{"id":6278,"date":"2023-03-12T14:51:34","date_gmt":"2023-03-12T14:51:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6278"},"modified":"2023-03-12T14:51:37","modified_gmt":"2023-03-12T14:51:37","slug":"vanliga-problem-med-renault-arkana","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-renault-arkana\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Renault Arkana"},"content":{"rendered":"\n

Renault Arkana \u00e4r en snygg crossover SUV\/Coupe som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2020 och dess produktion \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande i full g\u00e5ng. Arkana \u00e4r baserad p\u00e5 samma plattform som Renault Clio, men den har en upph\u00f6jd f\u00f6rarplats med en sluttande taklinje och olika stylingprylar som g\u00f6r att den sticker ut.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Renault Arkana vilket inkluderar att ber\u00e4tta vad som \u00e4r fel med den och hur allvarliga vissa av dessa problem kan vara. Sammantaget \u00e4r Arkana fortfarande en relativt ny bil vilket inneb\u00e4r att vi inte riktigt kan s\u00e4ga n\u00e5got om l\u00e5ngsiktig tillf\u00f6rlitlighet, men det \u00e4r tydligt att Arkana \u00e4r h\u00e4r f\u00f6r att stanna eftersom konstruktioner som dessa \u00e4r oerh\u00f6rt popul\u00e4ra nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Renault Arkana inkluderar problem med styrsystemet, problem med v\u00e4xell\u00e5dan, problem med infotainmentsk\u00e4rmen och telefonanslutningen samt problem med vissa av bilens elektriska system.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r Arkana fortfarande lite f\u00f6r f\u00e4rsk f\u00f6r att vi ska kunna ber\u00e4tta el carerything som \u00e4r fel, men det verkar som om Arkana inte \u00e4r perfekt som det brukar vara fallet med n\u00e4stan alla nya bilar d\u00e4r ute. Dessa har blivit oerh\u00f6rt komplexa och vi m\u00e5ste v\u00e4nta n\u00e5gra \u00e5r innan vi kan dra en sund slutsats om hur p\u00e5litlig eller op\u00e5litlig den verkligen \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Redan 2022 utf\u00e4rdade Renault en \u00e5terkallelse f\u00f6r alla Arkana-modeller som tillverkades fram till december 2021 eftersom dessa tillverkades med olika defekter g\u00e4llande servostyrningssystemet. Det s\u00e4gs att ett fel i systemets kalibrering kan leda till \u00f6verhettning av servostyrningen vilket kan sluta med att man f\u00f6rlorar rattst\u00f6det.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r verkligen ett allvarligt problem och Renault \u00e5terkallade n\u00e5gra tiotusentals exemplar. Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r ett begagnat exemplar b\u00f6r du kontakta din lokala Renault-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare f\u00f6r att se om den bil du \u00e4r intresserad av har ing\u00e5tt i n\u00e5gon av dessa \u00e5terkallelser. Servostyrningen \u00e4r livsviktig f\u00f6r alla bilar, vilket inneb\u00e4r att du l\u00e4tt kan hamna i en olycka om ett problem som detta intr\u00e4ffar.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Det s\u00e4gs att den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan p\u00e5 Arkana kan drabbas av mjukvaruproblem som kan p\u00e5verka att bilen inte v\u00e4xlar och driver upp varvtalet till riktigt h\u00f6ga lelectric carels. Renault kom ut med n\u00e5gra mjukvaruuppdateringar f\u00f6r att l\u00f6sa detta problem, men m\u00e5nga \u00e4gare \u00e4r fortfarande inte n\u00f6jda med hur just deras exemplar v\u00e4xlar.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r oklart hur m\u00e5nga Arkana-\u00e4gare som drabbats av just detta problem, men enligt n\u00e5gra inl\u00e4gg p\u00e5 n\u00e4tet \u00e4r antalet inte litet. Problemet \u00e4r mest m\u00e4rkbart n\u00e4r man \u00e5ker uppf\u00f6r en backe eftersom Arkana v\u00e4grar att v\u00e4xla elbilen vid riktigt h\u00f6ga varvtal, vilket \u00f6kar din br\u00e4nslef\u00f6rbrukning och ofta ocks\u00e5 avger br\u00e4nnlukt som minst sagt \u00e4r orov\u00e4ckande.<\/p>\n\n\n\n

