{"id":617,"date":"2021-05-10T10:04:55","date_gmt":"2021-05-10T10:04:55","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=617"},"modified":"2021-05-10T10:04:55","modified_gmt":"2021-05-10T10:04:55","slug":"vilka-mercedes-modeller-har-fyrhjulsdrift-awd","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-modeller-har-fyrhjulsdrift-awd\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes-modeller har fyrhjulsdrift (AWD)?"},"content":{"rendered":"\n

Det f\u00f6rsta AWD-systemet som n\u00e5gonsin monterades p\u00e5 en Mercedes \u00e4r fr\u00e5n 1987 och W124 Mercedes E-Klass. Sedan dess har Mercedes lyckats packa in AWD-systemet i m\u00e5nga olika modeller, fr\u00e5n A-Klass hatchback \u00e4nda upp till flaggskeppet S-Klass.<\/p>\n\n\n\n

Numera kan alla Mercedes-modeller utrustas med ett 4MATIC AWD-system. F\u00f6rsta generationens AWD-system var ett ganska enkelt system med dubbell\u00e5st differential, och Mercedes har inf\u00f6rt 4MATIC+ 2017 f\u00f6r E63 AMG S som det mest avancerade AWD-systemet hittills.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AWD-sedaner<\/h2>\n\n\n\n

C-Klass Mercedes \u00e4r den mindre Mercedes-sedanen som s\u00e4ljs f\u00f6r 51 000 dollar f\u00f6r C300 4MATIC-versionen. C300 4MATIC kostar 10 000 dollar mer \u00e4n RWD C300, men den inkluderar premiumpaketet och det yttre belysningspaketet. Den h\u00e4r versionen erbjuder en 4-cylindrig 2,0L turbo med 255 hk och en kombinerad 23-33 MPG US.<\/p>\n\n\n\n

E-Klass Mercedes \u00e4r en mellanstor premiumsedan som s\u00e4ljs f\u00f6r 57 000 dollar f\u00f6r E350 4MATIC-versionen. Denna version \u00e4r utrustad med samma motor som finns i C300 4MATIC och erbjuder samma effekt och effektivitet. E450 4MATIC erbjuder ocks\u00e5 ett AWD-system f\u00f6r 62 000 dollar och en 362 hk stark 3,0 liters 6-cylindrig motor med EQ Boost-teknik.<\/p>\n\n\n\n

Om du vill ha en AWD Mercedes flaggskepp S-klass kan du vara beredd att betala runt 100 000 dollar f\u00f6r S450 4MATIC eller 107 000 dollar f\u00f6r S560 4MATIC. S450 kommer med en 3,0L inlineturbo med 362 hk och en hygglig 18-28MPG US. 560 kommer med en 4,0L BiTurbo V8 med 463 hk och 17-27MPG US br\u00e4nsleeffektivitetssiffror.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AWD SUV:er<\/h2>\n\n\n\n

2021 Mercedes GLA250 SUV \u00e4r Mercedes subkompakta SUV-crossover p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 som s\u00e4ljs f\u00f6r cirka 36 000 dollar f\u00f6r den vanliga versionen och 38 000 dollar f\u00f6r AWD 4MATIC-versionen av GLA 250. GLA250 har en 2,0 liter inline 4-turbo med 221 h\u00e4stkrafter och en br\u00e4nslef\u00f6rbrukning p\u00e5 24-33 MPG i USA.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes GLB 2021 erbjuds ocks\u00e5 med AWD om du v\u00e4ljer GLB250 4MATIC-versionen som s\u00e4ljs f\u00f6r cirka 46 000 dollar. Den h\u00e4r versionen av GLB erbjuder samma motor som den som finns i GLA250.
Om du vill ha den mellanstora b\u00e4sts\u00e4ljaren Mercedes SUV GLC kan du v\u00e4lja mellan tv\u00e5 olika 4MATIC-modeller. Den f\u00f6rsta \u00e4r GLC 300 4MATIC f\u00f6r 45 000 dollar med en 2,0 liters inline 4-motor med 255 hk och en hygglig 21-28 MPG US, eller en GLC350e hybrid f\u00f6r 52 000 dollar som erbjuder samma motor plus en elmotor f\u00f6r en kombinerad effekt p\u00e5 315 hk.<\/p>\n\n\n\n

GLE i mellanstorlek kan ocks\u00e5 f\u00e5s med ett 4MATIC AWD-system, med b\u00f6rjan i GLE350 4MATIC f\u00f6r 57 000 dollar med en 2,0 liters fyrcylindrig motor med 255 h\u00e4stkrafter. N\u00e4sta i raden \u00e4r GLE450 4MATIC f\u00f6r 62 000 dollar med en 3,0 liters 6-cylindrig linjemotor med 362 h\u00e4stkrafter. Om du vill ha den b\u00e4sta och mest kraftfulla versionen av GLE \u00e4r det GLE580 f\u00f6r 79 000 dollar med en 483 hk stark 4.0L 8-cylindrig cylinder som du ska k\u00f6pa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes SUV-flaggskepp \u00e4r GLS, och GLS har ett AWD-system som standard, s\u00e5 oavsett om du v\u00e4ljer den 6-cylindriga GLS450 f\u00f6r 76 000 dollar eller den 8-cylindriga GLS580 f\u00f6r n\u00e4stan 100 000 dollar f\u00e5r du 4MATIC-systemet inkluderat.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG AWD<\/h2>\n\n\n\n

