{"id":6261,"date":"2023-03-05T11:46:32","date_gmt":"2023-03-05T11:46:32","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6261"},"modified":"2023-03-05T11:46:34","modified_gmt":"2023-03-05T11:46:34","slug":"vanliga-problem-med-renault-captur","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-renault-captur\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Renault Captur"},"content":{"rendered":"\n

Renault Captur introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2013 som en kompakt crossover-SUV. Den andra generationen av Renault Captur kom ut 2019 och kommer snart att f\u00e5 sin uppdatering i mitten av livscykeln. Den andra generationen \u00e4r ocks\u00e5 gjord n\u00e5got st\u00f6rre tack vare en 20 mm l\u00e4ngre hjulbas vilket gjorde Captur rymligare i baks\u00e4tet.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r det g\u00e4ller den direkta f\u00f6rs\u00e4ljningen \u00e4r Captur en av de mest s\u00e5lda Renault-bilarna i modern tid, vilket \u00e4r mycket logiskt eftersom det \u00e4r en snygg, urban crossover-SUV. I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna alla vanliga problem med Renault Captur och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen \u00e4r elproblem som kan vara b\u00e5de sm\u00e5 och stora. Katalysatorn \u00e4r ocks\u00e5 relativt problematisk p\u00e5 grund av defekt svetsning medan bromsarna kan svikta p\u00e5 bilar tillverkade mellan 2013 och 2015. Bagage\u00f6ppnaren kan fastna och en del av karosseripanelerna \u00e4r inte perfekt anpassade.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna problem med start-stopp-systemet som kan bryta bilens str\u00f6m utan anledning och som ocks\u00e5 kan vara relativt sv\u00e5rt att starta den efter\u00e5t.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r de \u00f6verl\u00e4gset vanligaste problemen med Renault Captur. N\u00e4stan h\u00e4lften av alla rapporterade problem p\u00e5 n\u00e4tet \u00e4r direkt kopplade till bilens el vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r vara mycket uppm\u00e4rksam p\u00e5 dessa n\u00e4r du k\u00f6per en begagnad. Folk klagade \u00f6ver att navigatorn \u00e4r defekt medan A\/C och dess kontroller ocks\u00e5 kan sluta fungera.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra \u00e4gare rapporterade ocks\u00e5 problem med str\u00e5lkastare som dippar f\u00f6r mycket medan generatorn och batteriet ocks\u00e5 kan vara ett problem. Captur-modeller tillverkade i juli 2019 har ett tillverkningsfel d\u00e4r generatorn kan kortslutas och orsaka brand. Dessa har ing\u00e5tt i en \u00e5terkallelse, men det \u00e4r oklart om alla 2019 \u00e5rs modeller har tagits om hand.<\/p>\n\n\n\n

Problem med katalysatorn<\/h2>\n\n\n\n

Det finns tv\u00e5 katalysatorrelaterade problem som vi m\u00e5ste diskutera. Det f\u00f6rsta \u00e4r att vissa bilar \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att drabbas av igensatta katalysatorer redan i bilens tidigare livsskede. Om det \u00e4r m\u00f6jligt m\u00e5ste dessa reng\u00f6ras, om inte m\u00e5ste du byta ut dem.<\/p>\n\n\n\n

Det andra problemet har ocks\u00e5 att g\u00f6ra med en specifik \u00e5terkallelse som utf\u00e4rdats f\u00f6r m\u00e5nga Captur-modeller fr\u00e5n 2019. Det s\u00e4gs att konverterarna inte var ordentligt svetsade p\u00e5 bilen och kan d\u00e4rf\u00f6r falla av bilen. Se till att kontakta en Renault-\u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljare om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en 2019 Captur.<\/p>\n\n\n\n

Problem med bromsarna<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e5gra \u00e4gare av Captur klagade \u00f6ver att bilens bromsar tappade sin effektivitet utan n\u00e5gon uppenbar anledning. N\u00e5gra har ocks\u00e5 rapporterat problem med att bromsarna slits snabbt. B\u00e5da dessa problem har varit direkt kopplade till ett problem d\u00e4r de inre hjulhusen gnider mot bromsledningarna och d\u00e4rmed leder till spruckna bromsslangar.<\/p>\n\n\n\n

Detta var s\u00e4rskilt fallet f\u00f6r de tidigaste Captur-modellerna, s\u00e5 var f\u00f6rsiktig med detta om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en Captur fr\u00e5n 2013 till 2015.<\/p>\n\n\n\n

