{"id":637,"date":"2021-05-10T10:19:18","date_gmt":"2021-05-10T10:19:18","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=637"},"modified":"2021-05-10T10:19:18","modified_gmt":"2021-05-10T10:19:18","slug":"hur-manga-ar-haller-en-tesla","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/hur-manga-ar-haller-en-tesla\/","title":{"rendered":"Hur m\u00e5nga \u00e5r h\u00e5ller en Tesla?"},"content":{"rendered":"\n
Det \u00e4r inte billigt att k\u00f6pa en lyxbil och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att veta hur l\u00e4nge bilen kommer att h\u00e5lla, samt hur mycket underh\u00e5ll och reparationer den kostar. S\u00e5 hur l\u00e4nge h\u00e5ller en Tesla?
Enligt Teslas vd Elon Musk kan enTesla h\u00e5lla i \u00f6ver en miljon \u00e5r. Detta \u00e4r naturligtvis inte sant eftersom ingen bil kan h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge. Livsl\u00e4ngden f\u00f6r Tesla-fordon ligger dock l\u00e5ngt \u00f6ver de flesta elbilar och till och med ICE-fordon.
\u00c4ven om det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt f\u00f6r en Tesla att h\u00e5lla i \u00f6ver en miljon \u00e5r har Tesla-bilar en av de b\u00e4sta fordonsgarantierna p\u00e5 marknaden. Tesla erbjuder en 8-\u00e5rig garanti, vilket \u00e4r dubbelt s\u00e5 mycket som de flesta gasdrivna fordon som vanligtvis har en 4-\u00e5rig garanti.
Det som g\u00f6r Tesla mer h\u00e5llbar \u00e4n andra EV- eller ICE-fordon \u00e4r att den har det b\u00e4sta bilbatteriet som h\u00e5ller l\u00e4ngre. N\u00e4r andra elbilar g\u00e5r s\u00f6nder efter n\u00e5gra \u00e5r kommer Tesla d\u00e4rf\u00f6r att erbjuda konsumenten minst \u00e5tta \u00e5rs anv\u00e4ndning.
Till skillnad fr\u00e5n bensindrivna fordon beh\u00f6ver EV:s inga motorer f\u00f6r att k\u00f6ras, vilket g\u00f6r dem \u00e4nnu mer h\u00e5llbara. Detta inneb\u00e4r ocks\u00e5 mindre underh\u00e5ll och f\u00e4rre reparationer under \u00e5ren. Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r Tesla-fordon har ett av de b\u00e4sta \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdena bland lyxfordon.<\/p>\n\n\n\n
En av de st\u00f6rsta farh\u00e5gorna hos nyblivna EV-\u00e4gare \u00e4r att bilen inte kommer att h\u00e5lla laddningen. Tesla har f\u00f6r\u00e4ndrat allt detta genom att skapa batterier som h\u00e5ller l\u00e4nge. Den f\u00f6rsta Tesla Roadster h\u00f6ll inte laddningen, men det \u00e4r sedan l\u00e4nge f\u00f6rbi nu.
De flesta Tesla-modeller \u00e4r utrustade med batterier som ger str\u00f6m i minst 250 mil p\u00e5 en enda laddning. Detta varierar naturligtvis beroende p\u00e5 bilmodell. R\u00e4ckvidden varierar ocks\u00e5 beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r och batteriets kapacitet.
Den l\u00e4ngsta r\u00e4ckvidden fr\u00e5n Tesla \u00e4r cirka 402 mil p\u00e5 en full laddning. I likhet med ICE-bilar justerar Tesla upp och ner den nuvarande r\u00e4ckvidden p\u00e5 milen beroende p\u00e5 det aktuella k\u00f6rl\u00e4get. Om du till exempel g\u00f6r flera stopp kommer r\u00e4ckvidden att minska drastiskt.<\/p>\n\n\n\n
Model 3 Standard Range Plus – 250 miles
Model 3 Long Range – 322 miles
Model 3 Performance – 299 miles
Model S Long Range Plus – 402 miles
Model S Performance – 348 miles
Model X Long Range Plus – 351 mil
Model X Performance – 305 miles
Model Y Long Range Plus – 316 mil
Model Y Performance – 315 miles
OBS: Tesla planerar att skapa ett batteri som h\u00e5ller i minst 1 miljon mil. Detta kommer att vara ett stort genombrott och en f\u00f6r\u00e4ndring av spelet.<\/p>\n\n\n\n
En av de viktigaste sakerna som skiljer Tesla fr\u00e5n andra EV- och ICE-fordon \u00e4r dess enast\u00e5ende garanti. Tesla erbjuder en 8-\u00e5rig garanti, vilket \u00e4r en av de b\u00e4sta. S\u00e5 om din bil g\u00e5r s\u00f6nder eller har problem kan du slappna av med vetskapen om att den \u00e4r t\u00e4ckt i minst 8 \u00e5r.
H\u00e4r \u00e4r de olika garantierna f\u00f6r de olika Tesla-modellerna:<\/p>\n\n\n\n
Tesla-bilar g\u00e5r s\u00e4llan s\u00f6nder, tack vare de f\u00e5 delar som bilarna har. Tesla har totalt 17 r\u00f6rliga delar, till skillnad fr\u00e5n en normal bil med elmotor som har minst 200 delar. D\u00e4rf\u00f6r g\u00e5r dessa bilar s\u00e4llan s\u00f6nder.
