{"id":633,"date":"2021-05-10T10:16:03","date_gmt":"2021-05-10T10:16:03","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=633"},"modified":"2021-05-10T10:16:03","modified_gmt":"2021-05-10T10:16:03","slug":"vilken-porsche-motor-passar-till-en-vw-beetle","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilken-porsche-motor-passar-till-en-vw-beetle\/","title":{"rendered":"Vilken Porsche-motor passar till en VW Beetle?"},"content":{"rendered":"\n

1939 f\u00e4rdigst\u00e4llde Ferdinand Porsche, en av de ledande ingenj\u00f6rerna i hela den tyska bilindustrin, en specialversion av folkets bil – VW Beetle 39. Denna version av Beetle var i alla avseenden en Porsche.<\/p>\n\n\n\n

VW 39 anv\u00e4nde en motor direkt fr\u00e5n Porsche Type 64 Berlin to Paris-racerbilen. Det \u00e4r ganska l\u00e4tt att \u00f6verdriva betydelsen av olika Porsche-modeller genom historien, men Typ 64 \u00e4r helt klart en av de \u00e4ldsta \u00f6verlevande Porsche-modellerna i hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

VW Beetle 39 anv\u00e4nde m\u00e5nga av n\u00e4sta generations biltillverkningsmetoder, till exempel maskinpressverktyg, som senare togs i allm\u00e4nt bruk f\u00f6r hela bilindustrin. VW 39 erbj\u00f6d en topphastighet p\u00e5 90 mph, vilket 1939 var inget annat \u00e4n spektakul\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

VW 39<\/h2>\n\n\n\n

Ferdinand Porsche har konstruerat 14 VW Beetles, men 1939 var Tyskland lite f\u00f6r seri\u00f6st och endast en enda VW 39 finns nu kvar f\u00f6rvarad i Hamburgs museum efter n\u00e5gra \u00e5rs anstr\u00e4ngningar f\u00f6r att leta upp den enda kvarvarande VW 39.<\/p>\n\n\n\n

Chassi nr 1-00003 \u00e4r den enda kvarvarande ursprungliga Porsche-motorn som bytte ut Beetle, och just denna modell anv\u00e4ndes f\u00f6r att transportera Ferdinand Porsche och hans s\u00f6ner mellan produktionsanl\u00e4ggningarna i Zuffenhausen i Wolfsburg och huvudstaden Berlin.<\/p>\n\n\n\n

VW 39 s\u00e5ldes senare till en privat samlare i Hamburg i ganska d\u00e5ligt skick, men Thomas K\u00f6nig och Oliver Schmidt, grundarna av Hamburg Prototype Museum, k\u00f6pte VW 39 och Porsche Beetle restaurerades fullst\u00e4ndigt av en specialist p\u00e5 tidiga VW.<\/p>\n\n\n\n

VW 39 visas nu stolt upp i Hamburg Prototype Musem och fungerar som en viktig del av alla framtida modifieringar av den ikoniska Volkswagen Beetle.<\/p>\n\n\n\n

Porsche Cayman 982 flat-4 turbo inuti en VW Beetle<\/h2>\n\n\n\n

Redan 2016 gick Porsche tillbaka till en flat-4-motor, men den h\u00e4r g\u00e5ngen var anledningen inte uppbackad av t\u00e4vlingsstamning eller ljudlig motorappetite, utan snarare anstr\u00e4ngningen att g\u00f6ra en effektivare Porsche-motor som klarar de allt str\u00e4ngare utsl\u00e4ppsoch effektivitetsreglerna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Porsche har en l\u00e5ng historia av att tillverka flat 4-motorer, som den som finns i Porsche 356, fick den som fanns i 982 \u00e5rs Cayman\/Boxster-modellerna ett ganska otillfredsst\u00e4llande mottagande bland entusiasterna eftersom den var lite f\u00f6r tam, inte s\u00e4rskilt v\u00e4lklingande och inte heller lika h\u00f6gvarvig som en vanlig flat 6-motor med naturlig insugning.<\/p>\n\n\n\n

Men vissa, ganska \u00f6verdrivet entusiastiska bensin\u00e4lskare undrade om det var m\u00f6jligt att montera den nya flat 4:an i en VW Beetle, och efter ett tag kom vissa experter fram till att det faktiskt var m\u00f6jligt. Man m\u00e5ste dock v\u00e4nda p\u00e5 drivlinan 180\u00b0, eftersom Beetle har bakre motor och Cayman \u00e4r en sportbil med mittmotor.<\/p>\n\n\n\n

Du m\u00e5ste ocks\u00e5 avsev\u00e4rt uppgradera Beetles kylningsegenskaper, ett nytt avgassystem, massor av sk\u00e4rning och karosserijusteringar och ett g\u00e4ng ECU-remaps. Att montera en flat 4 i en Beetle \u00e4r inte helt ovanligt eftersom m\u00e5nga m\u00e4nniskor har motorbyttat en Beetle med en Subaru flat 4 f\u00f6r en ultimat sleeper Frankenstein.<\/p>\n\n\n\n

