{"id":6193,"date":"2023-02-13T12:53:35","date_gmt":"2023-02-13T12:53:35","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6193"},"modified":"2023-02-13T12:53:38","modified_gmt":"2023-02-13T12:53:38","slug":"overraskande-fakta-om-vw-tiguan","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/overraskande-fakta-om-vw-tiguan\/","title":{"rendered":"\u00d6verraskande fakta om VW Tiguan"},"content":{"rendered":"\n

Nya Volkswagen Tiguan \u00e4r en fantastisk kulmen av imponerande tekniska l\u00f6sningar i kombination med toppmodern design, s\u00e4kerhet och komfort. Segmentet kompakta familje-SUV:ar \u00e4r exceptionellt popul\u00e4rt just nu, vilket \u00e4r anledningen till att VW g\u00f6r sitt allra b\u00e4sta f\u00f6r att g\u00f6ra nya Tiguan s\u00e5 bra som m\u00f6jligt.<\/p>\n\n\n\n

Om du anser att dagens bilar alla \u00e4r ganska lika och att de saknar autenticitet, se till att kolla in v\u00e5ra \u00f6verraskande fakta om VW Tiguan! I den h\u00e4r artikeln kommer vi att lista n\u00e5gra fakta som g\u00f6r att Tiguan sticker ut fr\u00e5n resten av m\u00e4ngden, men ocks\u00e5 n\u00e5gra som \u00e4r direkt \u00f6verraskande f\u00f6r en bil som Tiguan.<\/p>\n\n\n\n

Namnet Tiguan<\/h2>\n\n\n\n

De flesta biltillverkare nuf\u00f6rtiden har en f\u00f6rutbest\u00e4md process f\u00f6r att namnge sina bilar. Lamborghini namnger sina bilar efter fruktansv\u00e4rda tjurar, BMW namnger sina bilar efter hur de passar in i BMW-sortimentet medan VW tenderar att ha ett specifikt namn f\u00f6r sina modeller som vanligtvis inte har n\u00e5got samband med resten av sortimentet.<\/p>\n\n\n\n

Namnet Tiguan kom till n\u00e4r VW faktiskt genomf\u00f6rde en offentlig namnt\u00e4vling d\u00e4r allm\u00e4nheten gav denna kompakta SUV namnet Tiguan. Sj\u00e4lva ordet kommer fr\u00e5n en blandning av tv\u00e5 ord ”tiger + leguan” eftersom Tiguan \u00e4r en crossover mellan kraft och anpassningsf\u00f6rm\u00e5ga, eller kraft och lekfullhet.<\/p>\n\n\n\n

Interi\u00f6rutrymmet<\/h2>\n\n\n\n

Namnet kompakt SUV l\u00e5ter vanligtvis som om det beskriver en SUV som saknar utrymme. Visserligen \u00e4r Tiguan mycket mindre \u00e4n sina st\u00f6rre br\u00f6der Touareg och Atlas, men det inre utrymmet skiljer sig inte s\u00e5 mycket. Tiguan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r sin smarta anv\u00e4ndning av utrymmet, och med sin raka boxformade exteri\u00f6rdesign drar du nytta av mycket huvudutrymme ocks\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Tiguan kan till och med f\u00e5s med tre s\u00e4tesrader, men den levereras med fem s\u00e4ten som \u00e4r mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r att rymma fem vuxna. Bagageutrymmet gynnas ocks\u00e5 av Tiguans fyrkantiga bakdel eftersom den totala kapaciteten \u00e4r b\u00e4ttre \u00e4n majoriteten av andra bilar i sitt segment.<\/p>\n\n\n\n

Priset<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen \u00e4r ett av de mycket f\u00e5 m\u00e4rken som lyckas g\u00e5 p\u00e5 gr\u00e4nsen mellan segmentet f\u00f6r ekonomibilar och segmentet f\u00f6r ledarbilar. Det inneb\u00e4r att modeller som VW Golf ofta j\u00e4mf\u00f6rs med bilar som Ford Focus och Opel\/Vauxhall Astra, men \u00e4ven Audi A3 och BMW 1-serie.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r precis samma historia med Tiguan eftersom det finns en \u00f6verraskande m\u00e4ngd korsf\u00f6rs\u00e4ljning mellan Tiguan och dess lyxigare bror, Audi Q5. Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 27 000 dollar kostar Tiguan lika mycket som Honda CR-V, Mazda CX-5 och Toyota RAV4, men m\u00e5nga anser att den \u00e4r n\u00e5got lyxigare \u00e4n alla dessa.<\/p>\n\n\n\n

Parts Sharing<\/h2>\n\n\n\n

Tro det eller ej, Audi Q5 och VW Tiguan \u00e4r anm\u00e4rkningsv\u00e4rt lika varandra. B\u00e5da \u00e4r byggda p\u00e5 samma plattform, de delar alla \u00f6vergripande dimensioner och anv\u00e4nder till och med samma motorer och samma v\u00e4xell\u00e5dor i vissa omr\u00e5den. Visst, Audi f\u00e5r n\u00e5gra st\u00f6rre motorer till sina toppmodeller, men majoriteten av Audi Q5-modellerna p\u00e5 gatorna anv\u00e4nder exakt samma motor och v\u00e4xell\u00e5da som Tiguan.<\/p>\n\n\n\n

