{"id":6214,"date":"2023-02-20T11:36:24","date_gmt":"2023-02-20T11:36:24","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6214"},"modified":"2023-02-20T11:36:26","modified_gmt":"2023-02-20T11:36:26","slug":"peugeot-e-208-vs-vw-id-3-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-e-208-vs-vw-id-3-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs VW ID.3 – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

V\u00e4rlden av kompakta elbilar \u00e4r konkurrenskraftig som den elbil var med n\u00e4stan elbil framst\u00e5ende tillverkare som kommer ut med sin egen iteration. Peugeot har ganska m\u00e5nga elbilar i sin nuvarande arsenal, men e-208 \u00e4r utan tvekan den mest popul\u00e4ra eftersom den kombinerar \u00f6verkomlighet med hyfsad batteristorlek, bra laddningshastigheter och ett allm\u00e4nt v\u00e4lutrustat paket.<\/p>\n\n\n\n

VW investerar ocks\u00e5 stora summor pengar i sitt elbilssortiment ID. och den mest popul\u00e4ra ID. VW-modellen \u00e4r den minsta ID.3. I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Peugeot e-208 vs VW ID.3 och ber\u00e4tta vilken av dessa tv\u00e5 som \u00e4r den b\u00e4ttre bilen. Vi kommer att j\u00e4mf\u00f6ra dem i ett verkligt scenario och ge dig en bred bed\u00f6mning av hur dessa tv\u00e5 st\u00e5r sig mot varandra.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 kom ut f\u00f6r ungef\u00e4r 2-3 \u00e5r sedan och verkar s\u00e4lja riktigt bra i Europa. Detta beror delvis p\u00e5 hur prisv\u00e4rd den \u00e4r j\u00e4mf\u00f6rt med de flesta elbilar som finns och p\u00e5 att dess vikt, storlek och utrustning \u00e4r perfekt f\u00f6r dem som vill ha en elbil f\u00f6r stadstransporter fr\u00e5n A till B som inte f\u00f6rorenar eller kostar mycket pengar att k\u00f6ra.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.3 \u00e4r j\u00e4mf\u00f6relsevis en st\u00f6rre och dyrare bil och \u00e4r b\u00e4ttre n\u00e4r det g\u00e4ller flera passagerare och l\u00e4ngre resor. Att v\u00e4lja mellan dessa tv\u00e5 kr\u00e4ver att du samlar all information relelectric carant information om var och en och f\u00f6rst\u00e5r vad det inneb\u00e4r att \u00e4ga en elbil i allm\u00e4nhet.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen fr\u00e5n Peugeot<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 31 345 pund i Storbritannien, 35 350 euro i Tyskland och 32 250 euro i Nederl\u00e4nderna ligger Peugeot e-208 p\u00e5 elbilens ing\u00e5ngsniv\u00e5, vilket g\u00f6r den extremt konkurrenskraftig. Den \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med ett anv\u00e4ndbart 45 kWh-batteri med en verklig r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 125 och 265 mil beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r bilen och temperaturen utomhus.<\/p>\n\n\n\n

Med 139 hk och permanent framhjulsdrift klarar e-208 sprinten 0-60 mph p\u00e5 cirka 8 sekunder, vilket verkligen \u00e4r tillr\u00e4ckligt f\u00f6r sin storlek. Den finns tillg\u00e4nglig i antingen 2- eller 5-d\u00f6rrars konfigurationer beroende p\u00e5 vad du beh\u00f6ver. Designen p\u00e5 e-208 \u00e4r verkligen futuristisk och v\u00e4l genomt\u00e4nkt b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan.<\/p>\n\n\n\n

Att ladda e-208 fr\u00e5n 10 % till 80 % med en snabb 150 kW DC-laddare tar cirka 25 minuter medan l\u00e5ngsam AC-laddning p\u00e5 7,4 kW tar drygt 7 timmar. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska dynamisk och smidig, vilket g\u00f6r att e-208 \u00e4r utm\u00e4rkt f\u00f6r att navigera i tr\u00e5nga stadsk\u00e4rnor och parkeringsprovet \u00e4r ocks\u00e5 riktigt enkelt.
Vi kan inte uttala oss om e-208:s tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 l\u00e5ng sikt eftersom det fortfarande \u00e4r en ganska f\u00e4rsk bil, men vi kan s\u00e4ga att den verkar klara sig bra f\u00f6r tillf\u00e4llet.<\/p>\n\n\n\n

VW ID.3 – Den elektriska instegsbilen VW ID. Modell<\/h2>\n\n\n\n

VW ID.3 finns i tre olika batterikonfigurationer med b\u00f6rjan i det minsta 45 kWh-batteriet, ett 58 kWh-batteri och det toppspecificerade 77 kWh-batteriet. Den f\u00f6rstn\u00e4mnda kommer att kosta dig omkring 37 990 euro medan den sistn\u00e4mnda kan g\u00e5 s\u00e5 h\u00f6gt som 56 500 euro. 58kWh-modellen \u00e4r sannolikt den mest popul\u00e4ra och den kostar 43 995 euro i Tyskland, 39 990 euro i Nederl\u00e4nderna och 36 990 pund i Storbritannien.<\/p>\n\n\n\n