De flesta exceptionellt utformade Tesla-modeller byggdes fr\u00e5n b\u00f6rjan som batterielektriska fordon med full sj\u00e4lvk\u00f6rningskapacitet i \u00e5tanke. Beroende p\u00e5 vilken modell du har kan du beh\u00f6va bes\u00f6ka ett servicecenter efter 2 eller till och med fler \u00e5r f\u00f6r den f\u00f6rsta servicen.<\/p>\n\n\n\n
N\u00e4r du j\u00e4mf\u00f6r kostnaden f\u00f6r att k\u00f6ra en Tesla och en bil med f\u00f6rbr\u00e4nningsmotor (ICE) kommer du att uppt\u00e4cka att det \u00e4r mycket billigare. Beroende p\u00e5 hur ofta du laddar din bil kan en full laddning kosta dig cirka 8 dollar och kan t\u00e4cka minst 250 mil.
Tv\u00e4rtom kan du beh\u00f6va betala cirka 20 dollar f\u00f6r en ICE-bil f\u00f6r att k\u00f6ra samma 250 mil. Men till skillnad fr\u00e5n bensindrivna fordon beh\u00f6ver elbilar inte mycket annat underh\u00e5ll som oljebyten. Totalt sett kan du spara minst 7 000 dollar per \u00e5r om du k\u00f6r en Tesla i st\u00e4llet f\u00f6r en ICE.<\/p>\n\n\n\n
Alla Tesla-modeller kan h\u00e5lla i minst 250 mil p\u00e5 en enda laddning. Den str\u00e4cka som t\u00e4cks beror dock \u00e4ven p\u00e5 andra faktorer, till exempel hur du k\u00f6r, klimatet i omr\u00e5det och hur stort batteriet \u00e4r. Den l\u00e4ngsta r\u00e4ckvidd som Tesla f\u00f6r n\u00e4rvarande erbjuder \u00e4r n\u00e5got \u00f6ver 402 miles p\u00e5 en full laddning.
Andra saker som p\u00e5verkar din Teslas batterir\u00e4ckvidd \u00e4r bland annat bogsering. Om du anv\u00e4nder en Tesla f\u00f6r att bogsera en husbil eller b\u00e5t kan du r\u00e4kna med att batteriet t\u00e4cker f\u00e4rre mil \u00e4n normalt. Att k\u00f6ra din Tesla i kallt klimat kan ocks\u00e5 minska bilens r\u00e4ckvidd med i genomsnitt 41 %.<\/p>\n\n\n\n
De flesta tidigare Tesla-\u00e4gare gjorde sig av med sina bilar p\u00e5 grund av laddningsproblem. \u00c4ven om dessa bilar kan laddas hemifr\u00e5n tar det l\u00e4ngre tid att ladda fullt ut \u00e4n i Teslas superladdningsstationer. Det \u00e4r dock inte alltid m\u00f6jligt att ladda i Teslas superladdningsstationer n\u00e4r man reser.<\/p>\n\n\n\n
Inte vanligtvis. Lyxbilsk\u00f6pare k\u00f6per bilar p\u00e5 grund av deras status och klass. S\u00e5 det \u00e4r mer ett m\u00e5tt p\u00e5 rikedom och en statussymbol. Detta \u00e4r vanligtvis inte fallet med utilitaristiska bilk\u00f6pare som skaffar dem av n\u00f6dv\u00e4ndighet. Faktum \u00e4r att de flesta lyxbilsk\u00f6pare inte stannar kvar l\u00e4nge med sina bilar.
Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r du inte ska bli f\u00f6rv\u00e5nad \u00f6ver att vissa Tesla-\u00e4gare inte beh\u00e5ller sina bilar i mer \u00e4n tre \u00e5r. Tesla \u00e4r ett lyxbilsm\u00e4rke och basmodellen b\u00f6rjar p\u00e5 cirka 35 000 dollar.<\/p>\n\n\n\n
R\u00e4kna med att din Tesla-bil h\u00e5ller i minst 8 \u00e5r eller mer innan du kan t\u00e4nka dig att byta bilens batteri. \u00c4ven efter denna period kommer din Tesla fortfarande att vara mycket effektiv i prestanda och i gott skick, s\u00e5 l\u00e4nge du tar hand om den. Batterikraften kommer dock inte att vara lika kraftfull och effektiv som den en g\u00e5ng var.
Det s\u00e4gs att en Tesla kan h\u00e5lla i \u00f6ver en miljon \u00e5r. Det finns en viss sanning i detta, s\u00e5 l\u00e4nge du byter bilens batteri efter 8 \u00e5r och forts\u00e4tter att uppdatera din bil med nya mjukvaruuppdateringar. Du kommer f\u00f6rmodligen ocks\u00e5 att beh\u00f6va uppgradera h\u00e5rdvaran ocks\u00e5 f\u00f6r att undvika att f\u00e5 kompatibilitetsproblem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Det \u00e4r inte billigt att k\u00f6pa en lyxbil och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det viktigt att veta hur l\u00e4nge bilen kommer att h\u00e5lla, samt hur mycket underh\u00e5ll och reparationer den kostar. S\u00e5<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":638,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[21],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/637"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=637"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/637\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/638"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=637"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=637"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=637"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}