{"id":6266,"date":"2023-03-06T11:54:46","date_gmt":"2023-03-06T11:54:46","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6266"},"modified":"2023-03-06T11:54:50","modified_gmt":"2023-03-06T11:54:50","slug":"vanliga-problem-med-renault-kadjar","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-renault-kadjar\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Renault Kadjar"},"content":{"rendered":"\n

Renault Kadjar \u00e4r en kompakt crossover SUV som tillverkades av Renault mellan 2015 och 2022. Kadjar ersattes av Renault Austral som tillh\u00f6r samma segment men endast f\u00f6rlitar sig p\u00e5 el- och hybriddrift. Under sin relativt korta livsl\u00e4ngd lyckades Kadjar bli en av de mest s\u00e5lda Renault-modellerna vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom v\u00e4rlden \u00e4r s\u00e5 f\u00f6rtjust i crossover-SUV:er nuf\u00f6rtiden.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Renault Kadjar och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan. P\u00e5 det hela taget verkar Kadjar vara en hyfsat p\u00e5litlig bil eftersom Renault lyckades f\u00f6rb\u00e4ttra sin totala tillf\u00f6rlitlighet under tiden efter 2010.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Renault Kadjar inkluderar elektriska problem som ett felaktigt nyckelkort eller ett problem med n\u00e5gra av bilens tillbeh\u00f6r. Andra problem inkluderar olika problem med krockkuddar som resulterade i ett par \u00e5terkallelser under bilens livsl\u00e4ngd.<\/p>\n\n\n\n

V\u00e4xell\u00e5dan kan k\u00e4nnas tr\u00f6g och lat att v\u00e4xla medan dieselfiltret ocks\u00e5 \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att orsaka problem. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Kadjar en tillr\u00e4ckligt p\u00e5litlig bil, men m\u00e5nga av dess konkurrenter tenderar att erbjuda b\u00e4ttre \u00f6vergripande tillf\u00f6rlitlighetsresultat.<\/p>\n\n\n\n

Felaktigt nyckelkort<\/h2>\n\n\n\n

Det har kommit m\u00e5nga rapporter om att Kadjars nyckelkort inte vill l\u00e5sa upp bilen. Som det verkar beror detta problem sannolikt p\u00e5 att batteriet inuti nyckelkortet tar slut lite f\u00f6r snabbt. Vissa s\u00e4ger att kortet f\u00e5r problem n\u00e4r det st\u00e5r parkerat i trafikerade omr\u00e5den d\u00e4r signalen kan st\u00f6ras, vilket vanligtvis inte \u00e4r n\u00e5got man beh\u00f6ver oroa sig f\u00f6r med de flesta bilar.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst, om ditt nyckelkort inte kan l\u00e5sa upp eller starta bilen b\u00f6r du byta ut batteriet och f\u00f6rs\u00f6ka en g\u00e5ng till. Om det inte r\u00f6r sig b\u00f6r du ta bilen till \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljaren s\u00e5 att en tekniker kan titta p\u00e5 den. \u00c4ven om dessa problem kan bli irriterande riktigt snabbt \u00e4r de inte alltf\u00f6r sv\u00e5ra att reda ut n\u00e4r du inser vad som exakt orsakar problemet.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga tillbeh\u00f6r<\/h2>\n\n\n\n

De elektriska f\u00f6nsterrutorna p\u00e5 Kadjar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att g\u00e5 s\u00f6nder, vilket inneb\u00e4r att du m\u00e5ste byta ut de elektriska f\u00f6nsterst\u00e4llarna om du vill att f\u00f6nstren ska g\u00e5 upp och ner. Detta \u00e4r ett relativt v\u00e4lk\u00e4nt fel hos m\u00e5nga Renaults tidigare och det verkar som om Kadjar fortfarande ibland lider av dessa.<\/p>\n\n\n\n

Torkarna \u00e4r ocks\u00e5 problematiska, men ofta helt enkelt f\u00f6r att de har fastnat och m\u00e5ste flyttas lite grann. Blinkers \u00e4r ocks\u00e5 ibland k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00f6rlora en gl\u00f6dlampa ganska tidigt vilket kan l\u00e4mna dig med icke fungerande blinkers som m\u00e5ste bytas ut omedelbart f\u00f6r din egen s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med krockkuddar<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska vanligt nuf\u00f6rtiden att nya bilar drabbas av problem med krockkuddar och Kadjar \u00e4r inte annorlunda. Kadjar var dock en del av ganska m\u00e5nga \u00e5terkallelser helt enkelt p\u00e5 grund av airbagproblem. Kontrollmodulen f\u00f6r krockkuddar kan g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 2015 \u00e5rs modeller och f\u00f6rhindra att krockkudden utl\u00f6ses, vilket kan vara riktigt farligt.<\/p>\n\n\n\n

