{"id":6314,"date":"2023-03-21T15:20:20","date_gmt":"2023-03-21T15:20:20","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6314"},"modified":"2023-03-21T15:20:22","modified_gmt":"2023-03-21T15:20:22","slug":"ar-renault-twingo-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-twingo-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Twingo en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Twingo \u00e4r en subkompakt hatchback och en av de minsta Renault-bilarna i modern tid. Den kom till liv f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1992 och har sedan dess gett upphov till tre olika generationer. Tyv\u00e4rr v\u00e4ljer Renault att avsluta produktionen av Twingo efter n\u00e4stan 30 \u00e5r av sammanh\u00e4ngande produktion och snart ers\u00e4tta den med en Renault 5 EV. S\u00e5 \u00e4r Renault Twingo en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Kort sagt, ja, Renault Twingo \u00e4r en riktigt bra bil vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning d\u00e5 den ocks\u00e5 \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra och framg\u00e5ngsrika Renault-bilarna i modern tid. Tack vare dess \u00f6verkomliga pris, anv\u00e4ndbarhet, praktiska egenskaper och riktigt billiga driftskostnader var och \u00e4r Twingo den mest popul\u00e4ra bilen f\u00f6r m\u00e5nga m\u00e4nniskor runt om i Europa.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom allt du beh\u00f6ver veta om Twingo, vilket inkluderar att g\u00e5 igenom de mest popul\u00e4ra drivmedelsalternativen, designen, k\u00f6rupplevelsen, tillf\u00f6rlitligheten, alla vanliga problem, priset och praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Vi kommer ocks\u00e5 att avrunda det hela med Twingos s\u00e4kerhetsreferenser och dess h\u00e5rdaste rivaler hittills. F\u00f6r att den h\u00e4r artikeln inte ska bli tio sidor l\u00e5ng kommer vi bara att diskutera Twingo-modellerna fr\u00e5n 2013 och senare. S\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att l\u00e4ra dig mer om Twingo, stanna kvar och ta reda p\u00e5 det!<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

De allra f\u00f6rsta Twingo-modellerna av tredje generationen f\u00f6rlitar sig endast p\u00e5 bensinmotorer. De str\u00e4cker sig fr\u00e5n 0,9 liters 3-cylindriga enheter till 1,0 liters 3-cylindriga inline-enheter. \u00c4ven om man skulle kunna tro att den st\u00f6rre enheten troligen \u00e4r den kraftfullare, \u00e4r det inte fallet eftersom 1,0L-enheten bara kan trycka p\u00e5 71 hk medan 0,9L-enheten trycker p\u00e5 90 hk. Detta beror p\u00e5 att 1.0L kom ut 2014 medan 0.9L kom ut 2016.<\/p>\n\n\n\n

Den tredje generationen av Twingo efter faceliftet f\u00f6rlitar sig fortfarande p\u00e5 samma drivlina, men effekten str\u00e4cker sig nu fr\u00e5n 65 hk till 93 hk f\u00f6r de mest kraftfulla 0,9L-motorerna. \u00c5r 2020 kom Renault dock ut med Twingo ZE, en eldriven version av Twingo med 82 hk, ett 16 kWh-batteri med 22 kWh-laddning med cirka 110 mils r\u00e4ckvidd.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa \u00e4r uteslutande framhjulsdrivna bilar och de flesta modellerna f\u00f6rlitar sig p\u00e5 en manuell v\u00e4xell\u00e5da. Twingo med 93 hk efter faceliftet och 90 hk f\u00f6re faceliftet kan dock ocks\u00e5 f\u00e5s med en automatisk v\u00e4xell\u00e5da. Sammantaget klarar Twingo 40 och 50 MPG, vilket verkligen \u00e4r en riktigt bra siffra f\u00f6r en bensinmotor.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt har Twingo alltid betraktats som en s\u00f6t bil, men i verkligheten \u00e4r det inte m\u00e5nga som verkligen uppm\u00e4rksammar Twingo, vilket \u00e4r en egenskap som m\u00e5nga \u00e4lskar med den. Interi\u00f6ren \u00e4r ganska l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5, men det \u00e4r ingen lyxbil, inte p\u00e5 n\u00e5got s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r rolig, kvick och smidig, men inget som verkligen imponerar p\u00e5 dig. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Twingo en harmonisk blandning av anv\u00e4ndbarhet, roligt utseende och enkelhet, vilket inneb\u00e4r att man egentligen inte kan ha s\u00e5 mycket \u00e5sikter om den.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

I motsats till f\u00f6reg\u00e5ende avsnitt finns det m\u00e5nga debatter som f\u00f6rs om Twingos tillf\u00f6rlitlighet. Vissa sv\u00e4r att Twingo \u00e4r den mest tillf\u00f6rlitliga bilen p\u00e5 planeten medan andra anser att den \u00e4r en glorifierad soptunna p\u00e5 hjul. Verkligheten ligger oftast n\u00e5gonstans i mitten, vilket inneb\u00e4r att Twingo kan vara oerh\u00f6rt p\u00e5litlig om du tar hand om den p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, men om du behandlar den som en soptunna kommer den att bli det.<\/p>\n\n\n\n

