{"id":6281,"date":"2023-03-12T15:03:16","date_gmt":"2023-03-12T15:03:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6281"},"modified":"2023-03-12T15:03:19","modified_gmt":"2023-03-12T15:03:19","slug":"ar-renault-arkana-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-arkana-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Arkana en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Arkana introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 2020 som en mer stilfull version av vad en upph\u00f6jd coup\u00e9 med hatchback borde vara. Arkana placerar sig under Renault Conquest som \u00e4r mer eller mindre samma tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt som Arkana bitvis j\u00e4mf\u00f6relsevis mindre. S\u00e5 \u00e4r Renault Arkana en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Kort sagt verkar Renault Arkana h\u00e5lla sig riktigt bra, men vissa saker med den kan helt enkelt inte m\u00e4ta sig med n\u00e5gra av sina konkurrenter. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla detaljer om Arkana som inkluderar motorn, v\u00e4xell\u00e5dan, drivlinan, designen, k\u00f6rupplevelsen, tillf\u00f6rlitligheten, vanliga problem, priss\u00e4ttning och praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Vi kommer ocks\u00e5 att ber\u00e4tta hur s\u00e4ker Arkana \u00e4r och hur den st\u00e5r sig i j\u00e4mf\u00f6relse med n\u00e5gra av sina konkurrenter. S\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en begagnad har du kommit till r\u00e4tt st\u00e4lle eftersom den h\u00e4r artikeln har el carery allt du beh\u00f6ver f\u00f6r att avg\u00f6ra om Arkana \u00e4r en bra bil f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Innan vi g\u00e5r vidare m\u00e5ste vi s\u00e4ga att Arkana \u00e4r en ganska ny bil s\u00e5 vissa aspekter \u00e4r lite sv\u00e5rare att bed\u00f6ma, s\u00e4rskilt den l\u00e5ngsiktiga tillf\u00f6rlitligheten. D\u00e4rf\u00f6r kommer vi bara att prata ur ett nutidsperspektiv och vi kommer ocks\u00e5 att f\u00f6rs\u00f6ka f\u00e5 en bed\u00f6mning av hur vissa saker kommer att spela ut p\u00e5 l\u00e5ng sikt.<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Renault Arkana finns med n\u00e5gra olika motorval, som alla \u00e4r antingen enbart bensin eller hybrider av bensin och el. N\u00e4r det g\u00e4ller standardmotorn b\u00f6rjar Arkana med en 1,4 l rad fyrcylindrig motor med direktinsprutning som erbjuder antingen 114 hk eller 150 hk beroende p\u00e5 den specifika modellen. Toppmodellen e-Tech hybrid har en 1,6 liters 4-cylindrig motor med 140 h\u00e4stkrafter.<\/p>\n\n\n\n

e-Tech \u00e4r den mest popul\u00e4ra modellen i g\u00e4nget och den skiljer sig fr\u00e5n de andra eftersom den ocks\u00e5 f\u00f6rlitar sig p\u00e5 ett litet 1,3 kWh-batteri som driver tv\u00e5 elmotorer. Detta betyder inte att Arkana \u00e4r AWD eftersom alla Arkana-modeller enbart \u00e4r framhjulsdrivna. En manuell v\u00e4xell\u00e5da \u00e4r standard, men en 8-v\u00e4xlad automatl\u00e5da finns f\u00f6r toppmodellen e-Tech.<\/p>\n\n\n\n

I 1.3 TCe-modellen finns en enstegs CVT-v\u00e4xell\u00e5da. Sammantaget kan du r\u00e4kna med att f\u00e5 upp till 40MPG med normala bensindrivna modeller medan e-Tech-hybriden kan g\u00f6ra n\u00e4ra 55MPG medan de flesta brukar se mellan 40 och 50MPG i verklig anv\u00e4ndning vilket fortfarande \u00e4r en riktigt bra siffra f\u00f6r storleken p\u00e5 Arkana.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

