{"id":6387,"date":"2023-04-22T07:21:02","date_gmt":"2023-04-22T07:21:02","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6387"},"modified":"2023-04-22T07:21:05","modified_gmt":"2023-04-22T07:21:05","slug":"ar-hyundai-getz-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-hyundai-getz-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Hyundai Getz en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Getz \u00e4r en subkompakt stadsbil som introducerades 2002 och tillverkades kontinuerligt fram till 2011 d\u00e5 den ersattes av Hyundai i20 2012. Getz \u00e4r k\u00e4nd under m\u00e5nga namn som Hyundai Click, Hyundai Getz Prime, Hyundai TB och Inokom Getz. \u00c4r Hyundai Getz en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz \u00e4r en riktigt prisv\u00e4rd liten stadsbil med hyfsad tillf\u00f6rlitlighet. Den drivs av n\u00e5gra bensin- och en dieselmotor, som alla \u00e4r ganska svaga, men tillr\u00e4ckliga f\u00f6r en s\u00e5dan liten bil. Designen p\u00e5 Getz \u00e4r s\u00e5 intets\u00e4gande som man kan designa en bil, men det var vad Hyundai ans\u00e5g vara b\u00e4st n\u00e4r bilen kom ut.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r i stort sett samma historia, men den \u00e4r otroligt l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5 eftersom allting \u00e4r exakt d\u00e4r du f\u00f6rv\u00e4ntar dig att det ska vara. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r precis vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en s\u00e5 liten bil, den \u00e4r kylig och ganska bekv\u00e4m, men inte p\u00e5 ett dynamiskt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten verkar vara okej f\u00f6r det mesta, men det finns n\u00e5gra problem som \u00e4r v\u00e4rda att prata om. V\u00e4rdena p\u00e5 dessa har sjunkit en hel del under de senaste 10 \u00e5ren vilket g\u00f6r dem till fynd i dessa dagar. Praktiken \u00e4r inte bra eftersom bilen inte har plats f\u00f6r l\u00e5nga personer och bagageutrymmet \u00e4r minst sagt begr\u00e4nsat.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Till Hyundai Getz f\u00e5r du v\u00e4lja mellan ett par bensinmotorer. Vi b\u00f6rjar med instegsmodellen 1.1L inline 4-cylinder som ger 62 hk eller 65 hk f\u00f6r den faceliftade modellen. N\u00e4sta i raden \u00e4r 1.3L inline 4-cylindern som ger 82 hk och 1.4L 4-cylindern med 97 hk som vanligtvis \u00e4r den som de flesta brukar v\u00e4lja. Den 1,6 liters fyrcylindriga med 106 hk \u00e4r dock den b\u00e4sta eftersom den erbjuder en perfekt m\u00e4ngd kraft.<\/p>\n\n\n\n

Alla modeller \u00e4r utrustade med en 5-v\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da och kraften skickas endast till framhjulen. N\u00e4r det g\u00e4ller dieselmotorer kan du bara k\u00f6pa den 1,5L 4-cylindriga CRDI-motorn med 4-cylindrig cylinder med antingen 82 hk eller 88 hk. Dieselmotorer \u00e4r ocks\u00e5 de mest ekonomiska av alla eftersom de kan ge \u00f6ver 50MPG US medan de mest ekonomiska bensinmotorerna ligger n\u00e4rmare 40MPG.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Getz verkligen inte n\u00e5got speciellt p\u00e5 drivmedelsavdelningen, vilket \u00e4r logiskt eftersom Hyundai aldrig hade t\u00e4nkt sig att den skulle vara det. Drivlinan \u00e4r tillr\u00e4cklig f\u00f6r en liten stadsbil, men de som \u00e4lskar heta hatchbacks kommer att tycka att Getz \u00e4r f\u00f6r l\u00e5ngsam.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Hyundais formspr\u00e5k fr\u00e5n b\u00f6rjan av 2000-talet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00f6ra of\u00f6rgl\u00f6mliga bilar och Getz \u00e4r ingen skillnad. Det \u00e4r sv\u00e5rt att tro att Hyundai g\u00f6r n\u00e5gra av de snyggaste bilarna p\u00e5 2020-talet och att de samtidigt gjorde n\u00e5gra av de s\u00e4msta bilarna p\u00e5 2000-talet. Exteri\u00f6ren \u00e4r intets\u00e4gande och det finns inget intressant \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r lika intets\u00e4gande, men den k\u00e4nns relativt v\u00e4lgjord och allt finns d\u00e4r man f\u00f6rv\u00e4ntar sig att det ska finnas. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ocks\u00e5 ganska f\u00f6ljsam och inte sp\u00e4nnande, men det \u00e4r ett vanligt drag f\u00f6r de flesta bilar ur det h\u00e4r segmentet, s\u00e4rskilt i b\u00f6rjan av 2000-talet n\u00e4r heta subkompaktbilar inte riktigt var en grej.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Getz \u00e4r inte alls lika p\u00e5litlig som dagens Hyundai-modeller \u00e4r, men den \u00e4r inte heller op\u00e5litlig alls. Med det sagt \u00e4r det en relativt solid bil som borde kunna h\u00e5lla i m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna n\u00e5gra av de mer vanliga problemen som Getz tenderar att drabbas av.<\/p>\n\n\n\n

