{"id":6362,"date":"2023-04-15T11:55:49","date_gmt":"2023-04-15T11:55:49","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6362"},"modified":"2023-04-15T11:55:51","modified_gmt":"2023-04-15T11:55:51","slug":"problem-med-skoda-7-vaxlad-dsg-vaxellada","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-skoda-7-vaxlad-dsg-vaxellada\/","title":{"rendered":"Problem med Skoda 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da"},"content":{"rendered":"\n

Den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan introducerades av Volkswagenkoncernen 2008. Den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan finns i mindre bilar med framhjulsdrift, till exempel Skoda, Volkswagen Polo MK5, Volkswagen Golf och SEAT Ibiza. Men vilka \u00e4r problemen med Skodas 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5da?<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Skoda 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r tillf\u00f6rlitlig och fungerar bra, har den ocks\u00e5 flera problem. N\u00e5gra av problemen med Skoda 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r externa l\u00e4ckor med l\u00e5gt tryck, interna hydrauliska l\u00e4ckor med h\u00f6gt tryck, slitage av dubbelkoppling, TCU-fel och fel p\u00e5 den elektrohydrauliska kontrollenheten.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Skoda 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da?<\/h2>\n\n\n\n

Interna hydrauliska h\u00f6gtrycksl\u00e4ckage<\/h3>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr \u00e4r det vanligt att bilar med 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da drabbas av hydrauliska h\u00f6gtrycksl\u00e4ckor. I de flesta fall orsakas det av problem med packningen inom systemet. Observera att enheten sitter i ett metallhus som ansluts till DSG-transmissionen med en packning och skruvar. Om n\u00e5gon av dessa delar slits ut eller skadas kan d\u00e4rf\u00f6r l\u00e4ckor uppst\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r h\u00f6gtrycksl\u00e4ckor mycket vanliga p\u00e5 ackumulatormonteringen som skruvas in i ventilhuset. Liksom de flesta v\u00e4xell\u00e5dsproblem \u00e4r det tidskr\u00e4vande och kostsamt att \u00e5tg\u00e4rda detta problem. Dessutom m\u00e5ste anv\u00e4ndaren bygga om eller byta ut hela den mekatroniska enheten f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Yttre l\u00e5gtrycksl\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Det mekatroniska systemet drabbas av m\u00e5nga problem som g\u00f6r att f\u00f6raren upplever symtom som felaktiga v\u00e4xelbyten, h\u00e5rda v\u00e4xelbyten eller till och med f\u00f6rlust av drivning. Dessutom kan f\u00f6raren m\u00e4rka av externa l\u00e5gtrycksl\u00e4ckor. Liksom ovanst\u00e5ende problem kan externa l\u00e5gtrycksl\u00e4ckor ocks\u00e5 orsakas av problem med packningssystemet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du tvingas vara tvungen att bygga om mekatroniken eller byta ut den helt och h\u00e5llet. Det \u00e4r ocks\u00e5 mycket kostsamt att \u00e5tg\u00e4rda och reparera.<\/p>\n\n\n\n

TCU-fel<\/h3>\n\n\n\n

Transmissionskontrollenheten, som ocks\u00e5 kallas transmissionskontrollmodul eller v\u00e4xell\u00e5dskontrollenhet, styr elektroniska automatv\u00e4xlar. Om den h\u00e4r delen g\u00e5r s\u00f6nder kommer din v\u00e4xell\u00e5da inte att fungera korrekt. Det som fr\u00e4mst orsakar TCU-fel \u00e4r en \u00f6verbelastad eller utbr\u00e4nd modul. I de flesta fall orsakas detta av en \u00f6verbelastning av sp\u00e4nning eller str\u00f6mstyrka.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom det finns s\u00e5 m\u00e5nga saker som kan orsaka att TCU eller TCM g\u00e5r s\u00f6nder m\u00e5ste du ta din bil till en professionell mekaniker f\u00f6r diagnos. Om TCM:n \u00e4r kort m\u00e5ste du byta ut den, men i andra situationer kan du tvingas byta ut den mekatroniska enheten.<\/p>\n\n\n\n

