{"id":6156,"date":"2023-02-07T14:58:00","date_gmt":"2023-02-07T14:58:00","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6156"},"modified":"2023-02-07T14:58:03","modified_gmt":"2023-02-07T14:58:03","slug":"problem-med-peugeot-1-2-puretech-130","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/problem-med-peugeot-1-2-puretech-130\/","title":{"rendered":"Problem med Peugeot 1.2 PureTech 130"},"content":{"rendered":"\n

Den trecylindriga Peugeot PureTech-motorn 1.2L med 130 hk anv\u00e4nds i ett stort antal Peugeot-, Open-, Citro\u00ebn- och DS-bilar. N\u00e4r den f\u00f6rst kom ut blev folk verkligen f\u00f6rv\u00e5nade \u00f6ver hur Peugeot lyckades f\u00e5 en s\u00e5 liten motor som denna att erbjuda 130 hk utan att g\u00e5 s\u00f6nder. Detta \u00e4r lite logiskt eftersom motorn b\u00f6rjade anv\u00e4ndas redan 2016 d\u00e5 den faktiskt vann n\u00e5gra ”Engine of the year awards”.<\/p>\n\n\n\n

Men med \u00e5ren b\u00f6rjade problemen hopas och m\u00e5nga anser nu att 1.2L PureTech \u00e4r ganska op\u00e5litlig. Det v\u00e4rsta 1.2L PureTech-problemet \u00e4r relaterat till tandremmen som kan g\u00e5 s\u00f6nder och orsaka ett antal andra problem. 1.2L-bilen lider ocks\u00e5 av att cylinderhuvudet t\u00e4pps till vilket kan leda till att bilen f\u00e5r ”motorlampor”.<\/p>\n\n\n\n

1.2L \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gen att f\u00f6rbruka lite f\u00f6r mycket motorolja, vilket till slut leder till att du m\u00e5ste tills\u00e4tta mer olja oftare. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna n\u00e5gra problem med motorstyrningsmodulen som kommer att f\u00f6ranleda n\u00e5gra v\u00e4lk\u00e4nda varningslampor och f\u00e5 bilen att tappa kraft eller f\u00f6ranleda att kontrollampan f\u00f6r motorn t\u00e4nds.<\/p>\n\n\n\n

Allt som allt beh\u00f6ver 1,2L PureTech ett l\u00e4mpligt underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid, annars kommer den att f\u00e5 en massa problem. Om du g\u00f6r allt du b\u00f6r g\u00f6ra \u00e4r motorn mer \u00e4n tillr\u00e4ckligt bra f\u00f6r en st\u00f6rre del av 200 000 miles.<\/p>\n\n\n\n

Problem med tandremmen<\/h2>\n\n\n\n

F\u00f6rst och fr\u00e4mst m\u00e5ste vi prata om problem med tandremmen som kan leda till att remmen g\u00e5r s\u00f6nder. Problemet h\u00e4r \u00e4r att remmen p\u00e5 1,2L kan bli ganska oljig och f\u00f6rs\u00e4mras i snabbare takt \u00e4n normalt. Detta inneb\u00e4r att de rekommenderade bytesintervallen inte kommer att g\u00e4lla och att det \u00e4r mer \u00e4n troligt att remmen kommer att kn\u00e4ppa.<\/p>\n\n\n\n

Om detta sker kan det uppst\u00e5 en m\u00e4ngd andra problem med motorn och dess n\u00e4rliggande system, varav vissa blir extremt dyra att \u00e5tg\u00e4rda. \u00c4ven om detta \u00e4r sant m\u00e5ste vi n\u00e4mna att Peugeot anser att detta beror p\u00e5 felaktig oljetyp\/underh\u00e5llsschema. Med andra ord, om du kan visa upp ett register \u00f6ver underh\u00e5ll i r\u00e4tt tid och korrekt oljeanv\u00e4ndning kommer de att \u00e5tg\u00e4rda problemet \u00e5t dig.<\/p>\n\n\n\n

Cylinderhuvudet \u00e4r igensatt<\/h2>\n\n\n\n

1,2L PureTech-motorn \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att uppleva lite ”ryckighet” h\u00e4r och d\u00e4r, vilket antingen kan bero p\u00e5 inkonsekventa f\u00f6rarinstruktioner eller potentiellt p\u00e5 f\u00f6rfj\u00e4drad t\u00e4ndning. Om dessa ryckningar \u00e5tf\u00f6ljs av en kontrollampa f\u00f6r motorn \u00e4r det troligt att din 1.2L PureTech lider av ett problem som kallas f\u00f6r pre-spark-tillst\u00e5nd, vilket vanligtvis \u00e4r relaterat till cylinderhuvudstoppning.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att l\u00f6sa problemet m\u00e5ste du f\u00f6rst inspektera oljeniv\u00e5erna, cylindert\u00e4theten, eventuella oljerester i grenr\u00f6ret eller intagsventilen som l\u00e4cker. Om alla dessa \u00e4r p\u00e5verkade m\u00e5ste du reng\u00f6ra cylinderhuvudet genom att injicera sm\u00e5 p\u00e4rlor i cylinderhuvudet.<\/p>\n\n\n\n

