{"id":621,"date":"2021-05-10T10:10:56","date_gmt":"2021-05-10T10:10:56","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=621"},"modified":"2021-05-10T10:10:56","modified_gmt":"2021-05-10T10:10:56","slug":"de-basta-bmw-modellerna-med-dubbelturbo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/de-basta-bmw-modellerna-med-dubbelturbo\/","title":{"rendered":"De b\u00e4sta BMW-modellerna med dubbelturbo"},"content":{"rendered":"\n

BMW har tillverkat en stor serie twin-turbo-modeller. Den f\u00f6rsta massproducerade BMW-motorn med bensinturbo var N54 \u00e5r 2006. \u00c4nda sedan dess har twin-turbo-motorer samlat en fanbase och anv\u00e4nds oftast i sportiga BMW:er. En av de roligaste modellerna att k\u00f6ra med en twin-turbo \u00e4r den utm\u00e4rkta BMW M2.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2 Competition<\/h2>\n\n\n\n

Sk\u00e4len till varf\u00f6r BMW M2 \u00e4r v\u00e5rt val av b\u00e4sta BMW-modell med dubbelturbo \u00e4r m\u00e5nga. F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r det en av de roligaste BMW:erna att k\u00f6ra som ger k\u00f6rgl\u00e4dje som ingen annan bil. Och det \u00e4r vad BMW handlar om. M2 \u00e4r en liten bakre driven bil som f\u00f6r in kraften fr\u00e5n en st\u00f6rre bil.<\/p>\n\n\n\n

M2 erbjuder fantastisk k\u00f6rdynamik, \u00e4r mer prisv\u00e4rd \u00e4n tyngre kup\u00e9er och k\u00f6rs med stor precision och k\u00e4nsla p\u00e5 v\u00e4gen. BMW M2 Competition, till exempel, levereras med en turboladdad S55, inline-six. Den h\u00e4r dubbelturbo-motorn f\u00e5r det lilla chassit att k\u00f6ra vilt, smidigt och vansinnigt snabbt.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2 Competition S55-motor<\/h4>\n\n\n\n

M2 \u00e4r den billigaste och mest grundl\u00e4ggande M-bilen i BMW-serien, men det g\u00f6r den inte mindre speciell. BMW M2 Competition har en S55 3,0 L specialanpassad dubbelturboladdad och extremt responsiv motor.<\/p>\n\n\n\n

Standard sexv\u00e4xlad manuell v\u00e4xell\u00e5da och sjuv\u00e4xlad automatisk dubbelkopplad v\u00e4xell\u00e5da finns b\u00e5da tillg\u00e4ngliga f\u00f6r denna fenomenala bil.
Motorn har ett varvtal p\u00e5 7 500 rpm och anv\u00e4nder en TwinPower Turbo-teknik som maximerar vridmomentet \u00f6ver hela varvtalet. Med ungef\u00e4r 430 h\u00e4stkrafter \u00e4r den h\u00e4r motorn ganska effektiv f\u00f6r den mycket mindre kroppen p\u00e5 M2. Motorn anv\u00e4nder fortfarande den mycket v\u00e4lbekanta VANOS-anl\u00e4ggningen som anv\u00e4nds i m\u00e5nga andra BMW:er.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2: Interi\u00f6r och infotainment<\/h3>\n\n\n\n

Perforerat l\u00e4der av h\u00f6g kvalitet g\u00f6r att den spaciga fronten ser lyxig och bekv\u00e4m ut. Den becksvarta interi\u00f6ren \u00e4r den vanligaste bland M2:orna. M2-interi\u00f6ren \u00e4r baserad p\u00e5 BMW:s h\u00f6gklassiga modeller i 2-serien och 1-serien. Det finns gott om utrymme i kup\u00e9n, men passagerarna i baks\u00e4tet skulle med st\u00f6rsta sannolikhet k\u00e4nna sig som andra klassens medborgare, s\u00e4rskilt om de \u00e4r l\u00e4ngre \u00e4n 1,80 meter.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4mf\u00f6rt med BMW:s modeller i 5-serien och 7-serien k\u00e4nns interi\u00f6ren billig och of\u00e4rdig. F\u00f6rarens sittst\u00e4llning \u00e4r dock v\u00e4l optimerad, vilket man kan f\u00f6rv\u00e4nta sig av en BMW. Det \u00e4r en v\u00e4l l\u00e4mpad bil f\u00f6r tv\u00e5 personer, inte fler.<\/p>\n\n\n\n

Ett 8,8-tums infotainmentsystem \u00e4r en standard som Bimmer installerat. Peksk\u00e4rmen reagerar snabbt och \u00e4r intuitiv vid ber\u00f6ring. Android Auto \u00e4r fortfarande otillg\u00e4ngligt som BMW-fans f\u00f6rv\u00e4ntar sig, s\u00e5 Apple CarPlay \u00e4r den anv\u00e4nda programvaran h\u00e4r. Bluetooth, r\u00f6stigenk\u00e4nning och ett premium Kardon\/Harman stereosystem \u00e4r alla installerade. Tv\u00e5 USB-portar och tre uttag finns ocks\u00e5 tillg\u00e4ngliga f\u00f6r att hj\u00e4lpa din uppkoppling.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2: S\u00e4kerhet och funktioner
BMW M2 har \u00e4nnu inte testats av Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) eller av Trafiks\u00e4kerhetsverket (NHTSA). Som referens kan dock n\u00e4mnas att BMW 2-serien fick betyget ”bra”, vilket \u00e4r det h\u00f6gsta betyget i alla krocks\u00e4kerhetstester, fr\u00e5n testet av sm\u00e5 front\u00f6verlappningar p\u00e5 f\u00f6rarsidan till takstyrka och sidokollisioner.<\/p>\n\n\n\n

