{"id":6264,"date":"2023-03-05T11:55:44","date_gmt":"2023-03-05T11:55:44","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6264"},"modified":"2023-03-05T11:55:47","modified_gmt":"2023-03-05T11:55:47","slug":"ar-renault-captur-en-bra-bil","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/ar-renault-captur-en-bra-bil\/","title":{"rendered":"\u00c4r Renault Captur en bra bil?"},"content":{"rendered":"\n

Renault Captur \u00e4r en kompakt crossover-SUV som \u00e4r utformad f\u00f6r att locka k\u00f6pare med sitt utseende, sin utrustning, sitt \u00f6verkomliga pris, sina \u00f6verkomliga driftskostnader och sin praktiska anv\u00e4ndbarhet. Den ligger i det mest konkurrensutsatta segmentet p\u00e5 den nuvarande marknaden vilket inneb\u00e4r att den m\u00e5ste vara en riktigt bra bil f\u00f6r att lyckas, s\u00e5 \u00e4r Renault Captur en bra bil?<\/p>\n\n\n\n

Kort sagt, ja, Renault Captur \u00e4r verkligen en riktigt bra bil, men om du vill ha det l\u00e5nga svaret f\u00e5r du stanna kvar och l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln. Vi kommer att ber\u00e4tta mer om Captur, vilket inkluderar alla motorer, designen, det praktiska, k\u00f6rupplevelsen, tillf\u00f6rlitligheten, priss\u00e4ttningen och det praktiska.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att avsluta det hela kommer vi ocks\u00e5 att diskutera dess s\u00e4kerhet och hur den st\u00e5r sig mot n\u00e5gra av sina h\u00e5rdaste rivaler. Vi kan s\u00e4ga att Renault Captur \u00e4r en oerh\u00f6rt popul\u00e4r bil i Europa eftersom Renault flyttar dessa som en galning.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r sant eftersom Renault erbjuder ett v\u00e4l avrundat paket som inte offrar det som \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att locka ekonomik\u00f6pare mest. S\u00e5 om du vill veta mer om Captur, och eventuellt till och med k\u00f6pa en, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln f\u00f6r att ta reda p\u00e5 varf\u00f6r du ska k\u00f6pa den!<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen Captur erbjuder antingen bensin- eller dieselmotorer medan den andra generationen Captur endast erbjuder bensinmotorer med ett till\u00e4gg av en enda hybridmodell ocks\u00e5. Bensinmotorerna str\u00e4cker sig fr\u00e5n de minsta 0,9L 3-cylindriga motorerna som knappt trycker mer \u00e4n 90 hk och g\u00e5r hela v\u00e4gen upp till de kraftfullaste 1,4L fyrcylindriga inline-motorerna med 150 hk som ocks\u00e5 \u00e4r de b\u00e4sta bensinmotorerna du kan k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen Captur erbjuder ocks\u00e5 n\u00e5gra dieselvarianter och alla \u00e4r baserade p\u00e5 samma 1,5L dCi-motor som ger mellan 90 och 110 hk. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 prata om den nyaste hybridmodellen 1.6L Captur som erbjuder 160 hk och \u00e4r den mest kraftfulla, och troligen mest rimliga motorn du kan k\u00f6pa f\u00f6r en bil som Captur.<\/p>\n\n\n\n

Ing\u00e5ngsmodellerna kommer med manuell v\u00e4xell\u00e5da medan de h\u00f6gre modellerna kommer med en 6-v\u00e4xlad automatl\u00e5da som passar bilens karakt\u00e4r riktigt bra. Framhjulsdrift \u00e4r det enda alternativet f\u00f6r Captur medan br\u00e4nsleeffektiviteten \u00e4r ber\u00e4knad till cirka 60 MPG f\u00f6r dieselmotorer, 150 MPG f\u00f6r hybriden och 40 MPG f\u00f6r de mindre bensinmodellerna.<\/p>\n\n\n\n

Design och k\u00f6rupplevelse<\/h2>\n\n\n\n

Den yttre designen p\u00e5 Captur \u00e4r skarp och riktigt modern, s\u00e4rskilt om du v\u00e4ljer en h\u00f6gre modell som f\u00e5r h\u00e4ftiga yttre svarta detaljer och skarpa LED-str\u00e5lkastare. Interi\u00f6ren \u00e4r ganska f\u00f6ljsam, inte av b\u00e4sta kvalitet, men \u00e4r v\u00e4lutrustad, s\u00e4rskilt med modeller med h\u00f6gre trim som finns med i stort sett allt du kan t\u00e4nka dig.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen \u00e4r relativt intets\u00e4gande eftersom Captur aldrig var avsedd att f\u00e5nga bilentusiasternas hj\u00e4rtan. N\u00e4r det g\u00e4ller normal daglig k\u00f6rning och pendling g\u00f6r Captur dock tricket bra eftersom den fungerar som alla moderna bra bilar g\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighet och vanliga problem<\/h2>\n\n\n\n

