{"id":6366,"date":"2023-04-16T06:36:53","date_gmt":"2023-04-16T06:36:53","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6366"},"modified":"2023-04-16T06:36:56","modified_gmt":"2023-04-16T06:36:56","slug":"ford-explorer-vaxelladsproblem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ford-explorer-vaxelladsproblem\/","title":{"rendered":"Ford Explorer v\u00e4xell\u00e5dsproblem"},"content":{"rendered":"\n

Ford Explorer \u00e4r en av de mer popul\u00e4ra SUV:erna i Fords hela sortiment eftersom den \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor f\u00f6r de flesta, men inte lika gigantisk som toppmodellen Expedition. Den f\u00f6rsta Explorer introducerades 1990 och ans\u00e5gs ofta vara den b\u00e4sta SUV:n i sin klass. Dessutom lyckades Ford s\u00e4lja massor av dessa genom \u00e5ren vilket inneb\u00e4r att Explorer troligen \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att stanna.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller dess mekanik tenderar Explorer att vara en lagom p\u00e5litlig SUV, men i den h\u00e4r artikeln kommer vi att fokusera p\u00e5 de vanligaste Ford Explorer-transmissionsproblemen. Det f\u00f6rsta problemet som vi kommer att tala om \u00e4r v\u00e4xelglidning och den allm\u00e4nna sv\u00e5righeten att v\u00e4xla p\u00e5 ett bekv\u00e4mt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Explorer \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att vara lite ryckig, s\u00e4rskilt vid saker som trepunktsv\u00e4ngar eller parkering. Stalling kan ocks\u00e5 intr\u00e4ffa, s\u00e4rskilt med \u00e4ldre vridmomentomvandlare. Slutligen kommer vi ocks\u00e5 att n\u00e4mna potentiella kompletta transmissionsfel som definitivt \u00e4r oroande eftersom de kan kosta flera tusen dollar att \u00e5tg\u00e4rda eller byta ut.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kommer den nya 10-v\u00e4xlade transmissionen i Explorer att finnas kvar ett tag fram\u00f6ver, vilket inneb\u00e4r att Ford sannolikt kommer att g\u00f6ra den b\u00e4ttre och b\u00e4ttre med tiden. Dessa finns \u00e4ven tillg\u00e4ngliga f\u00f6r Fords F-serie av lastbilar som \u00e4r en otroligt popul\u00e4r lastbilslinje vilket inneb\u00e4r att Ford beh\u00f6ver denna v\u00e4xell\u00e5da f\u00f6r att vara s\u00e5 p\u00e5litlig som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4xelglidning och sv\u00e5ra v\u00e4xlingar<\/h2>\n\n\n\n

V\u00e4xelglidning, f\u00f6rdr\u00f6jningar och oregelbundna v\u00e4xlingar verkar vara en ganska vanlig f\u00f6reteelse med denna 10-v\u00e4xlade enhet. Dessa orsakas vanligtvis av fastkl\u00e4mda ventiler och solenoidproblem som ibland kan l\u00f6sas genom enkla system\u00e5terst\u00e4llningar. Kopplingsplattorna kan ocks\u00e5 slitas ut medan ren och sk\u00e4r brist p\u00e5 transmissionsolja ocks\u00e5 kan leda till dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Se till att fylla p\u00e5 v\u00e4tskan om det beh\u00f6vs, om inte \u00e4r en fullst\u00e4ndig inspektion av v\u00e4xell\u00e5dan verkligen en riktigt bra sak. Om problemet beror p\u00e5 kopplingsproblem, n\u00e4rmare best\u00e4mt kopplingsplattan, \u00e4r det bara b\u00e4st att byta ut den eftersom detta \u00e4r det enda bra s\u00e4ttet hur man kan \u00e5tg\u00e4rda detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Jerky Low-Speed Transmission<\/h2>\n\n\n\n

Att v\u00e4xell\u00e5dan fungerar ryckigt i l\u00e5ga hastigheter \u00e4r fr\u00e4mst ett problem med dubbelkopplingsenheter, men vissa momentomvandlarv\u00e4xlar \u00e4r ocks\u00e5 skyldiga till detta problem. Den 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5dan i Explorer verkar ocks\u00e5 tillh\u00f6ra den gruppen. Det positiva \u00e4r att de flesta av dessa \u00e4r relaterade till felaktigt underh\u00e5ll av v\u00e4xell\u00e5dan, n\u00e4rmare best\u00e4mt till igensatta v\u00e4xell\u00e5dsv\u00e4tska.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga massluftfl\u00f6dessensorer och f\u00f6rorenad transmissionsv\u00e4tska kan ocks\u00e5 orsaka dessa problem. F\u00f6rst \u00e4r det b\u00e4st att programmera om transmissionsmodulen om v\u00e4tskan och filtren \u00e4r okej, om de inte \u00e4r det, byt ut dem b\u00e5da och programmera om modulen. Ibland kan solenoidaggregatet orsaka dessa problem och det enda s\u00e4ttet att reparera detta \u00e4r att byta ut aggregatet.<\/p>\n\n\n\n