Den yttre designen p\u00e5 Renault Arkana \u00e4r verkligen elegant och futuristisk vilket g\u00f6r Arkana till en av de snyggaste moderna Renault-modellerna. Interi\u00f6ren \u00e4r inte lika posh som exteri\u00f6ren och m\u00e5nga anser att den \u00e4r lite f\u00f6r ordin\u00e4r f\u00f6r vad bilen ska vara. P\u00e5 det hela taget \u00e4r exteri\u00f6ren definitivt en vinst medan interi\u00f6ren inte \u00e4r det.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r \u00e5 andra sidan ganska njutbar eftersom sittplatsen k\u00e4nns kommenderande och h\u00e4ftig. Du k\u00e4nner verkligen att du \u00e4ger platsen utan f\u00f6rluster i synlighetssegmentet, vilket vanligtvis \u00e4r problemet med dessa coup\u00e9-SUV:ar med lutande taklinjer.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitligheten verkar vara lite av ett besv\u00e4r med Arkana eftersom det finns n\u00e5gra saker som folk verkligen inte \u00e4r f\u00f6rtjusta i. \u00c5 ena sidan tenderar detta att vara fallet med helt nya bilar, men \u00e5 andra sidan \u00e4r det annorlunda n\u00e4r problemet g\u00e4ller de viktigaste och mest specifika aspekterna av en enskild modell.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga klagade till exempel p\u00e5 att Arkana e-Tech-motorerna sviktar tidigt och m\u00e5ste bytas ut, vilket \u00e4r ett stort problem eftersom sj\u00e4lva hj\u00e4rtat i bilen \u00e4r dess e-Tech-upps\u00e4ttning. Andra problem \u00e4r bland annat \u00f6verf\u00f6ringsproblem, problem med infotainmentsystemet, problem med telefonanslutningen och problem med servostyrningen.<\/p>\n\n\n\n

Pris och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

Du kan r\u00e4kna med att betala mellan 26 795 – 32 895 pund i Storbritannien f\u00f6r Arkana medan priserna i Europa ligger runt 30 000 till elbilen 40 000 euro f\u00f6r toppmodellerna av e-Tech. Detta \u00e4r inte ett litet pris att betala varf\u00f6r det verkligen \u00e4r ett problem om interi\u00f6ren ser f\u00f6r enkel ut.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e5 andra sidan \u00e4r riktigt bra, utom kanske utrymmet f\u00f6r passagerarna p\u00e5 andra raden som sannolikt kommer att m\u00e4rka den allm\u00e4nna bristen p\u00e5 huvudutrymme p\u00e5 grund av den sluttande takdesignen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Renault Arkana?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Arkana anses ofta vara f\u00f6r tr\u00e5ng f\u00f6r sin storlek och f\u00f6r dyr, och inte alltf\u00f6r v\u00e4lutrustad, och s\u00e5 vidare, och s\u00e5 vidare. Detta var ocks\u00e5 fallet n\u00e4r den f\u00f6rsta BMW X6 kom ut som elektrisk bileryone var snabb att bash den f\u00f6r att den inte var lika praktisk som X5 samtidigt som den var dyr, fr\u00e4ck och ”konstig att se p\u00e5”.<\/p>\n\n\n\n

Dessa SUV coup\u00e9 crossovers nelectric carer var inte vettiga, men folk k\u00f6per dem \u00e4nd\u00e5 till h\u00f6ger och v\u00e4nster. S\u00e5 om du gillar hur Arkana ser ut och du inte beh\u00f6ver mer utrymme eller en b\u00e4ttre interi\u00f6r b\u00f6r du verkligen k\u00f6pa den eftersom livet \u00e4r f\u00f6r kort f\u00f6r att k\u00f6ra tr\u00e5kiga bilar.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Arkana en familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Med 513 liter bagageutrymme kan man inte s\u00e4ga att Arkana inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt rymlig, men vi har redan n\u00e4mnt n\u00e5gra g\u00e5nger att den offrar lite anv\u00e4ndbarhet f\u00f6r styling. Detta \u00e4r inte vad familjebilar g\u00f6r eftersom familjebilar \u00e4r designade f\u00f6r att anv\u00e4ndas av familjen i \u00e5tanke vilket inneb\u00e4r att formen alltid kommer att f\u00f6lja funktionen, inte tv\u00e4rtom.<\/p>\n\n\n\n

Elektrisk caren s\u00e5 \u00e4r Arkana tillr\u00e4ckligt stor f\u00f6r att rymma en familj p\u00e5 fyra personer, men l\u00e4ngre personer kommer att f\u00e5 k\u00e4mpa i andra raden eftersom huvudutrymmet verkligen \u00e4r begr\u00e4nsat.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Arkana?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Arkana har inte s\u00e5 m\u00e5nga konkurrenter p\u00e5 grund av sin unika stil. Jag skulle s\u00e4ga att den enda verkliga rivalen till Arkana skulle vara den j\u00e4mf\u00f6relsevis dyrare BMW X4, Audi Q5 Sportback eller Mercedes GLC.<\/p>\n\n\n\n

Den nya Peugeot 408 konkurrerar ocks\u00e5 med Arkana medan VW T-Roc ocks\u00e5 ligger n\u00e4ra till hands.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Arkana introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 2020 som en mer stilfull version av vad en upph\u00f6jd coup\u00e9 med hatchback borde vara. Arkana placerar sig under Renault Conquest som \u00e4r mer<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6279,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6281"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6281"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6281\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6282,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6281\/revisions\/6282"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6279"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6281"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6281"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6281"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}