Dessa inkluderar problem med fj\u00e4dringen, elen, att bilen tappar kraft, att bilen stannar och med bromsarna som var ett stort problem 2003 n\u00e4r Hyundai \u00e5terkallade Getz p\u00e5 grund av att ABS helt f\u00f6rsvann. Hur som helst har de flesta Getz-modeller nuf\u00f6rtiden reparerats och det finns m\u00e5nga mekaniker som l\u00e4tt kan arbeta med Getz.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Getz – v\u00e4rde och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

En begagnad Hyundai Getz kan f\u00e5s f\u00f6r n\u00e4stan ingenting \u00e5r 2022 eftersom avskrivningskurvan har n\u00e5tt botten. Getz var inte en s\u00e4rskilt dyr bil till att b\u00f6rja med, men nu, 15 \u00e5r senare, \u00e4r det mer prisv\u00e4rt att k\u00f6pa n\u00e5gra begagnade Getz-modeller \u00e4n att \u00e4ta en fin middag.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt \u00e4r inte den h\u00e4r bilens starkaste sida, vilket \u00e4r rimligt eftersom det trots allt \u00e4r en subkompakt bil. M\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 bristen p\u00e5 sittplatsutrymme b\u00e5de fram och bak vilket inneb\u00e4r att l\u00e5nga personer inte kommer att vara s\u00e5 f\u00f6rtjusta i Getz.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-sektionen<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r upph\u00f6rde Hyundai med Getz?<\/h4>\n\n\n\n

Anledningen till att Hyundai upph\u00f6rde med Getz \u00e4r p\u00e5 grund av d\u00e5liga f\u00f6rs\u00e4ljningssiffror. F\u00f6r att f\u00e5 en liten \u00f6verblick s\u00e5ldes mer \u00e4n 3 000 bilar varje m\u00e5nad i Indien 2003, medan 6 500 bilar s\u00e5ldes under alla 12 m\u00e5nader 2009.<\/p>\n\n\n\n

Den misslyckades helt enkelt med att leverera vid den tidpunkten eftersom andra tillverkare verkligen \u00f6kade sina insatser. Getz kritiserades ocks\u00e5 f\u00f6r sin brist p\u00e5 utrymme n\u00e4r den kom ut. Alla dessa problem b\u00f6rjade bli alldeles f\u00f6r allvarliga f\u00f6r att Getz skulle h\u00e5lla sig kvar.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Hyundai bra kompaktbilar?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c5r 2022 \u00e4r Hyundais katalog s\u00e5 stor som den kan vara eftersom du kan k\u00f6pa alla typer av bilar som finns. Det b\u00f6rjar med de kompakta i10 och i20 och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till den enorma Hyundai Palisade. Men n\u00e4r det g\u00e4ller kompaktbilar g\u00f6r Hyundai ett riktigt bra jobb, s\u00e4rskilt med de allra senaste modellerna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r kompakta stadsbilar vettiga?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 ditt anv\u00e4ndningsscenario. Om du \u00e4r den typ av person som tillbringar st\u00f6rre delen av din k\u00f6rtid i staden och pendlar fr\u00e5n och till jobbet \u00e4r en kompakt stadsbil faktiskt den b\u00e4sta biltypen du kan v\u00e4lja. K\u00f6rning p\u00e5 motorv\u00e4g, komfort, sittplats, lastutrymme och bekv\u00e4mligheter \u00e4r dock n\u00e5got som du inte kommer att kunna hitta i kompakta stadsbilar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Getz \u00e4r en subkompakt stadsbil som introducerades 2002 och tillverkades kontinuerligt fram till 2011 d\u00e5 den ersattes av Hyundai i20 2012. Getz \u00e4r k\u00e4nd under m\u00e5nga namn som Hyundai<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6384,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[42],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6387"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6387"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6387\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6388,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6387\/revisions\/6388"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6384"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6387"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6387"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6387"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}