D\u00e4remot fick str\u00e5lkastarna marginellt och d\u00e5ligt betyg. BMW 2-serien \u00e4r ocks\u00e5 utrustad med ett tillval f\u00f6r avancerad frontkollisionsskydd vid en kollision mellan fordon. BMW 2-serien \u00e4r ett \u00f6verlag s\u00e4kert fordon, s\u00e5 s\u00e4kert som man kan f\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Tekniker f\u00f6r f\u00f6rarassistans som automatiserad n\u00f6dbromsning och varningssystem f\u00f6r fr\u00e4mre kollisioner ing\u00e5r. K\u00f6rf\u00e4ltsvarning finns ocks\u00e5 med, liksom automatiska helljus.<\/p>\n\n\n\n

En anm\u00e4rkningsv\u00e4rd subkompakt BMW SUV med dubbelturbo.<\/h2>\n\n\n\n

BMW X1 F48<\/h3>\n\n\n\n

Den nya fyrcylindriga bensin-twinturbo-motorn ersatte den \u00e4ldre raka sexan 3,0-liters sugmotorn. Den genomsnittliga br\u00e4nslef\u00f6rbrukningen f\u00f6r den anv\u00e4nda motorn sj\u00f6nk med 1,5 liter per 100 kilometer eller 62 miles, vilket \u00e4r ganska mycket.<\/p>\n\n\n\n

Den subkompakta lyxiga SUV:n har ett alternativ med en 2,0-liters B47 l4 twin-turbo-motor som \u00e4r det h\u00f6gsta alternativet f\u00f6r modellens bensinmotorer. Med 221 h\u00e4stkrafter \u00e4r den lilla SUV:n inte den mest kraftfulla, men n\u00e5r \u00e4nd\u00e5 62 miles per timme p\u00e5 cirka 5 sekunder.<\/p>\n\n\n\n

En kombinerad br\u00e4nslef\u00f6rbrukning p\u00e5 36 miles per gallon uppgavs av BMW f\u00f6r modellen. \u00c5 andra sidan uppger m\u00e5nga recensenter att den ligger n\u00e4rmare 20 mil per minut i stadstrafik och kan l\u00e4tt n\u00e5 40 mil per minut p\u00e5 motorv\u00e4gen. Ett mer korrekt kombinerat genomsnittligt mpg skulle vara 29.<\/p>\n\n\n\n

Med fyrhjulsdrift (xDrive) \u00e4r F48 ganska l\u00e4ttman\u00f6vrerad, \u00e4ven i h\u00e5rda klimat. Med 19-tums platta d\u00e4ck kan BMW F48 \u00e5ka offroad. Kom bara ih\u00e5g att k\u00e4nslan skulle vara sp\u00e4nnande. Den \u00e5ker grovt, s\u00e4rskilt p\u00e5 mer ofullkomliga ytor. F\u00e5 \u00e4gare har klagat p\u00e5 k\u00f6rupplevelsen.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6ren \u00e4r riklig och rymlig och har m\u00f6jlighet till ett panoramatak. Det \u00e4r en mindre version av X3, snarare \u00e4n en frist\u00e5ende subkompakt SUV. Den \u00e4r lika stor som \u00e4ldre generationer av X3-modeller.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Vilken \u00e4r den snabbaste BMW-bilen med dubbelturbo?<\/h4>\n\n\n\n

BMW M8 Competition tar bara 2,6 sekunder f\u00f6r att n\u00e5 fr\u00e5n 0 till 62 miles per timme. M8 \u00e4r utrustad med en V8 med dubbelturbo och genererar 617 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 553 lb-ft. Det \u00e4r den snabbaste BMW som f\u00f6r n\u00e4rvarande produceras f\u00f6r v\u00e4gen och \u00e4r allm\u00e4nt tillg\u00e4nglig f\u00f6r allm\u00e4nheten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r en dubbelturbo b\u00e4ttre \u00e4n en enkel turbo f\u00f6r en BMW?<\/h4>\n\n\n\n

Twin-turbo-motorer uppn\u00e5r en h\u00f6gre total niv\u00e5 av gasfl\u00f6deseffektivitet f\u00f6r motorn och minskar f\u00f6rdr\u00f6jningen. De genererar n\u00e5got mer effekt \u00e4n turboladdade motorer. Twin turbos anv\u00e4nder 4 cylindrar i st\u00e4llet f\u00f6r alla 8 f\u00f6r att n\u00e5 en optimal laddning och det ger effekt snabbare p\u00e5 det s\u00e4ttet. De flesta motorer fungerar smidigare p\u00e5 det s\u00e4ttet.<\/p>\n\n\n\n

Vid vilket varvtal b\u00f6rjar turbos att ge effekt \u00e5t ditt fordon?<\/h4>\n\n\n\n

De flesta motorer som \u00e4r utrustade med en turboladdare m\u00e5ste n\u00e5 upp till cirka 2 000 varv per minut f\u00f6r att turbinens turbin ska n\u00e5 den rotationshastighet som kr\u00e4vs f\u00f6r att den ska vara effektiv. De flesta turbos snurrar mycket snabbt mellan 80 000 och 200 000 varv per minut.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW har tillverkat en stor serie twin-turbo-modeller. Den f\u00f6rsta massproducerade BMW-motorn med bensinturbo var N54 \u00e5r 2006. \u00c4nda sedan dess har twin-turbo-motorer samlat en fanbase och anv\u00e4nds oftast i sportiga<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":622,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/621"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=621"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/621\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/622"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=621"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=621"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=621"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}