{"id":6338,"date":"2023-04-02T08:46:20","date_gmt":"2023-04-02T08:46:20","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6338"},"modified":"2023-04-02T08:46:22","modified_gmt":"2023-04-02T08:46:22","slug":"vanliga-problem-med-skoda-enyaq","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-skoda-enyaq\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Skoda Enyaq"},"content":{"rendered":"\n

Skoda Enyaq \u00e4r en batterielektrisk kompakt crossover-SUV som har varit i produktion fr\u00e5n 2020 till idag. \u00c4ven om denna helt elektriska bil \u00e4r vacker med en underbar r\u00e4ckvidd och prestanda, kommer den ocks\u00e5 med flera problem. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Skoda Enyaq?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste problemen med Skoda Enyaq \u00e4r d\u00e5lig till\u00e4mpning, problem med hemmaladdning, problem med 12V-batteriet och ett infotainmentsystem som kr\u00e5nglar. Eftersom Skoda Enyaq fortfarande \u00e4r en ny bil har endast ett f\u00e5tal problem rapporterats. Detta kan dock komma att f\u00f6r\u00e4ndras n\u00e4r bilen k\u00f6r flera mil och fler problem uppt\u00e4cks.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Skoda Enyaq?<\/h2>\n\n\n\n

D\u00e5lig till\u00e4mpning<\/h4>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett av de problem som Skoda Enyaq-\u00e4gare har klagat p\u00e5. M\u00e5nga anv\u00e4ndare rapporterade att appen hade flera anslutningsfel som besv\u00e4rade dem p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt. Trots detta fungerade appen i de flesta scenarier efter att ha startats om flera g\u00e5nger.<\/p>\n\n\n\n

Om Appen d\u00e4remot inte fungerar kan anv\u00e4ndaren fortfarande logga in via webbapplikationen och f\u00e5 tillg\u00e5ng till bilen. Dessutom sa de flesta anv\u00e4ndare att de s\u00e5g detta regelbundet p\u00e5 kalla morgnar. S\u00e5 om du bor i kalla omr\u00e5den \u00e4r detta n\u00e5got som du b\u00f6r r\u00e4kna med att det h\u00e4nder ofta.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r dock viktigt att notera att vissa viktiga funktioner som f\u00f6rv\u00e4rmning av bilen och avfrostning av rutan inte kan g\u00f6ras via webbplatsen utan enbart via bilappen.<\/p>\n\n\n\n

Problem med hemmaladdning<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat vanligt problem som m\u00e5nga Skoda Enyaq-anv\u00e4ndare rapporterade var att de hade problem med att ladda bilen hemma. De flesta anv\u00e4ndare rapporterade att laddningshastigheten minskade exponentiellt. Medan de flesta anv\u00e4ndare f\u00f6rv\u00e4ntar sig att Podpoint- eller Octopus Energy Go-laddare ger en laddningshastighet p\u00e5 7,3 kW. I st\u00e4llet laddar dessa laddare vanligtvis bilen med 3,5 kW.<\/p>\n\n\n\n

Liksom de flesta elbilar laddar Skoda Enyaq-anv\u00e4ndare vanligtvis bilen under l\u00e5gtrafiktid s\u00e5 att de kan dra nytta av de l\u00e5ga nattpriserna. Och eftersom de flesta anv\u00e4ndare utnyttjar den l\u00e5ga laddningshastigheten p\u00e5 natten och laddar andra saker ocks\u00e5, p\u00e5verkar detta bilens laddningshastighet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du har det h\u00e4r problemet \u00e4r det avg\u00f6rande att se till att du b\u00f6rjar ladda bilen innan du kopplar in eller ansluter andra enheter. Dessutom kan du ocks\u00e5 stoppa laddningen fr\u00e5n Skoda-appen och starta den igen. Detta kommer att hj\u00e4lpa till att \u00e5teruppta laddningen vid 7,3 kW. Alternativt kan du g\u00e5 ut och koppla ur bilen f\u00f6r att \u00e5teruppta den normala laddningshastigheten p\u00e5 7,3 kW.<\/p>\n\n\n\n

Problem med 12V-batteriet<\/h4>\n\n\n\n

Liksom de flesta helelektriska bilar har Skoda Enyaq ocks\u00e5 problem med 12-voltsbatterier. Om du m\u00e4rker att 12V-varningslampan lyser p\u00e5 instrumentbr\u00e4dan \u00e4r det ett tecken p\u00e5 att batteriet har problem. Flera anv\u00e4ndare har rapporterat att batteriet laddas ur n\u00e4r det anv\u00e4nds f\u00f6r korta resor. Dessutom sl\u00e4pper bilen inte n\u00e4r den \u00e4r urkopplad.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du har problem med 12-voltsbatteriet kan du beh\u00f6va byta ut batteriet f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet. Du b\u00f6r \u00e4nd\u00e5 f\u00f6rs\u00f6ka koppla bort och \u00e5teransluta batteriet f\u00f6r en h\u00e5rd \u00e5terst\u00e4llning. Om detta inte l\u00f6ser problemet \u00e4r du tvungen att byta ut batteriet.<\/p>\n\n\n\n

