{"id":6188,"date":"2023-02-13T09:11:29","date_gmt":"2023-02-13T09:11:29","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6188"},"modified":"2023-02-13T09:11:31","modified_gmt":"2023-02-13T09:11:31","slug":"peugeot-e-208-vs-opel-corsa-e-vilken-ar-den-basta-elbilen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-e-208-vs-opel-corsa-e-vilken-ar-den-basta-elbilen\/","title":{"rendered":"Peugeot e-208 vs Opel Corsa-e – Vilken \u00e4r den b\u00e4sta elbilen?"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot och Opel\/Vauxhall \u00e4gs b\u00e5da av Stellantis som \u00e4r ett av v\u00e4rldens st\u00f6rsta bilkonglomerat som \u00e4ven \u00e4ger Citroen, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia och Maserati. I den h\u00e4r artikeln ska vi j\u00e4mf\u00f6ra Peugeot e-208 vs Open Corsa-e och ber\u00e4tta vilken av dessa tv\u00e5 som \u00e4r b\u00e4st.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 \u00e4r en subkompakt stadselbil som drivs av ett litet deplaceringsbatteri. Detta inneb\u00e4r att e-208 \u00e4r utformad f\u00f6r stadsbruk och inte \u00e4r s\u00e4rskilt bra f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga motorv\u00e4gsresor. e-208 ser ut som i stort sett alla nya Peugeot-modeller g\u00f6r, b\u00e5de inv\u00e4ndigt och utv\u00e4ndigt.<\/p>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Corsa-e bygger p\u00e5 samma plattform som e-208 vilket inneb\u00e4r att det inte finns s\u00e5 m\u00e5nga skillnader mellan dessa tv\u00e5. Corsa-e ser dock lite mer str\u00f6mlinjeformad ut och dess interi\u00f6r \u00e4r inte lika flashig eller skarp som i e-208.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 det hela taget kan vi s\u00e4ga att detta \u00e4r en riktigt j\u00e4mn t\u00e4vling eftersom det inte \u00e4r m\u00e5nga aspekter som skiljer sig \u00e5t mellan dessa tv\u00e5. Howelectric carer ska vi nu g\u00e5 in p\u00e5 en mer djupg\u00e5ende titt vilket inneb\u00e4r att vi ska j\u00e4mf\u00f6ra dessa n\u00e4r det g\u00e4ller design, effekt, r\u00e4ckvidd, komfort, praktiska egenskaper, tillf\u00f6rlitlighet och priss\u00e4ttning.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-208 – den minsta Peugeot elbilen<\/h2>\n\n\n\n

Med ett utg\u00e5ngspris p\u00e5 31 345 pund i Storbritannien, 32 250 euro i Nederl\u00e4nderna och 35 350 euro i Tyskland s\u00e4tter Peugeot e-208 verkligen scenen i den nedre delen av prisspektrumet f\u00f6r elbilar. \u00c4ven om bensinmodellerna kostar s\u00e5 mycket som 40 % mindre \u00e4r e-208 den b\u00e4ttre bilen f\u00f6r det den \u00e4r avsedd f\u00f6r. Den drivs av ett 45 kWh-batteri med 139 h\u00e4stkrafter och ett vridmoment p\u00e5 192 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Detta r\u00e4cker f\u00f6r att ge den en r\u00e4ckvidd p\u00e5 mellan 125 och 265 mil beroende p\u00e5 hur du k\u00f6r och utomhustemperaturen. 150kW DC-snabbladdning av e-208 fr\u00e5n 15 % till 80 % tar 25 minuter medan l\u00e5ngsam DC-laddning p\u00e5 7,4kW tar drygt 7 timmar.<\/p>\n\n\n\n

Designen p\u00e5 e-208 \u00e4r det som skiljer den fr\u00e5n de flesta i segmentet eftersom e-208 ser riktigt vass och sportig ut. Interi\u00f6ren \u00e4r ocks\u00e5 en bit \u00f6ver resten eftersom designen mer liknar n\u00e5got som en Audi \u00e4n en ekonomisk elbil. Med antingen tv\u00e5 eller fyra d\u00f6rrar \u00e4r e-208 inte den mest rymliga bilen d\u00e4r ute medan tillf\u00f6rlitligheten fortfarande \u00e4r lite av ett mysterium eftersom bilen \u00e4r f\u00f6r f\u00e4rsk f\u00f6r att man ska kunna s\u00e4ga n\u00e5got.<\/p>\n\n\n\n

Opel Corsa-e – den minsta elbilen fr\u00e5n Opel<\/h2>\n\n\n\n

Med ett pris p\u00e5 31 130 pund i Storbritannien \u00e4r Corsa-e bokstavligen identisk med e-208, men priset i Nederl\u00e4nderna \u00e4r noterat till 33 999 euro medan priset i Tyskland \u00e4r satt till 33 895 euro vilket g\u00f6r Corsa-e billigare \u00e4n e-208 i Tyskland men m\u00e4rkbart dyrare i Nederl\u00e4nderna. P\u00e5 det hela taget \u00e4r priss\u00e4ttningen i stort sett densamma.<\/p>\n\n\n\n

Drivlinan i Corsa-e \u00e4r identisk med den i e-208, vilket inneb\u00e4r att Corsa-e anv\u00e4nder samma batteri, samma motor och samma \u00f6vergripande laddningsinfrastruktur. R\u00e4ckvidden uppskattas till mellan 125 och 265 mil, vilket ocks\u00e5 \u00e4r identiskt med e-208.<\/p>\n\n\n\n

