{"id":6207,"date":"2023-02-15T08:53:28","date_gmt":"2023-02-15T08:53:28","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6207"},"modified":"2023-02-15T08:53:31","modified_gmt":"2023-02-15T08:53:31","slug":"overraskande-fakta-om-vw-amarok","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/overraskande-fakta-om-vw-amarok\/","title":{"rendered":"\u00d6verraskande fakta om VW Amarok"},"content":{"rendered":"\n

V\u00e4rlden har just sett den nya Volkswagen Amarok som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r 2010 \u00e5rs modell. Amarok \u00e4r en tv\u00e5- eller fyrd\u00f6rrars lastbil med enkel eller dubbel hytt och frontmotor som endast s\u00e4ljs p\u00e5 n\u00e5gra f\u00e5 marknader i v\u00e4rlden, t.ex. i Sydamerika, Afrika och Mellan\u00f6stern. F\u00f6rsta generationens Amarok fanns \u00e4ven p\u00e5 de v\u00e4sterl\u00e4ndska marknaderna, men VW beslutade att inte erbjuda den till Europa och USA.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna n\u00e5gra av de mer \u00f6verraskande fakta om VW Amarok som kommer att inkludera saker som du aldrig h\u00f6rt talas om och saker som du vanligtvis inte skulle f\u00f6rv\u00e4nta dig att hitta i en VW-lastbil. S\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att k\u00f6pa en Amarok ska du se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln eftersom den kan avsl\u00f6ja saker som potentiellt kan fungera som en dealbreaker.<\/p>\n\n\n\n

Den mest kraftfulla pickupen med V6-dieselmotor<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Amarok \u00e4r en av de mycket f\u00e5 lastbilar du kan k\u00f6pa med en V6-dieselmotor, s\u00e4rskilt p\u00e5 den australiensiska marknaden d\u00e4r V6-dieselmotorer aldrig riktigt var n\u00e5got. Den h\u00e4r V6:an \u00e4r ocks\u00e5 ganska speciell eftersom den g\u00f6r det m\u00f6jligt f\u00f6r Amarok att n\u00e5 60 mph fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 mindre \u00e4n 8 sekunder, vilket \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n alla andra bilar i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Den turboladdade V6-dieselmotorn p\u00e5 3,0 liter ger 452 Nm vridmoment och dess effekt \u00e4r ber\u00e4knad till 222 kW (300 hk), vilket \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt. Det b\u00e4sta \u00e4r ocks\u00e5 att 3,0L turbodieseln i nya Amarok ger mycket b\u00e4ttre br\u00e4nsleekonomi \u00e4n alla andra liknande bilar i sin klass.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rens kvalitet<\/h2>\n\n\n\n

Om du kan din v\u00e4g runt en VW \u00e4r du f\u00f6rmodligen v\u00e4l medveten om att vissa VW-interi\u00f6rer \u00e4r n\u00e4stan lika bra som vissa Audi-interi\u00f6rer. Nya 2023 Amarok har en stor central sk\u00e4rm i portr\u00e4ttformat som ger imponerande svarstider och \u00e4r relativt l\u00e4tt att anv\u00e4nda tack vare sin storlek. Klimatkontrollerna \u00e4r integrerade i sk\u00e4rmen vilket inte \u00e4r idealiskt, men p\u00e5 det stora hela \u00e4r det ganska sj\u00e4lvf\u00f6rklarande.<\/p>\n\n\n\n

Resten av interi\u00f6ren \u00e4r t\u00e4ckt med trevliga material som man vanligtvis inte brukar se i den h\u00e4r klassen av bilar. Instrumentbr\u00e4dan \u00e4r uppr\u00e4tt och Amarok f\u00e5r ocks\u00e5 VW:s senaste digitala m\u00e4tarkluster som g\u00f6r att bilen ser ut och k\u00e4nns riktigt h\u00f6gklassig.<\/p>\n\n\n\n

Restv\u00e4rmefunktion<\/h2>\n\n\n\n

Vissa bilar d\u00e4r ute har en speciell ”Restv\u00e4rme”-funktion i sitt luftkonditioneringssystem och VW Amarok \u00e4r en av dessa bilar. T\u00e4nk dig att du l\u00e4mnar bilen efter att ha tillbringat en stund i den, du trycker p\u00e5 knappen ”Rest” och systemet forts\u00e4tter att pumpa all restv\u00e4rme fr\u00e5n motorn och kylsystemet i bilen f\u00f6r att h\u00e5lla interi\u00f6ren s\u00e5 varm som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Denna funktion fungerar i upp till 30 minuter, vilket inneb\u00e4r att n\u00e4r du g\u00e5r tillbaka till bilen kommer bilens kup\u00e9 fortfarande att vara varm. Denna funktion g\u00f6r att du kan spara br\u00e4nsle eftersom du inte beh\u00f6ver v\u00e4rma upp bilens kup\u00e9 n\u00e4r du l\u00e4mnar den i 30-60 minuter. Dessutom f\u00f6rhindrar detta att vindrutan fryser s\u00f6nder under en tid, vilket ocks\u00e5 b\u00f6r bidra till br\u00e4nslebesparing.<\/p>\n\n\n\n

