{"id":6216,"date":"2023-02-20T12:41:07","date_gmt":"2023-02-20T12:41:07","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6216"},"modified":"2023-02-20T12:41:09","modified_gmt":"2023-02-20T12:41:09","slug":"overraskande-fakta-om-vw-passat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/overraskande-fakta-om-vw-passat\/","title":{"rendered":"\u00d6verraskande fakta om VW Passat"},"content":{"rendered":"\n

VW Passat \u00e4r en av de mest framg\u00e5ngsrika familjel\u00e4ktarna n\u00e5gonsin eftersom den introducerades redan i b\u00f6rjan av 1970-talet, men dess framtid \u00e4r lika os\u00e4ker som den n\u00e5gonsin har varit. Enligt VW kommer den nya Passat-sedanen inte att g\u00f6ra entr\u00e9 p\u00e5 marknaden 2024 eftersom dess plats nu kommer att upptas av den j\u00e4mf\u00f6relsevis mer stilfulla VW Arteon.<\/p>\n\n\n\n

VW Passat kombi kommer att forts\u00e4tta tillverkas, men VW har beslutat att SUV:er, EV:er och crossovers \u00e4r mycket viktigare f\u00f6r f\u00f6retaget \u00e4n att h\u00e5lla Passat sedan vid liv. Hur som helst har det under dess fem decennier l\u00e5nga historia funnits m\u00e5nga \u00f6verraskande fakta om VW Passat, och vi kommer att ber\u00e4tta de mest \u00f6verraskande f\u00f6r dig.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r den mest framg\u00e5ngsrika mellanstora bilen i historien.<\/h2>\n\n\n\n

Med mer \u00e4n 30 miljoner s\u00e5lda VW Passat \u00e4r Passat den mest framg\u00e5ngsrika mellanstora bilen n\u00e5gonsin, och en av de mest framg\u00e5ngsrika bilarna i allm\u00e4nhet. Anledningen till att Passat har en s\u00e5dan fantastisk historia \u00e4r att den verkligen \u00e4r en av de b\u00e4sta sedans du kan t\u00e4nka dig. Till att b\u00f6rja med kostar den inte lika mycket som sina mer premium Audi A6, BMW 5-serie eller Mercedes E-klass konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra erbjuder den mer utrymme och mer \u00f6vergripande praktiska egenskaper \u00e4n n\u00e5gon av dessa samtidigt som den \u00e4r mycket mer prisv\u00e4rd att leva med. Den f\u00e5r all den teknik du n\u00e5gonsin skulle vilja ha, den \u00e4r oerh\u00f6rt s\u00e4ker, bekv\u00e4m och l\u00e4tt att k\u00f6ra. Det \u00e4r verkligen ett komplett paket p\u00e5 alla s\u00e4tt och vis, det \u00e4r lite tr\u00e5kigt att den f\u00f6rsvinner, men Passat kan g\u00f6ra comeback s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

Standardutrustningen \u00e4r bra i hela sortimentet<\/h2>\n\n\n\n

En annan ganska \u00f6verraskande sak med VW Passat \u00e4r att den kommer med en \u00f6verraskande m\u00e4ngd standardutrustning p\u00e5 NA-marknaden, s\u00e5 mycket att den sl\u00e5r sin mer premiumtunga tyska trio i m\u00e5nga avseenden. Till att b\u00f6rja med kommer alla Passat-modeller med LED-str\u00e5lkastare, tv\u00e5zons klimatkontroller med ventilations\u00f6ppningar i baks\u00e4tet, varning f\u00f6r kollisioner fram\u00e5t och frontassistans p\u00e5 alla modeller.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r inte n\u00e5got som du kan f\u00e5 med dess dyrare och mer premium Audi A6. Dessutom \u00e4r det st\u00f6rre infotainmentsystemet i nya VW Passat standard i alla VW Passat-modeller vilket ytterligare g\u00f6r den otroligt konkurrenskraftig f\u00f6r sitt pris.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmotorn 2.0L BiTDI \u00e4r ett underverk<\/h2>\n\n\n\n

Den h\u00e4r \u00e4r endast f\u00f6r v\u00e5ra europeiska l\u00e4sare eftersom 2.0L BiTDI inte finns tillg\u00e4nglig i NA. Detta \u00e4r en av, om inte den mest imponerande 4-cylindriga 2,0L dieselmotor som n\u00e5gonsin har kommit ut eftersom den erbjuder 240 hk och n\u00e4stan 400 lb-pund vridmoment. Detta \u00e4r en enorm siffra f\u00f6r en liten 2,0 l dieselmotor och den h\u00e4r motorn \u00e4r kraftfullare \u00e4n n\u00e5gon av de 4-cylindriga dieselmotorer som du hittar i n\u00e5gon BMW, Audi eller Mercedes fr\u00e5n den h\u00e4r tiden.<\/p>\n\n\n\n

Detta g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r Passat att n\u00e5 60mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 lite mer \u00e4n 6 sekunder samtidigt som den ger en lika imponerande 50MPG UK. Detta inneb\u00e4r att en 240 hk, AWD, dubbelkopplad 2.0L BiTDI Passat med en full 66L 14,5-gallon tank kan h\u00e5lla i mer \u00e4n 710 miles innan den beh\u00f6ver tanka.<\/p>\n\n\n\n

