{"id":6406,"date":"2023-04-29T04:41:42","date_gmt":"2023-04-29T04:41:42","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6406"},"modified":"2023-04-29T04:41:48","modified_gmt":"2023-04-29T04:41:48","slug":"ar-renault-talisman-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-talisman-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Talisman en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Talisman \u00e4r en stor familjebil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r 2015 \u00e5rs modell. Den introducerades som en efterf\u00f6ljare till den \u00e4lskade Renault Laguna som var en av de mest framg\u00e5ngsrika Renault-sedanmodellerna genom tiderna. S\u00e5 \u00e4r Renault Talisman en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Renault Talisman \u00e4r verkligen en riktigt bra bil, men den kom ut i en tid d\u00e5 mainstreampubliken b\u00f6rjade ta rej\u00e4lt med tycke f\u00f6r crossovers och SUV:er. Det betyder att \u00e4ven om Talisman har mycket att erbjuda, s\u00e5 kom den helt enkelt ut i en tid d\u00e5 sedans inte riktigt var s\u00e5 popul\u00e4ra. Detta ledde s\u00e5 sm\u00e5ningom till att Talisman lades ned efter bara n\u00e5gra \u00e5r p\u00e5 marknaden.<\/p>\n\n\n\n

Talisman erbjuder ett hyfsat utbud av diesel- och bensinmotorer, som alla \u00e4r ganska sofistikerade och effektiva. Designen \u00e4r en av dess starka sidor eftersom Talisman ser futuristisk ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r kylig, bekv\u00e4m och riktigt enkel.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt verkar Talisman ocks\u00e5 klara sig bra, men den har n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att n\u00e4mna. Praktiken \u00e4r i paritet med n\u00e5gra av dess starkaste rivaler medan pris och avskrivning har gjort Talisman till en riktigt popul\u00e4r bil p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Redan 2015 kom Talisman ut med tre olika bensinmotoralternativ. Den minsta 4-cylindriga 1,4 liter \u00e4r bra f\u00f6r cirka 160 hk, den 4-cylindriga 1,7 liter trycker ut 150 hk till 200 hk medan den toppspecificerade 1,8 liter \u00e4r bra f\u00f6r cirka 225 hk. \u00c5r 2020 blev Renault av med alla dessa motorer utom 1,4L som ger 140-160 hk f\u00f6r modellerna efter 2020.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller dieselmotorer finns fyra drivlinor tillg\u00e4ngliga med Talisman. Den minsta \u00e4r den 4-cylindriga 1,5L med 110 hk f\u00f6ljt av den 4-cylindriga 1,6L med 131 hk. N\u00e4sta i raden \u00e4r 1,6L-dieseln med 130 hk eller 160 hk och den toppspecificerade 2,0L 4-cylindriga dieseln med 200 hk. Talisman-modellerna efter 2020 kommer endast med 2,0L-enheten, men med en konfiguration p\u00e5 160 hk till 190 hk.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa modeller skickar kraft endast till framhjulen och finns tillg\u00e4ngliga med antingen en automatisk eller manuell v\u00e4xell\u00e5da. Den mest effektiva bensinmodellen \u00e4r 1,4L med upp till 42MPG kombinerat medan 160hp 2,0L dieselvarianten \u00e4r bra f\u00f6r upp till 45MPG.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rupplevelse<\/h2>\n\n\n\n

Renault Talisman \u00e4r verkligen en snygg bil och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r de flesta \u00e4r intresserade av att k\u00f6pa en. Exteri\u00f6ren k\u00e4nnetecknas av stora lysdioder fram och bak medan interi\u00f6ren \u00e4r elegant, smart och riktigt snygg. Du kan njuta av saker som ett premiumljudsystem, ambient belysning, en digital cockpit och ett val av en hel del trimdetaljer i tr\u00e4, svart pianoplast eller aluminium.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r i linje med vad du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en mellanstor familjedrivna sedan eftersom Talisman k\u00e4nns riktigt v\u00e4lkalibrerad och bekv\u00e4m. Den f\u00f6rs\u00f6ker inte vara dynamisk eller stel vilket g\u00f6r den perfekt f\u00f6r en daglig f\u00f6rare i en sedan.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Renault Talisman lyckas vara en ganska p\u00e5litlig bil vilket inte \u00e4r s\u00e5 vanligt n\u00e4r det g\u00e4ller helt nya bilar p\u00e5 marknaden. Trots detta \u00e4r Talisman l\u00e5ngt ifr\u00e5n perfekt vilket inneb\u00e4r att det finns saker som man m\u00e5ste titta p\u00e5 n\u00e4r man k\u00f6per en begagnad.<\/p>\n\n\n\n

