{"id":6403,"date":"2023-04-28T14:52:39","date_gmt":"2023-04-28T14:52:39","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6403"},"modified":"2023-04-28T14:52:44","modified_gmt":"2023-04-28T14:52:44","slug":"vanliga-problem-med-renault-talisman","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-renault-talisman\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Renault Talisman"},"content":{"rendered":"\n

Renault Talisman \u00e4r en stor familjebil som introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2015. Talisman \u00e4r vad Renault anser r\u00e4cker f\u00f6r att konkurrera med VW Passat och Peugeot 508, som alla passar in under Mercedes E-klass, Audi A6, Volvo S90, BMW 5-serie och Jaguar XF. Det h\u00e4r segmentet av sedans \u00e4r fortfarande ganska popul\u00e4rt, men mest i lyxsegmentet vilket inneb\u00e4r att Talisman inte \u00e4r den mest popul\u00e4ra Renault som finns d\u00e4r ute.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna alla vanliga problem med Renault Talisman och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver leta efter om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan. Det handlar bland annat om problem med turboladdaren, AdBlue, v\u00e4xell\u00e5dan, ett d\u00f6tt batteri och eventuella br\u00e4nslel\u00e4ckage.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget verkar Talisman vara ganska p\u00e5litlig, vilket \u00e4r logiskt eftersom Renaults senaste bilar \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n vad de brukade vara. Om du k\u00f6per en s\u00e5dan ska du se till att ta v\u00e4l hand om den om du vill att den ska h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Om du g\u00f6r det kommer du inte att ha n\u00e5gra problem att leva med Talisman i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver. \u00c4ven om det inte \u00e4r den mest popul\u00e4ra bilen som Renault tillverkar \u00e4r det verkligen en av de snyggaste och mest bekv\u00e4ma bilarna.<\/p>\n\n\n\n

Problem med turboaggregat<\/h2>\n\n\n\n

Dieselmotorn p\u00e5 1,6 liter trycker ut 130 hk eller 160 hk och \u00e4r den mest popul\u00e4ra dieseldrivlinan du kan f\u00e5 med Talisman. Det \u00e4r oftast en p\u00e5litlig motor eftersom Renault vet att dessa dieselvarianter s\u00e4ljer riktigt bra, med undantag f\u00f6r turboladdaren som kan ha problem och till och med kan g\u00e5 s\u00f6nder under vissa omst\u00e4ndigheter.<\/p>\n\n\n\n

Det har att g\u00f6ra med trycket i turboladdaren, s\u00e5 om du k\u00e4nner n\u00e5gon brist p\u00e5 kraft, s\u00e4rskilt n\u00e4ra 1 500 och 2 000 varv per minut d\u00e4r turbon vanligtvis sl\u00e5r till, \u00e4r det troligt att din turboladdare beh\u00f6ver ses \u00f6ver. Ibland kan dessa \u00e5tg\u00e4rdas genom en enkel reng\u00f6ring, men om det inte fungerar m\u00e5ste du byta ut den mot en ny.<\/p>\n\n\n\n

AdBlue-problem<\/h2>\n\n\n\n

AdBlue-systemet \u00e4r utformat f\u00f6r att hj\u00e4lpa din diesel att f\u00f6rorena mindre och g\u00f6ra den mer effektiv. Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r Renault att driva en motor som annars inte skulle kunna uppfylla de riktigt str\u00e4nga reglerna f\u00f6r dieselutsl\u00e4pp i Europa.
Problemet h\u00e4r \u00e4r att beh\u00e5llaren kan l\u00e4cka och d\u00e4rmed kan AdBlue l\u00e4cka ut och bilen kan misslyckas med ett utsl\u00e4ppstest. Detta \u00e4r ganska s\u00e4llsynt, och det verkliga problemet med AdBlue-systemet \u00e4r att de flesta m\u00e4nniskor inte vet att \u00e4ven detta beh\u00f6ver underh\u00e5llas. Om du tar hand om AdBlue-systemet p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt och fyller p\u00e5 det n\u00e4r det beh\u00f6vs b\u00f6r det h\u00e5lla m\u00e5ttet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

De flesta problem som beror p\u00e5 EDC-v\u00e4xell\u00e5dan beror p\u00e5 att \u00e4garna inte byter ut v\u00e4xell\u00e5dsoljan n\u00e4r det beh\u00f6vs. Detta leder vanligtvis till oregelbundna v\u00e4xlingar, f\u00f6rdr\u00f6jningar och grova v\u00e4xlingar som kan g\u00f6ra hela k\u00f6rupplevelsen mycket mindre behaglig, vilket ibland till och med leder till att bilen stannar och inte v\u00e4xlar alls.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte byter olja kan transmissionen ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder helt och h\u00e5llet, vilket g\u00f6r att du m\u00e5ste k\u00f6pa en helt ny enhet. EDC 2-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r den nyare modellen som visserligen lovar att vara mycket mer tillf\u00f6rlitlig, men ingenting kommer att vara meningsfullt om du inte underh\u00e5ller den tillr\u00e4ckligt v\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