H\u00f6g oljef\u00f6rbrukning<\/h2>\n\n\n\n

Det f\u00f6rmodligen mest omtalade problemet med 1,2L \u00e4r ett problem som har att g\u00f6ra med att bilen dricker f\u00f6r mycket olja. Det h\u00e4r problemet \u00e4r faktiskt tv\u00e5faldigt. Det f\u00f6rsta beror p\u00e5 en felaktig oljeniv\u00e5separator som kan f\u00f6ranleda att motoroljevarningslampan t\u00e4nds redan innan det beh\u00f6vs. Det andra \u00e4r relaterat till l\u00e4ckor som inte \u00e4r s\u00e4rskilt vanliga men som faktiskt kan intr\u00e4ffa.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6r att veta vad som beh\u00f6ver g\u00f6ras m\u00e5ste du provk\u00f6ra bilen i stor omfattning efter att ha fyllt p\u00e5 oljeniv\u00e5n p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt. Om du st\u00f6ter p\u00e5 en l\u00e4cka ska du byta ut den skadade delen och allt ska bli bra. Om det inte finns n\u00e5gra l\u00e4ckor och trycket verkar vara okej beror problemet troligen p\u00e5 den tidigare n\u00e4mnda oljeniv\u00e5separatorn som m\u00e5ste bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Problem med motorstyrningsmodulen<\/h2>\n\n\n\n

1,2L PureTech kan drabbas av n\u00e5gra anm\u00e4rkningsv\u00e4rda mjukvaruproblem, varav de flesta \u00e4r knutna till bilens motorstyrningsmodul. Koden P1137 leder vanligtvis till problem med t\u00e4ndspolarna medan P1338 leder till en felaktig kamaxelpositionssensor. Slutligen \u00e4r P1339 relaterad till gl\u00f6dstiftsmodulen.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten tycks peka mot att ECU \u00e4r den verkliga boven i dramat h\u00e4r eftersom alla ovann\u00e4mnda komponenter faktiskt kan vara okej, men bilen kommer \u00e4nd\u00e5 att forts\u00e4tta att lista alla m\u00f6jliga koder. Om detta verkligen sker, se till att \u00e5terst\u00e4lla motorstyrmodulen vilket brukar l\u00f6sa allt ovanst\u00e5ende och mer.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 1.2L PureTech en bra motor?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 1.2L PureTech-motorn \u00e4r precis vad milj\u00f6aktivister vill ha av en modern bensinmotor. Eftersom det bara \u00e4r en liten 3-cylindrig motor med 1,2L liter slagvolym \u00e4r den mer \u00e4n kapabel att tr\u00e5ka ut dig till d\u00f6ds p\u00e5 specifikationsbladet, men i dagliga f\u00f6rartill\u00e4mpningar \u00e4r 1,2L PureTech faktiskt en riktigt bra motor.<\/p>\n\n\n\n

Verkligheten \u00e4r att den erbjuder en anst\u00e4ndig m\u00e4ngd kraft samtidigt som den \u00e4r riktigt effektiv. 1,2L kommer knappast n\u00e5gonsin att dricka f\u00f6r mycket br\u00e4nsle, oavsett hur du k\u00f6r den. Slutligen \u00e4r det billigt att underh\u00e5lla den eftersom de flesta reservdelar \u00e4r l\u00e4tta att f\u00e5 tag p\u00e5.<\/p>\n\n\n\n

Anv\u00e4nder Peugeot PureTech-motorn p\u00e5 1,2 liter en turboladdare?<\/h4>\n\n\n\n

Ja, det g\u00f6r den. Det skulle vara ganska sv\u00e5rt f\u00f6r en motor att kunna erbjuda 130 h\u00e4stkrafter utan n\u00e5gon form av tv\u00e5ngsinduktion. 1,2L-motorn fanns i n\u00e5gra varianter som inte hade n\u00e5gon turboladdare, men dessa har sedan l\u00e4nge gl\u00f6mts bort eftersom de \u00e4r mycket mindre kraftfulla och d\u00e4rf\u00f6r mycket mindre intressanta f\u00f6r b\u00e5de Peugeot och dess k\u00f6pare.<\/p>\n\n\n\n

Med 130 hk f\u00e5r du verkligen ingen v\u00e4rldsklassupplevelse kraftm\u00e4ssigt, men effektivitetsm\u00e4ssigt \u00e4r det verkligen sv\u00e5rt att sl\u00e5 1,2L PureTech-motorn.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4r PureTech 1.2L f\u00f6r svag f\u00f6r stora bilar?<\/h4>\n\n\n\n

Allt beror p\u00e5 hur du fr\u00e5gar. Om du fr\u00e5gar en familjefar som \u00e4r van vid att k\u00f6ra familjebilar med sm\u00e5 motorer och sm\u00e5 f\u00f6rs\u00e4kringspremier \u00e4r 1,2L PureTech inte understyrd. Om du d\u00e4remot fr\u00e5gar en bilentusiast eller n\u00e5gon som f\u00f6redrar stora lyxbilar kommer de att s\u00e4ga att 1,2L PureTech verkligen \u00e4r underdrivet f\u00f6r stora bilar.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot med 1.2 PureTech 130<\/h2>\n\n\n\n
    \n
  1. Peugeot 208 Hatchback 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n\n\n\n
  2. Peugeot 308 Hatchback 1.2 PureTech 130 GT Line<\/li>\n\n\n\n
  3. Peugeot 2008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n\n\n\n
  4. Peugeot 3008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n\n\n\n
  5. Peugeot 5008 SUV 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n\n\n\n
  6. Peugeot 508 SW 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n\n\n\n
  7. Peugeot Rifter MPV 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n\n\n\n
  8. Peugeot Traveller MPV 1.2 PureTech 130 Allure<\/li>\n<\/ol>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    Den trecylindriga Peugeot PureTech-motorn 1.2L med 130 hk anv\u00e4nds i ett stort antal Peugeot-, Open-, Citro\u00ebn- och DS-bilar. N\u00e4r den f\u00f6rst kom ut blev folk verkligen f\u00f6rv\u00e5nade \u00f6ver hur Peugeot<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6157,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6156"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6156"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6156\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6158,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6156\/revisions\/6158"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6157"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6156"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6156"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6156"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}