Stalling<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ldre Ford Explorer-modeller var k\u00e4nda f\u00f6r att stalla av utan n\u00e5gra uppenbara sk\u00e4l. Stallningen orsakas vanligtvis av ett ih\u00e5llande problem med v\u00e4xell\u00e5dan och eftersom v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r kopplad hela tiden slutar axeln att rotera och d\u00e4rmed stannar bilen. Detta kan vara riktigt stressigt, s\u00e4rskilt om det h\u00e4nder ofta vilket oftast \u00e4r fallet om du ignorerar problemet.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller att reparera detta problem b\u00f6r du kontrollera br\u00e4nslepumpen eftersom den ibland kan orsaka att bilen stannar p\u00e5 grund av br\u00e4nslebrist. Vissa luftfilter- och avgasproblem kan ocks\u00e5 orsaka att bilen stannar. Slutligen kan v\u00e4xell\u00e5dans el och moduler kopplas bort under n\u00e5gra sekunder och orsaka detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Ett transmissionsfel \u00e4r det v\u00e4rsta problemet du kan st\u00f6ta p\u00e5 eftersom du beh\u00f6ver en komplett ombyggnad\/utbyte av transmissionen om du vill l\u00f6sa det. Tack och lov \u00e4r dessa problem oftast en sak f\u00f6r \u00e4ldre Explorer-modeller f\u00f6re 2010, men det d\u00e5liga \u00e4r att de \u00e4r ganska vanliga. En annan d\u00e5lig sak \u00e4r att dessa kan intr\u00e4ffa efter bara n\u00e5gra tiotusentals mil p\u00e5 klockan.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4gare har rapporterat att bilen m\u00e5ste n\u00e5 riktigt h\u00f6ga varvtal f\u00f6r att ens kunna v\u00e4xla. N\u00e4r detta kvarst\u00e5r och du inte tar hand om det omedelbart \u00e4r ett fullst\u00e4ndigt fel \u00f6verh\u00e4ngande. F\u00f6rs\u00f6k att inspektera solenoiden omedelbart eller kopplingen eftersom en reparation av dessa tv\u00e5 kan f\u00f6rhindra att v\u00e4xell\u00e5dan d\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Fords 10-v\u00e4xlade v\u00e4xell\u00e5da bra?<\/h4>\n\n\n\n

Om du g\u00e5r in p\u00e5 n\u00e4tet och letar efter information om den 10-v\u00e4xlade Ford-enheten kommer du ofta att hitta m\u00e5nga \u00e4gare och juridiska r\u00e5dgivare som klagar p\u00e5 att den 10-v\u00e4xlade enheten \u00e4r felaktig och ben\u00e4gen att drabbas av massor av problem. Det f\u00f6rstn\u00e4mnda har ofta sin riktighet eftersom det finns olika problem med 10-v\u00e4xeln, medan det sistn\u00e4mnda fr\u00e4mst \u00e4r till f\u00f6r att uppmuntra till utpressning och stora grupptalan.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att en 10-v\u00e4xlad v\u00e4xel \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Visst, den lider av problem, men s\u00e5 \u00e4r fallet med praktiskt taget alla v\u00e4xell\u00e5dor d\u00e4r ute. Dessa mekaniska enheter \u00e4r \u00f6mt\u00e5liga och kr\u00e4ver r\u00e4tt underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid, annars kommer alla att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Explorer en bra SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Explorer \u00e4r verkligen en riktigt bra familje-SUV som g\u00f6r susen f\u00f6r dem som s\u00f6ker s\u00e4kerhet, komfort, utrymme och relativt l\u00e5ga driftskostnader f\u00f6r en familje-SUV. Explorer \u00e4r inte en lyxig SUV eftersom den inte f\u00f6rs\u00f6ker vara det, det \u00e4r en familje-SUV som g\u00f6r allt du vill ha av en familje-SUV utan att kosta en massa pengar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte den mest bekv\u00e4ma eller p\u00e5litligaste SUV:n i sin klass, men den kompenserar f\u00f6r det genom att erbjuda riktigt bra grundutrustning, bra och starka motorer och massor av s\u00e4kerhetsfunktioner som standard och tillval.<\/p>\n\n\n\n

Vilka SUV:er konkurrerar med Ford Explorer?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Explorer befinner sig i segmentet mellanstora familje-SUV:er som \u00e4r packat med massor av fantastiska alternativ eftersom detta segment \u00e4r riktigt konkurrensutsatt. De mest popul\u00e4ra Explorer-rivalerna \u00e4r Kia Sorento, Ford Bronco, Hyundai Santa Fe, Jeep Grand Cherokee och Honda Pilot.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom Explorer kan erbjuda tre s\u00e4tesrader j\u00e4mf\u00f6r vissa alltid den med fysiskt st\u00f6rre och dyrare SUV:er som Kia Telluride och Hyundai Palisade.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Explorer \u00e4r en av de mer popul\u00e4ra SUV:erna i Fords hela sortiment eftersom den \u00e4r tillr\u00e4ckligt stor f\u00f6r de flesta, men inte lika gigantisk som toppmodellen Expedition. Den f\u00f6rsta<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5572,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6366"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6366"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6366\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6367,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6366\/revisions\/6367"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5572"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6366"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6366"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6366"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}