D\u00f6tt batteri<\/h2>\n\n\n\n

Det finns en hel del \u00e4gare d\u00e4r ute som klagat p\u00e5 att batteriet d\u00f6r. Om din motor startar riktigt l\u00e5ngsamt, avger klickande ljud n\u00e4r du startar och om lamporna flimrar, \u00e4r det stor chans att det \u00e4r batteriet som b\u00e4r skulden.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste testa batteriets utg\u00e5ng med en voltmeter och leta efter cirka 12,6 volt eller mer. Om din bil inte kan ge den str\u00f6mmen m\u00e5ste du byta ut batteriet mot ett nytt. Detta \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande p\u00e5 m\u00e5nga bilar och \u00e4r inte n\u00f6dv\u00e4ndigtvis ett problem.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de allvarligare problemen med Talisman \u00e4r n\u00e4r den b\u00f6rjar l\u00e4cka br\u00e4nsle p\u00e5 v\u00e4gen och p\u00e5 s\u00e5 s\u00e4tt \u00f6kar risken f\u00f6r att man f\u00f6rlorar kontrollen och eventuellt till och med kan hamna i l\u00e5gor. Detta var fallet f\u00f6r en hel del Talisman-modeller fr\u00e5n 2018 och 2019 som ingick i en \u00e5terkallelse redan 2020.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en Talisman fr\u00e5n 2018 eller 2019 ska du se till att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 detta. Ring din Renault-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare och fr\u00e5ga om den bil du \u00e4r intresserad av har ing\u00e5tt i den h\u00e4r \u00e5terkallelsen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en Renault Talisman?<\/h4>\n\n\n\n

S\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en mellanstor familjesedan som kan h\u00e4vda sig i en f\u00f6retagsbilpark samtidigt som den \u00e4r rymlig och inte \u00f6verdrivet dyr, \u00e4r Talisman faktiskt ett bra alternativ. Den kombinerar utseendet och k\u00e4nslan av en mycket dyrare bil med mindre, effektivare och mer prisv\u00e4rda motorer som g\u00f6r den ganska billig att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00e4ller s\u00e4rskilt n\u00e4r man j\u00e4mf\u00f6r den med den tyska trion Premium. Om du \u00e4r van vid en lyxig mellanstor sedan kommer du dock inte att bli glad \u00f6ver Talisman. \u00c4ven om det \u00e4r en riktigt bra bil kan den inte m\u00e4ta sig med tyskarna, trots allt kostar tyskarna mycket mer pengar.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Talisman?<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00e5rdaste konkurrenten till Renault Talisman var VW Passat sedan som lades ned f\u00f6rra \u00e5ret. Talisman konkurrerar nu med sin snyggare bror Arteon som \u00e4r n\u00e5got mindre rymlig och lite dyrare.<\/p>\n\n\n\n

Talisman g\u00e5r ocks\u00e5 mot Peugeot 508 och Skoda Superb som troligen \u00e4r dess fr\u00e4msta konkurrent eftersom dessa tre \u00e4r riktigt lika varandra \u00f6ver hela linjen. Nya DS 9 \u00e4r lite dyrare och f\u00f6rs\u00f6ker tillgodose en lyxigare del av marknaden, men den g\u00e5r faktiskt emot Talisman i verkligheten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault p\u00e5 v\u00e4g att g\u00f6ra sig av med Talisman?<\/h4>\n\n\n\n

Talisman \u00e4r tyv\u00e4rr ocks\u00e5 p\u00e5 v\u00e4g bort fr\u00e5n listorna snart eftersom Renault har r\u00e4knat ut att elbilar, hybrider, crossovers och SUV:er \u00e4r v\u00e4gen att g\u00e5. Sedanmarknaden fungerar bara om du befinner dig i den lyxiga \u00e4nden av segmentet vilket inneb\u00e4r att Talisman f\u00f6ljer Passat-sedanen och kommer troligen inte att ers\u00e4ttas n\u00e5gon g\u00e5ng i n\u00e4rtid.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Talisman \u00e4r en stor familjebil som introducerades f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2015. Talisman \u00e4r vad Renault anser r\u00e4cker f\u00f6r att konkurrera med VW Passat och Peugeot 508, som alla passar in<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6404,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6403"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6403"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6403\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6405,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6403\/revisions\/6405"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6404"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6403"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6403"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6403"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}