Turboladdaren p\u00e5 1,6L-dieseln kan drabbas av tryckrelaterade problem. AdBlue-systemet \u00e4r ocks\u00e5 ett besv\u00e4r f\u00f6r m\u00e5nga medan batteriet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att ibland d\u00f6 i f\u00f6rtid. Br\u00e4nslel\u00e4ckage med 2018 och 2019 \u00e5rs modeller \u00e4r ocks\u00e5 ett bekymmer medan problem med luftkonditioneringen ocks\u00e5 b\u00f6r noteras.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskhet och pris<\/h2>\n\n\n\n

Utg\u00e5ngspriset f\u00f6r en Renault Talisman ligger p\u00e5 cirka 30 000 euro i Europa och de h\u00f6gst specificerade modellerna g\u00e5r upp till 50 000 euro +. Tack och lov har de g\u00e5ngna \u00e5ren inte varit alltf\u00f6r sn\u00e4lla mot Talisman vilket inneb\u00e4r att du kan k\u00f6pa relativt v\u00e4lutrustade modeller f\u00f6r ungef\u00e4r h\u00e4lften av det priset.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken ligger i linje med n\u00e5gra av dess fr\u00e4msta rivaler som Skoda Superb och Peugeot 508, vilket inneb\u00e4r att Talisman \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4cklig f\u00f6r en familj p\u00e5 fyra personer med ett hyfsat stort bagageutrymme. Sikten \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra medan de inv\u00e4ndiga cubbyutrymmena och f\u00f6rvaringsfack \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckliga.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Renault Talisman?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Talisman \u00e4r en 5-stj\u00e4rnig s\u00e4kerhetsklassad bil vilket inneb\u00e4r att du inte beh\u00f6ver oroa dig f\u00f6r s\u00e4kerheten med Talisman. Med ett s\u00e4kerhetsskydd f\u00f6r vuxna p\u00e5 86 % lyckas Talisman ligga i toppen av segmentet. Barnpassagerarskydd p\u00e5 84 % \u00e4r ocks\u00e5 riktigt bra medan ett betyg f\u00f6r aktiva s\u00e4kerhetsassistenter p\u00e5 76 % \u00e4r okej, men l\u00e5ngt ifr\u00e5n det b\u00e4sta.<\/p>\n\n\n\n

Du kan f\u00e5 alla vanliga s\u00e4kerhetsfunktioner som adaptiv farth\u00e5llare, lane keep assist, trafikvarning och automatisk bromsning, men du kan inte f\u00e5 avancerad adaptiv farth\u00e5llare och n\u00e5gra av de nyaste s\u00e4kerhetsteknikerna som finns i bilar med \u00e5rsmodell 2023.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har Renault lagt ned Talisman?<\/h4>\n\n\n\n

I och med att Renault Talisman lades ner gjorde Renault helt och h\u00e5llet slut p\u00e5 sedans i hela sitt sortiment. Renault Megane sedan var ocks\u00e5 en av de allra sista Renault-sedanerna till f\u00f6rs\u00e4ljning och lades ned av samma anledning som Talisman.<\/p>\n\n\n\n

Det har att g\u00f6ra med popularitet, motorernas effektivitetsklassning, konkurrens och vart bilv\u00e4rlden r\u00f6r sig de kommande \u00e5ren. SUV:er och crossovers \u00e4r det som g\u00e4ller just nu medan det \u00e4r dyrt att utveckla nya motorer f\u00f6r sedans och inte s\u00e4rskilt l\u00f6nsamt eftersom allt fler m\u00e4nniskor g\u00e5r \u00f6ver till elbilar. Slutligen \u00e4r konkurrensen i detta segment verkligen h\u00e5rd, \u00e4ven om f\u00f6rs\u00e4ljningssiffrorna inte \u00e4r d\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Talisman en lyxbil?<\/h4>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 30 000 euro \u00e4r Talisman l\u00e5ngt ifr\u00e5n det riktiga segmentet f\u00f6r mellanstora lyxsedanar som vanligtvis k\u00e4nnetecknas av BMW 5-serien, Mercedes Benz E-klass, Audi A6, Volvo S90 och Jaguar XF.<\/p>\n\n\n\n

Talisman befinner sig p\u00e5 bryggan mellan ekonomiska mellanstora sedaner och lyxsedaner, vilket ocks\u00e5 \u00e4r marknadssegmentet f\u00f6r den sena VW Passat-sedanen, den nuvarande Peugeot 508 och Skoda Superb, som alla ocks\u00e5 kan komma att avvecklas inom den n\u00e4rmaste framtiden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Talisman \u00e4r en stor familjebil som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r 2015 \u00e5rs modell. Den introducerades som en efterf\u00f6ljare till den \u00e4lskade Renault Laguna som var en av de<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6404,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6406"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6406"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6406\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6407,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6406\/revisions\/6407"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6404"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6406"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6406"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6406"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}