{"id":6205,"date":"2023-02-15T07:36:34","date_gmt":"2023-02-15T07:36:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6205"},"modified":"2023-02-15T07:36:36","modified_gmt":"2023-02-15T07:36:36","slug":"peugeot-e-208-vs-nissan-leaf-vilken-ar-bast","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-e-208-vs-nissan-leaf-vilken-ar-bast\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs Nissan Leaf – Vilken \u00e4r b\u00e4st?"},"content":{"rendered":"\n

Subkompakta elbilar har blivit ganska popul\u00e4ra under de senaste \u00e5ren eftersom de utg\u00f6r en perfekt metod f\u00f6r att transportera sig genom livliga stadsgator utan att f\u00f6rorena milj\u00f6n. Bilar som dessa \u00e4r avsedda f\u00f6r hemmaladdning \u00f6ver natten, vilket inneb\u00e4r att de fungerar b\u00e4st n\u00e4r de l\u00e4mnas inpluggade \u00f6ver natten.<\/p>\n\n\n\n

I Europa \u00e4r Peugeot e-208 en av de mest popul\u00e4ra subkompakta elbilarna medan Nissan Leaf \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra elbilarna i USA. Med s\u00e5dana \u00f6verl\u00e4gsna referenser \u00e4r det helt logiskt att j\u00e4mf\u00f6ra de h\u00e4r tv\u00e5 i en direkt matchup. S\u00e5 om du \u00e4r intresserad av att veta hur Peugeot e-208 vs Nissan Leaf slutar, se till att l\u00e4sa den h\u00e4r artikeln!<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 introducerades f\u00f6rst 2020 och \u00e4r baserad p\u00e5 en v\u00e4lk\u00e4nd elbilsplattform med Stellantis som ursprung som ocks\u00e5 \u00e5terfinns i dussintals andra Stellantis-bilar. Nissan Leaf kom ursprungligen ut 2010 medan den andra generationen av Nissan Leaf kom ut 2017.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att Nissan Leaf \u00e4r den allra f\u00f6rsta massproducerade elbilen vilket delvis \u00e4r anledningen till att den blev s\u00e5 ber\u00f6md. Hur elbilen, eftersom branschen har utvecklats snabbt under de senaste \u00e5ren, f\u00f6rtj\u00e4nar Nissan Leaf fortfarande sin heta plats, eller tillh\u00f6r den heta platsen e-208?<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – Den minsta elbilen fr\u00e5n Peugeot<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot e-208 b\u00f6rjar p\u00e5 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederl\u00e4nderna och 35 350 euro i Tyskland. Detta g\u00f6r den till ett ganska prisv\u00e4rt alternativ, s\u00e4rskilt med alla tillg\u00e4ngliga statliga elbilsincitament. F\u00f6r det h\u00e4r priset f\u00e5r du antingen en tv\u00e5- eller femd\u00f6rrars subkompakt hatchback med 139 hk, ett 45 kWh-batteri och en maximal r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 125 och 265 mil beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r den.<\/p>\n\n\n\n

Detta batteri \u00e4r kopplat till en enda elmotor som driver framhjulen och g\u00f6r att e-208 n\u00e5r 60 miles per timme fr\u00e5n stillast\u00e5ende p\u00e5 cirka 8 sekunder. Batteriet kan laddas fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 cirka 25 minuter med hj\u00e4lp av en 150 kW DC-snabbladdare, medan en l\u00e5ngsam AC-laddning p\u00e5 7,4 kW tar cirka 7 timmar och 15 minuter.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser e-208 riktigt modern och futuristisk ut, b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Utrymmet som erbjuds \u00e4r ganska bra f\u00f6r segmentet, men p\u00e5 det hela taget skulle de flesta m\u00e4nniskor h\u00e5lla med om att e-208 inte \u00e4r l\u00e4mplig f\u00f6r att transportera fyra vuxna. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r smidig och kvick vilket g\u00f6r den perfekt f\u00f6r tr\u00e5nga st\u00e4der och smala gator. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r lite av ett mysterium eftersom e-208 fortfarande \u00e4r en ganska ny bil.<\/p>\n\n\n\n

Nissan Leaf – Den kompakta elbilen Pionj\u00e4r<\/h2>\n\n\n\n

Den nuvarande Nissan Leaf kostar mellan 28 995 och 34 945 pund i Storbritannien, 33 400 till 41 100 euro i Tyskland och 35 090 till 41 890 euro i Nederl\u00e4nderna. Den j\u00e4mf\u00f6relsevis billigare modellen \u00e4r den vanliga Nissan Leaf som har ett anv\u00e4ndbart batteri p\u00e5 39 kWh, en r\u00e4ckvidd i verkligheten p\u00e5 cirka 150 mil, en elmotor p\u00e5 148 hk och permanent framhjulsdrift.<\/p>\n\n\n\n

Snabbladdning med maximalt 46 kW laddar batteriet fr\u00e5n 10 % till 80 % p\u00e5 cirka 43 minuter medan l\u00e5ngsam AC-laddning p\u00e5 3,6 kW tar n\u00e4stan 13 timmar. Den j\u00e4mf\u00f6relsevis dyrare Nissan Leaf+ \u00e4r den du vill ha eftersom den har ett 59 kWh-batteri och en r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 150 och 315 mil beroende p\u00e5 dina k\u00f6rvanor.<\/p>\n\n\n\n

