{"id":6391,"date":"2023-04-23T08:25:43","date_gmt":"2023-04-23T08:25:43","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6391"},"modified":"2023-04-23T08:25:47","modified_gmt":"2023-04-23T08:25:47","slug":"vanliga-problem-med-bmw-316d","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-bmw-316d\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med BMW 316D"},"content":{"rendered":"\n

BMW 316d \u00e4r en del av den sj\u00e4tte generationen av BMW 3-serien som introducerades i mars 2012. Den h\u00e4r bilen \u00e4r snygg, avancerad, lyxig, rymlig och praktisk och presterar exceptionellt bra. Men som de flesta BMW:er har den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 flera problem. S\u00e5 vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 316d?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med BMW 316d \u00e4r problem med styrkedjan, vibrationer p\u00e5 ratten, rostproblem, v\u00e4xell\u00e5dsproblem och motorstopp. Dessutom har vissa anv\u00e4ndare rapporterat att de har upplevt igensatta EGR-ventiler, elektriska problem och fel fungerande sp\u00e4nnare f\u00f6r luftkonditioneringen.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med BMW 316D?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de st\u00f6rsta problemen som anv\u00e4ndare av BMW 316d har klagat p\u00e5. Dessutom \u00e4r det h\u00e4r problemet vanligt i de flesta BMW 3-serie modeller. Det har noterats att styrkedjan bryts ganska l\u00e4tt n\u00e4r bilen k\u00f6rs h\u00e5rt eller inte underh\u00e5lls ordentligt. Om styrkedjan hoppar och ett gn\u00e4llande ljud h\u00f6rs \u00e4r detta en indikation p\u00e5 en sliten eller felaktig styrkedja.<\/p>\n\n\n\n

Detta problem uppst\u00e5r vanligtvis n\u00e4r bilen n\u00e5r mellan 70 000 och 60 000 mil. Om du m\u00e4rker att din bil har detta problem b\u00f6r du inte k\u00f6ra den och l\u00e5ta \u00e5tg\u00e4rda problemet. Detta beror p\u00e5 att om kedjan g\u00e5r s\u00f6nder blir det mycket kostsamt att reparera motorn.<\/p>\n\n\n\n

Transmissionsproblem<\/h4>\n\n\n\n

F\u00f6rutom problem med styrkedjan har flera anv\u00e4ndare ocks\u00e5 rapporterat att de har haft problem med v\u00e4xell\u00e5dan. \u00d6verf\u00f6ringsproblem \u00e4r dock mer utbredda med BMW 316d 2,0-liters N47-dieselmotorer i kombination med manuella v\u00e4xell\u00e5dor. De flesta anv\u00e4ndare av dessa modeller noterade att sv\u00e4nghjulet gick s\u00f6nder tidigare \u00e4n v\u00e4ntat.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att bli av med detta problem m\u00e5ste hela kopplingen demonteras, vilket \u00e4r ganska besv\u00e4rligt och kostsamt.<\/p>\n\n\n\n

Vibrationer p\u00e5 ratten<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om det inte \u00e4r s\u00e4rskilt vanligt har vissa anv\u00e4ndare rapporterat att de har f\u00e5tt vibrationer p\u00e5 ratten. Detta sker normalt vid inbromsning och \u00e4ven vid k\u00f6rning mellan 80 km\/h och 120 km\/h. N\u00e5gra av de saker som orsakar detta problem \u00e4r obalanserade d\u00e4ck och skadade bromsskivor.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet ska du l\u00e5ta inspektera bilen och byta ut de felaktiga delarna. Om d\u00e4cken \u00e4r obalanserade ska du se till att de \u00e4r balanserade.<\/p>\n\n\n\n

Tillt\u00e4ppta EGR-ventiler<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem med BMW 316d \u00e4r en igensatt EGR-ventil och DPF-filter. Detta problem orsakas av att man inte k\u00f6r bilen l\u00e5nga str\u00e4ckor. S\u00e5 om du vanligtvis k\u00f6r din 316d-modell i staden \u00e4r det troligt att du kommer att st\u00f6ta p\u00e5 detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet kan hanteras genom att k\u00f6ra bilen l\u00e5nga str\u00e4ckor. Dessutom \u00e4r det viktigt att uppt\u00e4cka problemet tidigt s\u00e5 att det kan l\u00f6sas genom att reng\u00f6ra EGR-ventilen. Men om det \u00e4r f\u00f6r sent m\u00e5ste du byta ut EGR-ventilen eller DPF-filtren.<\/p>\n\n\n\n

Fel fungerande luftkonditioneringskondensator<\/h4>\n\n\n\n

Flera \u00e4gare har ocks\u00e5 rapporterat att de har en d\u00e5ligt fungerande luftkonditioneringskondensator. Det h\u00e4r problemet orsakas vanligtvis av att den uts\u00e4tts f\u00f6r skador p\u00e5 grund av stenar under k\u00f6rning. Om luftkonditioneringskondensatorn \u00e4r skadad m\u00e5ste den bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Rostproblem<\/h4>\n\n\n\n

Rostproblem \u00e4r mycket vanliga p\u00e5 de flesta BMW-modeller, och BMW 316d \u00e4r inget undantag. \u00c4nd\u00e5 \u00e4r detta problem endast vanligt i de tidiga BMW 316d-modellerna som tillverkades 2012. Problemet p\u00e5verkade vanligtvis stolsramen i frams\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

