{"id":6320,"date":"2023-03-24T14:20:19","date_gmt":"2023-03-24T14:20:19","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6320"},"modified":"2023-03-24T14:20:22","modified_gmt":"2023-03-24T14:20:22","slug":"vanliga-problem-med-renault-scenic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-renault-scenic\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Renault Scenic"},"content":{"rendered":"\n

Renault Scenic \u00e4r ett litet multifunktionellt fordon som ursprungligen startade sitt liv 1996 som Renault Megane Scenic men som senare bytte namn till Scenic. Grand Scenic gav upphov till fyra olika generationer och \u00e4r en av Renaults mest framg\u00e5ngsrika familjebilar hittills. F\u00f6rutom den vanliga Scenic erbjuder Renault \u00e4ven Grand Scenic som \u00e4r en n\u00e5got st\u00f6rre version.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Renault Scenic och ber\u00e4tta vad du ska t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e4r du k\u00f6per en begagnad. F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r Grand Scenic k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av olika elektriska problem, varav vissa bara \u00e4r besv\u00e4rliga medan andra kan g\u00f6ra bilen ok\u00f6rbar.<\/p>\n\n\n\n

En av de mer frustrerande saker som kan h\u00e4nda en Scenic-\u00e4gare \u00e4r att vatten av uppenbara sk\u00e4l kommer in i bilen. Upph\u00e4ngningen \u00e4r ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem som gnissel eller slipning. Br\u00e4nsle \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att l\u00e4cka medan motorn ocks\u00e5 \u00e4r ben\u00e4gen att drabbas av n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda problem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan vi s\u00e4ga att Scenic inte \u00e4r v\u00e4rldens mest p\u00e5litliga bil, men om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt kan den h\u00e5lla en hyfsad tid. Nu \u00e4r det dags att g\u00e5 p\u00e5 djupet med alla dessa problem och ber\u00e4tta hur de p\u00e5verkar \u00e4garupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i inledningen finns det m\u00e5nga olika elektriska problem som Scenic kan drabbas av. Larmet \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att g\u00e5 av utan n\u00e5gon uppenbar anledning, vilket f\u00f6rvisso \u00e4r irriterande men inte utg\u00f6r n\u00e5gra st\u00f6rre problem f\u00f6r bilens allm\u00e4nna anv\u00e4ndbarhet. Luftbl\u00e5saren kan ocks\u00e5 sluta bl\u00e5sa luft och d\u00e4rmed f\u00f6rs\u00e4mra k\u00f6rupplevelsen ytterligare.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ldre Scenic-modeller \u00e4r dock utrustade med ett konstigt s\u00e4kerhetssystem som kan hindra dig fr\u00e5n att starta bilen n\u00e4r du vrider om nyckeln. Sist men inte minst \u00e4r batteriet k\u00e4nt f\u00f6r att d\u00f6 i f\u00f6rtid om bilen forts\u00e4tter att suga str\u00f6m \u00e4ven efter n\u00e5gra timmar efter att ha st\u00e4ngt av bilen.<\/p>\n\n\n\n

Vattenintr\u00e5ng<\/h2>\n\n\n\n

Tyv\u00e4rr finns det m\u00e5nga dokumenterade fall d\u00e4r \u00e4gare rapporterat att deras Scenic-modeller fyllts med vatten, fr\u00e4mst i det fr\u00e4mre fotutrymmet och runt soltaket. Det sistn\u00e4mnda g\u00e4ller fr\u00e4mst Scenic-modeller fr\u00e5n slutet av 90-talet medan det f\u00f6rstn\u00e4mnda f\u00f6rekommer p\u00e5 modeller tillverkade p\u00e5 2000-talet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta m\u00e5ste du byta ut soltakets t\u00e4tningar och reng\u00f6ra avloppet ofta medan vattenproblemet i det fr\u00e4mre fotutrymmet kan l\u00f6sas om du reng\u00f6r den fr\u00e4mre plenumkammaren som vanligtvis orsakar en blockering och tvingar in vattnet i passagerarutrymmet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dring<\/h2>\n\n\n\n

Om du h\u00f6r gnisslande och skrapande ljud som kommer fr\u00e5n det fr\u00e4mre upph\u00e4ngningsomr\u00e5det finns det en stor chans att din Scenic lider av trasiga antirollbalkbussningar. Dessa brukar vara mest m\u00e4rkbara n\u00e4r du k\u00f6r \u00f6ver v\u00e4gb\u00f6ljor som farthinder och djupare gropar.<\/p>\n\n\n\n