Problem med infotainmentsystem och telefonanslutning<\/h2>\n\n\n\n

Infotainmentsystemet p\u00e5 Arkana \u00e4r inte heller fritt fr\u00e5n fel vilket sannolikt \u00e4r anledningen till att m\u00e5nga Arkana-\u00e4gare klagade till Renault \u00f6ver att systemet reagerar l\u00e5ngsamt eller fryser helt. Vissa s\u00e4ger att det hj\u00e4lpte att starta om bilen medan andra s\u00e4ger att problemet ibland kvarstod el caren efter att ha startat om bilen n\u00e5gra g\u00e5nger.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom har det kommit m\u00e5nga rapporter om problem med telefonanslutning d\u00e4r bilen tar f\u00f6r l\u00e5ng tid p\u00e5 sig att ansluta till telefonen eller st\u00e4ndigt f\u00f6rs\u00f6ker ansluta efter att ha misslyckats. Problem som dessa kan strykas med enkla uppdateringar och en \u00e5terst\u00e4llning av systemet, men klagom\u00e5len finns fortfarande kvar.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Den elektriska e-Tech-motorn i Arkana \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att framkalla felsymboler p\u00e5 instrumentpanelen och folk verkar inte veta varf\u00f6r. Andra elektriska problem inkluderar s\u00e5dant som problem med luftkonditioneringen eller problem med vissa av bilens assistanssystem som \u00e4r f\u00f6r p\u00e5stridiga och rent av obekv\u00e4ma.<\/p>\n\n\n\n

De flesta av dessa problem beror p\u00e5 d\u00e5lig kalibrering, vilket inneb\u00e4r att de sannolikt kommer att strykas ut elektriskt med omsorg. De v\u00e4rsta elektriska problemen beror p\u00e5 att e-Tech-motorn sviktar, och m\u00e5nga \u00e4gare rapporterade att deras e-Tech-enheter m\u00e5ste bytas ut vid extremt l\u00e5ga miltal.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Arkana v\u00e4rt det?<\/h4>\n\n\n\n

Det kan verka som om Renault Arkana \u00e4r en riktigt problemfylld bil, men dessa problem \u00e4r mestadels mjukvarurelaterade och kommer att l\u00f6sas elbilsm\u00e4ssigt. N\u00e4r elbilen kommer ut med en helt ny bil b\u00f6rjar problem dyka upp eftersom det \u00e4r normalt f\u00f6r i stort sett alla bilar fr\u00e5n alla segment. Det som \u00e4r ovanligt \u00e4r att Renault ofta har sv\u00e5rt att inse vad som faktiskt \u00e4r fel.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det en bra id\u00e9 att v\u00e4nta med Arkana-k\u00f6pet om du inte \u00e4r alltf\u00f6r bekv\u00e4m med att k\u00f6pa bilen just nu. Howelectric carer, om din bil \u00e4r under garanti (vilket alla fortfarande \u00e4r) kan du k\u00f6pa bilen och njuta av den, och om n\u00e5got g\u00e5r fel kommer din garanti sannolikt att t\u00e4cka det.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Arkana en elbil?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Arkana har utformats och byggts f\u00f6r att vara en hybrid, vilket inneb\u00e4r att den tillh\u00f6r en grupp av mycket f\u00e5 modeller som har utformats som hybrider fr\u00e5n b\u00f6rjan. Arkana har en liten bensinmotor som matchas med elmotorer f\u00f6r att \u00f6ka effektiviteten och kraften och g\u00f6ra Arkana till en riktigt duglig vardagsbil.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelen med detta \u00e4r att Arkana i sig \u00e4r mer komplex \u00e4n de flesta ICE-bilar och elbilar och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r ben\u00e4gen att drabbas av problem i b\u00e5da l\u00e4gren.<\/p>\n\n\n\n

Kan Renault Arkana k\u00f6ra i elbilsl\u00e4ge?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Renault Arkana kan k\u00f6ra i elbilsl\u00e4ge, men r\u00e4ckvidden kommer inte att vara s\u00e5 speciell eftersom Arkana bara har ett litet 1,2 kWh-batteri. Den h\u00e4r inst\u00e4llningen \u00e4r fr\u00e4mst till f\u00f6r att hj\u00e4lpa bensinmotorn att bli mer effektiv genom att fylla p\u00e5 luckorna och st\u00e4nga av motorn n\u00e4r den inte beh\u00f6vs.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r du beh\u00f6ver den extra punschen kommer b\u00e5da dessa att leverera allt de har, men Arkana \u00e4r inte konstruerad f\u00f6r att k\u00f6ra i fullskaligt elbilsl\u00e4ge elbilen \u00e4ven om den kan g\u00f6ra det under en riktigt kort stund tills det lilla batteriet tar slut p\u00e5 juice.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Arkana \u00e4r en snygg crossover SUV\/Coupe som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2020 och dess produktion \u00e4r f\u00f6r n\u00e4rvarande i full g\u00e5ng. Arkana \u00e4r baserad p\u00e5 samma plattform<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6279,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6278"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6278"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6278\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6280,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6278\/revisions\/6280"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6279"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6278"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6278"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6278"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}