{"id":625,"date":"2021-05-10T10:13:01","date_gmt":"2021-05-10T10:13:01","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=625"},"modified":"2021-05-10T10:13:01","modified_gmt":"2021-05-10T10:13:01","slug":"vad-ar-battre-bmw-sdrive-eller-xdrive","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vad-ar-battre-bmw-sdrive-eller-xdrive\/","title":{"rendered":"Vad \u00e4r b\u00e4ttre, BMW sDrive eller xDrive?"},"content":{"rendered":"\n

Skillnaden mellan en BMW xDrive och sDrive \u00e4r att xDrive f\u00f6rdelar kraften p\u00e5 bilens alla fyra hjul samtidigt eller separat, medan sDrive inneb\u00e4r att BMW:n \u00e4r en bakhjulsmodell. xDrive-versionen ger mycket b\u00e4ttre dragkraft i hala k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llanden som regn, kyla och sn\u00f6.
M\u00e5nga k\u00f6r BMW f\u00f6r deras bakhjulsdrivna kraft som g\u00f6r att du kan ta kontroll \u00f6ver fordonet och k\u00f6ra mer aggressivt. Om du inte \u00e4r en av dessa personer eller om du har best\u00e4mt dig f\u00f6r att k\u00f6pa en BMW SUV kan du vara intresserad av att veta mer om s och xDrives.<\/p>\n\n\n\n

Skillnaden mellan fyrhjulsdrift, fyrhjulsdrift och sDrive<\/h2>\n\n\n\n

En allm\u00e4n notering b\u00f6r g\u00f6ras om att fyrhjulsdrift och fyrhjulsdrift inte \u00e4r samma sak. Fyrhjulsdrift driver alla fyra hjulen samtidigt, medan xDrive (fyrhjulsdrift) f\u00f6rdelar kraften d\u00e4r den beh\u00f6vs.
Allhjulsdrift (xDrive) ger b\u00e4ttre hantering, dragkraft och s\u00e4kerhet p\u00e5 v\u00e4gen j\u00e4mf\u00f6rt med en sDrive BMW. xDrive utnyttjar alla fyra hjulen och balanserar krafttillf\u00f6rseln beroende p\u00e5 f\u00f6rh\u00e5llandena p\u00e5 v\u00e4gen. Den kompenserar n\u00e4r ett hjul sl\u00e4par efter och s\u00e4tter in mer kraft om det beh\u00f6vs, eller mindre, beroende p\u00e5 situationen.
\u00c5 andra sidan inneb\u00e4r sDrive, att fordonet drivs av en vanlig tv\u00e5hjulsdrift. Det kan vara en bakhjulsdrift som du f\u00f6rv\u00e4ntar dig av de flesta BMW:s, eller en framhjulsdrift som i BMW:s underkompakta SUV:er i 1-serien och X1.<\/p>\n\n\n\n

Effektf\u00f6rdelning<\/h2>\n\n\n\n

Vanligtvis l\u00e4gger BMW i xDrive-fordon 60 % av kraften p\u00e5 bakhjulet och f\u00f6rdelar de resterande 40 % p\u00e5 framhjulen. xDrive-systemet anv\u00e4nder intelligent teknik och g\u00f6r underverk tillsammans med dynamisk stabilitetskontroll f\u00f6r att samtidigt \u00f6vervaka v\u00e4gf\u00f6rh\u00e5llandena.<\/p>\n\n\n\n

xDrive ger b\u00e4ttre kontroll<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r de ovann\u00e4mnda sensorerna uppt\u00e4cker en oj\u00e4mn, hal eller potentiellt farlig yta, eller en potentiell f\u00f6rlust av dragkraft, driver systemen kraften till det hjul som har mest dragkraft mot v\u00e4gen, vilket f\u00f6rhindrar att fordonet glider. I sv\u00e5rhanterliga situationer har m\u00e5nga f\u00f6rare rapporterat att BMW xDrive \u00e4r enast\u00e5ende n\u00e4r det g\u00e4ller att hj\u00e4lpa dem att \u00e5terf\u00e5 kontroll och hantering.
F\u00f6rutom den f\u00f6rb\u00e4ttrade s\u00e4kerheten \u00e4r xDrive inte ett vanligt fyrhjulsdriftssystem. BMW tog saker och ting till n\u00e4sta niv\u00e5 n\u00e4r de implementerade ett intelligent system f\u00f6r att styra hjulens kraftinmatning.
BMW:s ingenj\u00f6rer har forskat grundligt och vet med s\u00e4kerhet att fordon tenderar att under- eller \u00f6verstyra vid h\u00e5rda skarpa sv\u00e4ngar. Av den anledningen kompenserar hjulen, vilket resulterar i att xDrive \u00e4r mycket effektivare n\u00e4r det g\u00e4ller styrning.
xDrive uppn\u00e5r en \u00f6verl\u00e4gsen k\u00f6rdynamik och ger f\u00f6rdelen att man l\u00e4tt kan ta skarpa kurvor utan att f\u00f6rlora kontrollen \u00f6ver fordonet i n\u00e5got \u00f6gonblick, oavsett klimat. Ett bra exempel p\u00e5 denna optimering \u00e4r hur xDrive SUV:er m\u00f6jligg\u00f6r mjukare sv\u00e4ngar genom att kraften fr\u00e5n de inre hjulen f\u00f6rl\u00e4ggs fel n\u00e4r man sv\u00e4nger, vilket g\u00f6r att fordonet kan ligga p\u00e5 de yttre hjulen och vara mycket mer balanserat.<\/p>\n\n\n\n

