{"id":6195,"date":"2023-02-14T09:25:16","date_gmt":"2023-02-14T09:25:16","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6195"},"modified":"2023-02-14T09:25:19","modified_gmt":"2023-02-14T09:25:19","slug":"vanliga-problem-med-ford-mondeo-hybrid","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-mondeo-hybrid\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Mondeo Hybrid"},"content":{"rendered":"\n

Ford Mondeo var Fords fr\u00e4msta sedan innan den lades ned 2022 efter n\u00e4stan tre decennier av kontinuerlig produktion. Anledningen till att Ford sparkade Mondeo \u00e4r att man vill fokusera sina anstr\u00e4ngningar p\u00e5 SUV:er, crossovers och elbilar v\u00e4l.<\/p>\n\n\n\n

Mondeo sparkades inte f\u00f6r att den var d\u00e5lig, op\u00e5litlig eller impopul\u00e4r, utan snarare f\u00f6r att Ford beslutade sig f\u00f6r att g\u00e5 bort fr\u00e5n sedans helt och h\u00e5llet. Ford \u00e4r mest intresserad av att g\u00f6ra crossovers, SUV:er och lastbilar vilket alltid har varit sk\u00f6rden i Fords sortiment. Begagnade Mondeos finns dock \u00f6verallt och att k\u00f6pa kan vara en bra id\u00e9.<\/p>\n\n\n\n

Innan du best\u00e4mmer dig f\u00f6r en hybrid b\u00f6r du vara medveten om alla vanliga Ford Mondeo Hybrid-problem som kan p\u00e5verka din \u00e4garupplevelse mycket. Dessa inkluderar det faktum att endast en handfull av dessa har s\u00e5lts i Europa vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r sv\u00e5rt att f\u00f6rst\u00e5 hur p\u00e5litliga eller op\u00e5litliga dessa bilar \u00e4r.<\/p>\n\n\n\n

Vissa \u00e4gare har rapporterat problem med att 12V-batteriet d\u00f6r i f\u00f6rtid medan vissa ocks\u00e5 har rapporterat problem med den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan. Andra problem \u00e4r bland annat felaktig nyckell\u00f6s start- och startfunktion och en hel rad potentiella elektriska problem som f\u00f6ljer med.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e5gt antal tillverkade exemplar<\/h2>\n\n\n\n

Som n\u00e4mndes i inledningen har endast ett mycket begr\u00e4nsat antal av dessa bilar n\u00e5gonsin s\u00e5lts i Europa, vilket inneb\u00e4r att det \u00e4r n\u00e4stan om\u00f6jligt att skaffa sig en adekvat bed\u00f6mning av hur tillf\u00f6rlitliga eller op\u00e5litliga dessa bilar faktiskt \u00e4r. Dessutom beh\u00e5ller inte ens de som k\u00f6pt Mondeo den ofta tillr\u00e4ckligt l\u00e4nge f\u00f6r att ens vara v\u00e4rda en bed\u00f6mning.<\/p>\n\n\n\n

Som s\u00e5dan kan vi inte ens b\u00f6rja s\u00e4ga om dessa bilar \u00e4r p\u00e5litliga eller op\u00e5litliga, vilket inneb\u00e4r att allt handlar om den specifika bil du tittar p\u00e5. Om s\u00e5 verkligen \u00e4r fallet ska du se till att endast v\u00e4lja ett begagnat exemplar som har h\u00e5llits i gott skick och d\u00e4r alla n\u00f6dv\u00e4ndiga service- och underh\u00e5llsintervaller har utf\u00f6rts korrekt.<\/p>\n\n\n\n

Problem med automatisk v\u00e4xell\u00e5da<\/h2>\n\n\n\n

Mondeo hybrid anv\u00e4nde en Ford egenutvecklad dubbelkopplad Powershift-v\u00e4xell\u00e5da som \u00e4r ben\u00e4gen att drabbas av olika problem och beh\u00f6ver oljebyte i r\u00e4tt tid f\u00f6r att de inte ska uppst\u00e5. Det s\u00e4gs att det \u00e4r b\u00e4st att byta ut automatv\u00e4xelv\u00e4tskan i dessa mycket 35 000 miles eller s\u00e5 om du vill att de ska h\u00e5lla s\u00e5 l\u00e4nge som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

De vanligaste problemen med Powershift-l\u00e5dan \u00e4r l\u00e4ckor, en sl\u00e4pande koppling, v\u00e4xelglidning, konstiga ljud n\u00e4r bilen st\u00e5r i neutrall\u00e4ge, f\u00f6rdr\u00f6jda v\u00e4xlingar eller att v\u00e4xell\u00e5dan g\u00e5r in i neutrall\u00e4ge utan n\u00e5gon uppenbar anledning. Dessa problem tenderar att adderas till varandra om du inte agerar snabbt, s\u00e5 se till att vara f\u00f6rsiktig med dessa om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r en Mondeo hybrid.<\/p>\n\n\n\n

