{"id":6135,"date":"2023-02-05T08:47:08","date_gmt":"2023-02-05T08:47:08","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6135"},"modified":"2023-02-05T08:47:10","modified_gmt":"2023-02-05T08:47:10","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-106","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-106\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot 106"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot 106 \u00e4r en subkompakt hatchback som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 1991 och beh\u00f6lls fram till 2003 d\u00e5 den eftertr\u00e4ddes av den j\u00e4mf\u00f6relsevis nyare Peugeot 107. 106 var ursprungligen t\u00e4nkt som bara en tre-d\u00f6rrars hatchback, men en femd\u00f6rrars hatchback kom i produktion ett \u00e5r senare.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att g\u00e5 igenom alla vanliga problem med Peugeot 106 och ber\u00e4tta vad du m\u00e5ste se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r en s\u00e5dan. Det handlar bland annat om problem med kopplingen eller olika andra manuella transmissionsrelaterade problem, olika motorproblem eller problem med fj\u00e4dringssystemet.<\/p>\n\n\n\n

Bilens utrustning \u00e4r ocks\u00e5 ben\u00e4gen att g\u00e5 s\u00f6nder, s\u00e4rskilt soltaket. Slutligen m\u00e5ste vi ocks\u00e5 n\u00e4mna en m\u00e4ngd olika elektriska problem, varav vissa \u00e4r ganska sv\u00e5ra att leva med. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Peugeot 106 inte s\u00e4rskilt bra eller d\u00e5lig n\u00e4r det g\u00e4ller tillf\u00f6rlitlighet eftersom allt beror p\u00e5 hur v\u00e4l du underh\u00e5ller eller inte underh\u00e5ller den.<\/p>\n\n\n\n

Hur som helst \u00e4r det en bra id\u00e9 att g\u00f6ra en inspektion f\u00f6re k\u00f6pet innan du k\u00f6per n\u00e5gon bil eftersom detta ger dig en mycket bredare f\u00f6rst\u00e5else f\u00f6r hur v\u00e4lsk\u00f6tt en specifik bil har varit. 106:an \u00e4r inte v\u00e4rldens mest popul\u00e4ra begagnade bil eftersom den \u00e4r s\u00e5 liten och ganska gammal.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 106 levereras med en bra gammal manuell v\u00e4xell\u00e5da, men en v\u00e4xell\u00e5da som verkar lida av n\u00e5gra tydliga problem. F\u00f6r det f\u00f6rsta \u00e4r det k\u00e4nt att v\u00e4xelkabelns kopplingar blir spr\u00f6da, ur led eller skadade, vilket g\u00f6r att v\u00e4xell\u00e5dan v\u00e4xlar p\u00e5 ett mycket sv\u00e5rt och h\u00e5rt s\u00e4tt. Det enklaste s\u00e4ttet att \u00e5tg\u00e4rda detta \u00e4r att byta ut alla slitna kopplingar mot helt nya.<\/p>\n\n\n\n

Kopplingspedalen \u00e4r inte heller fri fr\u00e5n fel vilket \u00e4r anledningen till att den ofta kan fastna i marken och hindra dig fr\u00e5n att v\u00e4xla helt och h\u00e5llet. Kabeln som driver kopplingen \u00e4r sannolikt trasig och b\u00f6r bytas ut. Sj\u00e4lva kopplingen \u00e4r utsatt f\u00f6r accelererande slitage varf\u00f6r det ofta kan vara en bra id\u00e9 att byta ut hela kopplingsenheten vid behov.<\/p>\n\n\n\n

Motorproblem<\/h2>\n\n\n\n

Om din Peugeot 106 b\u00f6rjar avge bl\u00e5 r\u00f6k vid acceleration \u00e4r det troligt att cylinderborrningarna \u00e4r slitna och beh\u00f6ver bytas ut. Huvudpackningen \u00e4r ocks\u00e5 utsatt f\u00f6r \u00f6verdrivet slitage och kan leda till att motorn \u00f6verhettas och att mycket vit r\u00f6k trycks ut. Katalysatorn kan avge knackande ljud och beh\u00f6ver bytas ut.<\/p>\n\n\n\n

