{"id":6257,"date":"2023-03-04T10:15:14","date_gmt":"2023-03-04T10:15:14","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6257"},"modified":"2023-03-04T10:15:16","modified_gmt":"2023-03-04T10:15:16","slug":"peugeot-e-208-vs-hyundai-ioniq-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-e-208-vs-hyundai-ioniq-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

I en v\u00e4rld av billiga bilar g\u00f6r biltillverkarna sitt b\u00e4sta f\u00f6r att \u00f6vertr\u00e4ffa varandra med varje bil de sl\u00e4pper. Peugeot och Hyundai \u00e4r b\u00e5da tunga spelare i det h\u00e4r segmentet, men Peugeot \u00e4r inte ett globalt varum\u00e4rke p\u00e5 samma s\u00e4tt som Hyundai. Vi kan helhj\u00e4rtat h\u00e5lla med om att Hyundai \u00e4r en av de st\u00f6rsta och mest spridda enskilda biltillverkarna i v\u00e4rlden medan Peugeot \u00e4r riktigt framg\u00e5ngsrik, men inte globalt.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00f6vers\u00e4tts ocks\u00e5 till m\u00e5nga av de bilar som dessa tv\u00e5 erbjuder eftersom Hyundai f\u00f6rs\u00f6ker tillgodose den nordamerikanska marknaden f\u00f6rst. Peugeot g\u00f6r sitt b\u00e4sta f\u00f6r att tillverka bilar med europeisk inriktning, vilket har sina egna f\u00f6rdelar och nackdelar. I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Peugeot e-208 vs Hyundai Ioniq och ber\u00e4tta vilken av dessa tv\u00e5 som \u00e4r den b\u00e4ttre bilen.<\/p>\n\n\n\n

Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dem i en m\u00e4ngd olika kategorier, bland annat pris, batteristorlek, r\u00e4ckvidd, laddningshastighet, effekt, praktiska egenskaper, k\u00f6rkarakt\u00e4r och funktioner. \u00c4ven om Ioniq j\u00e4mf\u00f6relsevis \u00e4r mycket \u00e4ldre \u00e4n e-208 \u00e4r priserna p\u00e5 begagnade Ioniq mycket l\u00e4gre \u00e4n vad du m\u00e5ste betala f\u00f6r e-208, vilket g\u00f6r den till en lockande begagnad bil.<\/p>\n\n\n\n

I slutet av den h\u00e4r artikeln kommer du att ha en bred f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r vilken av dessa tv\u00e5 du b\u00f6r v\u00e4lja.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen fr\u00e5n Peugeot<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederl\u00e4nderna och 35 350 euro i Tyskland ligger den subkompakta elbilen Peugeot e-208 i den definitivt l\u00e4gre delen av marknaden. F\u00f6r det h\u00e4r priset f\u00e5r du ett 45 kWh anv\u00e4ndbart batteri packat i en 2\/4-d\u00f6rrars city hatchback med FWD och 139 hk som r\u00e4cker till en 0-60mph-tid p\u00e5 cirka 8 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

Du kan ocks\u00e5 f\u00f6rv\u00e4nta dig att e-208 h\u00e5ller mellan 125 och 265 mil p\u00e5 en full laddning beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r den och utomhustemperaturen. Batteriet p\u00e5 45 kWh kan laddas med en l\u00e5ngsam AC-laddare p\u00e5 7,4 kW p\u00e5 cirka 7 timmar och 15 minuter, medan en snabb DC-laddare p\u00e5 150 kW kan fylla p\u00e5 e-208-batteriet p\u00e5 cirka 25 minuter.<\/p>\n\n\n\n

En av de mer imponerande sakerna med e-208 \u00e4r dess design som anv\u00e4nder sig av skarpa linjer och futuristiska inslag som elelectric carate e-208 \u00f6ver de flesta av sina konkurrenter. Utrymmet som erbjuds \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r segmentet, men saknas j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta bilar d\u00e4r ute, b\u00e5de n\u00e4r det g\u00e4ller sittplatser och bagageutrymme.
K\u00f6rupplevelsen och listan \u00f6ver standardutrustning \u00e4r b\u00e5da riktigt bra eftersom e-208 k\u00f6rs och hanteras som en liten sportbil.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq – den f\u00f6rsta massproducerade elbilen fr\u00e5n Hyundai<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq lades ner f\u00f6r modell\u00e5ret 2022 vilket inneb\u00e4r att du egentligen inte kan k\u00f6pa dessa fr\u00e5n ny l\u00e4ngre. Priserna p\u00e5 dessa l\u00e5g i linje med vad du m\u00e5ste betala f\u00f6r e-208 medan n\u00e5got anv\u00e4nda priser i nyskick tenderar att sv\u00e4va runt 25 000 euro, vilket verkligen \u00e4r ett lockande perspektiv.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq erbjuder antingen ett 28 kWh-batteri som finns i dess f\u00f6rsta iteration eller ett st\u00f6rre 38 kWh-batteri som fanns i den senaste Ioniq-modellen. Eftersom 28kWh har utg\u00e5tt 2019 och inte kan konkurrera med e-208 kommer vi fr\u00e5n och med nu endast att fokusera p\u00e5 38kWh-modellen. Med 136 hk och framhjulsdrift \u00e4r Ioniq n\u00e4stan identisk med e-208.<\/p>\n\n\n\n