Den kan bogsera mycket<\/h2>\n\n\n\n

VW Amarok kan dra upp till 8 000 pund i sin maximala konfiguration, vilket \u00e4r mycket vikt f\u00f6r n\u00e5got som inte \u00e4r en fullstor Heavy-Duty-lastbil. Ford Ranger kan dra lite mindre \u00e4n s\u00e5 medan Toyota Tundra har en maxvikt p\u00e5 6300lbs vilket \u00e4r betydligt mindre \u00e4n VW Amarok.<\/p>\n\n\n\n

Detta kommer faktiskt inte som en alltf\u00f6r stor \u00f6verraskning f\u00f6r vissa eftersom VW Amarok \u00e4r ett ganska popul\u00e4rt fordon bland campingentusiaster vilket inneb\u00e4r att dessa kan ses p\u00e5 campingplatser \u00f6ver hela v\u00e4rlden.<\/p>\n\n\n\n

Lasts\u00e4ng<\/h2>\n\n\n\n

Laddb\u00e4dden p\u00e5 VW Amarok \u00e4r den bredaste av alla konkurrenter p\u00e5 marknaden vilket inneb\u00e4r att den kommer att f\u00e5 plats med saker som andra lastbilar inte f\u00e5r plats med. Till exempel \u00e4r VW:s b\u00e4ddbredd perfekt f\u00f6r den goda gamla europaletten, n\u00e5got som de flesta andra lastbilar i detta segment \u00e4r f\u00f6r smala f\u00f6r att ta. Sj\u00e4lva s\u00e4ngen \u00e4r ganska stor \u00e4ven f\u00f6r en liten lastbil eftersom den kan konkurrera med dem fr\u00e5n det st\u00f6rre, stora till medelstora lastbilssegmentet.<\/p>\n\n\n\n

Ett permanent AWD-system<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte ofta som en liten lastbil levereras med ett permanent fyrhjulsdriftssystem fr\u00e5n fabriken, men det g\u00f6r VW Amarok. De flesta VW Amarok-konkurrenter anv\u00e4nder ett s\u00e5 kallat deltids-AWD-system, \u00e4ven k\u00e4nt som 4X4. Det inneb\u00e4r att Amarok alltid kommer att drivas av alla fyra hjulen medan de flesta av konkurrenterna inte g\u00f6r det.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r bra med VW Amarok?<\/h4>\n\n\n\n

Det finns en hel del f\u00f6rdelar med nya VW Amarok eftersom det \u00e4r en ganska snyggt paketerad lastbil som kan g\u00f6ra m\u00e5nga saker. F\u00f6rst och fr\u00e4mst \u00e4r alla dess motorer ganska sparsamma och \u00e4r inte de typiska deladagsmotorer som du hittar i n\u00e5got som en Golf i instegsutf\u00f6rande. Dessutom ser den nya Amarok riktigt bra ut med avancerade adaptiva lysdioder och massor av s\u00e4kerhetsutrustning, varav det mesta \u00e4r en s\u00e4llsynt syn i det h\u00e4r segmentet.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4ngen \u00e4r imponerande stor, den kan dra mycket vikt och interi\u00f6ren \u00e4r v\u00e4lutrustad och ganska h\u00f6gklassig. Dubbelhyttskonfigurationen har mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med utrymme i alla s\u00e4ten, vilket inneb\u00e4r att Amarok med gl\u00e4dje kan transportera fyra vuxna p\u00e5 en l\u00e5ngresa. Det \u00e4r ocks\u00e5 en ganska bekv\u00e4m bil p\u00e5 v\u00e4gen eftersom den k\u00e4nns l\u00e4ttare \u00e4n den \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r d\u00e5ligt med VW Amarok?<\/h4>\n\n\n\n

Den f\u00f6rsta generationen av VW Amarok visade sig vara en relativt problematisk bil n\u00e4r det g\u00e4ller dess styrsystem, br\u00e4nsleledningar, t\u00e4ndsystem och liknande. Den nyare \u00e4r fortfarande f\u00f6r ny f\u00f6r att man ska kunna s\u00e4ga n\u00e5got, men m\u00e5nga \u00e4r f\u00f6rsiktiga med att k\u00f6pa en just nu eftersom inga resultat om tillf\u00f6rlitlighet p\u00e5 l\u00e5ng sikt eller ens p\u00e5 kort sikt finns ute. Dessutom \u00e4r Amarok inte heller en s\u00e4rskilt billig lastbil, s\u00e5 pass att det \u00e4r rimligt om den sl\u00e5r alla sina konkurrenter.<\/p>\n\n\n\n

De underh\u00e5llskostnader som \u00e4r f\u00f6rknippade med en V6 Amarok \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n vad de flesta f\u00f6rv\u00e4ntar sig n\u00e4r de h\u00f6r ordet VW och \u00e4ven om den kan ha designinspiration fr\u00e5n VW Touareg \u00e4r Touareg ett mycket lyxigare fordon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

V\u00e4rlden har just sett den nya Volkswagen Amarok som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r 2010 \u00e5rs modell. Amarok \u00e4r en tv\u00e5- eller fyrd\u00f6rrars lastbil med enkel eller dubbel hytt och<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5677,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6207"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6207"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6207\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6208,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6207\/revisions\/6208"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5677"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6207"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6207"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6207"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}