Detta \u00e4r inte bara begr\u00e4nsat till mekaniken eftersom det finns m\u00e5nga andra saker som Q5 delar med Tiguan. Visst, de allra senaste iterationerna av b\u00e5da \u00e4r mer olika \u00e4n vad de brukade vara, men man kan l\u00e4tt blunda och inte kunna se skillnad p\u00e5 medelutrustade j\u00e4mf\u00f6rbara modeller.<\/p>\n\n\n\n

Den kan k\u00f6ra offroad<\/h2>\n\n\n\n

Det \u00e4r ingen \u00f6verraskning att majoriteten av kompakta SUV:er nuf\u00f6rtiden \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n terr\u00e4ngmaskiner, men Tiguan har faktiskt n\u00e5gra knep i rock\u00e4rmen som g\u00f6r att den skiljer sig fr\u00e5n de flesta. Med tillvalet 4MOTION AWD-system kan du f\u00e5 Tiguan med funktioner som dedikerade l\u00e4gen f\u00f6r sn\u00f6\/offroad, backningsl\u00e4ge och n\u00e5gra andra smarta knep.<\/p>\n\n\n\n

Eftersom de flesta SUV:er i sin klass \u00e4r helt inriktade p\u00e5 att vara n\u00e5got annat \u00e4n pendlarfordon ger Tiguan dig m\u00f6jlighet att anv\u00e4nda den \u00e4ven utanf\u00f6r asfalten.<\/p>\n\n\n\n

Infotainmentsystem<\/h2>\n\n\n\n

Infotainmentsystemet i nya Tiguan \u00e4r ett av de b\u00e4sta, om inte det b\u00e4sta infotainmentsystemet i sin klass. De allra senaste touchk\u00e4nsliga VW-sk\u00e4rmarna kommer med en oklanderlig respons och skarp grafik och \u00e4r relativt enkla att anv\u00e4nda. Visserligen gjorde den nya Golf detta lite sv\u00e5rare, men den nuvarande Tiguan h\u00e5ller fortfarande sina A\/C-kontroller borta fr\u00e5n den centrala sk\u00e4rmen.<\/p>\n\n\n\n

Den digitala instrumentpanelen \u00e4r ocks\u00e5 riktigt ren och l\u00e4tt att f\u00f6rst\u00e5, och man kan se inspirationen fr\u00e5n Audi MMI Virtual Cockpit bakom den. Detta \u00e4r en stor komplimang till VW-systemet eftersom Audis Virtual Cockpit var pionj\u00e4r inom detta segment och fortfarande \u00e4r branschledande n\u00e4r det g\u00e4ller digitala m\u00e4tarluckor.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avdelning<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r bra med nya VW Tiguan?<\/h4>\n\n\n\n

Det som \u00e4r bra med VW Tiguan \u00e4r det faktum att den ligger mellan den billigare delen av segmentet kompakta SUV:er och det mer illustra segmentet kompakta SUV:er f\u00f6r f\u00f6retag som kostar mycket mer pengar. Tiguan har n\u00e5got av en privilegierad status i det f\u00f6rstn\u00e4mnda eftersom den \u00e4r ett riktigt bra paket f\u00f6r en SUV p\u00e5 ekonominiv\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

De motorer som erbjuds \u00e4r bekanta f\u00f6r de flesta medan dubbelkopplingen DSG ocks\u00e5 \u00e4r en av de b\u00e4sta p\u00e5 marknaden, utom kanske f\u00f6r man\u00f6vrering i l\u00e5ga hastigheter. Tiguan \u00e4r rymlig, prisv\u00e4rd att k\u00f6ra, hyfsat p\u00e5litlig och ganska popul\u00e4r p\u00e5 andrahandsmarknaden.<\/p>\n\n\n\n

Vad \u00e4r d\u00e5ligt med nya VW Tiguan?<\/h4>\n\n\n\n

VW Tiguan ser imponerande ut fr\u00e5n utsidan, men dess inredning ser likadan ut som den du hittar i en 10 \u00e5r gammal VW Golf. Detta inneb\u00e4r att dess interi\u00f6r i princip \u00e4r baserad p\u00e5 Mk7 Golfs interi\u00f6r, men har sedan dess maskerats med n\u00e5gra uppgraderingar som \u00e4rligt talat inte gjorde mycket f\u00f6r att f\u00f6r\u00e4ndra den \u00f6vergripande designen.<\/p>\n\n\n\n

Andra d\u00e5liga aspekter av Tiguan \u00e4r det faktum att den \u00e4r lite intets\u00e4gande och oinspirerande och det faktum att v\u00e4lutrustade modeller g\u00e5r f\u00f6r lika mycket som vissa premium executive compact SUV:er g\u00f6r.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nya Volkswagen Tiguan \u00e4r en fantastisk kulmen av imponerande tekniska l\u00f6sningar i kombination med toppmodern design, s\u00e4kerhet och komfort. Segmentet kompakta familje-SUV:ar \u00e4r exceptionellt popul\u00e4rt just nu, vilket \u00e4r anledningen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5592,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6193"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6193"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6193\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6194,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6193\/revisions\/6194"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5592"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6193"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6193"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6193"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}