{"id":6323,"date":"2023-03-25T08:45:18","date_gmt":"2023-03-25T08:45:18","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6323"},"modified":"2023-03-25T08:45:20","modified_gmt":"2023-03-25T08:45:20","slug":"ar-renault-scenic-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-scenic-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Scenic en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Scenic, som ursprungligen sl\u00e4pptes i mitten av 1990-talet, \u00e4r en liten MPV (Multi-Purpose Vehicle) som \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera familjer och g\u00f6ra l\u00e5nga familjeutflykter med massor av last i bagageluckan. Scenic \u00e4r en riktigt v\u00e4lutrustad bil f\u00f6r sin klass och \u00e4r ocks\u00e5 en av de mest popul\u00e4ra och framg\u00e5ngsrika minibussarna f\u00f6r familjer hittills. S\u00e5 \u00e4r Renault Scenic en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Renault Scenic \u00e4r verkligen en riktigt bra bil eftersom den kombinerar alla f\u00f6rdelar du f\u00e5r fr\u00e5n en personbil med en mer billiknande k\u00f6rupplevelse och billigare driftskostnader. Alla motorer som erbjuds \u00e4r ganska effektiva, sofistikerade och tillr\u00e4ckligt kraftfulla f\u00f6r vad bilen \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt \u00e4r Scenic f\u00f6rvisso inte en bil som kommer att ta andan ur dig, men den fungerar verkligen med sina fl\u00f6dande stilistiska linjer och intressant utf\u00f6rande. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r inget speciellt eftersom detta trots allt \u00e4r en minibuss f\u00f6r familjer vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r \u00e5terh\u00e5llsam och vanlig.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten kunde vara b\u00e4ttre eftersom Scenic har n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problem med fj\u00e4dring, motor, trim, el och liknande. Priserna har sjunkit under de senaste \u00e5ren f\u00f6r de senaste modellerna, vilket inneb\u00e4r att Scenic ger dig ett riktigt bra v\u00e4rde per dollar f\u00f6r vad som \u00e4r en oerh\u00f6rt praktisk familjefordon.<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Det finns ganska m\u00e5nga motorer att v\u00e4lja mellan med Scenic och alla \u00e4r antingen bensin- eller dieseldrivna. Huvudmotorn i den senaste Scenic \u00e4r den fyrcylindriga 1,4 liters inline-motorn som ger mellan 115 och 160 h\u00e4stkrafter beroende p\u00e5 vilken modell du v\u00e4ljer. Den tidigare generationen av Scenic anv\u00e4nder en 2,0L fyrcylindrig motor som ger 140 hk.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom Scenic \u00e4r utformad f\u00f6r den europeiska marknaden kommer den ocks\u00e5 med ett brett utbud av dieselmotorer. \u00c4ldre Scenic-modeller har antingen en 4-cylindrig dieselmotor p\u00e5 1,9 liter, 2,0 liter, 1,6 liter eller 1,5 liter med en effekt p\u00e5 mellan 110 och 160 h\u00e4stkrafter. I den nyare Scenic kan du v\u00e4lja mellan tre dieseldrivlinor, en mindre 4-cylindrig 1,5L-motor med 110 hk, en mellanstor 4-cylindrig 1,6L-motor med 131 hk och en 1,8L-motor med 110 hk.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa \u00e4r strikt framhjulsdrivna, men du kan v\u00e4lja mellan en manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 n\u00e4mna att Scenic kan f\u00e5s med en dieselhybridmotor som pressar MPG-siffrorna upp till 65MPG, vilket ocks\u00e5 \u00e4r det b\u00e4sta MPG-resultatet du kan f\u00e5 fr\u00e5n Scenic.<\/p>\n\n\n\n

