{"id":6357,"date":"2023-04-15T06:20:40","date_gmt":"2023-04-15T06:20:40","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6357"},"modified":"2023-04-15T06:20:43","modified_gmt":"2023-04-15T06:20:43","slug":"ar-renault-espace-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-espace-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Espace en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

I en v\u00e4rld av stora MPV:er (Multi-Purpose Vehicles) \u00e4r Renault Espace verkligen ett frestande alternativ. Den har funnits p\u00e5 marknaden ett bra tag nu och den har alltid varit en ganska popul\u00e4r bil ocks\u00e5. Den erbjuder mycket utrymme, ganska sofistikerade motorer, en smart design och m\u00e5nga s\u00e4kerhetsfunktioner f\u00f6r att h\u00e5lla dig och din familj s\u00e4kra. S\u00e5 \u00e4r Renault Espace en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Renault Espace kan vara en bra bil om den passar in p\u00e5 vad du vill ha av en bil och om du inte satsar p\u00e5 en \u00e4ldre modell med h\u00f6g k\u00f6rstr\u00e4cka som har sett en hel del missbruk och bristande underh\u00e5ll under sin livstid. Alla motoralternativ \u00e4r rimliga vilket inneb\u00e4r att de prioriterar effektivitet, l\u00e5ga driftskostnader och hyggliga effektuttag.<\/p>\n\n\n\n

Designen \u00e4r relativt smart eftersom Espace ser ut som en blandning av en traditionell minibuss, en salong och en SUV, vilket g\u00f6r den ganska futuristisk i sin helhet. Interi\u00f6ren ser ocks\u00e5 ganska modern ut men \u00e4r inte i niv\u00e5 med en lyxbil. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska f\u00f6ljsam och avslappnad, precis vad man vill ha av en s\u00e5dan h\u00e4r bil.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet har Espace sin besk\u00e4rda del av problem, men den klarar sig bra om du tar v\u00e4l hand om den. Praktiken \u00e4r riktigt bra eftersom Espace har plats f\u00f6r upp till sju personer samtidigt, men den har mindre utrymme \u00e4n en j\u00e4mf\u00f6rbar fullstor sjupersoners SUV.<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den senaste Renault Espace-modellen finns med tv\u00e5 olika motorer, en bensinmotor och en dieselmotor. Bensinvarianten \u00e4r en 1,8 liter stor fyrcylindrig turbomotor i linje som ger 225 h\u00e4stkrafter och levereras med en 7-v\u00e4xlad DCT-v\u00e4xell\u00e5da. Dieselvarianten m\u00e4ter 2,0 liter i cylindervolym och \u00e4r ocks\u00e5 en 4-cylindrig turboladdad motor med en effekt p\u00e5 190 hk.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorn \u00e4r kopplad till en 6-v\u00e4xlad DCT-v\u00e4xell\u00e5da. B\u00e5da modellerna driver endast framhjulen och \u00e4r ganska tystg\u00e5ende. Effektivitetsm\u00e4ssigt kan du f\u00f6rv\u00e4nta dig att f\u00e5 cirka 31MPG kombinerat fr\u00e5n bensinmotorn medan dieselvarianten kan ge cirka 36MPG.<\/p>\n\n\n\n

Modellen f\u00f6re facelift har ocks\u00e5 en mindre 4-cylindrig motor p\u00e5 1,7 liter med 200 h\u00e4stkrafter som har \u00f6vergivits f\u00f6r modellen efter facelift. Modellen f\u00f6re facelift hade ocks\u00e5 en 1,6 liters dieselmotor med 130-160 hk, men den har ocks\u00e5 \u00f6vergivits f\u00f6r den senaste modellen p\u00e5 grund av utsl\u00e4ppsbest\u00e4mmelserna.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rupplevelse<\/h2>\n\n\n\n

Renault Espace ser ganska futuristisk ut och \u00e4r en av de mer intressanta minibussarna som finns. Det stora Renault-m\u00e4rket dominerar fronten medan eleganta LED-lampor och snygga hjul g\u00f6r att den ser ganska premium ut. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 riktigt luftig tack vare ett stort panoramatak, f\u00e4rgglada detaljer och smala s\u00e4ten som g\u00f6r att den ser riktigt modern och smart ut.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r i niv\u00e5 med vad man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en minivan vilket inneb\u00e4r att Espace k\u00f6rs p\u00e5 ett kyligt och f\u00f6ljsamt s\u00e4tt. Den f\u00f6rs\u00f6ker inte vara dynamisk och inte heller n\u00e5got annat \u00e4n en bekv\u00e4m familjekryssare.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