Problem med karosseripaneler<\/h2>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste ocks\u00e5 diskutera en hel del klagom\u00e5l om att bilens karosseripaneler inte \u00e4r i linje, s\u00e5 pass mycket att de kan orsaka problem med \u00f6ppningsmekanismen f\u00f6r bagageutrymmet. N\u00e5gra k\u00e4llor uppger att bagageluckan kan fastna och bli sv\u00e5r att \u00f6ppna och att detta kan bero p\u00e5 l\u00e5sproblem men ocks\u00e5 p\u00e5 vissa problem med att bilens karosseripaneler inte \u00e4r ordentligt justerade.<\/p>\n\n\n\n

Problem med start- och stoppsystemet<\/h2>\n\n\n\n

Sist men inte minst \u00e4r Captur k\u00e4nd f\u00f6r att uppleva en hel del problem med start-stopp-systemet vilket kan g\u00f6ra dina dagliga pendlingsresor riktigt frustrerande. Till att b\u00f6rja med kan du inte st\u00e4nga av start-stop-systemet f\u00f6r gott eftersom du m\u00e5ste st\u00e4nga av det varje g\u00e5ng du startar bilen eftersom det alltid \u00e4r p\u00e5 n\u00e4r bilen st\u00e4ngs av.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra \u00e4r det k\u00e4nt att systemet aktiveras vid relativt h\u00f6ga hastigheter och d\u00e4rmed l\u00e5ser ratten. F\u00f6r det tredje har \u00e4gare rapporterat att bilen kan st\u00e4nga av, men att den v\u00e4grar l\u00e5ta dem starta den. M\u00e5nga har rapporterat att de m\u00e5ste trycka p\u00e5 startknappen ett par g\u00e5nger innan bilen till slut startar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa Renault Captur?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill ha en modern, snygg, relativt rymlig och prisv\u00e4rd kompakt crossover-SUV \u00e4r Renault Captur ett riktigt bra alternativ. Verkligheten \u00e4r att dessa s\u00e4ljs som galna i Europa eftersom folk \u00e4lskar den h\u00e4r typen av bilar. Captur har mycket att erbjuda f\u00f6r dem som vill ha en vanlig bil, men de som vill ha n\u00e5got mer lyxigt kommer sannolikt att vilja ha mer.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r Captur en riktigt bra allroundbil med hyggliga motorer. Effektiviteten \u00e4r riktigt bra \u00f6ver hela linjen medan s\u00e4kerheten \u00e4r maximerad till 5 starter f\u00f6r varje iteration av Captur. Den kanske inte \u00e4r snabb eller \u00f6verdrivet sp\u00e4nnande att k\u00f6ra, men den g\u00f6r allt du kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av en modern vardagsf\u00f6rare.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Renault Captur?<\/h4>\n\n\n\n

Det h\u00e4r \u00e4r ett otroligt konkurrensutsatt segment vilket inneb\u00e4r att Captur har en hel del rivaler. Nissan Juke, Peugeot 2008, Ford Puma, Toyota Yaris Cross och VW T-Cross betraktas ofta som de mest likartade motst\u00e5ndarna.<\/p>\n\n\n\n

Nya Hyundai Bayon finns ocks\u00e5 med i diskussionen medan C3 Aircross konkurrerar direkt med Captur. Honda HR-V och Seat Arona \u00e4r alla direkta konkurrenter till Captur.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Renault Captur dyr?<\/h4>\n\n\n\n

Renault Captur ligger i den prisv\u00e4rda\/ekonomiska delen av marknaden vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n dyr, men \u00e4ven bilar p\u00e5 ekonominiv\u00e5 har nu blivit ganska dyra p\u00e5 grund av stigande priser och bilindustrins allm\u00e4nna utveckling.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att du kan k\u00f6pa en l\u00e4tt begagnad lyxig crossover f\u00f6r ett pris som motsvarar en ny Captur, men Captur kommer \u00e4nd\u00e5 att vara mer prisv\u00e4rd att leva med, s\u00e5 skillnaderna finns fortfarande kvar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Renault Captur introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 2013 som en kompakt crossover-SUV. Den andra generationen av Renault Captur kom ut 2019 och kommer snart att f\u00e5 sin uppdatering i<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6262,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6261"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6261"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6261\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6263,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6261\/revisions\/6263"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6262"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6261"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6261"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6261"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}