{"id":6226,"date":"2023-02-23T14:43:28","date_gmt":"2023-02-23T14:43:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6226"},"modified":"2023-02-23T14:43:31","modified_gmt":"2023-02-23T14:43:31","slug":"peugeot-e-208-vs-renault-zoe-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-e-208-vs-renault-zoe-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs Renault Zoe – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot e-208 \u00e4r en subkompakt elversion av den v\u00e4lk\u00e4nda Peugeot 208, vilket inneb\u00e4r att den fr\u00e4mst \u00e4r utformad f\u00f6r innerstadsbruk eftersom den inte erbjuder ett s\u00e4rskilt l\u00e5ngvarigt batteri. Hur som helst verkar e-208 s\u00e4lja riktigt bra f\u00f6r vad den \u00e4r eftersom m\u00e5nga m\u00e4nniskor d\u00e4r ute \u00e4r intresserade av innerstadspendlare som inte f\u00f6rorenar milj\u00f6n samtidigt som de \u00e4r relativt prisv\u00e4rda.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoe \u00e4r mer eller mindre samma historia eftersom dessa tv\u00e5 \u00e4r huvudkonkurrenter i detta segment. Som s\u00e5dan ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Peugeot e-208 vs Renault Zoe och ber\u00e4tta vilken av dessa tv\u00e5 som \u00e4r den b\u00e4ttre bilen f\u00f6r dig. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra deras motorer, batteristorlekar, r\u00e4ckvidd, effekt, design, k\u00f6rupplevelse och praktiska egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

De tydligaste skillnaderna mellan dessa tv\u00e5 finns p\u00e5 k\u00f6r- och designavdelningen d\u00e4r e-208 ser mer exklusiv ut och k\u00f6r lite mer dynamiskt. Zoe \u00e4r mer \u00e5terh\u00e5llsam b\u00e5de i sin design och i sin k\u00f6rstil som fokuserar p\u00e5 komfort, enkelhet och anv\u00e4ndarv\u00e4nlighet.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r b\u00e5da dessa sm\u00e5 elbilar v\u00e4ldesignade och de tenderar att utf\u00f6ra sitt syfte v\u00e4l. E-208 verkar vara en n\u00e5got mer popul\u00e4r bil, men det kan mycket v\u00e4l f\u00f6r\u00e4ndras snart eftersom Renault g\u00f6r sig redo att relectric careal den nya Zoe.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen fr\u00e5n Peugeot<\/h2>\n\n\n\n

Elbilar tenderar att vara mycket dyrare j\u00e4mf\u00f6rt med vanliga f\u00f6rbr\u00e4nningsbilar, men ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederl\u00e4nderna och 35 350 euro i Tyskland g\u00f6r e-208 till en av de mer prisv\u00e4rda bilarna i sitt segment. F\u00f6r detta pris f\u00e5r du en framhjulsdriven 2\/4-d\u00f6rrars eldriven hatchback med en enda elmotor som ger 139 hk.<\/p>\n\n\n\n

Detta r\u00e4cker f\u00f6r att ge dig mellan 125 och 265 mil beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen och temperaturen utomhus. D\u00e4r e-208 klarar sig riktigt bra \u00e4r i sin laddningshastighetssituation som b\u00f6rjar med en ynka 7,4 kW l\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning som laddar upp dess 45 kWh anv\u00e4ndbara batteri p\u00e5 7 timmar och 15 minuter.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5 andra sidan fyller snabb 150 kW DC-laddning e-208-batteriet p\u00e5 cirka 25 minuter. Den mest imponerande aspekten av e-208 \u00e4r troligen dess design som i stort sett leder listan i detta segment, s\u00e4rskilt i interi\u00f6ren d\u00e4r e-208 ser futuristisk och elbilen lyxig ut. Utrymmet som erbjuds \u00e4r b\u00e4ttre med den 4-d\u00f6rrars versionen, men det totala utrymmet \u00e4r begr\u00e4nsat f\u00f6r l\u00e4ngre passagerare.
K\u00f6rupplevelsen \u00e4r en annan aspekt d\u00e4r e-208 briljerar, eftersom den \u00e4r dynamisk och ganska v\u00e4lbalanserad f\u00f6r vad den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoe – den minsta elbilen fr\u00e5n Renault<\/h2>\n\n\n\n

Priset f\u00f6r Renault Zoe b\u00f6rjar p\u00e5 36 840 euro i Tyskland, 34 790 euro i Nederl\u00e4nderna och 29 995 pund i Storbritannien, vilket inneb\u00e4r att instegselelbilen Zoe underskrider e-208 med n\u00e5gra tusenlappar. Renault Zoe drar nytta av ett 52 kWh-batteri i alla sina iterationer, men du kan v\u00e4lja mellan en modell med 107 eller 134 h\u00e4stkrafter beroende p\u00e5 vad du beh\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

Den totala f\u00f6rv\u00e4ntade r\u00e4ckvidden som Zoe kan klara av \u00e4r n\u00e5gonstans mellan 135 miles och 295 beroende p\u00e5 temperaturen och hur du k\u00f6r bilen. L\u00e5ngsam v\u00e4xelstr\u00f6msladdning med en imponerande effekt p\u00e5 22 kW tar cirka 3 timmar, medan den relativt nedsl\u00e5ende 46 kW DC-snabbladdningen tar cirka en timme.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoe drar nytta av en renare designstrategi j\u00e4mf\u00f6rt med e-208 som prioriterar skarpa kanter framf\u00f6r mjuka veck. Interi\u00f6ren i Renault Zoe b\u00f6rjar l\u00e5ngsamt visa sin \u00e5lder och \u00e4r inte i niv\u00e5 med den i e-208.<\/p>\n\n\n\n