En 911-motor i en VW Beetle<\/h2>\n\n\n\n

Men vad h\u00e4nder om en flat 4 helt enkelt inte r\u00e4cker till f\u00f6r dina ultimata Beetle racerambitioner, och du egentligen vill anv\u00e4nda en flat 6-motor fr\u00e5n en 911? F\u00f6rst och fr\u00e4mst, varf\u00f6r? F\u00f6r det andra \u00e4r det naturligtvis m\u00f6jligt, men det kr\u00e4ver en avsev\u00e4rd m\u00e4ngd arbete, pengar och tid.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r v\u00e4rt att n\u00e4mna att det troligen kommer att kr\u00e4vas mycket mekanisk improvisation f\u00f6r att f\u00e5 in en flat 6-motor i en Beetle, eftersom en flat 6-motor \u00e4r f\u00f6r stor f\u00f6r ett kompakt Beetle-chassi, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste offra antingen baks\u00e4tena eller att du \u00e4r mer en typ av kille som f\u00f6redrar en motor som sticker ut bak\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga entusiaster anser att det helt enkelt inte \u00e4r v\u00e4rt besv\u00e4ret, att det \u00e4r b\u00e4ttre att bara s\u00e4tta in en Subaru flat 4 som \u00e4r mycket billigare och mindre tidskr\u00e4vande p\u00e5 grund av Subaru flat 4:s mindre dimensioner. Men om du \u00e4r \u00f6vernitisk om en flat 6 Beetle finns det inte mycket man kan s\u00e4ga f\u00f6r att f\u00e5 dig att ompr\u00f6va id\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den mest ikoniska VW Beetle genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

Om man ser till hela bilindustrin genom historien \u00e4r det inte m\u00e5nga bilar som n\u00e5gonsin varit s\u00e5 ikoniska som en VW Beetle. Och att v\u00e4lja den mest ikoniska modellen av den mest ikoniska bilen n\u00e5gonsin \u00e4r ganska sv\u00e5rt, och det kan v\u00e4cka lite av en diskussion mellan inbitna Beetle-entusiaster.<\/p>\n\n\n\n

I ett \u00e4rligt f\u00f6rs\u00f6k att best\u00e4mma den mest ikoniska Beetle genom tiderna verkar Bug verkligen vara den som ska \u00f6verv\u00e4gas f\u00f6r en s\u00e5dan prisbel\u00f6nt position. Den klassiska Bug \u00e4r lika \u00e4lskad av bilsamh\u00e4llet som av vanligt folk som egentligen inte bryr sig om bilar. Den ursprungliga Bug \u00e4r definitivt en fast favorit i hela VW:s bilhistoria.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den snabbaste VW Beetle genom tiderna?<\/h4>\n\n\n\n

Vissa former \u00e4r omissk\u00e4nnliga, Eiffeltornet, pyramiderna i Egypten och Volkswagen Beetle. Och allt som s\u00e5dana legendariska ikoner beh\u00f6ver \u00e4r 500+ h\u00e4stkrafter, 543 hk f\u00f6r att vara exakt. Det \u00e4r effekten hos Beetle LSR eller med andra ord en Volkswagen Beetle p\u00e5 208 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Ett s\u00e5dant rekord har uppn\u00e5tts och bekr\u00e4ftats f\u00f6r n\u00e5gra \u00e5r sedan p\u00e5 Bonneville Salt Flats i Utah den 12 september 2016. Preston Lerner, en bidragande redakt\u00f6r f\u00f6r Automobile Magazine var den som satt bakom ratten och vid ett tillf\u00e4lle r\u00e4knade han till och med med med att Beetle hade mer att g\u00f6ra, men saltytan alldeles f\u00f6r skissartad f\u00f6r att ens f\u00f6rs\u00f6ka.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den dyraste VW Beetle?<\/p>\n\n\n\n

Ikoner \u00e4r inte billiga, det \u00e4r en sj\u00e4lvklarhet. Men i en v\u00e4rld av bilar f\u00f6r 30-40 miljoner dollar \u00e4r Beetle snarare ett fynd f\u00f6r 128700 dollar. Det var priset p\u00e5 den v\u00e4lk\u00e4nda 1963 Herbie VW Beetle-filmbilen fr\u00e5n 1977, som blev k\u00e4nd genom filmen Herbie Goes to Monte Carlo.<\/p>\n\n\n\n

Men om VW 39 n\u00e5gonsin kommer till f\u00f6rs\u00e4ljning (vilket \u00e4r h\u00f6gst osannolikt) skulle den definitivt inbringa den h\u00f6gsta summan dollar i VW Beetles historia, och vilken h\u00e4rlig historia det verkligen \u00e4r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

1939 f\u00e4rdigst\u00e4llde Ferdinand Porsche, en av de ledande ingenj\u00f6rerna i hela den tyska bilindustrin, en specialversion av folkets bil – VW Beetle 39. Denna version av Beetle var i alla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":634,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/633"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=633"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/633\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/634"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=633"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=633"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=633"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}