Bland de vanligaste problemen finns en hel del elektriska problem, problem med fj\u00e4drar och axelstubbar, problem med t\u00e4ndspolar, karosspaneler av l\u00e5g kvalitet, motorklokningar, motorspruta och felaktiga b\u00e4ltesl\u00e5s.<\/p>\n\n\n\n

Pris och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Just nu kan du f\u00e5 en begagnad Twingo f\u00f6r n\u00e4stan ingenting, vilket \u00e4r mycket logiskt eftersom bilen var billig ny. F\u00f6r att vara helt \u00e4rlig s\u00e5 v\u00e4rderas den inte lika mycket som de flesta bilar g\u00f6r, men det beror delvis p\u00e5 att den begagnade Twingo \u00e4r en f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt popul\u00e4r bil. Hur som helst f\u00e5r du valuta f\u00f6r pengarna med en begagnad Twingo.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r som man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig, bra f\u00f6r en eller tv\u00e5 passagerare, hemsk f\u00f6r fyra personer och g\u00f6rbar f\u00f6r tre personer. Twingo \u00e4r faktiskt en f\u00f6rv\u00e5nansv\u00e4rt h\u00f6g bil vilket inneb\u00e4r att huvudutrymmet \u00e4r bra, men det verkliga problemet \u00e4r hur smal den \u00e4r. Bagageutrymmet \u00e4r bra f\u00f6r sin klass, men detta \u00e4r inte en bil f\u00f6r veckovisa utflykter.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Renault Twingo?<\/h3>\n\n\n\n

Tja, det ser inte s\u00e4rskilt bra ut f\u00f6r en s\u00e5 liten bil, men 2014 \u00e5rs Twingo har ett ganska hyggligt betyg p\u00e5 fyra av fem stj\u00e4rnor, vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra. Den fr\u00e4msta anledningen till att Twingo inte fick fem stj\u00e4rnor beror p\u00e5 att den saknar alla moderna aktiva s\u00e4kerhetssystem som automatisk bromsning, cross traffic alert och liknande.<\/p>\n\n\n\n

Det v\u00e4sentliga skyddet f\u00f6r vuxna och barn i bilen \u00e4r i niv\u00e5 med vissa fullstora SUV:er till och med. Som s\u00e5dan kan vi s\u00e4ga att Twingo \u00e4r en s\u00e4ker bil, men den \u00e4r inte p\u00e5 toppniv\u00e5. Hur som helst, f\u00f6r en s\u00e5dan liten bil skulle de flesta bli f\u00f6rv\u00e5nade \u00f6ver att veta att den faktiskt \u00e4r s\u00e4krare \u00e4n vissa SUV:er i specifika milj\u00f6er.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Twingo?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Twingos lilla v\u00e4rld \u00e4r full av riktigt h\u00e5rda rivaler som kan byta slag med Twingo p\u00e5 de flesta omr\u00e5den. Dessa inkluderar Toyota Yaris som \u00e4r den mer p\u00e5litliga, Citroen C3 som \u00e4r den billigare och Fiat Punto som \u00e4r den rymligare.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget finns det egentligen inte mycket mellan dessa fyra bilar eftersom de aldrig byggdes f\u00f6r att v\u00e4cka uppst\u00e5ndelse. De byggdes f\u00f6r att g\u00f6ra jobbet s\u00e5 bra som m\u00f6jligt, och det klarar de verkligen.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r lade Renault ner Twingo?<\/h4>\n\n\n\n

Huvudsk\u00e4let till att Renault lade ner Twingo \u00e4r den kommande Euro 7-utsl\u00e4ppsnormen som \u00e4r f\u00f6r str\u00e4ng f\u00f6r att den befintliga motorn ska klara den. Detta inneb\u00e4r att Renault skulle beh\u00f6va utveckla och testa en helt ny motor f\u00f6r Twingo, vilket inte \u00e4r meningsfullt n\u00e4r alla sm\u00e5bilar v\u00e4nder sig mot eldrift numera.<\/p>\n\n\n\n

Det andra sk\u00e4let \u00e4r att Renault g\u00f6r sig redo att tillk\u00e4nnage den nya Renault 5 EV som kommer att bli den indirekta efterf\u00f6ljaren till Renault Twingo.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Twingo \u00e4r en subkompakt hatchback och en av de minsta Renault-bilarna i modern tid. Den kom till liv f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 1992 och har sedan dess gett upphov till<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6312,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6314"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6314"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6314\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6315,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6314\/revisions\/6315"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6312"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6314"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6314"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6314"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}