Glitchigt infotainmentsystem<\/h3>\n\n\n\n

Detta \u00e4r ett annat vanligt problem som de flesta anv\u00e4ndare av Skoda Enyaq har rapporterat. Det felaktiga infotainmentsystemet g\u00f6r normalt att det blir besv\u00e4rligt att anv\u00e4nda bilen. Det \u00e5tf\u00f6ljs ocks\u00e5 av elektroniska problem som g\u00f6r bilen n\u00e4stan oanv\u00e4ndbar.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de problem som dessa tv\u00e5 problem orsakat \u00e4r att kontrollerna f\u00f6r soltak och gardiner inte fungerar som de ska. Dessutom \u00e4r Wi-Fi inte aktiverat och besv\u00e4rligt f\u00f6r tr\u00e5dl\u00f6s laddning av telefonen. Till skillnad fr\u00e5n de problem som vi har diskuterat ovan b\u00f6r detta problem \u00e5tg\u00e4rdas av tillverkaren.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Skoda Enyaq p\u00e5litlig?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Skoda Enyaq \u00e4r en ganska p\u00e5litlig bil. \u00c4ven om vi har lyft fram flera problem med Skoda Enyaq har den h\u00e4r bilen f\u00e5tt h\u00f6ga betyg av m\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsorgan. Dessutom har den h\u00e4r enheten, till skillnad fr\u00e5n gasbilar, f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att det finns f\u00e5 saker att oroa sig f\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har Skoda Enyaq ett gott rykte f\u00f6r att vara s\u00e4ker och p\u00e5litlig.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil h\u00e5ller Skoda Enyaq?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5 f\u00f6rarens k\u00f6rvanor och hur v\u00e4l de underh\u00e5ller sin bil. Med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll b\u00f6r Skoda Enyaq h\u00e5lla mer \u00e4n 10 \u00e5r. Batteriet kan dock beh\u00f6va bytas ut om \u00e4garen t\u00e4nker anv\u00e4nda bilen i mer \u00e4n 15 \u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla Skoda Enyaq?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, att underh\u00e5lla Skoda Enyaq \u00e4r betydligt billigare \u00e4n de flesta av dess konkurrenter. Eftersom Skoda Enyaq \u00e4r en eldriven SUV har den f\u00e4rre r\u00f6rliga delar, vilket inneb\u00e4r att ett f\u00e5tal saker kan g\u00e5 fel. D\u00e4rf\u00f6r beh\u00f6ver anv\u00e4ndarna inte spendera mycket n\u00e4r det g\u00e4ller att underh\u00e5lla eller reparera Skoda Enyaq. Tv\u00e4rtom kan reservdelar och servicekostnader vara betydligt dyrare \u00e4n deras motsvarighet med elmotor.<\/p>\n\n\n\n

Har Skoda Enyaq avvecklats?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Skoda Enyaq har inte upph\u00f6rt att tillverkas. D\u00e4remot \u00e4r det sant att Skoda Enyaq iV elbil stoppade produktionen i flera veckor. Detta berodde p\u00e5 flaskhalsar i utbudet av kabelsystem. Trots detta lyckades tillverkaren \u00e5teruppta leveransen av de viktiga delarna och produktionen \u00e5terupptogs.<\/p>\n\n\n\n

Vem tillverkar Skoda Enyaq-motorer?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagenkoncernen tillverkar Skoda Enyaq-motorer. Dessutom tillverkar den ocks\u00e5 Skoda-plattformar och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som de flesta av Skodas plattformar \u00e4r baserade p\u00e5 Volkswagen-modeller. Skoda Enyaq \u00e4r till exempel baserad p\u00e5 Volkswagenkoncernens MEB-plattform. Detta \u00e4r samma plattform som delas av Volkswagen ID.4, Volkswagen ID.6, Audi Q4 e-tron och Audi Q5 e-tron.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Skoda Enyaq \u00e4r en helelektrisk kompakt crossover-SUV med exceptionella egenskaper. Denna 5-d\u00f6rrars SUV har en utm\u00e4rkt r\u00e4ckvidd p\u00e5 upp till 331 miles och en topphastighet p\u00e5 111 mph. Trots att den h\u00e4r bilen har funnits p\u00e5 marknaden i bara n\u00e5gra \u00e5r har anv\u00e4ndarna redan rapporterat om n\u00e5gra flagranta problem.<\/p>\n\n\n\n

Trots att de rapporterat flera problem \u00e4r Skoda Enyaq en p\u00e5litlig bil och kan h\u00e5lla l\u00e4ngre om den tas v\u00e4l om hand. Liksom de flesta elbilar \u00e4r den billigare att underh\u00e5lla och g\u00e5r inte s\u00f6nder ofta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Skoda Enyaq \u00e4r en batterielektrisk kompakt crossover-SUV som har varit i produktion fr\u00e5n 2020 till idag. \u00c4ven om denna helt elektriska bil \u00e4r vacker med en underbar r\u00e4ckvidd och prestanda,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6339,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[62],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6338"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6338"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6338\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6340,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6338\/revisions\/6340"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6339"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6338"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6338"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6338"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}