ID.3-modellen med 45 kWh har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 120 och 250 mil, 58 kWh-modellen har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 155 och 320 mil medan toppmodellen med 77 kWh har en r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 200 och 410 mil. 45kWh-modellen har en enkelmotor med 150 hk, den kan laddas fr\u00e5n 10 % till 80 % med en snabb 118kW DC-laddare p\u00e5 28 minuter medan den l\u00e5ngsamma 7,2kW AC-laddningen tar 7,5 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Modellen med 58 kWh har en enda elmotor med 201 hk, DC-snabbladdning \u00e4r begr\u00e4nsad till 124 kW och tar 31 minuter medan l\u00e5ngsam AC-laddning p\u00e5 11 kW tar 6 timmar och 15 minuter. Toppmodellen 77kWh har ocks\u00e5 201 hk, men laddar p\u00e5 maximalt 133kW DC-snabbladdning som tar 33 minuter\/l\u00e5ngsam AC 11kW-laddning tar 8 timmar och 15 minuter.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget \u00e4r ID.3-sortimentet mycket mer utbrett och det finns mycket att v\u00e4lja mellan. Designen \u00e4r verkligen futuristisk, elbilen mer \u00e4n e-208. Interi\u00f6ren omn\u00e4mns ofta som lite f\u00f6r plastig, men den \u00f6vergripande funktionaliteten och designen h\u00e5ller m\u00e5ttet. B\u00e5de utrymmet som erbjuds och dess tillf\u00f6rlitlighet verkar g\u00f6ra bra ifr\u00e5n sig.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – VW ID.3 \u00e4r en b\u00e4ttre bil<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3 \u00e4r en mycket b\u00e4ttre bil eftersom den erbjuder fler drivmedelsalternativ med mer effekt, r\u00e4ckvidd och b\u00e4ttre laddningstider. Designen \u00e4r ganska subjektiv, men ID.3 ser mer elbilslik ut, vilket \u00e4r n\u00e5got som m\u00e5nga elbils\u00e4gare vill ha fr\u00e5n en bil.<\/p>\n\n\n\n

VW \u00e4r ocks\u00e5 mycket rymligare, b\u00e4ttre utrustad, bekv\u00e4mare och mer avancerad. Detta \u00e4r ganska f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom ID.3 \u00e4r en dyrare bil. Faktum \u00e4r att ID.3 inte \u00e4r en direkt konkurrent till e-208 eftersom den \u00e4r inrymd i ett h\u00f6gre marknadssegment j\u00e4mf\u00f6rt med e-208.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

Vilken Volkswagen ID. modell \u00e4r b\u00e4st?<\/h3>\n\n\n\n

\u00c4ven om ID.3 erbjuder ett bra v\u00e4rde och \u00e4r den mest s\u00e5lda ID-bilen som VW erbjuder, \u00e4r dess storebror ID.4 troligen den b\u00e4sta ID-modellen som VW erbjuder f\u00f6r n\u00e4rvarande. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r ID.4 inte mycket dyrare \u00e4n ID.3 samtidigt som den \u00e4r st\u00f6rre, mycket snyggare, b\u00e4ttre utrustad, erbjuder mer effekt, fler trims och en b\u00e4ttre r\u00e4ckviddssituation.<\/p>\n\n\n\n

Laddningshastigheten och laddningshastigheterna \u00e4r desamma, vilket inte \u00e4r n\u00e5gon d\u00e5lig sak eftersom de nuvarande laddningshastigheterna som b\u00e5da dessa erbjuder \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckliga.<\/p>\n\n\n\n

G\u00f6r Volkswagen bra elbilar?<\/h4>\n\n\n\n

Volkswagen g\u00f6r n\u00e5gra av de mest konkurrenskraftiga elbilarna p\u00e5 marknaden vilket \u00e4r ganska f\u00f6rst\u00e5eligt eftersom ID. VW-sortimentet s\u00e4ljer bra. VW ID.3 och ID.4 \u00e4r de \u00f6verl\u00e4gset mest s\u00e5lda ID-modellerna eftersom de verkligen erbjuder ett riktigt v\u00e4l avrundat paket.<\/p>\n\n\n\n

VW kommer att erbjuda den nya elbilen Passat ers\u00e4ttaren kallad ID.7 som kommer att driva VW till elbilar st\u00f6rre h\u00f6jder i elbilssegmentet.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Volkswagen b\u00e4ttre \u00e4n Tesla?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen kan inte bara konkurrera med, utan sl\u00e5r faktiskt Tesla i Europa medan f\u00f6rs\u00e4ljningen i USA fortfarande tippar till Teslas f\u00f6rdel. Vi kan s\u00e4ga att b\u00e5da dessa m\u00e4rken ligger i framkant av elbilsrelectric carolution, men Tesla \u00e4r fortfarande kungen \u00f6ver allt.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00e4rlden av kompakta elbilar \u00e4r konkurrenskraftig som den elbil var med n\u00e4stan elbil framst\u00e5ende tillverkare som kommer ut med sin egen iteration. Peugeot har ganska m\u00e5nga elbilar i sin nuvarande<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60,18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6214"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6214"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6214\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6215,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6214\/revisions\/6215"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6214"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6214"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6214"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}