{"id":6223,"date":"2023-02-21T14:36:07","date_gmt":"2023-02-21T14:36:07","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6223"},"modified":"2023-02-21T14:36:09","modified_gmt":"2023-02-21T14:36:09","slug":"peugeot-e-208-vs-vw-e-golf-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-e-208-vs-vw-e-golf-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs VW e-Golf – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Golf var tidigare toppen av hatchback-segmentet i Europa och en av de mest framg\u00e5ngsrika modellerna i bilindustrins historia. I takt med att branschen forts\u00e4tter att skifta till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r elbilar f\u00f6rlorar VW Golf l\u00e5ngsamt sitt grepp till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r ID. serien, men VW hoppas fortfarande kunna beh\u00e5lla VW Golf genom att erbjuda den som en eldriven e-Golf-version.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 \u00e4r vad Peugeot belielectric cares en perfekt entry-lelectric carel subcompact electric carel ska vara, men hur st\u00e5r dessa tv\u00e5 mot varandra? I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Peugeot e-208 vs VW e-Golf och ber\u00e4tta varf\u00f6r du ska v\u00e4lja den ena framf\u00f6r den andra.<\/p>\n\n\n\n

e-Golf introducerades f\u00f6rst f\u00f6r modell\u00e5ret 2015 och Mk7-generationen, men den nelectric carer fick det erk\u00e4nnande som VW hade hoppats p\u00e5. P\u00e5 grund av detta har VW beslutat att de inte kommer att erbjuda den nya Mk8 Golf i elbilsutf\u00f6rande, vilket \u00e4r ganska synd eftersom det g\u00f6r framtiden f\u00f6r VW Golf-sortimentet ganska os\u00e4ker.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst kommer vi att j\u00e4mf\u00f6ra e-Golf med den snygga e-208 som tycks samla mer och mer popularitet med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen fr\u00e5n Peugeot<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederl\u00e4nderna och 35 350 euro i Tyskland ligger e-208 l\u00e4ngst ner p\u00e5 elbilsmarknaden. Detta g\u00f6r den otroligt konkurrenskraftig, s\u00e4rskilt eftersom du kan dra nytta av olika statliga elbilsincitament som vanligtvis inte \u00e4r tillg\u00e4ngliga f\u00f6r dyrare elbilar.<\/p>\n\n\n\n

e-208 drivs av ett anv\u00e4ndbart 45 kWh-batteri som trycker ut 139 hk genom sin enda elmotor som endast driver framhjulen. 0-60mph tar cirka 8 sekunder medan den totala r\u00e4ckvidden f\u00f6r e-208 \u00e4r mellan 125 miles och 265 miles beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen och temperaturen utomhus.<\/p>\n\n\n\n

Att ladda e-208 med en snabb 150 kW DC-laddare tar cirka 25 minuter medan en l\u00e5ngsam AC-laddning p\u00e5 7,4 kW tar drygt 7 timmar. Designen \u00e4r verkligen e-208:s starka sida, eftersom m\u00e5nga belielectrics anser att e-208 \u00e4r den \u00f6verl\u00e4gset snyggaste bilen i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

Tillf\u00f6rlitlighetsaspekten hos e-208 \u00e4r ocks\u00e5 ganska hyfsad, men den l\u00e5ngsiktiga tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r fortfarande ett mysterium eftersom e-208 \u00e4r en ganska ny bil.<\/p>\n\n\n\n

VW e-Golf – den elektriska versionen av den mest popul\u00e4ra VW:n genom tiderna<\/h2>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av e-Golf kom ut 2015 och den hade ett ganska litet batteri p\u00e5 20,5 kWh med ett pris p\u00e5 34 900 euro i Tyskland, 36 190 euro i Nederl\u00e4nderna och 26 345 pund i Storbritannien. Den verkliga r\u00e4ckvidden f\u00f6r den f\u00f6rsta e-Golf \u00e4r cirka 80 mil. Motorn \u00e4r placerad \u00f6ver framhjulen och ger 114 hk. DC-snabbladdningshastigheten \u00e4r begr\u00e4nsad till 44 kW vilket inneb\u00e4r att 10-80 % tar 22 minuter medan l\u00e5ngsam AC-laddning p\u00e5 3,7 kW tar n\u00e4stan 7 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Den ansiktslyfta MK7 e-Golf h\u00f6jer priset genom att erbjuda ett j\u00e4mf\u00f6relsevis st\u00f6rre 32 kWh-batteri och ett pris p\u00e5 28 075 pund i Storbritannien, 34 005 euro i Nederl\u00e4nderna och 31 900 euro i Tyskland. Den verkliga r\u00e4ckvidden f\u00f6r den moderniserade e-Golf \u00e4r mellan 80 och 175 mil beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen och temperaturen utomhus.<\/p>\n\n\n\n