Dubbelkoppling slitage och slitage<\/h3>\n\n\n\n

DSG-kopplingarna i den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan har tv\u00e5 individuella skivor med friktionsmaterialdesign, som \u00e4r inrymda i en enhet med tv\u00e5 driftsmembran. Och eftersom de \u00e4r tillverkade av samma material som den vanliga manuella v\u00e4xell\u00e5dans koppling lider de ocks\u00e5 av samma slitage.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem m\u00e5ste du byta ut dubbelkopplingsenheten innan den slits ut. Tillverkaren rekommenderar att kopplingarna byts ut var 60 000 till 80 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 elektrohydraulisk styrenhet<\/h3>\n\n\n\n

Den elektrohydrauliska kontrollenheten inneh\u00e5ller all mekanik som beh\u00f6vs f\u00f6r att styra v\u00e4xelgafflarna som kopplar in sj\u00e4lva v\u00e4xlarna. Dessutom \u00e4r den placerad p\u00e5 sidan av v\u00e4xell\u00e5dan om denna del g\u00e5r s\u00f6nder kommer v\u00e4xell\u00e5dan inte att fungera korrekt.<\/p>\n\n\n\n

Om du m\u00e4rker att den elektrohydrauliska kontrollenheten har g\u00e5tt s\u00f6nder m\u00e5ste du byta ut den f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r ganska tillf\u00f6rlitlig. V\u00e4xell\u00e5dans livsl\u00e4ngd avg\u00f6rs dock vanligtvis av hur v\u00e4l anv\u00e4ndaren underh\u00e5ller v\u00e4xell\u00e5dan. I de flesta fall h\u00e5ller den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan i mer \u00e4n 100 000 mil. Men om bilen inte k\u00f6rs p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kanske v\u00e4xell\u00e5dan inte ens klarar 40 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller den 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 om det \u00e4r en v\u00e5t eller torr 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da. I Skodas fall \u00e4r det en torr 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da. Observera att en torr 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da har en kort livsl\u00e4ngd p\u00e5 cirka 60 000 till 80 000 mil. Om kopplingen d\u00e4remot glider mycket under sin livsl\u00e4ngd kan det h\u00e4nda att v\u00e4xell\u00e5dan inte h\u00e5ller s\u00e5 l\u00e4nge.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan h\u00e5ller den v\u00e5ta 7-v\u00e4xlade DSG-v\u00e4xell\u00e5dan l\u00e4ngre eftersom den har en livsl\u00e4ngd p\u00e5 cirka 150 000 mil, vilket \u00e4r n\u00e4stan dubbelt s\u00e5 l\u00e5ng som en torr DSG-v\u00e4xell\u00e5da. Detta beror p\u00e5 att en v\u00e5t DSG-v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r mycket skonsammare mot kopplingarna.<\/p>\n\n\n\n

Beh\u00f6ver en 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da ett oljebyte?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, en 7-v\u00e4xlad DSG-v\u00e4xell\u00e5da beh\u00f6ver ett oljebyte f\u00f6r att fungera exceptionellt bra. Det rekommenderas att byta oljan till DSG-v\u00e4xell\u00e5dan var 40 000:e mil. Dessutom kan du beroende p\u00e5 din bil beh\u00f6va byta olja och oljefilter. All v\u00e4xell\u00e5dans olja f\u00f6r automatisk v\u00e4xell\u00e5dsolja m\u00e5ste allts\u00e5 bytas f\u00f6r att v\u00e4xell\u00e5dan ska fungera smidigt.<\/p>\n\n\n\n

Hur f\u00f6rhindrar du fel p\u00e5 DSG-v\u00e4xell\u00e5dan?<\/h4>\n\n\n\n

Trots att DSG-v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r mycket tillf\u00f6rlitlig kan den \u00e4nd\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder snabbare \u00e4n den rekommenderade tiden n\u00e4r den inte tas v\u00e4l om hand. Trots detta kan du \u00e4nd\u00e5 f\u00f6rebygga fel p\u00e5 DSG-v\u00e4xell\u00e5dan genom att vidta flera f\u00f6rsiktighets\u00e5tg\u00e4rder. N\u00e5gra av f\u00f6rsiktighets\u00e5tg\u00e4rderna \u00e4r bland annat f\u00f6ljande:<\/p>\n\n\n\n