{"id":6236,"date":"2023-02-27T11:54:22","date_gmt":"2023-02-27T11:54:22","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6236"},"modified":"2023-02-27T11:54:25","modified_gmt":"2023-02-27T11:54:25","slug":"vanliga-problem-med-skoda-yeti","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-skoda-yeti\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Skoda Yeti"},"content":{"rendered":"\n

Skoda Yeti \u00e4r en av de b\u00e4sta Skoda-modellerna p\u00e5 marknaden. Den uts\u00e5gs till \u00e5rets familjebil av Top Magazine 2009. \u00c4nd\u00e5 har den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till. Men vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Skoda Yeti?<\/p>\n\n\n\n

Vanliga problem med Skoda Yeti \u00e4r problem med DSG-v\u00e4xell\u00e5dan, oljel\u00e4ckage, defekt airbag, rostiga d\u00f6rrar, defekt startsp\u00e4rr, defekt sp\u00e4nnare f\u00f6r frams\u00e4tesb\u00e4lten, igensatt dieselpartikelfilter, d\u00e5lig lackering och elektriska problem. Om din Skoda Yeti har n\u00e5got av dessa problem b\u00f6r du l\u00e5ta mekanikern inspektera och \u00e5tg\u00e4rda det.<\/p>\n\n\n\n

Vilka \u00e4r de vanligaste problemen med Skoda Yeti?<\/h2>\n\n\n\n

Problem med DSG-v\u00e4xell\u00e5dan<\/h3>\n\n\n\n

Liksom de flesta Skoda-modeller \u00e4r \u00e4ven Skoda Yeti utrustad med Volkswagens DSG-v\u00e4xell\u00e5da. Som ett resultat av detta har m\u00e5nga anv\u00e4ndare klagat p\u00e5 att de har problem med v\u00e4xell\u00e5dan. Vissa har rapporterat att de f\u00e5tt problem s\u00e5 tidigt som vid 45 000 mil. I vissa fall gick v\u00e4xell\u00e5dan s\u00f6nder efter 50 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Det huvudsakliga problemet som rapporterades var den minskade livsl\u00e4ngden f\u00f6r dubbelkopplingspaketet, vilket orsakar skador p\u00e5 kugghjulen. Om din v\u00e4xell\u00e5da har problem ska du se till att byta ut den mot en ny f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h4>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage \u00e4r ett stort problem som m\u00e5nga Skoda Yeti-anv\u00e4ndare rapporterar. Oljel\u00e4ckage kan orsakas av ett l\u00f6st oljefilter eller en oljepackning som inte har dragits \u00e5t ordentligt. Men i det h\u00e4r fallet orsakas det oftast av l\u00f6sa skruvar p\u00e5 kamaxeljusteraren. Detta leder till att oljan l\u00e4cker ut.<\/p>\n\n\n\n

Trots detta b\u00f6r detta problem inte vara ett bekymmer eftersom tillverkaren \u00e5terkallat de drabbade bilarna. De omfattade Skoda Yeti-modeller som tillverkats mellan januari 2014 och januari 2015.<\/p>\n\n\n\n

Felaktiga sp\u00e4nnare f\u00f6r b\u00e4lten i frams\u00e4tena<\/h3>\n\n\n\n

Ett annat problem som tvingade tillverkaren att \u00e5terkalla Skoda Yeti \u00e4r de felaktiga b\u00e4ltesstr\u00e4ckarna f\u00f6r frams\u00e4tena. Detta orsakades av felaktig anslutning, delar av sp\u00e4nnarna till frams\u00e4tesb\u00e4ltena som kan lossna och orsaka en olycka och komma in i fordonets inre. Problemet p\u00e5verkade 2016 \u00e5rs modell Skoda Yeti.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig krockkudde<\/h3>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande i Skoda Yeti 2015. Det intr\u00e4ffar n\u00e4r sidokrockkudden utl\u00f6ses. Som ett resultat av detta kan inflatorh\u00f6ljet brista, vilket g\u00f6r att f\u00f6raren eller passageraren skadas av metallpartiklar som lossnar i processen. Alla ber\u00f6rda modeller \u00e5terkallades och \u00e5tg\u00e4rdades av Skoda.<\/p>\n\n\n\n

Tillt\u00e4ppt dieselpartikelfilter<\/h4>\n\n\n\n

Varje Skoda Yeti med dieselmotor har ett partikelfilter. Om f\u00f6raren inte k\u00f6r sin bil ofta och under l\u00e4ngre resor kan d\u00e4rf\u00f6r DPF:et bli igensatt. Detta \u00e4r viktigt eftersom det br\u00e4nner bort sotet. S\u00e5 om ditt DPF \u00e4r igensatt m\u00e5ste du reng\u00f6ra det men ocks\u00e5 se till att k\u00f6ra bilen regelbundet f\u00f6r att undvika att problemet \u00e5terkommer.<\/p>\n\n\n\n

Rostiga d\u00f6rrar<\/h4>\n\n\n\n

Skoda tillverkar kvalitativa och h\u00e5llbara bilar. Men om din Skoda Yeti tillverkades i Ryssland \u00e4r det stor chans att du har rostproblem p\u00e5 d\u00f6rren och under gummit p\u00e5 f\u00f6nsterfoderet. \u00c4ven om du kan applicera ett nytt lager f\u00f6r att d\u00f6lja rost b\u00f6r du h\u00e5lla dig borta fr\u00e5n en begagnad Skoda Yeti-modell tillverkad i Ryssland.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e5lig lackering<\/h4>\n\n\n\n