De f\u00f6rsta generationerna av Espace har haft sin besk\u00e4rda del av problem genom \u00e5ren, men eftersom Renault lyckats \u00f6ka sin tillf\u00f6rlitlighet under det senaste decenniet \u00e4r den senaste modellen mycket b\u00e4ttre. Trots det lider den av n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problem som vi kommer att n\u00e4mna nu.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Renault Espace-problemen \u00e4r felaktig elektronik som luftkonditioneringen, v\u00e4rmaren eller hastighetsm\u00e4taren p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan. EGR-ventilen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att misslyckas och driva p\u00e5 oljef\u00f6rbrukningen medan sj\u00e4lva oljan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att l\u00e4cka fr\u00e5n oljesumpspackningen.<\/p>\n\n\n\n

Pris och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala mellan 50 000 och 60 000 euro f\u00f6r en helt ny Espace medan andrahandsmodellerna tog en rej\u00e4l dipp efter fem \u00e5rs anv\u00e4ndning vilket f\u00f6rde med sig ett begagnatpris p\u00e5 omkring 30 000 euro f\u00f6r de flesta relativt l\u00e4tt begagnade modeller. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Espace ganska dyr f\u00f6r en bil p\u00e5 ekonomisk niv\u00e5, men den \u00e4r v\u00e4rd sitt pris.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r utm\u00e4rkt eftersom Espace har plats f\u00f6r upp till sju personer, men personerna i den bakre tredje raden kan k\u00e4nna sig lite obekv\u00e4ma p\u00e5 grund av det l\u00e5ga taket. Bagageutrymmet \u00e4r utm\u00e4rkt, det \u00e4r riktigt l\u00e4tt att kliva in och ut ur bilen och sikten \u00e4r bra f\u00f6r bilens storlek.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Renault Espace?<\/h3>\n\n\n\n

Som v\u00e4ntat har Renault Espace ett utm\u00e4rkt s\u00e4kerhetsbetyg p\u00e5 5 av 5 stj\u00e4rnor. Den erbjuder branschledande barnskyddsresultat, vilket man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig eftersom Espace trots allt \u00e4r en minivan f\u00f6r familjer. Safety Assist-funktionerna \u00e4r ocks\u00e5 ganska hyfsade eftersom Espace erbjuder n\u00e4stan allt du kan f\u00e5 fr\u00e5n en modern bil minus de allra senaste och mest avancerade sakerna.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget, om s\u00e4kerhet \u00e4r ett stort bekymmer beh\u00f6ver du inte oroa dig f\u00f6r Espace eftersom det \u00e4r en stor och riktigt s\u00e4ker bil f\u00f6r alla inuti. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att resultaten f\u00f6r fotg\u00e4ngars\u00e4kerheten kunde vara b\u00e4ttre, men dessa \u00e4r inte lika relevanta som vuxen- och barnskyddet, som b\u00e5da \u00e4r bra \u00f6ver hela linjen.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Espace?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Espace konkurrerar med Volkswagen Tiguan Allspace som lutar sig mer \u00e5t SUV-segmentet, Peugeot 5008 som \u00e4r en direkt konkurrent, Nissan X-Trail som \u00e4r en fullfj\u00e4drad SUV och Mitsubishi Outlander som ocks\u00e5 \u00e4r en fullfj\u00e4drad SUV.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kan vi se att de tv\u00e5 verkliga konkurrenterna \u00e4r Espace och Peugeot 5008 eftersom de b\u00e5da har ett liknande formspr\u00e5k.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault p\u00e5 v\u00e4g att upph\u00f6ra med Espace?<\/h4>\n\n\n\n

Renault gick just ut och sa att Espace slutar tillverkas i mars 2023 eftersom den s\u00e5 sm\u00e5ningom kommer att ers\u00e4ttas av en Espace-efterf\u00f6ljare som kommer att vara en fullfj\u00e4drad SUV. Vi kan ocks\u00e5 f\u00f6rv\u00e4nta oss att n\u00e4sta generations Espace kommer att ha en uppsj\u00f6 av hybridmotorer ocks\u00e5 som kommer att g\u00f6ra Espace mycket effektivare och popul\u00e4r bland moderna k\u00f6pare.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget hade den h\u00e4r versionen av Espace en riktigt bra utveckling, men den saknar EV-drivlinor och hybriddrivlinor. Om man kombinerar det med det faktum att minibussar sakta g\u00e5r ur tiden och att den nuvarande Espace \u00e4r ute ett tag, \u00e4r det vettigt att avsluta den.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I en v\u00e4rld av stora MPV:er (Multi-Purpose Vehicles) \u00e4r Renault Espace verkligen ett frestande alternativ. Den har funnits p\u00e5 marknaden ett bra tag nu och den har alltid varit en<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6353,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6357"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6357"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6357\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6358,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6357\/revisions\/6358"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6353"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6357"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6357"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6357"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}