Alla dessa tidigare n\u00e4mnda 4MATIC-system \u00e4r utvecklade f\u00f6r antingen komfort och s\u00e4kerhet eller terr\u00e4ngf\u00f6rm\u00e5ga, men AMG 4MATIC-system syftar till att ge ett atletiskt och kompetent AWD-system som inte tar bort den rena k\u00f6rgl\u00e4djen.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes AMG 4MATIC-system \u00e4r mycket mer variabla \u00e4n vanligt n\u00e4r det g\u00e4ller kraft\u00f6verf\u00f6ring till en specifik axel. AMG-systemen tenderar att skicka den mesta kraften till bakhjulen n\u00e4r f\u00f6rh\u00e5llandena till\u00e5ter det, medan en mer vanlig 4MATIC mest \u00e4r inriktad p\u00e5 s\u00e4kerhet, komfort och enkel k\u00f6rning.<\/p>\n\n\n\n

\u00c5r 2017 debuterade Mercedes n\u00e4sta generation av 4MATIC-systemet som kallas 4MATIC+. Det h\u00e4r systemet utvecklades p\u00e5 E63 AMG S-modellen, och festtricket i det h\u00e4r systemet \u00e4r den fullst\u00e4ndiga bakhjulsdriftskonfigurationen med en enda knapptryckning.<\/p>\n\n\n\n

Detta gjorde det ocks\u00e5 m\u00f6jligt f\u00f6r E63 att erbjuda ett s\u00e4rskilt driftl\u00e4ge, som skulle frikoppla framaxeln och g\u00f6ra E63 till en helt bakhjulsdriven huligan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes 4MATIC b\u00e4ttre \u00e4n Audi Quattro eller BMW xDrive?<\/h4>\n\n\n\n

Det \u00e4r ganska knepigt att v\u00e4lja det b\u00e4sta systemet av de tre eftersom du inte kan hitta en bil som erbjuder alla tre. Dessa \u00e4r alla m\u00e4rkesspecifika AWD-system och att j\u00e4mf\u00f6ra dem \u00e4r ganska omotiverat, men specifikationerna f\u00f6r varje enskilt system och prioriteringen av varje system skiljer sig ganska mycket \u00e5t och \u00e4r verkligen v\u00e4rt att n\u00e4mna.<\/p>\n\n\n\n

Medan Mercedes prioriterar komfort, och l\u00e4tthet i k\u00f6rningen, \u00e4r 4MATIC-systemet knappt m\u00e4rkbart, BMW:s \u00e5 andra sidan \u00e4r mestadels skr\u00e4ddarsydda f\u00f6r en sportigare dynamisk k\u00f6rupplevelse vilket inneb\u00e4r att xDrive betonar bakhjulsdriften.<\/p>\n\n\n\n

Audi syftar till att balansera de tv\u00e5 f\u00f6r optimalt grepp och s\u00e4kerhet. Audis \u00e4r de du ska k\u00f6pa om du vill ha ett AWD-system f\u00f6r ogynnsamma v\u00e4derf\u00f6rh\u00e5llanden, BMW f\u00f6r dynamisk k\u00f6rning och Mercedes f\u00f6r enkelhet att resa.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r det vettigt att inte v\u00e4lja 4MATIC-systemet p\u00e5 vissa Mercedes-modeller?<\/h4>\n\n\n\n

Det beror p\u00e5. Om du bor i ett sydligt klimat och inte upplever alltf\u00f6r mycket sn\u00f6 eller regn r\u00e4cker det med ett vanligt RWD-system. Dessutom \u00e4r det inte ovanligt att vissa modeller som GLA eller C-Klass har RWD-system, men GLE och GLC \u00e4r det.<\/p>\n\n\n\n

Detta inneb\u00e4r att det \u00e4r starkt rekommenderat att v\u00e4lja 4MATIC-systemet p\u00e5 SUV:erna eftersom det g\u00f6r den mer av en SUV, och det eventuella \u00e5terf\u00f6rs\u00e4ljningsv\u00e4rdet kommer att p\u00e5verkas kraftigt om din icke-4MATIC-modell g\u00e5r mot alla andra bilar som huvudsakligen \u00e4r utrustade med 4MATIC-system.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r Mercedes FWD eller RWD som standard?<\/h4>\n\n\n\n

Mercedesbilar \u00e4r huvudsakligen RWD-bilar, och endast fyra bilar anv\u00e4nder FWD-arkitekturen. GLA, B, CLA och A-klassens hatchback \u00e4r FWD. Resten av Mercedes sortiment \u00e4r antingen RWD eller AWD. N\u00e4r det g\u00e4ller SUV:er har GLS och G-klass 4MATIC som standard och resten av SUV-utbudet erbjuder ett 4MATIC-alternativ.<\/p>\n\n\n\n

AMG-bilarna b\u00f6rjar ocks\u00e5 alla erbjudas med ett AWD-system ocks\u00e5. Detta beror p\u00e5 att ett AWD-system ger b\u00e4ttre grepp och prestanda, och de nyaste 4MATIC+-systemen g\u00f6r det m\u00f6jligt att byta till endast RWD om du s\u00e5 \u00f6nskar.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Det f\u00f6rsta AWD-systemet som n\u00e5gonsin monterades p\u00e5 en Mercedes \u00e4r fr\u00e5n 1987 och W124 Mercedes E-Klass. Sedan dess har Mercedes lyckats packa in AWD-systemet i m\u00e5nga olika modeller, fr\u00e5n A-Klass<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":618,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/617"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=617"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/617\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/618"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=617"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=617"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=617"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}