{"id":6331,"date":"2023-03-28T14:26:22","date_gmt":"2023-03-28T14:26:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6331"},"modified":"2023-03-28T14:26:25","modified_gmt":"2023-03-28T14:26:25","slug":"vanliga-problem-med-skoda-scala","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-skoda-scala\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Skoda Scala"},"content":{"rendered":"\n

Skoda Scala \u00e4r en trevlig bil f\u00f6r en familj eftersom den \u00e4r rymlig och praktisk. Den \u00e4r ocks\u00e5 bra f\u00f6r daglig k\u00f6rning eftersom den \u00e4r effektiv och p\u00e5litlig. Men som de flesta bilar har \u00e4ven denna modell olika problem som intresserade k\u00f6pare b\u00f6r k\u00e4nna till. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Skoda Scala?<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra av de vanligaste problemen med Skoda Scala \u00e4r defekta s\u00e4tes\u00f6verdrag, felaktig mjukvara, stampning, oj\u00e4mnt slitage p\u00e5 bakd\u00e4cken och \u00f6verdriven oljef\u00f6rbrukning. Andra anv\u00e4ndare har rapporterat att de har haft turbofel, igensatta br\u00e4nsleinjektorer och fel p\u00e5 styrkedjan.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Skoda Scala?<\/h2>\n\n\n\n

Felaktig programvara<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r kanske inte vanligt i alla Skoda Scala-modeller, men det tvingade tillverkaren att g\u00f6ra \u00e5terkallelser. Programvaran i kommunikationsmodulen f\u00f6r n\u00f6dsamtalssystemet uppfyller inte de rekommenderade specifikationerna. Ist\u00e4llet laddades fel dataset upp till OCU-enheten.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r fungerar inte funktionerna f\u00f6r e-call och info eller servicekall korrekt p\u00e5 grund av detta mjukvarufel. Den goda nyheten \u00e4r dock att alla ber\u00f6rda bilar har \u00e5terkallats. Tillverkaren \u00e5terkallade Skoda Scala-modeller tillverkade mellan augusti och september 2019.<\/p>\n\n\n\n

Defekta s\u00e4tes\u00f6verdrag<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat problem som tvingade tillverkaren att \u00e5terkalla Skoda Scala-modeller tillverkade mellan februari och september 2019 \u00e4r defekta s\u00e4tes\u00f6verdrag. Tillverkaren noterade att s\u00f6mmarna i s\u00e4tes\u00f6verdragen kan vara defekta. Detta kan f\u00f6ljaktligen p\u00e5verka sidoairbagarnas skyddsfunktion och d\u00e4rmed \u00f6ka risken f\u00f6r skador vid en olycka.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du t\u00e4nker k\u00f6pa en begagnad Skoda Scala-modell tillverkad 2019, se till att detta problem har \u00e5tg\u00e4rdats.<\/p>\n\n\n\n

Oj\u00e4mnt slitage p\u00e5 bakd\u00e4cken<\/h4>\n\n\n\n

Trots att det inte \u00e4r s\u00e4rskilt vanligt har flera anv\u00e4ndare rapporterat att de har oj\u00e4mnt slitage \u00f6ver bakd\u00e4cken. En av anv\u00e4ndarna uppgav att hans bakd\u00e4ck gick fr\u00e5n 6 mm p\u00e5 innerkanten till 3 mm p\u00e5 ytterkanten p\u00e5 b\u00e5da bakd\u00e4cken.<\/p>\n\n\n\n

Oj\u00e4mnt slitage p\u00e5 d\u00e4cken orsakas vanligtvis av en sliten fj\u00e4dring, d\u00e5lig inst\u00e4llning, \u00f6ver- och undertryck. Ta bilen till en professionell mekaniker f\u00f6r inspektion och reparation.<\/p>\n\n\n\n

Tillt\u00e4ppta br\u00e4nsleinjektorer<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt i alla Skoda-modeller och Skoda Scala \u00e4r inget undantag. Det h\u00e4r problemet visar sig dock vanligtvis n\u00e4r din bil l\u00e4gger p\u00e5 sig flera mil. Br\u00e4nsleinsprutorna \u00e4r igensatta p\u00e5 grund av kolansamling. Att \u00e5tg\u00e4rda detta problem \u00e4r dock enkelt eftersom du m\u00e5ste ta bort och reng\u00f6ra br\u00e4nsleinsprutorna.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6verdriven oljef\u00f6rbrukning<\/h4>\n\n\n\n

Skoda Scala-modellen anv\u00e4nder ocks\u00e5 mycket olja. Icke desto mindre \u00e4r detta problem mer utbrett med den 1,5-liters TSI-motorn. N\u00e5gra av de saker som bidrar till \u00f6verdriven oljeanv\u00e4ndning \u00e4r d\u00e5liga kolvringar, ventiler och skadade turbot\u00e4tningar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om det h\u00e4r problemet inte kan \u00e5tg\u00e4rdas helt och h\u00e5llet kan du l\u00e5ta mekanikern inspektera din motor och ta reda p\u00e5 om det finns en l\u00e4cka eller n\u00e5got annat problem som f\u00f6rv\u00e4rrar oljef\u00f6rbrukningen.<\/p>\n\n\n\n

Juddering<\/h4>\n\n\n\n

Flera personer har klagat p\u00e5 att bilen skakar n\u00e4r den accelererar. Detta h\u00e4nder vanligtvis n\u00e4r f\u00f6raren startat bilen i l\u00e5ga hastigheter. Det h\u00e4nder ocks\u00e5 vid stoppljus och n\u00e4r man g\u00e5r in i acceleration efter att ha parkerat bilen.<\/p>\n\n\n\n

