00e4r Tesla-fordon n\u00e5gra av de mest p\u00e5litliga bilarna som du kan hitta. De g\u00e5r s\u00e4llan s\u00f6nder, men om de g\u00f6r det \u00e4r de billigare att underh\u00e5lla. De har dock ocks\u00e5 l\u00e5ga betyg p\u00e5 kvalitet och tillf\u00f6rlitlighet. I slut\u00e4ndan uppv\u00e4ger f\u00f6rdelarna med att \u00e4ga en Tesla nackdelarna.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Efter m\u00e5nga misslyckanden och besvikelser genom \u00e5ren har Tesla nu vuxit till en av v\u00e4rldens b\u00e4sta biltillverkare. Men \u00e4ven med sin h\u00f6gteknologiska programvara – G\u00e5r Tesla-bilar s\u00f6nder ofta?Teslabilar g\u00e5r faktiskt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":642,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/641"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=641"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/641\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/642"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=641"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=641"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=641"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}