Problem med 12V-batteriet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4ven om Ford Mondeo hybrid \u00e4r en hybrid anv\u00e4nder den fortfarande ett 12-voltsbatteri av de flesta av samma sk\u00e4l som bilar som inte \u00e4r hybrider. Detta inneb\u00e4r att bilen startas via den sp\u00e4nning som tillhandah\u00e5lls av detta 12 V-batteri och att m\u00e5nga av bilens tillbeh\u00f6r drivs av detta batteri. Om det g\u00e5r s\u00f6nder kommer du f\u00f6rmodligen inte att kunna starta bilen eller k\u00f6ra de flesta av dess tillbeh\u00f6r.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att batteriet kan d\u00f6 utan n\u00e5gon uppenbar anledning och ganska snabbt. N\u00e5gra \u00e4gare har rapporterat att batteriet d\u00f6r efter att bilen har st\u00e5tt stilla i en vecka eller tv\u00e5. Anledningen till att dessa problem uppst\u00e5r \u00e4r troligen att n\u00e5got drar batteriets str\u00f6m n\u00e4r bilen st\u00e5r parkerad, s\u00e5 se till att testa batteriets effekt n\u00e4r bilen bara st\u00e5r stilla.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r ocks\u00e5 en sak f\u00f6r Mondeo, vilket inneb\u00e4r att du sannolikt kommer att st\u00f6ta p\u00e5 dessa snart nog. M\u00e5nga har rapporterat om problem med den nyckell\u00f6sa inmatningsfunktionen och att bilen v\u00e4grar sl\u00e4ppa in dig, eller att den ibland inte ens k\u00e4nner igen att nyckeln finns i n\u00e4rheten av bilen. Detta kan bero p\u00e5 ett l\u00e5gt batteri i nyckeln, men vissa har rapporterat dessa problem \u00e4ven med ett nytt batteri.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r det andra kan farth\u00e5llaren kopplas ur utan f\u00f6reg\u00e5ende varning medan s\u00e4kringen f\u00f6r str\u00e5lkastartv\u00e4ttarna kan brista, s\u00e4rskilt om du bor i ett kallare klimat. Inredningsbelysningen kan g\u00e5 s\u00f6nder, LED-lamporna i sidoljusen kan g\u00e5 s\u00f6nder och problem med gl\u00f6dlamporna f\u00f6r bakljusen verkar ocks\u00e5 vara n\u00e5got som \u00e4r vanligt med Mondeo.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelningen<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Mondeo en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Ford Mondeo har alltid varit en av de allra b\u00e4sta familjesedanbilarna \u00e4nda sedan den kom ut. Anledningen till att Mondeo \u00e4r s\u00e5 bra \u00e4r att den balanserar kostnader och anv\u00e4ndbarhet riktigt bra. Den brukade konkurrera med VW Passat, som ocks\u00e5 fick sparken av samma sk\u00e4l som Mondeo. B\u00e5da dessa bilar var mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra och det \u00e4r tr\u00e5kigt att de m\u00e5ste f\u00f6rsvinna.<\/p>\n\n\n\n

Hybrid Mondeo \u00e4r sv\u00e5rare att s\u00e4lja eftersom den inte riktigt erbjuder s\u00e5 bra ekonomi siffror vilket inneb\u00e4r att hela hybrid pr\u00f6vningen inte anv\u00e4nds till sin fulla potential.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Ford Mondeo tillbaka?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det verkar som om Ford Mondeo verkligen kommer tillbaka, men inte p\u00e5 det s\u00e4tt du tror. Mondeo kommer inte till USA, Europa, Storbritannien, utan snarare till Kina som fortfarande \u00e4r en s\u00e5 enorm marknad f\u00f6r sedans. En del spekulerade i att den nya Mondeo s\u00e5 sm\u00e5ningom ocks\u00e5 kommer att hitta sin v\u00e4g till v\u00e4sterl\u00e4ndska marknader, men det \u00e4r fortfarande inte helt klart.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att sedans kontinuerligt f\u00f6rlorar sin popularitet i v\u00e4stv\u00e4rlden eftersom folk vill ha SUV:er och crossovers mer och mer med tiden.<\/p>\n\n\n\n

Vilka bilar konkurrerar med Ford Mondeo?<\/h3>\n\n\n\n

Den fr\u00e4msta konkurrenten till Mondeo var VW Passat, men Mondeo byter ocks\u00e5 slag med Peugeot 508 och Skoda Octavia. Av alla dessa \u00e4r 508 och Octavia fortfarande ute, och det verkar som om nya Octavia lyckas vara m\u00e4stare i detta segment av marknaden, \u00e5tminstone vad g\u00e4ller Europa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Mondeo var Fords fr\u00e4msta sedan innan den lades ned 2022 efter n\u00e4stan tre decennier av kontinuerlig produktion. Anledningen till att Ford sparkade Mondeo \u00e4r att man vill fokusera sina<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6196,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6195"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6195"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6195\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6197,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6195\/revisions\/6197"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6196"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6195"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6195"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6195"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}