Ett annat mindre problem som vanligtvis f\u00f6rbises av tillverkaren \u00e4r lackproblem. F\u00e4rgfinishen p\u00e5 Skoda Yeti-modellerna tillverkade i Ryssland var inte bra. S\u00e5 du kan beh\u00f6va m\u00e5la om bilen f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda detta problem.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h4>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r ocks\u00e5 vanliga i de \u00e4ldre Skoda Yeti-modellerna. S\u00e5 om du har elektriska problem som att sensorerna inte fungerar eller att str\u00e5lkastarna \u00e4r svaga b\u00f6r du kontrollera batteriet. Om batteriet \u00e4r bra b\u00f6r du ocks\u00e5 inspektera ledningarna och \u00e4ven kontrollera generatorn och s\u00e4kringen. Byt ut de ber\u00f6rda delarna.<\/p>\n\n\n\n

Felaktig startsp\u00e4rr<\/h4>\n\n\n\n

Vissa anv\u00e4ndare rapporterade ocks\u00e5 att de hade en felaktig startsp\u00e4rr. Detta orsakas normalt av ett d\u00f6tt batteri i nyckelknippan. Se till att byta ut det d\u00f6da batteriet i nyckelknippan f\u00f6r att \u00e5tg\u00e4rda problemet. N\u00e5gra av tecknen p\u00e5 en felaktig startsp\u00e4rr \u00e4r att nyckeln i t\u00e4ndningen inte v\u00e4nder, problem med l\u00e5sning\/uppl\u00e5sning och att motorn inte startar.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Skoda Yeti en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Skoda Yeti \u00e4r inte bara en p\u00e5litlig, praktisk och ad effektiv bil, utan den \u00e4r ocks\u00e5 mycket p\u00e5litlig. Den h\u00e4r bilen registrerar f\u00e5 problem j\u00e4mf\u00f6rt med sina konkurrenter. De sista modellerna var dock mindre tillf\u00f6rlitliga \u00e4n de \u00e4ldre. Dessutom \u00e4r det mest utmanande med att \u00e4ga Skoda Yeti kostnaden f\u00f6r reservdelar och service.<\/p>\n\n\n\n

Hur l\u00e4nge h\u00e5ller Skoda Yeti?<\/h4>\n\n\n\n

Skoda Yeti \u00e4r en mycket p\u00e5litlig bil. Dessutom har den p\u00e5litliga motorer som ocks\u00e5 h\u00e5ller l\u00e4ngre. Till exempel har 1,2 TSI-motorn en genomsnittlig livsl\u00e4ngd p\u00e5 150 000 mil. Totalt sett b\u00f6r Skoda Yeti h\u00e5lla i mer \u00e4n 200 000 mil med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det dyrt att underh\u00e5lla Skoda Yeti?<\/h4>\n\n\n\n

Nej, det \u00e4r det inte. Att underh\u00e5lla Skoda Yeti \u00e4r rimligen billigare j\u00e4mf\u00f6rt med att underh\u00e5lla de flesta av dess konkurrenter som Volkswagen Tiguan, BMW X1 och Subaru XSV. Mainstream-rivaler som Kia Soul, Nissan Qashqai och Vauxhall Mokka \u00e4r dock betydligt billigare att underh\u00e5lla.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r lades Skoda Yeti ned?<\/h4>\n\n\n\n

\u00d6verraskande nog var de flesta Skoda-modeller som lades ned inte p\u00e5 grund av l\u00e5g f\u00f6rs\u00e4ljning. Skoda Yeti hade till exempel stor efterfr\u00e5gan vilket fick tillverkaren att \u00f6ka produktionen. Som ett resultat slutade det med att de tillverkade bilar med m\u00e5nga problem och det var d\u00e4rf\u00f6r de best\u00e4mde sig f\u00f6r att upph\u00f6ra med denna modell.<\/p>\n\n\n\n

Skoda ersatte Skoda Yeti med Skoda Karoq. Skoda Yeti eller Karoq \u00e4r n\u00e5got st\u00f6rre \u00e4n Skoda Kamiq men mindre \u00e4n Skoda Kodiaq.<\/p>\n\n\n\n

Efter hur l\u00e5ng tid b\u00f6rjar Skoda Yeti f\u00e5 problem?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta Skoda Yetis b\u00f6rjar utveckla problem efter att ha k\u00f6rt \u00f6ver 50 000 mil. Vid den h\u00e4r tidpunkten \u00e4r de flesta problemen dock mindre, till exempel slitna t\u00e4ndstift och t\u00e4ndspolar. Men med r\u00e4tt sk\u00f6tsel och underh\u00e5ll kommer anv\u00e4ndaren inte att uppleva n\u00e5gra problem f\u00f6rr\u00e4n han eller hon har k\u00f6rt \u00f6ver 100 000 mil.<\/p>\n\n\n\n

Slutliga tankar<\/h2>\n\n\n\n

Skoda Yeti \u00e4r en av de b\u00e4sta kompakta crossover-SUV:erna p\u00e5 marknaden. Den h\u00e4r bilen \u00e4r snygg, stabil, praktisk, br\u00e4nslesn\u00e5l och ganska p\u00e5litlig. Den kommer dock med flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r k\u00e4nna till f\u00f6r att kunna underh\u00e5lla bilen ordentligt. De flesta av de problem som den h\u00e4r bilen kommer med kan undvikas genom att ta v\u00e4l hand om bilen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Skoda Yeti \u00e4r en av de b\u00e4sta Skoda-modellerna p\u00e5 marknaden. Den uts\u00e5gs till \u00e5rets familjebil av Top Magazine 2009. \u00c4nd\u00e5 har den h\u00e4r bilen ocks\u00e5 flera problem som anv\u00e4ndarna b\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6237,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[62],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6236"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6236"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6236\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6238,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6236\/revisions\/6238"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6237"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6236"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6236"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6236"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}