{"id":6190,"date":"2023-02-13T10:00:55","date_gmt":"2023-02-13T10:00:55","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6190"},"modified":"2023-02-13T10:00:57","modified_gmt":"2023-02-13T10:00:57","slug":"vanliga-problem-med-ford-tourneo-custom","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-ford-tourneo-custom\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Ford Tourneo Custom"},"content":{"rendered":"\n

Ford Tourneo van \u00e4r i huvudsak en mer lyxig version av Ford Transit eftersom den \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor och bagage i st\u00e4llet f\u00f6r verktyg och maskiner, vilket inneb\u00e4r att den \u00e4r b\u00e5de bekv\u00e4mare och b\u00e4ttre utrustad \u00e4n Transit. Det \u00e4r ocks\u00e5 en riktigt popul\u00e4r sk\u00e5pbil \u00f6ver hela v\u00e4rlden eftersom m\u00e5nga anv\u00e4nder dessa sk\u00e5pbilar f\u00f6r beskattnings\u00e4ndam\u00e5l.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att ett fordon ska vara en bra taxibil m\u00e5ste det kunna st\u00e5 emot alla de missf\u00f6rh\u00e5llanden som f\u00f6ljer med taxik\u00f6rning, f\u00f6rutom att det ska kunna krossa en enorm k\u00f6rstr\u00e4cka p\u00e5 en ganska sn\u00e4v tidsperiod. D\u00e4rf\u00f6r kommer vi nu att n\u00e4mna alla vanliga Ford Tourneo Custom-problem och ber\u00e4tta vad den \u00e4r skyldig att g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 dessa.<\/p>\n\n\n\n

Effektf\u00f6rlust verkar vara det problem som de flesta pratar om medan f\u00f6r tidigt slitage av bromsar och d\u00e4ck ocks\u00e5 \u00e4r riktigt vanligt. Olika problem med bilens el verkar ocks\u00e5 f\u00f6rekomma, s\u00e4rskilt med luftkonditioneringssystemet. Drivaxelkopplingen kan g\u00e5 s\u00f6nder och g\u00f6ra att fordonet rullar iv\u00e4g n\u00e4r det st\u00e5r i parkeringsl\u00e4ge.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen m\u00e5ste vi prata om problem med strypventilkroppen som kan g\u00f6ra att den mer bekv\u00e4ma versionen av Transit inte alls \u00e4r bekv\u00e4m. P\u00e5 det hela taget verkar Tourneo Custom vara en hyfsat p\u00e5litlig bil som f\u00f6rtj\u00e4nar sin plats p\u00e5 marknaden, men bara om du \u00e4r vaksam och tar hand om alla problem innan de uppst\u00e5r.<\/p>\n\n\n\n

Effektbortfall<\/h2>\n\n\n\n

Transit och Tourneo \u00e4r tv\u00e5 sidor av samma mynt och d\u00e4rf\u00f6r \u00e4r det helt logiskt att b\u00e5da lider av detta problem. Dessa problem verkar vara vanligast med 2015-2017 Tourneo-modellerna och orsakas oftast av vattenl\u00e4ckor som t\u00e4pper till br\u00e4nsle- och luftfiltren. Detta blockerar br\u00e4nslepassagen och g\u00f6r att motorn k\u00e4mpar emot, kanske till och med stannar.<\/p>\n\n\n\n

En igensatt br\u00e4nsleinjektor \u00e4r ocks\u00e5 n\u00e4ra relaterad till dessa problem och \u00e4r ofta kopplad till en kontrollampa. F\u00f6r att reparera detta problem m\u00e5ste du f\u00f6rst se till att det verkligen finns en l\u00e4cka. Om den g\u00f6r det m\u00e5ste du ta hand om den, spola systemet och byta ut alla skadade\/tillt\u00e4ppta filter och br\u00e4nsleinjektorer.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r tidigt slitage av bromsar och d\u00e4ck<\/h2>\n\n\n\n

Det finns en hel del rapporter som vandrar runt p\u00e5 internet om att bakre bromsarna p\u00e5 Ford Transit\/Tourneo ofta h\u00e5ller mindre \u00e4n 15 000 mil per upps\u00e4ttning. Detta \u00e4r verkligen ett problem eftersom de som \u00e4ger fordon i flottan l\u00e4tt kan bli skr\u00e4mda av dessa eftersom de \u00f6kar de v\u00e4sentliga underh\u00e5llskostnaderna f\u00f6r dessa fordon avsev\u00e4rt.<\/p>\n\n\n\n

Kaliper verkar vara huvudorsaken till att detta h\u00e4nder eftersom de \u00e4r ben\u00e4gna att fastna. Om detta sker finns det ocks\u00e5 en stor chans att det kommer att orsaka f\u00f6r tidigt oj\u00e4mnt d\u00e4ckslitage ocks\u00e5. P\u00e5 det hela taget, om du h\u00e5ller koll p\u00e5 detta b\u00f6r du vara okej.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Elektriska problem \u00e4r n\u00e5got som de flesta bilar lider av p\u00e5 ett eller annat s\u00e4tt och Tourneo \u00e4r inte annorlunda. Det mest problematiska omr\u00e5det av dem alla \u00e4r luftkonditioneringssystemet som ibland kan v\u00e4gra att kyla ner kup\u00e9n s\u00e5 effektivt som det borde. De m\u00f6jliga orsakerna till dessa problem \u00e4r smuts och skr\u00e4p som fastnar i systemet eller till och med systeml\u00e4ckor.<\/p>\n\n\n\n