Samma modell – olika drivlinor<\/h2>\n\n\n\n

Vi j\u00e4mf\u00f6rde samma BMW X1-modell med tv\u00e5 olika drivlinor. Den f\u00f6rsta \u00e4r X1 sDrive, som kostar 35 000 dollar, har 228 h\u00e4stkrafter och ger ett vridmoment p\u00e5 258 lbs-ft. Den v\u00e4ger 3 542 lbs. SDrive-modellen kan n\u00e5 fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme p\u00e5 6,6 sekunder.
Som j\u00e4mf\u00f6relse har BMW X1 xDrive-drivlinan samma 228 h\u00e4stkrafter under huven och samma 258 lbs-ft vridmoment, men den v\u00e4ger mer – 3 697 lbs. Oavsett den h\u00f6gre vikten n\u00e5r den fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme 0,3 sekunder snabbare med en tid p\u00e5 6,34 sekunder!
Den fyrhjulsdrivna bilen g\u00f6r den h\u00e4r stora skillnaden. Men naturligtvis har den fortfarande n\u00e5gra nackdelar. Den st\u00f6rsta av dessa \u00e4r en n\u00e5got \u00f6kad mile per gallon. Med tanke p\u00e5 dessa skillnader n\u00e4r det g\u00e4ller acceleration och hastighet har de tv\u00e5 fordonen inga andra skillnader n\u00e4r det g\u00e4ller konstruktion, v\u00e4xell\u00e5da, hantering eller fj\u00e4dring. F\u00f6r\u00e4ndringen i miles per gallon och hastighet beror uteslutande p\u00e5 f\u00f6rb\u00e4ttringen av fyrhjulsdriften.<\/p>\n\n\n\n

BMW-modeller med xDrive och med sDrive<\/h2>\n\n\n\n

De modeller som finns tillg\u00e4ngliga med standard sDrive \u00e4r BMW 7-serien, X1, X2, X3, X6 och Z4.
Alternativet xDrive, eller fyrhjulsdrift, b\u00f6rjar med BMW 2, 3, 4, 5, 6 och 7-serien och forts\u00e4tter med X1, X2, X3, X6 och X7.
X4, X5, X7 och X8 \u00e4r alla utrustade med xDrive som standard, medan alla andra modeller som n\u00e4mns har m\u00f6jlighet att inkludera paketet som en betald uppgradering. Naturligtvis \u00e4r xDrive-modellerna och X4, X5, X7, X8 dyrare \u00e4n de l\u00e4gre kompakta och subkompakta SUV:erna som faller inom kategorierna X1 och X2.<\/p>\n\n\n\n

Vanliga fr\u00e5gor om XDrive<\/h2>\n\n\n\n

Fungerar xDrive alltid p\u00e5 en X BMW?<\/h4>\n\n\n\n

xDrive \u00e4r ett permanent AWD-system (fyrhjulsdrift). Beroende p\u00e5 k\u00f6rf\u00f6rh\u00e5llandena kan det h\u00e4nda att det slutar att driva ett hjul och v\u00e4nder kraften till andra hjul som har b\u00e4ttre dragkraft mot v\u00e4gen i den aktuella situationen. Det f\u00f6rdelar vanligtvis kraften till 60 procent till bakaxeln och 40 procent till fordonets framaxel.<\/p>\n\n\n\n

Vad m\u00e5ste du g\u00f6ra f\u00f6r att kunna driva med en xDrive BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Om du vill k\u00f6ra med en xDrive-modell m\u00e5ste du installera n\u00e5gra OEM-prylar f\u00f6r att st\u00e4nga av xDrive och \u00e5terst\u00e4lla den till ett bakhjulsdrivet fordon. Installationen av s\u00e5dan h\u00e5rdvara kostar vanligtvis n\u00e5gonstans mellan 200 och 1 000 dollar, beroende p\u00e5 tj\u00e4nsteleverant\u00f6r och geografisk plats.
Naturligtvis m\u00e5ste du k\u00f6ra f\u00f6rsiktigt och ta fullt ansvar f\u00f6r dina handlingar om en olycka intr\u00e4ffar. Det finns ocks\u00e5 en android- och iPhone-app som heter xDelete som g\u00f6r att du kan sluta v\u00e4xla fr\u00e5n xDrive till bakhjulsdrift direkt. Den kan anv\u00e4ndas i samma syfte.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r quattro b\u00e4ttre \u00e4n xDrive?<\/h4>\n\n\n\n

Den h\u00e4r debatten har p\u00e5g\u00e5tt i \u00e5ratal utan n\u00e5gon definitiv slutsats. M\u00e5nga experter har konstaterat att den b\u00e4sta fyrhjulsdriften varken \u00e4r Audis Quattro eller BMW:s xDrive. Det \u00e4r Subarus symmetriska fyrhjulsdrift, som har gjort Subaru synonymt med fyrhjulsdrift genom \u00e5ren.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Skillnaden mellan en BMW xDrive och sDrive \u00e4r att xDrive f\u00f6rdelar kraften p\u00e5 bilens alla fyra hjul samtidigt eller separat, medan sDrive inneb\u00e4r att BMW:n \u00e4r en bakhjulsmodell. xDrive-versionen ger<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":626,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/625"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=625"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/625\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/626"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=625"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=625"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=625"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}