Renaults tillf\u00f6rlitlighet har blivit b\u00e4ttre de senaste \u00e5ren, men den f\u00f6rsta generationen Captur-modeller fr\u00e5n 2013 \u00e4r inte de b\u00e4sta att v\u00e4lja. Numera verkar Captur vara en hyfsat p\u00e5litlig bil, vilket inneb\u00e4r att du inte ska oroa dig f\u00f6r att den ska g\u00e5 s\u00f6nder f\u00f6r mycket om du g\u00f6r allt n\u00e4r det beh\u00f6ver g\u00f6ras.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste Renault Captur-problemen inkluderar en m\u00e4ngd olika problem med bilens elektronik som navigatorn, A\/C-kontrollerna, generatorn och kanske till och med str\u00e5lkastarna. Bilen \u00e5terkallades p\u00e5 grund av problem med generatorn, bromsrelaterade problem och problem med katalysatorn. Slutligen \u00e4r det s\u00e5 att karosseripanelerna inte alltid ligger i linje med varandra p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt, bagageluckan kan fastna och start-stopp-systemet kan vara en mardr\u00f6m.<\/p>\n\n\n\n

Praktiskhet och pris<\/h2>\n\n\n\n

I Storbritannien g\u00e5r Renault Captur f\u00f6r cirka 22 395 till 34 095 pund medan priserna i Frankrike och Tyskland \u00e4r riktigt lika. F\u00f6r detta pris f\u00e5r du en v\u00e4lutrustad vardagsbil som kan beh\u00e5lla ett hyfsat v\u00e4rde efter n\u00e5gra \u00e5r. Det betyder inte att Captur inte v\u00e4rderas ner, f\u00f6r det g\u00f6r den, men det betyder att den inte v\u00e4rderas ner som en galning.<\/p>\n\n\n\n

Praktiken \u00e4r mer eller mindre bra eftersom den ligger i linje med de flesta andra bilar i sin klass. Visst, den andra generationen av Captur erbjuder en 20 mm l\u00e4ngre hjulbas vilket underl\u00e4ttar fotutrymmet i baks\u00e4tet, men det totala bagageutrymmet och huvudutrymmet \u00e4r ungef\u00e4r genomsnittligt f\u00f6r klassen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Hur s\u00e4ker \u00e4r Renault Captur?<\/h3>\n\n\n\n

Renault vet att de flesta som k\u00f6per Captur k\u00f6per den f\u00f6r familjechauff\u00f6rer, vilket inneb\u00e4r att Captur m\u00e5ste vara en riktigt s\u00e4ker bil. Tack och lov \u00e4r det precis s\u00e5 eftersom Captur har ett fantastiskt 5-stj\u00e4rnigt betyg fr\u00e5n Euro NCAP, som \u00e4r Europas ledande organisation som arbetar med bils\u00e4kerhet och krockskydd.<\/p>\n\n\n\n

Captur har ocks\u00e5 allt det vanliga som de flesta andra moderna bilar har, till exempel lane keep assist, automatisk bromsning, farth\u00e5llare, kameror, parkeringssensorer och trafikvarningar. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Captur verkligen en s\u00e4ker bil, och du borde vara mer \u00e4n n\u00f6jd med en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Captur b\u00e4ttre \u00e4n sina konkurrenter?<\/h4>\n\n\n\n

Om du spenderar en anst\u00e4ndig tid med att bl\u00e4ddra igenom olika frontalf\u00f6rs\u00f6k mellan Captur och dess h\u00e5rdaste rivaler kommer du ofta att se Captur komma i topp, vilket \u00e4r logiskt eftersom den verkligen \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n de flesta av sina konkurrenter, men inte med mycket.<\/p>\n\n\n\n

C4 Aircross \u00e4r inte p\u00e5 samma niv\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller stilen, Ford Puma \u00e4r inte lika praktisk, Peugeot 2008 \u00e4r inte v\u00e4lutrustad och HR-V \u00e4r inte lika modern eller snygg att se p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Renault att upph\u00f6ra med Captur?<\/h4>\n\n\n\n

Redan 2020 meddelade Renault att de kommer att upph\u00f6ra med Captur i Indien, vilket genast startade samtalet om att Captur skulle upph\u00f6ra i Europa, men det verkar inte vara aktuellt.<\/p>\n\n\n\n

Den nya Captur kommer snart ut vilket inneb\u00e4r att Renault fortfarande inte \u00e4r intresserade av att sluta med Captur. Detta \u00e4r helt logiskt eftersom dessa fortfarande s\u00e4ljer som en galning i Europa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Captur \u00e4r en kompakt crossover-SUV som \u00e4r utformad f\u00f6r att locka k\u00f6pare med sitt utseende, sin utrustning, sitt \u00f6verkomliga pris, sina \u00f6verkomliga driftskostnader och sin praktiska anv\u00e4ndbarhet. Den ligger<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6262,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6264"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6264"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6264\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6265,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6264\/revisions\/6265"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6262"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6264"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6264"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6264"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}