Den goda nyheten \u00e4r att tillverkaren l\u00f6ste problemet genom att l\u00e4gga till en rostskyddsbehandling. D\u00e4rf\u00f6r har de senaste 316d-modellerna inte det h\u00e4r problemet.<\/p>\n\n\n\n

Motorn stannar<\/h3>\n\n\n\n

F\u00f6rutom br\u00e4nsle kan brist p\u00e5 olja och andra v\u00e4tskor ocks\u00e5 leda till att motorn stannar. Det \u00e4r en av de viktigaste orsakerna till att motorn i 316d stannar. Och n\u00e5gra av de delar som g\u00f6r att motorn l\u00e4cker olja \u00e4r en defekt ventilk\u00e5papackning, en skadad oljepanna och slitna t\u00e4tningar.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda det h\u00e4r problemet m\u00e5ste du identifiera det underliggande problemet.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga anv\u00e4ndare av BMW 316d har rapporterat flera elektriska problem. De vanligaste problemen \u00e4r dock felaktiga automatiska f\u00f6nsterrutor, felaktiga multimediasystem och mycket mer. Om du har elektriska problem \u00e4r det viktigt att f\u00e5 din bil diagnostiserad innan du f\u00f6rs\u00f6ker reparera den. Detta kommer att hj\u00e4lpa dig att \u00e5tg\u00e4rda det underliggande problemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r BMW 316d tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ven om BMW 316d inte \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga modellen i klassen \u00e4r den h\u00e4r bilen \u00e4nd\u00e5 ganska tillf\u00f6rlitlig. Den registrerar dock ocks\u00e5 flera problem som g\u00f6r den mindre tillf\u00f6rlitlig \u00e4n de flesta av sina rivaler. Dessutom ligger kostnaden f\u00f6r reservdelar och service n\u00e5got \u00f6ver branschgenomsnittet.<\/p>\n\n\n\n

Vilken motor finns i BMW 316d?<\/h4>\n\n\n\n

BMW 316d \u00e4r en del av den sj\u00e4tte generationen BMW 3-serie-modeller. Det \u00e4r ocks\u00e5 den grundl\u00e4ggande bensinmodellen i 3-serien med enast\u00e5ende egenskaper. Den h\u00e4r modellen \u00e4r utrustad med tv\u00e5 motoralternativ, bland annat 2012 till 2015 N47D20 rak-4-motor och 2015 till 2019 B47D20 rak-4-motor.<\/p>\n\n\n\n

N47D20-motorn producerar upp till 114 hk och 190 lb-ft vridmoment, medan B47D20-motorn producerar upp till 114 hk och 200 lb-ft vridmoment.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller BMW 316d?<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta BMW 3-serie-modeller h\u00e5ller BMW 316d mellan 200 000 och 250 000 mil. F\u00f6r att din bil ska h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge kr\u00e4vs dock r\u00e4tt v\u00e5rd och underh\u00e5ll. Ut\u00f6ver det b\u00f6r goda k\u00f6rvanor ut\u00f6vas. Om du f\u00f6ljer BMW:s rekommenderade schemalagda underh\u00e5llsservice kommer din bil l\u00e4tt att h\u00e5lla l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

Har BMW 316d problem med fj\u00e4dringen?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, BMW 316d kommer ocks\u00e5 med upph\u00e4ngningsproblem. \u00c4ven om vi inte har lyft fram fj\u00e4dringsproblem p\u00e5 v\u00e5r lista lider den h\u00e4r bilen \u00e4nd\u00e5 av flera fj\u00e4dringsproblem. Det \u00e4r ocks\u00e5 viktigt att notera att det mesta av det skramlande ljudet som h\u00f6rs i den h\u00e4r bilen orsakas av felaktiga upph\u00e4ngningsdelar. N\u00e5gra av dessa delar \u00e4r kulf\u00f6rbindelser, l\u00e4nkar till sv\u00e4ngst\u00e4nger, upph\u00e4ngningsleder, fj\u00e4dringsf\u00e4sten och mycket mer.<\/p>\n\n\n\n

Har en BMW 316d en turboladdare?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r den. BMW 316d \u00e4r utrustad med en turboladdare och luft-till-luft intercooler. Turboladdaren hj\u00e4lper till att komprimera mer luft som str\u00f6mmar in i motorns cylinder. Som ett resultat leder det till en \u00f6kning av den luft som inneb\u00e4r att br\u00e4nsle kan tills\u00e4ttas f\u00f6r samma storlek p\u00e5 en sugmotor.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

BMW 316d \u00e4r en elegant, avancerad, lyxig och h\u00f6gpresterande mellanstor sedan. Den erbjuder ocks\u00e5 utm\u00e4rkt br\u00e4nsleekonomi och \u00e4r l\u00e4tt att hantera. \u00c4nd\u00e5 har den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 flera problem som diskuterats ovan. Men med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan den h\u00e4r bilen klockan mer \u00e4n 250k miles.<\/p>\n\n\n\n

Sammantaget \u00e4r det en av de b\u00e4sta lyxiga och h\u00f6gpresterande mellanstora sedans p\u00e5 marknaden.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW 316d \u00e4r en del av den sj\u00e4tte generationen av BMW 3-serien som introducerades i mars 2012. Den h\u00e4r bilen \u00e4r snygg, avancerad, lyxig, rymlig och praktisk och presterar exceptionellt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6392,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6391"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6391"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6391\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6393,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6391\/revisions\/6393"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6392"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6391"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6391"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6391"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}