{"id":6269,"date":"2023-03-06T13:29:50","date_gmt":"2023-03-06T13:29:50","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6269"},"modified":"2023-03-06T13:29:53","modified_gmt":"2023-03-06T13:29:53","slug":"ar-renault-kadjar-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-kadjar-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Kadjar en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Kadjar d\u00f6k upp p\u00e5 scenen f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2015 n\u00e4r den presenterades p\u00e5 bilsalongen i Gen\u00e8ve. Renault ins\u00e5g att segmentet kompakta crossover-SUV blir allt mer popul\u00e4rt och d\u00e4rf\u00f6r ville de ha Kadjar p\u00e5 marknaden s\u00e5 snart som m\u00f6jligt. S\u00e5 \u00e4r Renault Kadjar en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Kort sagt kan Renault Kadjar vara en riktigt bra bil om du f\u00e5r ett bra erbjudande p\u00e5 en s\u00e5dan. Kadjar lades nyligen ned vilket inneb\u00e4r att det sannolikt finns n\u00e5gra f\u00e5 av dessa i utst\u00e4llningslokalerna. Eftersom de flesta \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare vill s\u00e4lja sina nedlagda bilar s\u00e5 fort som m\u00f6jligt finns det en stor chans att du kan f\u00e5 en bra rabatt p\u00e5 en av de sista f\u00e5 kvarvarande nya modellerna.<\/p>\n\n\n\n

Det l\u00e5nga svaret kommer att vara mycket mer grundligt och faktabaserat, vilket \u00e4r anledningen till att du b\u00f6r stanna kvar och l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln till slutet. Vi kommer att g\u00e5 igenom motorerna, v\u00e4xell\u00e5dan och resten av drivlinan samtidigt som vi \u00e4gnar stor uppm\u00e4rksamhet \u00e5t designen, k\u00f6rupplevelsen, tillf\u00f6rlitligheten, vanliga problem, priss\u00e4ttning och praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e5 om du vill veta om en Renault Kadjar kan vara din n\u00e4sta bil och allt du beh\u00f6ver \u00e4r mer information har du kommit till r\u00e4tt st\u00e4lle!<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Phase 1 pre-facelift Kadjar finns tillg\u00e4nglig med antingen en 1,2 liter eller en 1,7 liter bensinmotor. Den f\u00f6rstn\u00e4mnda ger cirka 131 hk medan den sistn\u00e4mnda ger cirka 163 hk. B\u00e5da dessa motorer har skippats till 2019 \u00e5rs facelift som endast erbjuder en 1,4L fyrcylindrig linjecylinder som \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n b\u00e5da fas 1-motorerna. Den h\u00e4r motorn ger en hyfsad 140 hk-160 hk vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt.<\/p>\n\n\n\n

Fas 1 ger dig ocks\u00e5 m\u00f6jlighet att v\u00e4lja mellan en 1,5L 4-cylindrig dieselmotor eller en 1,6L 4-cylindrig dieselmotor med antingen 110 hk eller 131 hk medan Fas 2 bara l\u00e4mnar kvar 1,5L dieseln med 116 hk. Det finns inga hybrider eller elbilar att tala om, och den b\u00e4sta motorn av alla dessa \u00e4r troligen 1,4L bensinenheten med 160 hk.<\/p>\n\n\n\n

En manuell v\u00e4xell\u00e5da finns som standard, FWD \u00e4r ett m\u00e5ste, medan en automatisk 7-v\u00e4xlad DCT ocks\u00e5 finns som tillval. Det \u00e4r s\u00e4kert att s\u00e4ga att Kadjar kan ge upp till 40MPG med sina bensinmotorer medan dieselmotorer tenderar att vara cirka 40 % effektivare.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rning<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r Kadjar kom ut blev folk ganska positivt \u00f6verraskade av hur den s\u00e5g ut. Den har en ganska muskul\u00f6s h\u00e5llning, snygga skarpa lysdioder och en hyggligt inredd interi\u00f6r. Fas 2-faceliftet g\u00f6r Kadjar ganska snygg eftersom den introducerar coolare stora hjul, nyare sp\u00e4nnande f\u00e4rger och rej\u00e4la uppgraderingar b\u00e5de p\u00e5 exteri\u00f6ren och interi\u00f6ren.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller k\u00f6rning \u00e4r Kadjar inget speciellt, vilket brukar vara fallet med bilar fr\u00e5n det h\u00e4r segmentet. Kadjar \u00e4r en familjetransport\u00f6r vilket inneb\u00e4r att den inte vill vara dynamisk medan den \u00f6vergripande komforten \u00e4r hyfsad, men inte stenh\u00e5rd.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Under de f\u00f6rsta \u00e5ren av sin livstid s\u00e5gs Kadjar inte som en m\u00e4stare i tillf\u00f6rlitlighet eftersom den verkligen inte var det. Det fanns m\u00e5nga \u00e5terkallelser under \u00e5ren, varav fyra av dem endast g\u00e4llde krockkuddarna. Men n\u00e4r tiden gick och Renault faceliftade Kadjar, f\u00f6rb\u00e4ttrades dess totala tillf\u00f6rlitlighetsstatistik drastiskt och Kadjar \u00e4r nu en ganska p\u00e5litlig bil.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r fel p\u00e5 nyckelkortet och problem med elektriska tillbeh\u00f6r, torkar och f\u00f6nster. Den manuella bilen \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av problem med huvudcylindern medan den automatiska bilen kan vara lite tr\u00f6g. Dieselmotorerna \u00e4r ben\u00e4gna att f\u00e5 problem med gl\u00f6dstiftet medan krockkuddarna ocks\u00e5 har varit felaktiga p\u00e5 framf\u00f6r allt tidigare modeller.<\/p>\n\n\n\n

