{"id":6234,"date":"2023-02-26T11:03:46","date_gmt":"2023-02-26T11:03:46","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6234"},"modified":"2023-02-26T11:03:48","modified_gmt":"2023-02-26T11:03:48","slug":"peugeot-e-208-vs-bmw-i3-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-e-208-vs-bmw-i3-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs BMW i3 – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

V\u00e4rlden av subkompakta elbilar \u00e4r verkligen intressant eftersom dessa sm\u00e5 smidiga elbilar \u00e4r vad den europeiska marknaden tror att elbilar \u00e4r en perfekt stadspendlare. Du kan se massor av dessa i st\u00e4der som London, Paris, Berlin, Barcelona eller n\u00e5gon annan europeisk storstad eftersom det \u00e4r mycket enklare (och billigare) att leva med dessa j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga, och st\u00f6rre, elbilar.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 \u00e4r en av de ledande bilarna i detta segment just nu eftersom Peugeot gjorde ett riktigt bra jobb med den senaste e-208. Det \u00e4r en bil som inte kostar f\u00f6r mycket pengar men som \u00e4nd\u00e5 lyckas se autentisk ut och erbjuder bra standardutrustning. BMW i3 \u00e5 andra sidan \u00f6verbryggar klyftan mellan prisv\u00e4rda subkompakta elbilar och subkompakta lyxiga elbilar vilket s\u00e4kerligen \u00e4r en utmaning f\u00f6r e-208.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Peugeot e-208 vs BMW i3 och ber\u00e4tta vilken av dessa tv\u00e5 som \u00e4r den b\u00e4ttre bilen. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dem med avseende p\u00e5 pris, design, k\u00f6rupplevelse, r\u00e4ckvidd, effekt, batteristorlek, laddning, praktiska egenskaper och funktioner.<\/p>\n\n\n\n

I slutet av den h\u00e4r artikeln kommer du att ha en bred f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r varf\u00f6r en av dessa \u00e4r den b\u00e4ttre bilen och det borde g\u00f6ra det m\u00f6jligt f\u00f6r dig att v\u00e4lja din n\u00e4sta subkompakta elbil mycket l\u00e4ttare.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen fr\u00e5n Peugeot<\/h2>\n\n\n\n

Priset f\u00f6r Peugeot e-208 \u00e4r 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederl\u00e4nderna och 35 350 euro i Tyskland, vilket kan ses som normen i detta segment. \u00c4ven om detta pris verkar lite v\u00e4l h\u00f6gt f\u00f6r en subkompakt bil, verkar det inte f\u00f6r h\u00f6gt f\u00f6r en elbil. F\u00f6r detta pris f\u00e5r du en subkompakt elbil med 2\/4 d\u00f6rrar, en enda elmotor, 139 hk och ett snyggt utseende.<\/p>\n\n\n\n

e-208 levereras med ett 45 kWh anv\u00e4ndbart batteri som b\u00f6r r\u00e4cka f\u00f6r att ge dig mellan 125 och 265 mils r\u00e4ckvidd beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen och utomhustemperaturen. Du kan ladda e-208 fr\u00e5n 10 % till 80 % med en l\u00e5ngsam AC-laddare p\u00e5 7,4 kW p\u00e5 cirka 7 timmar och 15 minuter medan snabb DC-laddning p\u00e5 150 kW tar cirka 25 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 betraktas ofta som den b\u00e4st designade bilen i sitt segment eftersom dess interi\u00f6r verkligen \u00e4r sv\u00e5r att sl\u00e5 f\u00f6r priset. Utrymmet som erbjuds \u00e4r ocks\u00e5 i linje med de flesta bilar medan k\u00f6rupplevelsen \u00e4r \u00f6verl\u00e4gsen de flesta tack vare den smidiga hanteringen och bristen p\u00e5 kroppsrullning.<\/p>\n\n\n\n

