{"id":6220,"date":"2023-02-21T13:56:51","date_gmt":"2023-02-21T13:56:51","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6220"},"modified":"2023-02-21T13:56:53","modified_gmt":"2023-02-21T13:56:53","slug":"vanliga-problem-med-ford-transit-4x4","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-transit-4x4\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Transit 4×4"},"content":{"rendered":"\n

Ford Transit \u00e4r en familj av l\u00e4tta kommersiella fordon som s\u00e4ljs globalt. Den f\u00f6rsta Transit introducerades 1965 och har sedan dess gett upphov till fyra olika generationer. Mer \u00e4n 10 miljoner av dessa har s\u00e5lts under denna tid vilket g\u00f6r den till en av de mest s\u00e5lda sk\u00e5pbilarna genom tiderna. Det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt att en s\u00e5 bra sk\u00e5pbil endast kan f\u00e5 en \u00f6verl\u00e4gsen anv\u00e4ndbarhet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Transit \u00e4r en enorm framg\u00e5ng f\u00f6r Ford \u00e4r den verkligen inte perfekt, vilket \u00e4r fallet med alla fordon d\u00e4r ute. Som s\u00e5dan kommer vi att n\u00e4mna de vanligaste Ford Transit 4×4-problemen och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en begagnad Transit.<\/p>\n\n\n\n

Kraftf\u00f6rlust \u00e4r det \u00f6verl\u00e4gset vanligaste problemet som rapporteras f\u00f6r Transit, medan felaktig elektricitet ocks\u00e5 f\u00f6rekommer, s\u00e4rskilt luftkonditioneringen. F\u00f6r tidigt slitage av bromsar och d\u00e4ck verkar ocks\u00e5 vara ett problem med Transit 4×4 medan traktionskontroll och stabilitetsproblem ocks\u00e5 kan misslyckas.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen kan drivaxelkopplingen bryta av fordonet och orsaka en m\u00e4ngd problem i sin v\u00e4g. Det \u00e4r kanske inte lika vanligt som alla andra problem p\u00e5 den h\u00e4r listan, men det \u00e4r verkligen det allvarligaste av dem alla eftersom det kan sluta kosta dig en f\u00f6rm\u00f6genhet att \u00e5tg\u00e4rda detta.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rlust av str\u00f6m<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i inledningen verkar problem som r\u00f6r f\u00f6rlust av drivkraft vara det vanligaste problemet med alla versioner av moderna Transit sk\u00e5pbilar. Dessa problem \u00e4r s\u00e4rskilt vanliga med 2015-2016-modellerna som ocks\u00e5 \u00e4r de mest popul\u00e4ra anv\u00e4nda iterationerna av Transit. Dessa problem f\u00f6ljs ocks\u00e5 alltid av en kontrollampa f\u00f6r motorn.<\/p>\n\n\n\n

De f\u00f6rsta komponenterna du m\u00e5ste inspektera om du k\u00e4nner att din Transit lider \u00e4r br\u00e4nslefilter, luftfilter, br\u00e4nsleinjektorer, avgassystemet och riktigt d\u00e5lig kompression. Dessa problem kan mycket l\u00e4tt orsakas av br\u00e4nsle av l\u00e5g kvalitet och brist p\u00e5 underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid, vilket oftast \u00e4r fallet. P\u00e5 det hela taget b\u00f6r det i de flesta fall r\u00e4cka med att inspektera alla dessa delar och byta ut dem vid behov.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Alla moderna bilar nuf\u00f6rtiden lider av n\u00e5gon form av elektriska problem. I Transits fall beror det i de flesta fall p\u00e5 A\/C. \u00c4garna forts\u00e4tter att rapportera att sk\u00e5pbilen v\u00e4grar att kyla ner kup\u00e9n effektivt, eller \u00f6verhuvudtaget. Om detta verkligen intr\u00e4ffar, se till att kontrollera kondensatorn f\u00f6r blockering eftersom skr\u00e4p kan samlas med tiden vilket ocks\u00e5 borde t\u00e4ppa till ventilerna och eventuellt A\/C-ledningarna ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem med EGR-ventilen \u00e4r ocks\u00e5 en m\u00f6jlighet medan problem med tillbeh\u00f6rsbelysningen p\u00e5 interi\u00f6ren \u00e4r vanligt f\u00f6rekommande, s\u00e4rskilt hos \u00e4ldre Transit-modeller. Vissa har rapporterat problem med att de elektriska f\u00f6nsterrutorna inte vill g\u00e5 upp eller ner medan elektriska l\u00e5s ocks\u00e5 kan sluta fungera.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r tidigt brott och d\u00e4ckslitage<\/h2>\n\n\n\n

Internet \u00e4r fullt av m\u00e4nniskor som klagar p\u00e5 bromsproblem med Ford Transit vilket vanligtvis leder till att man beh\u00f6ver byta ut bromsarna var 15 000 till 35 000 mil vilket \u00e4r alldeles f\u00f6r ofta, s\u00e4rskilt f\u00f6r ett fordon som ofta k\u00f6r tusentals mil varje vecka. Som det verkar beror problemet p\u00e5 att Ford anv\u00e4nder klibbiga bromsar som kan slipa mot skivorna och g\u00f6ra att b\u00e5da snabbt f\u00f6rs\u00e4mras.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer att leda till att tryck l\u00e4ggs p\u00e5 ett specifikt hjul vilket ocks\u00e5 kan leda till oj\u00e4mnt f\u00f6r tidigt d\u00e4ckslitage. Dessa problem \u00e4r \u00e4nnu mer f\u00f6rv\u00e4rrade f\u00f6r 4×4 Intelidrive Transit-versioner eftersom oj\u00e4mnt d\u00e4ckslitage av naturliga sk\u00e4l verkar vara vanligare med AWD Transit-modeller.<\/p>\n\n\n\n