Den yttre designen p\u00e5 Corsa-e \u00e4r mer str\u00f6mlinjeformad och enklare, vilket \u00e4ven g\u00e4ller inv\u00e4ndigt. Opel \u00e4r lite stramare p\u00e5 insidan, men den k\u00e4nns lite mer balanserad p\u00e5 v\u00e4gen. Tillf\u00f6rlitligheten \u00e4r ocks\u00e5 ett mysterium eftersom Corsa-e ocks\u00e5 \u00e4r en ganska ny bil.<\/p>\n\n\n\n

Slutsats – Peugeot e-208 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst ligger priserna p\u00e5 de h\u00e4r tv\u00e5 s\u00e5 n\u00e4ra varandra att vi kan kalla det f\u00f6r oavgjort. F\u00f6r det andra \u00e4r drivmedelsdelen av ekvationen identisk, vilket ocks\u00e5 kan ses som ett oavgjort resultat. Designen \u00e4r f\u00f6rvisso subjektiv, men de flesta kommer troligen att f\u00f6redra e-208 eftersom den ser vassare och mer futuristisk ut b\u00e5de p\u00e5 insidan och utsidan.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot har ett bagageutrymme p\u00e5 311 liter medan Corsa-e har 267 liter bagageutrymme. Peugeot e-208 \u00e4r ocks\u00e5 lite l\u00e4ttare men Corsa-e k\u00e4nns lite mer balanserad p\u00e5 v\u00e4gen. e-208 \u00e4r en mycket mer popul\u00e4r bil och den tenderar att skrivas av l\u00e5ngsammare j\u00e4mf\u00f6rt med Corsa-e.<\/p>\n\n\n\n

P\u00e5 grund av det kan vi s\u00e4ga att e-208 \u00e4r den b\u00e4ttre bilen totalt sett eftersom de flesta \u00e4nd\u00e5 v\u00e4ljer e-208. Corsa-e ligger egentligen inte s\u00e5 l\u00e5ngt efter, men den k\u00e4nns inte p\u00e5 samma niv\u00e5 som e-208 n\u00e4r det g\u00e4ller praktiska egenskaper, design och v\u00e4rde.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot e-208 v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en subkompakt och prisv\u00e4rd elbil som \u00e4r perfekt f\u00f6r daglig pendling i tr\u00e5nga stadsmilj\u00f6er \u00e4r e-208 faktiskt en riktigt bra bil och \u00e4r verkligen v\u00e4rd priset. Dessa bilar \u00e4r utformade f\u00f6r innerstadsbruk, vilket inneb\u00e4r att de \u00e4r riktigt l\u00e4tta att man\u00f6vrera, parkera och navigera genom tr\u00e5nga stadsgator.<\/p>\n\n\n\n

e-208 \u00e4r inte en s\u00e4rskilt praktisk bil vilket inneb\u00e4r att den inte klarar sig s\u00e5 bra n\u00e4r det g\u00e4ller flera passagerare. Den k\u00e4nns ocks\u00e5 som en s\u00e4rskilt liten bil vilket inneb\u00e4r att den inte \u00e4r s\u00e5 isolerad eller bekv\u00e4m som n\u00e5got lite st\u00f6rre.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Opel Corsa-e v\u00e4rd det?<\/h4>\n\n\n\n

Opel Corsa-e \u00e4r verkligen v\u00e4rd det om du vill ha en riktigt liten bil f\u00f6r innerstadsbruk. Den kanske inte \u00e4r \u00f6verdrivet sp\u00e4nnande, attraktiv eller popul\u00e4r, men Corsa-e \u00e4r perfekt f\u00f6r dagliga sysslor i livliga stadsk\u00e4rnor. Den brister ocks\u00e5 n\u00e4r det g\u00e4ller innerutrymmet, vilket inneb\u00e4r att fyra vuxna kommer att f\u00e5 det lite tr\u00e5ngt.<\/p>\n\n\n\n

Bagageutrymmet \u00e4r ocks\u00e5 minst sagt begr\u00e4nsat vilket inneb\u00e4r att detta \u00e4r l\u00e5ngt ifr\u00e5n en idealisk l\u00e5ngv\u00e4ga cruiser.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r sm\u00e5 elbilar vettiga?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r de. Elbilar \u00e4r mest vettiga n\u00e4r det g\u00e4ller stadsanv\u00e4ndning eftersom den totala r\u00e4ckvidden och anv\u00e4ndbarheten inte \u00e4r den b\u00e4sta f\u00f6r l\u00e5ngv\u00e4ga resor. M\u00e5nga l\u00e4nder runt om i v\u00e4rlden har inte tillr\u00e4cklig laddningsinfrastruktur, vilket inneb\u00e4r att motorv\u00e4gsresor med ELECTRIC CARs som denna inte \u00e4r n\u00e5got du vill uppleva.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot och Opel\/Vauxhall \u00e4gs b\u00e5da av Stellantis som \u00e4r ett av v\u00e4rldens st\u00f6rsta bilkonglomerat som \u00e4ven \u00e4ger Citroen, Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia och Maserati. I<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5830,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[63,60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6188"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6188"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6188\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6189,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6188\/revisions\/6189"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5830"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6188"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6188"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6188"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}