Pris och praktiska egenskaper<\/h2>\n\n\n\n

I Storbritannien har Kadjar listats f\u00f6r mellan 19 815 och 30 735 pund. Genomsnittspriset i Europa l\u00e5g strax under 30 000 euro, vilket \u00e4r ett ganska bra pris med tanke p\u00e5 Kadjars storlek. Med \u00e5ren har Kadjar f\u00f6rlorat en stor del av sitt v\u00e4rde vilket inneb\u00e4r att den inte ligger p\u00e5 ett riktigt bra pris om du vill sno \u00e5t dig en av de tidiga faceliftmodellerna eftersom dessa \u00e4r n\u00e4stan 4 \u00e5r gamla nu.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r i linje med resten av segmentet vilket inneb\u00e4r att Kadjar f\u00e5r plats med fyra vuxna utan problem samtidigt som bagageutrymmet \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r sin storlek. Sikten \u00e4r okej att ta sig in och ut ur Kadjar \u00e4r l\u00e4tt tack vare brett \u00f6ppningsbara d\u00f6rrar och ett upph\u00f6jt f\u00f6rars\u00e4te.<\/p>\n\n\n\n

FAQ avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Renault Kadjar?<\/h3>\n\n\n\n

Redan 2015 gav Euro NCAP Kadjar 5 av 5 stj\u00e4rnor, vilket gjorde den till en av de s\u00e4kraste bilarna 2015. Detta \u00e4r fortfarande kvar \u00e4n idag eftersom alla senare modeller av Kadjar bara har f\u00f6rb\u00e4ttrat detta. Fotg\u00e4ngars\u00e4kerheten \u00e4r ett omr\u00e5de d\u00e4r Kadjar inte \u00e4r i niv\u00e5 med de allra senaste Renault-modellerna, men \u00e4r \u00e4nd\u00e5 b\u00e4ttre \u00e4n genomsnittet f\u00f6r 2015.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4r Kadjar ocks\u00e5 sl\u00e4par efter den moderna eran \u00e4r tillg\u00e5ngen till s\u00e4kerhetsassistansfunktioner som inte \u00e4r s\u00e5 omfattande. Detta \u00e4r dock logiskt eftersom Kadjar \u00e4r en 8 \u00e5r gammal bil vid den h\u00e4r tidpunkten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Kadjar en bra familjebil?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Kadjar \u00e4r faktiskt en riktigt bra familjebil eftersom den inte kostar f\u00f6r mycket att k\u00f6pa eller leva med. Den \u00e4r tillr\u00e4ckligt modern f\u00f6r att ha alla n\u00f6dv\u00e4ndiga prylar som \u00e4r ett m\u00e5ste nuf\u00f6rtiden, s\u00e4rskilt saker som tillr\u00e4ckligt m\u00e5nga krockkuddar och 5-stj\u00e4rniga s\u00e4kerhetsbetyg.<\/p>\n\n\n\n

Utrymmesm\u00e4ssigt kan Kadjar enkelt transportera en vuxen familj p\u00e5 fyra personer, men fler \u00e4n fyra blir en folkmassa. Kadjar kommer dock inte med de allra senaste s\u00e4kerhetssystemen, s\u00e5 se till att ha det i \u00e5tanke eftersom det kan vara en dealbreaker f\u00f6r vissa.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Renault Kadjar tillbaka?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c5r 2022 kom Renault ut med Austral som ersatte Kadjar helt och h\u00e5llet. Som s\u00e5dan finns det inga anledningar till varf\u00f6r Renault n\u00e5gonsin skulle ta tillbaka Kadjar, s\u00e4rskilt i en tid d\u00e5 de flesta biltillverkare fokuserar p\u00e5 elbilar, hybrider och ny teknik som b\u00e4ttre presenteras med antingen redan etablerade eller helt nya modeller.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Kadjar d\u00f6k upp p\u00e5 scenen f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen 2015 n\u00e4r den presenterades p\u00e5 bilsalongen i Gen\u00e8ve. Renault ins\u00e5g att segmentet kompakta crossover-SUV blir allt mer popul\u00e4rt och d\u00e4rf\u00f6r ville<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6267,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6269"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6269"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6269\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6270,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6269\/revisions\/6270"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6267"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6269"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6269"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6269"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}