Liksom det f\u00f6rsta problemet som vi tittade p\u00e5 verkar detta vara ett tillverkningsproblem med Volkswagens 1,5 TSI-motorer. S\u00e5 tillverkaren b\u00f6r unders\u00f6ka problemet.<\/p>\n\n\n\n

Fel p\u00e5 styrkedjan<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om det inte \u00e4r s\u00e4rskilt vanligt har vissa anv\u00e4ndare av Skoda Scala ocks\u00e5 rapporterat att de har haft fel p\u00e5 styrkedjan. Fel i tidningskedjan beror antingen p\u00e5 skadade kolvar eller skadad ventilkrets. Om sp\u00e4nnaren f\u00f6r styrkedjan g\u00e5r s\u00f6nder kommer \u00e4ven styrkedjan att g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r viktigt att \u00e5tg\u00e4rda en d\u00e5lig styrkedja i tid eftersom det kan orsaka allvarliga skador p\u00e5 motorn.<\/p>\n\n\n\n

Turbobrott<\/h3>\n\n\n\n

Sist men inte minst har Skoda Scala ocks\u00e5 registrerat turbofel. \u00c4ven om det \u00e4r tidigt f\u00f6r vissa att rapportera detta problem p\u00e5 Skoda Scala \u00e4r detta ett problem som \u00e4r vanligt p\u00e5 alla Skoda-modeller. Det \u00e4r viktigt att notera att huvudorsaken till turbofel \u00e4r oregelbundet underh\u00e5ll. Regelbundet underh\u00e5ll f\u00f6rhindrar uppbyggnad av f\u00f6roreningar som kan skada turbon.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Skoda Scala tillf\u00f6rlitlig?<\/h4>\n\n\n\n

Skoda tillverkar n\u00e5gra av de mest tillf\u00f6rlitliga modellerna p\u00e5 marknaden. Och eftersom de flesta av Skoda Scalas delar \u00e4r baserade p\u00e5 Volkswagenkoncernen \u00e4r detta en ganska p\u00e5litlig bil. Dessutom har m\u00e5nga tillf\u00f6rlitlighetsorgan gett den h\u00e4r modellen ett tillf\u00f6rlitlighetsbetyg som ligger \u00f6ver genomsnittet. S\u00e5 du ska inte oroa dig f\u00f6r tillf\u00f6rlitligheten n\u00e4r du skaffar den h\u00e4r bilen.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller Skoda Scala?<\/h4>\n\n\n\n

Skoda \u00e4r ett mycket p\u00e5litligt och h\u00e5llbart m\u00e4rke. Om Skoda Scala underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den h\u00e5lla i mer \u00e4n 200 000 mil. Men eftersom Scala-modellen inte har funnits p\u00e5 marknaden l\u00e4nge \u00e4r det ganska tidigt att avg\u00f6ra hur l\u00e4nge den h\u00e5ller. Men n\u00e4r vi j\u00e4mf\u00f6r den med andra liknande Skoda-trims b\u00f6r den h\u00e5lla i mer \u00e4n 250k miles.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla Skoda Scala?<\/h3>\n\n\n\n

Liksom de flesta Skoda-modeller \u00e4r Skoda Scala ganska billig att underh\u00e5lla. Den h\u00e4r bilen har inte bara registrerat f\u00e4rre problem sedan starten, utan den \u00e4r ocks\u00e5 billigare att underh\u00e5lla \u00e4n de flesta av sina rivaler. Det enda problem som anv\u00e4ndaren kommer att st\u00f6ta p\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller underh\u00e5ll \u00e4r kostnaden f\u00f6r reservdelar och service.<\/p>\n\n\n\n

Har Skoda Scala lagts ned?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Skoda Scala har inte utg\u00e5tt fr\u00e5n marknaden. Det \u00e4r en ny modell som har varit i produktion fr\u00e5n 2019 till idag. Den \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att stanna och har redan f\u00e5tt flera ansiktslyftningar. Dessutom erbjuds den h\u00e4r bilen i olika varianter och motoralternativ som ger anv\u00e4ndarna flera alternativ.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Skoda Scala effektiv?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Skoda \u00e4r n\u00e5gra av de mest br\u00e4nslesn\u00e5la bilarna p\u00e5 marknaden. Skoda Scala \u00e4r inget undantag. Dessutom \u00e4r Skoda Scala en av de mest effektiva bilarna i sin klass. Detta beror p\u00e5 att den har en br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 40 mpg, vilket \u00e4r exceptionellt. Observera att detta g\u00e4ller f\u00f6r dess 1,0-liters TSI-motor.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats<\/h2>\n\n\n\n

Skoda Scala \u00e4r en fantastisk hatchback med exceptionella egenskaper och prestanda. Den \u00e4r ocks\u00e5 rymlig och mycket praktisk. Den h\u00e4r bilen har dock ocks\u00e5 olika problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till. Men med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kan de flesta av de problem som diskuterats ovan undvikas.<\/p>\n\n\n\n

Om du k\u00f6per en begagnad Skoda Scala \u00e4r det viktigt att se till att de problem som tillverkaren \u00e5terkallade har \u00e5tg\u00e4rdats.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Skoda Scala \u00e4r en trevlig bil f\u00f6r en familj eftersom den \u00e4r rymlig och praktisk. Den \u00e4r ocks\u00e5 bra f\u00f6r daglig k\u00f6rning eftersom den \u00e4r effektiv och p\u00e5litlig. Men som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6332,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[62],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6331"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6331"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6331\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6333,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6331\/revisions\/6333"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6332"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6331"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6331"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6331"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}