Den ansiktslyfta e-Golf anv\u00e4nder ocks\u00e5 en 40 kW DC-laddare som laddar batteriet fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 36 minuter medan l\u00e5ngsam AC-laddning p\u00e5 3,4 kW tar 5 timmar och 15 minuter. Designen p\u00e5 e-Golf \u00e4r densamma som p\u00e5 den vanliga Golf f\u00f6rutom n\u00e5gra skarpa lysdioder f\u00f6r dagsljus, bl\u00e5a inslag och mer str\u00f6mlinjeformade lysdioder.<\/p>\n\n\n\n

Utrymmet som erbjuds \u00e4r lika bra som med den vanliga Golf. VW har lyckats g\u00f6ra e-Golf till en riktigt p\u00e5litlig bil, vilket inte kommer som n\u00e5gon \u00f6verraskning eftersom det \u00e4r b\u00e5de en Golf och en elbil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Peugeot e-208 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen<\/h2>\n\n\n\n

Anledningen till att Peugeot e-208 vinner den h\u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsen \u00e4r att e-Golf \u00e4r f\u00f6r gammal f\u00f6r att konkurrera. Med sitt lilla batteri och l\u00e5ngsamma laddningstider \u00e4r e-208 helt enkelt en b\u00e4ttre elbil \u00f6verlag. e-Golf erbjuder visserligen mer utrymme och har ett mer exklusivt utseende, men den \u00e4r inte lika bra n\u00e4r det g\u00e4ller teknik och allm\u00e4n popularitet.<\/p>\n\n\n\n

De flesta som k\u00f6per en Golf v\u00e4ljer vanligtvis en diesel-, hybrid- eller bensinvariant, s\u00e4rskilt Mk8 GTE som troligen \u00e4r den b\u00e4sta Golf du kan k\u00f6pa och den sopar golvet med e-208 i de flesta avseenden, med undantag f\u00f6r elbilsvariation inom elbilsv\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r lade VW ned e-Golf?<\/h4>\n\n\n\n

Tillverkningen av VW e-Golf skedde i VW:s fabrik i Dresden, Tyskland, som senare antogs f\u00f6r VW ID.3. VW ID.3 \u00e4r anm\u00e4rkningsv\u00e4rt lik det som e-Golf ville uppn\u00e5elektric care, men med alla f\u00f6rdelar av modern teknik, b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd, ett st\u00f6rre batteri och en plattform som \u00e4r gjord speciellt f\u00f6r en elektrisk drivlina.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom var VW e-Golf nelectric carer s\u00e5 popul\u00e4r i Europa eftersom den kom ut under den tid d\u00e5 riktiga elbilar inte riktigt var n\u00e5got som fanns. N\u00e4r elbilar b\u00f6rjade komma ut p\u00e5 marknaden var de redan mycket mer avancerade \u00e4n e-Golf.<\/p>\n\n\n\n

Kommer VW Golf n\u00e5gonsin att bli helt elektrisk?<\/h4>\n\n\n\n

De senaste \u00e5ren har Golfens framtid varit h\u00f6ljd i ett fullst\u00e4ndigt mysterium eftersom VW inte officiellt sagt att Golf kommer att forts\u00e4tta. Howelectric carer, VW gick nyligen ut och sa att Mk9 Volkswagen Golf kommer att bli en helt elektrisk bil som kommer att placeras mellan ID.3 och n\u00e4sta generations VW ID.2 stadsbil.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom VW Golf \u00e4r en legend \u00e4r det verkligen goda nyheter att den kommer att f\u00f6ras vidare in i elbilsepoken. Verkligheten \u00e4r att det fortfarande \u00e4r sv\u00e5rt att hitta en bil som \u00e4r lika v\u00e4l avrundad som VW Golf, s\u00e5 vi hoppas verkligen att VW g\u00f6r Mk9 lika bra.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r kommer den nya Peugeot e-208 ut?<\/h4>\n\n\n\n

Den nya Peugeot e-208 kommer att sl\u00e4ppas ganska snart och kommer att erbjuda en ordentlig uppgradering av alla bilens elbilsstatistik, vilket inneb\u00e4r mer kraft, st\u00f6rre r\u00e4ckvidd och snabbare laddningshastigheter. Det \u00e4r oklart om n\u00e4sta generations e-208 kommer att vara omdesignad eller om alla f\u00f6r\u00e4ndringar kommer att begr\u00e4nsas till drivlinan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Golf var tidigare toppen av hatchback-segmentet i Europa och en av de mest framg\u00e5ngsrika modellerna i bilindustrins historia. I takt med att branschen forts\u00e4tter att skifta till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60,18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6223"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6223"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6223\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6224,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6223\/revisions\/6224"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6223"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6223"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6223"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}