Airbaguppbl\u00e5sarna f\u00f6r f\u00f6nsterkuddarna kan ocks\u00e5 fungera d\u00e5ligt och leda till att f\u00f6nsterkudden inte utl\u00f6ses. Slutligen har \u00e4ven krockkuddarna i gardiner varit f\u00f6rem\u00e5l f\u00f6r en \u00e5terkallelse medan thoraxkuddarna ocks\u00e5 inkluderades. Allt som allt har Kadjar genomg\u00e5tt fyra olika \u00e5terkallelser av krockkuddar enbart inom EU.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Det verkar som om Kadjar inte lider av n\u00e5gra s\u00e4rskilt allvarliga v\u00e4xell\u00e5dsproblem, men om du inte underh\u00e5ller den i tid kan hela enheten g\u00e5 s\u00f6nder. Den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r dock k\u00e4nd f\u00f6r att vara tr\u00f6g, lat och inkonsekvent, vilket g\u00f6r den totala k\u00f6rupplevelsen lite f\u00f6r lantlig.<\/p>\n\n\n\n

Kopplingsslavcylindern p\u00e5 den manuella v\u00e4xell\u00e5dan kan g\u00e5 s\u00f6nder och g\u00f6ra att bilen inte kan v\u00e4xla konsekvent. Om detta problem inte m\u00e4rks tidigt kan det dessutom orsaka ytterligare skador p\u00e5 v\u00e4xell\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

Problem med dieselpartikelfilter<\/h2>\n\n\n\n

Sist men inte minst m\u00e5ste vi ocks\u00e5 tala om DPF-problem som \u00e4r vanligast p\u00e5 Renault 1.5 dCI-motorn. Ibland kan DPF bli igensatt samtidigt som fl\u00f6despropparna p\u00e5 denna motor ocks\u00e5 ibland \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att f\u00e5 problem.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget, om du f\u00e5ngar upp dessa i ett tidigt skede kommer du att l\u00f6sa dem riktigt enkelt eftersom allt du beh\u00f6ver g\u00f6ra \u00e4r att reng\u00f6ra de tillh\u00f6rande komponenterna. Om du inte lyckas stoppa dessa tillr\u00e4ckligt tidigt kommer dessa att f\u00f6rv\u00e4rras med tiden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Kadjar en bra begagnad bil?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha en snygg, effektiv, relativt rymlig och hyfsat kapabel familjetransportbil \u00e4r Renault Kadjar ett riktigt bra begagnatbilsalternativ. Den har tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r de flesta familjens behov, den erbjuder god sikt, den \u00e4r tillr\u00e4ckligt p\u00e5litlig och den lyckas inte f\u00f6rst\u00f6ra ditt bankkonto med sina l\u00e5ga driftskostnader.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r van att k\u00f6ra bilar fr\u00e5n ekonomisegmentet kommer Kadjar inte att k\u00e4nnas annorlunda. Om du d\u00e4remot \u00e4r van vid att k\u00f6ra bilar i den lyxiga delen av marknaden kommer Kadjar att k\u00e4nnas som en betydande nedgradering.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r har Renault lagt ned Kadjar?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns inga tydliga sk\u00e4l till varf\u00f6r Renault best\u00e4mde sig f\u00f6r att dumpa Kadjar, men det finns n\u00e5gra saker som s\u00e4kert spelade en roll. F\u00f6r det f\u00f6rsta var Kadjar p\u00e5 en allvarlig ned\u00e5tg\u00e5ende spiral n\u00e4r det g\u00e4ller popularitet och den hade ocks\u00e5 sv\u00e5rt att konkurrera med n\u00e5gra av sina rivaler redan n\u00e4r den f\u00f6rst kom ut.<\/p>\n\n\n\n

Om man kombinerar det med det faktum att Renault vill g\u00e5 mot elbilar och hybrider var det ganska tydligt att det kunde vara en bra id\u00e9 att l\u00e4gga ned Kadjar till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r den nya SUV:n Austral.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Kadjar?<\/h3>\n\n\n\n

Den h\u00e4r delen av marknaden \u00e4r oerh\u00f6rt konkurrensutsatt vilket inneb\u00e4r att Kadjar konkurrerar med Volkswagen Tiguan, Skoda Karoq, Peugeot 3008, Ford Kuga, Nissan Qashqai och Hyundai Kona.<\/p>\n\n\n\n

Alla dessa har n\u00e5got att erbjuda vilket \u00e4r anledningen till att i stort sett alla dessa s\u00e4ljer hyggligt, med undantag f\u00f6r den nedlagda Kadjar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Kadjar \u00e4r en kompakt crossover SUV som tillverkades av Renault mellan 2015 och 2022. Kadjar ersattes av Renault Austral som tillh\u00f6r samma segment men endast f\u00f6rlitar sig p\u00e5 el-<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6267,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6266"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6266"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6266\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6268,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6266\/revisions\/6268"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6267"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6266"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6266"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6266"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}