K\u00f6rupplevelsen i Renault Zoe \u00e4r mer d\u00e4mpad och mindre karakt\u00e4rsfull, men \u00e4r of\u00f6rtrutet bekv\u00e4m och njutbar f\u00f6r sin storlek.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Peugeot e-208 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om Renault Zoe kostar lite mindre, har ett st\u00f6rre batteri, h\u00f6gre teoretisk r\u00e4ckvidd och l\u00e5ngsammare v\u00e4xelstr\u00f6msladdning \u00e4r e-208 den b\u00e4ttre bilen eftersom den \u00e4r mer raffinerad, rymligare, har snabbare likstr\u00f6msladdning (vilket \u00e4r avg\u00f6rande) och \u00e4r roligare bakom ratten.<\/p>\n\n\n\n

Huvudsk\u00e4let till att e-208 har dessa f\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med Renault Zoe \u00e4r att Zoe l\u00e5ngsamt \u00e5ldras och inte \u00e4r p\u00e5 samma niv\u00e5 som de nyaste erbjudandena i sitt segment. e-208 drar ocks\u00e5 f\u00f6rdel av b\u00e4ttre standard- och tillvalsutrustning och b\u00e4ttre s\u00e4kerhetsreferenser.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Renault Zoe ut?<\/h4>\n\n\n\n

Enligt den allra senaste informationen fr\u00e5n Renault kommer Zoe faktiskt att avvecklas och ers\u00e4ttas av den kommande Renault 5 2024\/2025. Om du k\u00e4nner till dina Renault-modeller \u00e4r du s\u00e4kert medveten om att Renault 5 \u00e4r ett namn som f\u00f6r tankarna tillbaka till den gamla goda tiden d\u00e5 Renault tillverkade n\u00e5gra av de b\u00e4sta bilarna i branschen.<\/p>\n\n\n\n

De aktuella uppgifterna visar att Renault lyckades s\u00e4lja mer \u00e4n 300k enheter av Zoe vilket inte \u00e4r s\u00e5 illa, men den kommande Renault 5 \u00e4r inst\u00e4lld p\u00e5 att kombinera designelementen fr\u00e5n den ikoniska Renault 5 med alla de f\u00f6rdelar du f\u00e5r fr\u00e5n en elbil. Renault hoppas kunna ta \u00f6ver det h\u00e4r segmentet med Renault 5, och bara tiden f\u00e5r utvisa om det verkligen kommer att bli s\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Hur s\u00e4kra \u00e4r sm\u00e5 elbilar?<\/h4>\n\n\n\n

S\u00e4kerhet \u00e4r en ofta f\u00f6rbisedd faktor n\u00e4r man k\u00f6per en modern bil eftersom de flesta f\u00f6rv\u00e4ntar sig att de ska vara extremt s\u00e4kra bara f\u00f6r att de kommer fr\u00e5n den moderna eran. \u00c4ven om detta verkligen \u00e4r fallet med de flesta nya bilar finns det n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda undantag som Renault Zoe.<\/p>\n\n\n\n

Renault Zoe 2021 \u00e4r den senaste modellen av Zoe och fick dessutom ett extremt s\u00e4llsynt 0-stj\u00e4rnigt Euro NCAP-betyg. Endast tre bilar har tilldelats ett enda startbetyg sedan Euro NCAP:s tillkomst, vilket bara ytterligare bekr\u00e4ftar att Zoe \u00e4r f\u00f6r gammal f\u00f6r den moderna eran.<\/p>\n\n\n\n

Ska jag k\u00f6pa en liten elbil?<\/h4>\n\n\n\n

Att k\u00f6pa en liten elbil kan ibland vara alldeles f\u00f6rnuftigt i v\u00e4rlden, men det kan ocks\u00e5 verka lite kontraintuitivt som singelbil. Om du till exempel tillbringar st\u00f6rre delen av din k\u00f6rtid p\u00e5 tr\u00e5nga stadsgator \u00e4r en liten elbil mycket vettig, s\u00e4rskilt om du inte ofta transporterar andra m\u00e4nniskor eller om du \u00e4ger flera bilar.<\/p>\n\n\n\n

Om du d\u00e4remot \u00e4ger en enda bil \u00e4r det inte en s\u00e4rskilt bra id\u00e9 att \u00e4ga en liten elbil, eftersom dessa \u00e4r underm\u00e5liga n\u00e4r det g\u00e4ller l\u00e5ngdistansresor och transport av vuxna passagerare.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot e-208 \u00e4r en subkompakt elversion av den v\u00e4lk\u00e4nda Peugeot 208, vilket inneb\u00e4r att den fr\u00e4mst \u00e4r utformad f\u00f6r innerstadsbruk eftersom den inte erbjuder ett s\u00e4rskilt l\u00e5ngvarigt batteri. Hur som<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60,61],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6226"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6226"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6226\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6227,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6226\/revisions\/6227"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6226"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6226"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6226"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}