Problem med traktionskontroll och stabilitetskontroll<\/h2>\n\n\n\n

Moderna system f\u00f6r dragkraftskontroll och stabilitetskontroll \u00e4r en viktig del av v\u00e5r s\u00e4kerhet och moderna Transitmodeller \u00e4r ocks\u00e5 utrustade med dessa. Dessa system kan dock ibland bromsa bakhjulen f\u00f6r att f\u00f6rhindra att sk\u00e5pbilen glider \u00e4ven n\u00e4r den inte g\u00f6r det och det kan leda till att du f\u00f6rlorar kontrollen.<\/p>\n\n\n\n

Visserligen \u00e4r dessa problem inte vanliga och det \u00e4r inte alltf\u00f6r m\u00e5nga som har klagat p\u00e5 dessa problem, men i vilket fall som helst b\u00f6r de n\u00e4mnas f\u00f6r dem som vill k\u00f6pa en begagnad Transit.<\/p>\n\n\n\n

Koppling av drivaxeln faller av<\/h2>\n\n\n\n

Sist men inte minst m\u00e5ste vi n\u00e4mna det kanske farligaste och mest oroande problemet f\u00f6r Transit, vilket \u00e4r den bakre drivaxelkopplingen som faller av sk\u00e5pbilen och orsakar enorma skador i sitt k\u00f6lvatten. Om detta h\u00e4nder kommer du att h\u00f6ra en h\u00f6g sm\u00e4ll och sk\u00e5pbilen kommer sannolikt att stanna och bryta all kraft.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom dessa h\u00e5rdvarukomponenter \u00e4r ganska robusta kan de skada n\u00e4rliggande komponenter medan de h\u00e4rjar, s\u00e4rskilt bromsarna vilket kan vara en \u00e4nnu farligare situation. Detta var ocks\u00e5 anledningen till att Ford \u00e5terkallade ett g\u00e4ng av dessa redan 2022.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Transit 4×4 b\u00e4ttre \u00e4n Transit med fyrhjulsdrift?<\/h4>\n\n\n\n

Om du anv\u00e4nder din Transit f\u00f6r motorv\u00e4gsk\u00f6rning och inte tar den genom n\u00e5gon allvarlig terr\u00e4ng \u00e4r det b\u00e4ttre att bara ha ett RWD-system. Om du inte heller m\u00f6ter n\u00e5gon sn\u00f6 eller inte alltf\u00f6r mycket av den \u00e4r det b\u00e4st att spara de extra kostnaderna och bara skaffa dig ett par h\u00f6gkvalitativa vinterd\u00e4ck eftersom det \u00e4r det som g\u00f6r den verkliga skillnaden.<\/p>\n\n\n\n

AWD-modellen \u00e4r b\u00e4ttre f\u00f6r dem som ofta k\u00f6r i ogynnsam terr\u00e4ng och beh\u00f6ver all dragkraft de kan f\u00e5. Verkligheten \u00e4r att Transit 4×4 \u00e4r den b\u00e4ttre versionen, men behovet av den \u00e4r inte 100 %.<\/p>\n\n\n\n

Vilka sk\u00e5pbilar konkurrerar med Ford Transit?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedes Benz Sprinter van \u00e4r troligen den mest fruktade konkurrenten till Transit och j\u00e4mf\u00f6rs ofta med Transit i direkta j\u00e4mf\u00f6relser. Verkligheten \u00e4r att \u00e4ldre Sprinter sk\u00e5pbilar \u00e4r likadana som Transit, men nyare iterationer \u00e4r mycket annorlunda.<\/p>\n\n\n\n

VW Transporter och RAM ProMaster betraktas ocks\u00e5 ofta som Transit-konkurrenter eftersom de har liknande nyttolast och storleken \u00e4r i stort sett densamma.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r \u00e4r Ford Transit s\u00e5 popul\u00e4r?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Transit \u00e4r ett l\u00e4tt beslut f\u00f6r m\u00e5nga f\u00f6retag eftersom det \u00e4r en riktigt kostnadseffektiv sk\u00e5pbil att k\u00f6pa. Den har effektiva motorer, god tillf\u00f6rlitlighet, bra storlek, utrymme och \u00e4r anv\u00e4ndbar i i stort sett alla typer av milj\u00f6er. F\u00f6r dem som letar efter flotta fordon \u00e4r Transit ett s\u00e4kert kort eftersom Transit har varit det b\u00e4sta valet f\u00f6r flotta sk\u00e5pbilar under en riktigt l\u00e5ng tid.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Transit \u00e4r en familj av l\u00e4tta kommersiella fordon som s\u00e4ljs globalt. Den f\u00f6rsta Transit introducerades 1965 och har sedan dess gett upphov till fyra olika generationer. Mer \u00e4n 10<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6221,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6220"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6220"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6220\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6222,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6220\/revisions\/6222"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6221"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6220"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6220"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6220"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}