{"id":6172,"date":"2023-02-10T14:15:01","date_gmt":"2023-02-10T14:15:01","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6172"},"modified":"2023-02-10T14:15:04","modified_gmt":"2023-02-10T14:15:04","slug":"peugeot-1-6-puretech-motorproblem","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/peugeot-1-6-puretech-motorproblem\/","title":{"rendered":"Peugeot 1.6 PureTech Motorproblem"},"content":{"rendered":"\n

F\u00f6r modell\u00e5ret 2023 har Peugeot officiellt sagt att man kommer att sluta erbjuda motorer med enbart diesel och bensin, vilket inneb\u00e4r att alla n\u00e4sta generations Peugeot-bilar kommer att anv\u00e4nda antingen enbart elektriska drivlinor eller en hybriddrivlina. 1.6L PureTech-motorn kommer att avskedas av samma anledning, men m\u00e5nga h\u00e4vdar att den fortfarande \u00e4r f\u00f6r bra f\u00f6r att bli av med.<\/p>\n\n\n\n

Tack och lov \u00e4r begagnatmarknaden fylld av lockande 1.6L PureTech-modeller som inkluderar modeller inte bara fr\u00e5n Peugeot, utan \u00e4ven fr\u00e5n DS, Citroen, Opel\/Vauxhall och till och med BMW och Mini. I den h\u00e4r artikeln ska vi g\u00e5 igenom de vanligaste motorproblemen hos Peugeot 1.6 PureTech och ber\u00e4tta vad som kan g\u00e5 fel med den.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst m\u00e5ste vi n\u00e4mna problem med kugghjulskedjan, n\u00e4rmare best\u00e4mt att kugghjulsremmen kn\u00e4cks och orsakar en massa andra problem. Andra problem \u00e4r oljel\u00e4ckage och problem med br\u00e4nsleinsprutare, som b\u00e5da ocks\u00e5 kan vara dyra och relativt sv\u00e5ra att l\u00f6sa.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 tala om kolavlagringar som faktiskt uppst\u00e5r n\u00e4r motorn har anv\u00e4nts under en l\u00e4ngre tid. Om dessa inte reng\u00f6rs kan de orsaka en uppsj\u00f6 av problem som med st\u00f6rsta sannolikhet kommer att leda till att du m\u00e5ste k\u00f6pa en helt ny motor.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

Timingkedjeproblem \u00e4r n\u00e5gra av de v\u00e4rsta problem som en motor kan drabbas av eftersom de kan orsaka terminal motorskada. Problemet med 1,6L-motorn \u00e4r att dess kedja och kedjekontrollen \u00e4r ben\u00e4gna att slitas i ganska snabb takt. Detta inneb\u00e4r att b\u00e5da dessa kan g\u00e5 s\u00f6nder och kedjan kan leda hela motorn till dess \u00f6verh\u00e4ngande underg\u00e5ng.<\/p>\n\n\n\n

Vissa har sagt att detta beror p\u00e5 att kedjan inte \u00e4r tillr\u00e4ckligt stark f\u00f6r att klara av det vridmoment som denna motor faktiskt kan erbjuda. Ett annat problem beror p\u00e5 en felaktig sp\u00e4nnare som v\u00e4grar att uppr\u00e4tth\u00e5lla r\u00e4tt oljeniv\u00e5. Om dessa problem inte \u00e5tg\u00e4rdas i tid kommer de s\u00e5 sm\u00e5ningom att leda till att kedjan g\u00e5r s\u00f6nder och eventuellt till och med f\u00f6rst\u00f6r motorn och n\u00e5gra av dess n\u00e4rliggande komponenter.<\/p>\n\n\n\n

Oljel\u00e4ckage<\/h2>\n\n\n\n

M\u00e5nga \u00e4gare klagade p\u00e5 att 1,6L PureTech har problem med att uppr\u00e4tth\u00e5lla ett korrekt oljetryck i motorn, vilket s\u00e4kert leder till ett antal problem. Motorolja anv\u00e4nds b\u00e5de f\u00f6r att sm\u00f6rja motorns inre delar och f\u00f6r att h\u00e5lla motorn kall. Om motorn inte kan fungera vid sin optimala temperatur kommer den inte att kunna reng\u00f6ra sig sj\u00e4lv eller bibeh\u00e5lla en anst\u00e4ndig effekt.<\/p>\n\n\n\n

Problemet h\u00e4r \u00e4r att vissa av t\u00e4tningarna runt oljeledningarna och deras tillh\u00f6rande komponenter kan bli sk\u00f6ra och l\u00e4cka olja. Peugeot s\u00e4ger att de korrekta intervallen f\u00f6r oljebyte \u00e4r var 30 000:e kilometer (2 \u00e5r), men m\u00e5nga Peugeot-specialister anser att du b\u00f6r g\u00f6ra det ovan n\u00e4mnda var 15 000-20 000:e kilometer f\u00f6r s\u00e4kerhets skull.<\/p>\n\n\n\n

Br\u00e4nsleinsprutningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Om du h\u00f6r att din 1,6L PureTech v\u00e4ser eller avger kaveljud fr\u00e5n toppen beror det sannolikt p\u00e5 en l\u00e4cka. Om du inte \u00e5tg\u00e4rdar problemet i tid kommer det att leda till f\u00f6roreningar och skador p\u00e5 injektorerna. Om du verkligen missar m\u00e5let kan din turboladdare ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder eftersom oljan blir f\u00f6r f\u00f6rorenad f\u00f6r att ens n\u00e5 turboladdaren.<\/p>\n\n\n\n