Det enda s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta problem \u00e4r att byta ut anti-rollbarerna mot nyare. Se till att du byter ut dessa tidigt efter att du m\u00e4rkt problemet eftersom ignorerande av detta problem vanligtvis leder till att det f\u00f6rv\u00e4rras med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nslel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga Scenic-modeller fr\u00e5n 2018 och 2019 l\u00e4cker br\u00e4nsle p\u00e5 grund av problem med br\u00e4nsleledningar och slangar, s\u00e5 mycket att bilen kan f\u00f6rlora mycket br\u00e4nsle p\u00e5 mycket kort tid. Detta inneb\u00e4r att du b\u00f6r kunna uppt\u00e4cka p\u00f6lar under bilen. Problem som dessa \u00e4r riktigt allvarliga och har till och med slutat i l\u00e5gor n\u00e5gra g\u00e5nger.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rs\u00f6k att inspektera bilens br\u00e4nsleledningar eftersom det vanligtvis \u00e4r dessa som har den h\u00f6gsta andelen l\u00e4ckor. Om s\u00e5 \u00e4r fallet, g\u00e5 vidare och byt ut dem omedelbart, f\u00f6rs\u00f6k inte laga dem eftersom dessa tenderar att f\u00f6rs\u00e4mras relativt snabbt.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Scenic-modeller tillverkade p\u00e5 2000-talet kan f\u00e5 problem med vevaxelpositionssensorn och d\u00e4rmed orsaka att motorn st\u00e4ngs av. Som tur \u00e4r \u00e4r det h\u00e4r problemet ganska l\u00e4tt att ers\u00e4tta eftersom allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att k\u00f6pa en ny sensor. Dieselmodeller kan drabbas av felaktiga gl\u00f6dlampor, vilket vanligtvis leder till att varningslampan ”Check Injection Light” (Kontrollera insprutningslampan) t\u00e4nds p\u00e5 instrumentpanelen.<\/p>\n\n\n\n

Sist men inte minst \u00e4r Scenic ocks\u00e5 k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av felaktiga EGR-ventiler som kan f\u00e5 motorn att explodera om ventilen fastnar i sitt st\u00e4ngda l\u00e4ge och du inte m\u00e4rker det i tid. Om den f\u00f6rblir \u00f6ppen kan din turboladdare explodera.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r absolut n\u00f6dv\u00e4ndigt att vara uppm\u00e4rksam p\u00e5 EGR-ventilen n\u00e4r du k\u00f6r Scenic eftersom b\u00e5da dessa komponenter \u00e4r dyra och ganska sv\u00e5ra att byta ut.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Renault Scenic?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha en rymlig, riktigt s\u00e4ker och ganska v\u00e4lutrustad familjetransportbil b\u00f6r du \u00f6verv\u00e4ga att k\u00f6pa Renault Scenic. Det \u00e4r verkligen en fantastisk bil f\u00f6r familjer och det \u00e4r d\u00e4rf\u00f6r som s\u00e5 m\u00e5nga familjer v\u00e4ljer den framf\u00f6r n\u00e5gra av dess fr\u00e4msta rivaler. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r inte perfekt, men om du h\u00e5ller koll p\u00e5 allt som kan g\u00e5 fel b\u00f6r du kunna njuta av en ganska problemfri \u00e4garupplevelse.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot \u00e4r van vid att k\u00f6ra lyxbilar kommer Scenic inte att imponera p\u00e5 dig ett dugg, eftersom den kommer med m\u00e5nga billiga inredningsdetaljer i plast och bilens utrustningsniv\u00e5er \u00e4r bara bra n\u00e4r det g\u00e4ller familjefunktioner, inte lyxbilsfunktioner.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r skillnaden mellan Renault Scenic och Grand Scenic?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Grand Scenic \u00e4r l\u00e4ngre, bredare och h\u00f6gre \u00e4n den vanliga Scenic. Grand Scenic har mer sittplats och finns med sju platser medan den normala Scenic \u00e4r strikt femsitsig. Dessutom har Grand Scenic st\u00f6rre markfrig\u00e5ng, olika detaljer, olika hjul och en st\u00f6rre prislapp.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Scenic en SUV?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, Renault Scenic \u00e4r en MPV (Multi-Purpose Vehicle) som i f\u00f6rsta hand \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor. Den mest konsekventa kundgruppen med Scenic \u00e4r familjer som vill ha mycket utrymme och en riktigt s\u00e4ker bil utan att betala ink\u00f6p eller underh\u00e5llspremier som vanligtvis \u00e4r f\u00f6rknippade med lyxm\u00e4rken och modeller.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Scenic \u00e4r ett litet multifunktionellt fordon som ursprungligen startade sitt liv 1996 som Renault Megane Scenic men som senare bytte namn till Scenic. Grand Scenic gav upphov till fyra<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6321,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6320"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6320"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6320\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6322,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6320\/revisions\/6322"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6321"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6320"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6320"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6320"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}