Andra elektriska problem inkluderar problem med tillbeh\u00f6r som reagerar l\u00e5ngsamt eller inte fungerar, eller problem med saker som elektriska l\u00e5s, elektriska f\u00f6nster eller radio\/infotainmentsystemet.<\/p>\n\n\n\n

Problem med kardanaxeln<\/h2>\n\n\n\n

Ett av de farligare problemen med Tourneo \u00e4r att drivaxelkopplingen kan g\u00e5 s\u00f6nder och d\u00e4rmed orsaka betydande skador p\u00e5 motorn, eventuellt till och med f\u00e5 bilen att rulla n\u00e4r den \u00e4r parkerad. Om dessa kopplingar g\u00e5r av \u00e4r det s\u00e4kert att de orsakar mekanisk skada p\u00e5 det mesta i sin omgivning, vilket inneb\u00e4r att de ocks\u00e5 kan f\u00f6rst\u00f6ra bromsarna.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt att detta \u00e4r en oerh\u00f6rt farlig fr\u00e5ga som m\u00e5ste unders\u00f6kas omedelbart. Ford gjorde till och med en g\u00e5ng en \u00e5terkallelse av Transit p\u00e5 grund av just detta problem, vilket \u00e4r anledningen till att detta ocks\u00e5 sker f\u00f6r Tourneo.<\/p>\n\n\n\n

Problem med spj\u00e4llkroppen<\/h2>\n\n\n\n

Gaspedalen kontrollerar m\u00e4ngden luft som kommer in i motorn via gaspedalen, vilket inneb\u00e4r att om den g\u00e5r s\u00f6nder kommer sk\u00e5pbilen att k\u00f6ras fruktansv\u00e4rt d\u00e5 de blandningar som beh\u00f6vs f\u00f6r att motorn ska f\u00f6rbr\u00e4nnas ordentligt kommer att vara \u00f6verallt.<\/p>\n\n\n\n

Det h\u00e4r problemet kan \u00e5tg\u00e4rdas antingen genom att reng\u00f6ra spj\u00e4llhuset (om m\u00f6jligt), eller om det inte \u00e4r m\u00f6jligt m\u00e5ste du byta ut det eftersom allt annat inte kommer att l\u00f6sa problemet.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Tourneo en bra sk\u00e5pbil?<\/h4>\n\n\n\n

Ford Tourneo \u00e4r en av de mer popul\u00e4ra personbilarna som finns eftersom den \u00e4r baserad p\u00e5 Transit, men \u00e4r mycket mer anv\u00e4ndbar och bekv\u00e4m. Transit \u00e4r utan tvekan den mest framg\u00e5ngsrika globala sk\u00e5pbilen under de senaste tv\u00e5 decennierna, vilket inneb\u00e4r att Tourneo borde bli lika framg\u00e5ngsrik.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att Tourneo inte alls \u00e4r lika framg\u00e5ngsrik som Transit eftersom folk \u00e4lskar Transit f\u00f6r att den \u00e4r ett verktyg, men Tourneo ska vara lite mer ”lyxig”. F\u00f6r dessa \u00e4ndam\u00e5l \u00e4r de flesta \u00e4gare intresserade av tysktillverkade sk\u00e5pbilar, men det tar \u00e4nd\u00e5 inte bort det faktum att Tourneo verkligen \u00e4r en riktigt bra sk\u00e5pbil.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r begagnade Ford Tourneo Vans p\u00e5litliga?<\/h4>\n\n\n\n

En Ford Tourneo \u00e4r hyfsad n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet, vilket inneb\u00e4r att den b\u00f6r f\u00f6rbli det i l\u00e4ngsta tid. Men om sk\u00e5pbilen inte har blivit ordentligt sk\u00f6tt innan du f\u00f6rs\u00f6ker k\u00f6pa den \u00e4r det bara b\u00e4st att inte g\u00e5 p\u00e5 den eftersom felaktigt underh\u00e5ll alltid slutar med att vara viktigare \u00e4n sk\u00e5pbilens inneboende egenskaper.<\/p>\n\n\n\n

Om sk\u00e5pbilen d\u00e4remot har underh\u00e5llits grundligt och i tid finns det inga sk\u00e4l till varf\u00f6r du inte b\u00f6r \u00f6verv\u00e4ga en s\u00e5dan.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Ford Tourneo en 9-sitsig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, Ford Tourneo \u00e4r en 9-sitsig bil eftersom den \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor. Alla dessa nio s\u00e4ten \u00e4r tillr\u00e4ckligt stora f\u00f6r att rymma en vuxen person, men det \u00e4r b\u00e4ttre att vuxna personer sitter i ett av s\u00e4tena i mitten eller framtill i bilen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Tourneo van \u00e4r i huvudsak en mer lyxig version av Ford Transit eftersom den \u00e4r utformad f\u00f6r att transportera m\u00e4nniskor och bagage i st\u00e4llet f\u00f6r verktyg och maskiner, vilket<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6191,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[34],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6190"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6190"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6190\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6192,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6190\/revisions\/6192"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6191"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6190"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6190"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6190"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}