Ratten \u00e4r f\u00f6rskjuten<\/h2>\n\n\n\n

Ett annat faktum som du f\u00f6rmodligen aldrig h\u00f6rt talas om \u00e4r att NA VW Passat har en n\u00e4stan 1 tum f\u00f6rskjuten ratt till h\u00f6ger vilket beror p\u00e5 att B8 Passat \u00e4r starkt baserad p\u00e5 B7 som \u00e4r en j\u00e4mf\u00f6relsevis smalare bil. \u00c4ven om en 1 tum inte g\u00f6r n\u00e5gon enorm skillnad \u00e4r den m\u00e4rkbar n\u00e4r man v\u00e4l \u00e4r medveten om den.<\/p>\n\n\n\n

Om du inte k\u00e4nner till det h\u00e4r \u00e4r det inte troligt att du kommer att bli trevlig. S\u00e5 om du \u00e4ger en Passat kommer du f\u00f6rmodligen inte att kunna gl\u00f6mma det fr\u00e5n och med nu.<\/p>\n\n\n\n

Passat R36<\/h2>\n\n\n\n

Redan i slutet av 2000-talet kom Volkswagen ut med Passat R36 som var en speciell prestandautg\u00e5va av Passat med var ocks\u00e5 den sista g\u00e5ngen R36 Passat kom till. Den har en V6-motor p\u00e5 3,6 liter med 300 h\u00e4stkrafter, ett VW 4MOTION AWD-system och kan n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 bara 5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att ge ett sammanhang beh\u00f6vde 2008 \u00e5rs BMW M5 en sekund mindre f\u00f6r att n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende, vilket inte \u00e4r en alltf\u00f6r stor tidsskillnad med tanke p\u00e5 att BMW:n har mer \u00e4n 500 hk och en massiv V10-motor med naturlig insugning. Den V10-drivna Audi A6 fr\u00e5n 2008 med en motor fr\u00e5n Lamborghini beh\u00f6vde n\u00e4stan en halv sekund mer f\u00f6r att n\u00e5 60 mph j\u00e4mf\u00f6rt med R36.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r bra med Volkswagen Passat?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns m\u00e5nga bra saker med VW Passat, s\u00e5 mycket att det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00e5 in s\u00e5 m\u00e5nga f\u00f6rdelar i en enda artikel. Till att b\u00f6rja med \u00e4r Passat en av de b\u00e4st prissatta mellanstora sedans som finns, eftersom den \u00f6verbryggar den v\u00e4lbeh\u00f6vliga klyftan mellan vanliga ekonomisedans och mer premiumtyska sedans, samtidigt som den lutar sig mer mot premiumsegmentet av marknaden.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra \u00e4r VW Passat k\u00e4nd f\u00f6r att vara billig i drift, mycket ekonomisk och oerh\u00f6rt rymlig, vilket g\u00f6r den till en perfekt familjebil. Det \u00e4r verkligen sv\u00e5rt att k\u00f6pa en b\u00e4ttre familjebil \u00e4n Passat om man inte har en obegr\u00e4nsad budget. Slutligen har VW Passats design alltid g\u00e5tt i takt med tiden och dess infotainmentsystem \u00e4r p\u00e5 m\u00e5nga s\u00e4tt mer avancerat \u00e4n det du hittar i en A6 fr\u00e5n f\u00f6re 2019.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r d\u00e5ligt med Volkswagen Passat?<\/h4>\n\n\n\n

M\u00e5nga anser att VW Passat \u00e4r s\u00e5 klinisk, s\u00e5 bra, att den blir tr\u00e5kig, och jag tenderar att h\u00e5lla med. Passat \u00e4r mer ett verktyg \u00e4n ett imponerande maskineri som spelar p\u00e5 dina hj\u00e4rteband. Den g\u00f6r allting s\u00e5 bra att den inte l\u00e4mnar dig i behov av att t\u00e4nka p\u00e5 n\u00e5got. \u00c5 andra sidan har till exempel BMW 5-serien m\u00e5nga brister, men m\u00e5nga av dessa brister ger karakt\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Passat f\u00e5r inte heller n\u00e5gra speciella motorer l\u00e4ngre, alla \u00e4r tysta, sofistikerade och effektiva, men ocks\u00e5 ganska livl\u00f6sa och tr\u00e5kiga. Slutligen ger VW Passat bara vettiga midlife male vibes, som om det \u00e4r en bil som inte hur man b\u00e4r n\u00e5got annat \u00e4n en rutig skjorta. Den \u00e4r s\u00e5 intets\u00e4gande att endast de mest v\u00e4lutrustade R-Line-modellerna kan dra till sig lite uppm\u00e4rksamhet fr\u00e5n endast VW-entusiaster.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

VW Passat \u00e4r en av de mest framg\u00e5ngsrika familjel\u00e4ktarna n\u00e5gonsin eftersom den introducerades redan i b\u00f6rjan av 1970-talet, men dess framtid \u00e4r lika os\u00e4ker som den n\u00e5gonsin har varit. Enligt<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5704,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6216"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6216"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6216\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6217,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6216\/revisions\/6217"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5704"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6216"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6216"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6216"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}