Normala bensinvarianter klarar i b\u00e4sta fall upp till 45 MPG medan normala dieselenheter klarar runt 50-55 MPG i b\u00e4sta fall.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Som vi n\u00e4mnde i inledningen var Scenic aldrig t\u00e4nkt att vara en tittare vilket inneb\u00e4r att den \u00f6vergripande designen inte \u00e4r s\u00e5 uppm\u00e4rksammad. Vi m\u00e5ste dock n\u00e4mna att den nyaste Scenic-modellen ser riktigt cool ut med sina snygga frontljus och ett stort Renault-m\u00e4rke i mitten. Interi\u00f6ren \u00e4r relativt snyggt inredd men \u00e4r inte n\u00e5got att skriva hem om.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r d\u00e4mpad och helt inriktad p\u00e5 l\u00e4tt och avslappnad cruising, vilket \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt f\u00f6r en bil av den h\u00e4r storleken och funktionen.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsm\u00e4ssigt \u00e4r Scenic inte perfekt, men om du g\u00f6r allt som beh\u00f6ver g\u00f6ras tillr\u00e4ckligt tidigt b\u00f6r du kunna h\u00e5lla koll p\u00e5 alla allvarliga problem. Om du inte tar hand om den ordentligt kommer Scenic att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom och det kommer att \u00e5tf\u00f6ljas av ganska dyra reparationsr\u00e4kningar.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Scenic-problemen \u00e4r att framhjulsupph\u00e4ngningen gnisslar, att motorn sl\u00e5r av, att vatten tr\u00e4nger in i bilen, att br\u00e4nsle l\u00e4cker ut och en hel del elektriska problem. Det v\u00e4rsta problemet av dem alla \u00e4r dock sannolikt det som \u00e4r f\u00f6rknippat med en felaktig EGR-ventil som kan leda till terminalskador p\u00e5 motor eller turboaggregat.<\/p>\n\n\n\n

Priss\u00e4ttning och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Den nuvarande Scenic kostar mellan 21 635 – 30 875 pund i Storbritannien vilket \u00e4r relativt rimligt f\u00f6r en bil av denna storlek. De flesta kommer dock troligen att v\u00e4nda sig till begagnatmarknaden d\u00e4r Scenic kan g\u00f6ra sig ett namn eftersom den tappade ganska mycket i v\u00e4rde under de senaste \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskt \u00e4r inget annat \u00e4n en doldis med Scenic eftersom den erbjuder upp till sju sittplatser, ett enormt bagageutrymme, massor av interi\u00f6rutrymme, massor av inv\u00e4ndiga sk\u00e5putrymmen, l\u00e4ttmonterade f\u00f6rankringar f\u00f6r barnstolar och en hel del funktioner som \u00e4r utformade f\u00f6r att g\u00f6ra en familjetransportbil familjev\u00e4nlig.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Har Renault lagt ned Scenic?<\/h4>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att Renault Scenic upph\u00f6rde att tillverkas 2022 efter n\u00e4stan 30 \u00e5rs konsekvent produktion. Renault anser att det \u00e4r lite till ingen mening att g\u00f6ra minibussar l\u00e4ngre eftersom v\u00e4rlden l\u00e5ngsamt v\u00e4nder sig mot fullst\u00e4ndig dominans av SUV och crossover, vilket \u00e4r logiskt eftersom m\u00e5nga andra m\u00e4rken gjorde samma sak.<\/p>\n\n\n\n

Andra tror att det har mer att g\u00f6ra med att Scenics motorer b\u00f6rjar bli lite gamla nu och att de skulle beh\u00f6va utveckla en ny drivlina f\u00f6r Scenic i en tid d\u00e5 n\u00e4stan alla v\u00e4nder sig till hybrider och elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Scenic?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Scenic st\u00e4lls mot bilar som Citroen Grand Picasso, Peugeot 3008 och Seat Ateca. Alla dessa fyra har haft en l\u00e5ngsam och stadig nedg\u00e5ng under de senaste \u00e5ren, vilket inneb\u00e4r att Renault hade r\u00e4tt n\u00e4r de sa att minibussarnas era \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g mot sitt slut.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kan ingen f\u00f6rneka att du b\u00f6r k\u00f6pa en riktigt stor SUV f\u00f6r att kunna njuta av samma m\u00e4ngd utrymme som du vanligtvis g\u00f6r i n\u00e5gon av dessa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Scenic s\u00e4ker?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Scenic \u00e5tnjuter ett perfekt femstj\u00e4rnigt s\u00e4kerhetsbetyg med ett riktigt imponerande resultat p\u00e5 90 % skydd f\u00f6r vuxna passagerare, 82 % skydd f\u00f6r barnpassagerare och 67 % skydd f\u00f6r fotg\u00e4ngare. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Scenic en riktig familjebil, vilket inneb\u00e4r att Renault inte t\u00e4nkte riskera att inte g\u00f6ra den s\u00e5 s\u00e4ker som m\u00f6jligt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Scenic, som ursprungligen sl\u00e4pptes i mitten av 1990-talet, \u00e4r en liten MPV (Multi-Purpose Vehicle) som \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera familjer och g\u00f6ra l\u00e5nga familjeutflykter med massor av last<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6321,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6323"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6323"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6323\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6324,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6323\/revisions\/6324"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6321"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6323"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6323"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6323"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}