38kWh-batteriet ger dig mellan 110 och 225 mils r\u00e4ckvidd medan det tar cirka 6 timmar och 15 minuter att ladda Ioniq med en l\u00e5ngsam AC 7,2kW-laddare. Snabba DC-laddningshastigheter \u00e4r begr\u00e4nsade till 44 kW vilket inneb\u00e4r att du kan ladda den p\u00e5 cirka 47 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq visar sin \u00e5lder b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt, men den erbjuder mycket mer utrymme i kategorin elbilar. Standardutrustningen \u00e4r inte den nyaste medan k\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska d\u00e4mpad och inget ut\u00f6ver det vanliga.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Peugeot e-208 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r Ioniq f\u00f6rst kom ut var det knappt n\u00e5gon annan bil som kunde komma i n\u00e4rheten eftersom det inte var den tid d\u00e5 biltillverkarna satsade tungt p\u00e5 elbilstekniken, men sedan dess har tekniken utvecklats snabbt. Detta inneb\u00e4r att Ioniq redan \u00e4r en daterad bil eftersom dess laddningshastigheter, batteristorlek och maximala r\u00e4ckvidd inte \u00e4r i niv\u00e5 med elbilar de billigaste elbilarna i dag.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 \u00e4r b\u00e4ttre eftersom den erbjuder st\u00f6rre r\u00e4ckvidd, ett st\u00f6rre batteri, mycket b\u00e4ttre laddningshastigheter, en b\u00e4ttre utrustningspalett, fler alternativ, b\u00e4ttre utseende och en mer underh\u00e5llande k\u00f6rupplevelse. Ioniq \u00e4r mycket rymligare och bekv\u00e4mare, men den \u00e4r helt enkelt f\u00f6r gammal f\u00f6r att konkurrera.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kommer Hyundai att erbjuda en ny Ioniq-modell?<\/h4>\n\n\n\n

Sedan den f\u00f6rsta Ioniq sl\u00e4pptes har Hyundai ut\u00f6kat Ioniq-sortimentet med den popul\u00e4ra Ioniq 5, den eleganta Ioniq 6, den kommande SUV:n Ioniq 7 och n\u00e5gra andra modeller ocks\u00e5. Hyundai gick dock ut och sa att Ioniq \u00e4r borta f\u00f6r gott f\u00f6r att nyare Ioniq-modeller ska ta plats.<\/p>\n\n\n\n

Rollen f\u00f6r den f\u00f6rsta Ioniq (ofta kallad Ioniq 4) var att testa vattnet f\u00f6r alla f\u00f6ljande Ioniq-modeller som f\u00f6ljde efter.<\/p>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den b\u00e4sta Hyundai Ioniq-modellen?<\/h4>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 \u00e4r den mest framg\u00e5ngsrika och b\u00e4st s\u00e5lda Ioniq-modellen hittills eftersom den ser bra ut, erbjuder bra teknik, bra laddningshastigheter och \u00e4r riktigt bekv\u00e4m. Den j\u00e4mf\u00f6relsevis snyggare Ioniq 6 \u00e4r utan tvekan den b\u00e4ttre bilen av de tv\u00e5 eftersom den tillf\u00f6r k\u00f6rgl\u00e4dje ut\u00f6ver det du vanligtvis kan f\u00f6rv\u00e4nta dig av Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

SUV:n Ioniq 7 kommer troligen att t\u00e4nja p\u00e5 gr\u00e4nserna mycket mer n\u00e4r den kommer ut, vilket inneb\u00e4r att den s\u00e4kert kommer att ta hem kronan som den b\u00e4sta Hyundai Ioniq-modellen.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot e-208 s\u00e4krare \u00e4n Hyundai Ioniq?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot e-208 blev nelectric carer testad av Euro NCAP, men dess 2019 \u00e5rs ICE-kusin gjorde det och den fick ett 4-stj\u00e4rnigt betyg vilket \u00e4r adekvat, men inget speciellt. Hyundai Ioniq testades 2016, men elbilen d\u00e5 lyckades den f\u00e5 ett perfekt 5-stj\u00e4rnigt betyg som den beh\u00f6ll med ytterligare f\u00f6rb\u00e4ttringar tills den slutligen lades ned.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

I en v\u00e4rld av billiga bilar g\u00f6r biltillverkarna sitt b\u00e4sta f\u00f6r att \u00f6vertr\u00e4ffa varandra med varje bil de sl\u00e4pper. Peugeot och Hyundai \u00e4r b\u00e5da tunga spelare i det h\u00e4r segmentet,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[42,60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6257"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6257"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6257\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6258,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6257\/revisions\/6258"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6257"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6257"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6257"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}