Se d\u00e4rf\u00f6r till att vara noga med br\u00e4nsleinsprutarna n\u00e4r du servar bilen. Vissa har ocks\u00e5 rapporterat att de k\u00e4nner stark br\u00e4nslelukt i kup\u00e9n, vilket ofta kan orsakas av l\u00e4ckande br\u00e4nsleinjektorer. Att s\u00e4ga att dessa inte \u00e4r n\u00e5got annat \u00e4n en ol\u00e4genhet \u00e4r fel eftersom det ocks\u00e5 kan vara skadligt f\u00f6r din h\u00e4lsa att uts\u00e4ttas f\u00f6r br\u00e4nslelukt under en l\u00e4ngre tid, s\u00e4rskilt om du inte ofta recirkulerar luften i kup\u00e9n.<\/p>\n\n\n\n

Kolavlagringar<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4r motorer med direktinsprutning kom ut p\u00e5 scenen blev folk f\u00f6rv\u00e5nade \u00f6ver hur kraftfulla dessa motorer kan vara utan att det h\u00e4mmar det totala effektivitetsavtrycket. Spridningsm\u00f6nstret med direktinsprutning m\u00f6jliggjorde st\u00f6rre precision, vilket leder till mer kraft och ger utrymme f\u00f6r en mindre motor, vilket b\u00e5da bidrar till b\u00e4ttre prestanda.<\/p>\n\n\n\n

Nackdelen med direktinsprutning \u00e4r dock kolavlagringar som kan uppst\u00e5 n\u00e4r tjocka lager av kol b\u00f6rjar s\u00e4tta sig p\u00e5 motorns inre delar. Dessa kommer att beh\u00f6va reng\u00f6ras med hj\u00e4lp av tekniken ”Walnut Blasting” n\u00e5gra g\u00e5nger under en v\u00e4l underh\u00e5llen motors livsl\u00e4ngd. Om du inte g\u00f6r detta kommer det att f\u00f6rst\u00f6ra motorn s\u00e5 sm\u00e5ningom.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 1.6L PureTech en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 1.6L PureTech \u00e4r verkligen en riktigt bra motor eftersom den kombinerar god effektivitet med mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt med kraft f\u00f6r alla dina dagliga behov. Visst, den kanske inte \u00e4r \u00f6verdrivet sp\u00e4nnande eller k\u00e4nslom\u00e4ssig, men det \u00e4r naturligt med dessa sm\u00e5 motorer. Det \u00e4r en motor som \u00e4r utformad f\u00f6r att vara ett verktyg, och ett bra verktyg \u00e4r det definitivt.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska synd att dessa l\u00e5ngsamt fasas ut till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r mindre hybridiserade enheter, men det \u00e4r ett tecken p\u00e5 de tider vi lever i. Eftersom s\u00e5 m\u00e5nga bilar anv\u00e4nder dessa motorer kommer de dock att finnas i stort utbud p\u00e5 begagnatmarknaden under m\u00e5nga \u00e5r fram\u00f6ver.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r PureTech-motorer bra?<\/h4>\n\n\n\n

PureTech-motorerna \u00e4r n\u00e5gra av de mest avancerade motorer som PSA-koncernen n\u00e5gonsin har tagit fram. Alla \u00e4r sm\u00e5, kompakta, l\u00e4tta, ekonomiska och har ett relativt litet koldioxidavtryck. \u00c4ven om dessa \u00e4r p\u00e5 v\u00e4g ut \u00e4r de n\u00e5gra av de mest avancerade motorerna du kan hitta i detta segment.<\/p>\n\n\n\n

Vi m\u00e5ste dock p\u00e5peka att det finns en del tillf\u00f6rlitlighetsproblem med dessa som kan g\u00f6ra dem lite o\u00f6nskade ut\u00f6ver det faktum att de inte \u00e4r sp\u00e4nnande.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r PureTech-motorer diesel eller bensin?<\/h4>\n\n\n\n

PureTech-motorer \u00e4r vad Peugeot gillar att kalla sina bensinmotorer. Det finns inga PureTech-dieselmotorer eftersom j\u00e4mf\u00f6rbara dieselmotorer fr\u00e5n Peugeot kallas BlueHDi. Oavsett vilken av dessa tv\u00e5 du f\u00f6redrar \u00e4r b\u00e5da p\u00e5 v\u00e4g ut till f\u00f6rm\u00e5n f\u00f6r nyare, mindre och hybridiserade motorer som \u00e4r de enda alternativen du kan v\u00e4lja f\u00f6r n\u00e4sta generations Peugeot-modeller.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

F\u00f6r modell\u00e5ret 2023 har Peugeot officiellt sagt att man kommer att sluta erbjuda motorer med enbart diesel och bensin, vilket inneb\u00e4r att alla n\u00e4sta generations Peugeot-bilar kommer att anv\u00e4nda antingen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5995,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6172"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6172"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6172\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6173,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6172\/revisions\/6173"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5995"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6172"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6172"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6172"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}