BMW i3 – Den minsta elbilen fr\u00e5n BMW<\/h2>\n\n\n\n

BMW i3 introducerades f\u00f6rst till modell\u00e5ret 2013 men lades helt ned till modell\u00e5ret 2022. Du kan k\u00f6pa en l\u00e4tt begagnad BMW i3 i Europa f\u00f6r cirka 28 000 till 35 000 euro beroende p\u00e5 k\u00f6rstr\u00e4cka, modell\u00e5r och utrustning. De f\u00f6rsta modellerna har ett litet 18,8 kWh-batteri medan de allra senaste modellerna har ett anv\u00e4ndbart batteri p\u00e5 38 kWh.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att fokusera p\u00e5 38kWh-modellerna eftersom det \u00e4r de enda som med r\u00e4tta kan j\u00e4mf\u00f6ras med e-208. Dessa erbjuder mellan 168 och 181 hk, framhjulsdrift och en r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 100 och 225 mil beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen och temperaturen utanf\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning vid 11 kW tar 4 timmar och 15 minuter medan snabb DC-laddning tar 36 minuter med en 50 kW-laddare. BMW i3 ser unik ut eftersom BMW ville g\u00f6ra ett uttalande med i3. Vissa anser att dess utseende \u00e4r attraktivt och udda medan andra anser att den ser lite f\u00f6r konstig ut. Hur som helst ser interi\u00f6ren i den senaste generationen fortfarande ganska modern ut.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen i i3 \u00e4r bekv\u00e4m och inte \u00f6verdrivet dynamisk, vilket inte \u00e4r n\u00e5got man f\u00f6rv\u00e4ntar sig av en BMW. Den \u00e4r inte heller s\u00e4rskilt v\u00e4lisolerad eller rymlig eftersom det var nelectric carer avsikten med i3.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Peugeot e-208 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot e-208 \u00e4r bekv\u00e4mare, rymligare, har ett st\u00f6rre bagageutrymme, b\u00e4ttre teknik, b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd, snabbare laddning och en mer sammansatt hantering. BMW i3 k\u00e4nns fortfarande ganska modern, men dess k\u00f6rst\u00e4llning, infotainment som reagerar l\u00e5ngsamt och det tr\u00e5nga utrymmet i baks\u00e4tet (sm\u00e5 d\u00f6rrar) g\u00f6r den till det mindre idealiska alternativet f\u00f6r de flesta.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om dessa verkar n\u00e4ra matchade n\u00e4r det g\u00e4ller priset \u00e4r det lite mer vettigt att betala n\u00e5got mer och f\u00e5 en b\u00e4ttre bil helt ny. I3 har funnits ett bra tag och det \u00e4r ganska uppenbart eftersom e-208 tar den ett steg l\u00e4ngre i n\u00e4stan elbilskategorin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Kommer BMW att erbjuda en ny BMW i3?<\/h4>\n\n\n\n

BMW i3 har lagts ned f\u00f6r gott och BMW har inga omedelbara planer p\u00e5 att \u00e5terinf\u00f6ra den n\u00e5gon g\u00e5ng inom kort. Som det verkar \u00e4r BMW nu mer koncentrerat p\u00e5 att erbjuda helt nya elbilar, och i3 har funnits i 9 \u00e5r vilket inneb\u00e4r att plattformen som den \u00e4r baserad p\u00e5 \u00e4r ganska gammal och utforskad mot slutet.<\/p>\n\n\n\n

M\u00e5nga m\u00e4nniskor belielectric care att dagens BMW-elmodeller \u00e4r lite p\u00e5 den fula sidan eftersom BMW:s \u00f6vergripande formspr\u00e5k genomg\u00e5r en relectric carolution snarare \u00e4n en elbilsolution. Vi har \u00e4nnu inte sett vad BMW har i beredskap f\u00f6r sin minsta elbil, men vi vet att den inte kommer att heta BMW i3.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot e-208 s\u00e4krare \u00e4n BMW i3?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot e-208 var nelectric carer testad av Euro NCAP, men dess 2019 \u00e5rs ICE-kusin har f\u00e5tt 4 av 5 stj\u00e4rnor eftersom den inte klarade sig s\u00e5 bra i kategorin utsatta trafikanter d\u00e4r den bara fick 56 %. Skyddet f\u00f6r vuxna passagerare \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med 91 % medan skyddet f\u00f6r barnpassagerare ligger p\u00e5 86 %, vilket ocks\u00e5 \u00e4r mer \u00e4n bra.<\/p>\n\n\n\n

BMW i3 \u00e4r n\u00e4stan identisk i kategorin elbilar, men den hamnar lite i underkant n\u00e4r det g\u00e4ller betyget f\u00f6r s\u00e4kerheten f\u00f6r vuxna passagerare som \u00e4r maximerat till 86 %. Howelectric carer, BMW gick ut och sa att i3 faktiskt \u00e4r en femstj\u00e4rnig bil, men vi kan inte veta detta med s\u00e4kerhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r BMW i3 f\u00f6r liten?<\/h4>\n\n\n\n

BMW i3 \u00e4r perfekt n\u00e4r det g\u00e4ller att rusa genom livliga stadsgator och parkera bilen d\u00e4r inga andra bilar v\u00e5gar n\u00e4rma sig. I3 erbjuder tillr\u00e4ckligt med utrymme f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare om de \u00e4r ensamma i bilen medan flera passagerare kommer att f\u00e5 det sv\u00e5rt.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan \u00e4r i3 inte s\u00e5 stor, men om du anv\u00e4nder den f\u00f6r vad den \u00e4r b\u00f6r den vara tillr\u00e4ckligt stor elbil f\u00f6r l\u00e4ngre f\u00f6rare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00e4rlden av subkompakta elbilar \u00e4r verkligen intressant eftersom dessa sm\u00e5 smidiga elbilar \u00e4r vad den europeiska marknaden tror att elbilar \u00e4r en perfekt stadspendlare. Du kan se massor av dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6234"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6234"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6234\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6235,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6234\/revisions\/6235"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6234"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6234"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6234"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}