215hk och 251lb-ft vridmoment genom framhjulen \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt medan 0-60mph tider \u00e4r under 7 sekunder. Snabb DC-laddning vid 46 kW tar en timme medan l\u00e5ngsam laddning tar n\u00e4stan 11 timmar. Designm\u00e4ssigt \u00e4r Nissan Leaf inte en s\u00e4rskilt attraktiv bil, men interi\u00f6ren \u00e4r lite mer livlig.<\/p>\n\n\n\n

Leaf+ \u00e4r ocks\u00e5 en \u00f6verraskande rymlig bil med tillr\u00e4ckligt med utrymme b\u00e5de fram och bak. K\u00f6rupplevelsen \u00e4r ganska ordin\u00e4r medan komforten lelectric carels \u00e4r tillr\u00e4cklig.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Peugeot e-208 \u00e4r b\u00e4ttre<\/h2>\n\n\n\n

Vid en f\u00f6rsta anblick kan det se ut som att Nissan Leaf \u00e4r mycket b\u00e4ttre \u00e4n e-208, s\u00e4rskilt n\u00e4r man bet\u00e4nker att Leaf erbjuder ett st\u00f6rre batteri, mer utrymme och b\u00e4ttre r\u00e4ckvidd. Howelectric carer, alla batteri- och r\u00e4ckviddsf\u00f6rdelar som Nissan Leaf har faller bort j\u00e4mf\u00f6rt med e-208 eftersom dess laddningshastigheter \u00e4r otroligt l\u00e5ngsamma. Detta inneb\u00e4r att electric caren om e-208 har ett mindre batteri kommer du att kunna g\u00f6ra mer k\u00f6rtid i e-208 eftersom du kan ladda den mycket snabbare.<\/p>\n\n\n\n

Designm\u00e4ssigt ser e-208 helt enkelt mer m\u00e5linriktad ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan. Den \u00e4r mycket attraktivare och har mycket mer karakt\u00e4r fr\u00e5n bakom ratten. Leaf, elbilen \u00e4ven om den \u00e4r en fantastisk bil, k\u00e4nns egentligen inte s\u00e4rskilt underh\u00e5llande att leva med.<\/p>\n\n\n\n

E-208 \u00e4r b\u00e4ttre utrustad, erbjuder mycket snabbare laddningshastigheter, erbjuder b\u00e4ttre v\u00e4rde, b\u00e4ttre utseende och mycket mer karakt\u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Varf\u00f6r ska jag k\u00f6pa Nissan Leaf framf\u00f6r Peugeot e-208?<\/h4>\n\n\n\n

Nissan Leaf \u00e4r den bekv\u00e4mare bilen f\u00f6r flera vuxna eftersom den erbjuder mycket mer utrymme b\u00e5de i bilen och i bagageluckan. Om du inte beh\u00f6ver mer \u00e4n 150-310 mils r\u00e4ckvidd dagligen och du kan ladda den \u00f6ver natten kan du dra nytta av Leafs batterif\u00f6rdelar j\u00e4mf\u00f6rt med e-208.<\/p>\n\n\n\n

Howelectric carer, om du vill ha en elbil som ocks\u00e5 kan g\u00f6ra l\u00e5ngdistansresor skulle jag v\u00e4lja e-208 eftersom snabbare laddningshastigheter \u00e4r mycket viktigare i den verkliga v\u00e4rlden j\u00e4mf\u00f6rt med ren batteristorlek. Detta beror p\u00e5 att du kan \u00e4ndra dina k\u00f6rvanor f\u00f6r att \u00f6ka\/minskas din r\u00e4ckvidd medan laddningshastigheterna inte kan \u00e4ndras, \u00e5tminstone inte av konsumenten.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Nissan Leaf b\u00e4ttre \u00e4n Leaf+?<\/h4>\n\n\n\n

Nissan Leaf+ \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n den vanliga Leaf eftersom den erbjuder ytterligare trim lelectric carels, mer kraft och st\u00f6rre r\u00e4ckvidd tack vare ett st\u00f6rre batteri. Dessa skillnader spelar en stor roll eftersom laddningshastigheterna f\u00f6r Nissan Leaf \u00e4r ganska pinsamma f\u00f6r tillst\u00e5ndet i den nuvarande bilindustrin.<\/p>\n\n\n\n

Med detta sagt kommer Nissan att uppgradera laddningshastigheterna i den kommande Nissan Leaf+ vilket inneb\u00e4r att du kommer att kunna ladda den med 100 kW vilket kommer att minska laddningshastigheterna med mer \u00e4n h\u00e4lften och g\u00f6ra Leaf+ mycket mer konkurrenskraftig.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Nissan Leaf den f\u00f6rsta elbilen?<\/h4>\n\n\n\n

Nissan Leaf kallas ofta f\u00f6r den allra 100 % f\u00f6rsta massproducerade elbilen, vilket \u00e4r sant. Det \u00e4r inte den allra f\u00f6rsta elbilen eftersom elbilar faktiskt debuterade redan p\u00e5 1800-talet, men ingen lyckades g\u00f6ra en riktig konsumentklassad elbil f\u00f6r massorna f\u00f6re Nissan.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Subkompakta elbilar har blivit ganska popul\u00e4ra under de senaste \u00e5ren eftersom de utg\u00f6r en perfekt metod f\u00f6r att transportera sig genom livliga stadsgator utan att f\u00f6rorena milj\u00f6n. Bilar som dessa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[57,60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6205"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6205"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6205\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6206,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6205\/revisions\/6206"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6205"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6205"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6205"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}