Slutligen, om din Peugeot 106 b\u00f6rjar uppleva oregelbunden tomg\u00e5ng vid l\u00e5ga varvtal beror det sannolikt p\u00e5 en problematisk tomg\u00e5ngsregleringsventil som ocks\u00e5 m\u00e5ste bytas ut. P\u00e5 det hela taget kan motorpaletten till Peugeot 106 h\u00e5lla en hyfsad tid om den underh\u00e5lls p\u00e5 r\u00e4tt s\u00e4tt.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

En hel del Peugeot 106-\u00e4gare rapporterade att deras 106:or var k\u00e4nda f\u00f6r att ha bakhjulen v\u00e4nda ut\u00e5t. Andra har ocks\u00e5 rapporterat problem som \u00f6verdrivet knarrande fr\u00e5n det bakre upph\u00e4ngningsomr\u00e5det. B\u00e5da leder till problem med de bakre radiusarmarna som m\u00e5ste bytas ut f\u00f6r att l\u00f6sa problemet helt och h\u00e5llet.<\/p>\n\n\n\n

F\u00f6rutom dessa kan st\u00f6td\u00e4mparna, st\u00f6td\u00e4mparna och alla andra n\u00e4rliggande komponenter drabbas av m\u00e5nga problem, varav vissa \u00e4r relaterade till slitage medan andra \u00e4r relaterade till korrosion.<\/p>\n\n\n\n

Utrustningsproblem<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot 106 \u00e4r nu en ganska gammal bil vilket inneb\u00e4r att den har m\u00e5nga olika problem med m\u00e5nga av sina egenskaper och funktioner. Soltaket \u00e4r ett utm\u00e4rkt exempel p\u00e5 detta d\u00e5 det \u00e4r k\u00e4nt f\u00f6r att l\u00e4cka. Anledningen till att detta sker beror p\u00e5 sm\u00e5 skruvh\u00e5l p\u00e5 soltakets handtag. Vissa har ocks\u00e5 spekulerat i att detta kan orsaka korrosion och leda till allvarligare problem.<\/p>\n\n\n\n

Andra utrustningsrelaterade problem inkluderar en felaktig radio som antingen inte spelar p\u00e5 alla h\u00f6gtalare eller helt och h\u00e5llet inte spelar. De automatiska d\u00f6rrl\u00e5sen kan bli defekta och hindra dig fr\u00e5n att l\u00e5sa upp\/l\u00e5sa bilen via nyckeln. F\u00f6r att l\u00f6sa detta m\u00e5ste du byta ut d\u00f6rrst\u00e4lldonen.<\/p>\n\n\n\n

Elektriska problem<\/h2>\n\n\n\n

Det vanligaste elektriska problemet med 106:an leder till att bilen inte vill starta. Det h\u00e4r problemet kan dock ha ett par skyldiga. Den f\u00f6rsta \u00e4r knuten till bilens generator som slutar att leverera juice till batteriet och d\u00e4rmed s\u00e5 sm\u00e5ningom leder till ett d\u00f6tt batteri. Den andra \u00e4r kopplad till br\u00e4nslepumpens s\u00e4kring som kan g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 grund av att pumpen \u00f6verhettas.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot 106 en p\u00e5litlig bil?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot 106 \u00e4r en liten, men smidig och ganska p\u00e5litlig bil. Tro dock inte att den inte kommer att drabbas av en m\u00e4ngd olika problem, f\u00f6r det kommer den att g\u00f6ra. Dessa bilar har oftast f\u00f6rsummats under sin livstid eftersom de \u00e4r billiga att k\u00f6pa, billiga att k\u00f6ra, billiga att f\u00f6rs\u00e4kra och billiga att s\u00e4lja.<\/p>\n\n\n\n

Det \u00e4r inte m\u00e5nga som har anstr\u00e4ngt sig f\u00f6r att h\u00e5lla sin 106 i ett tillfredsst\u00e4llande skick p\u00e5 grund av att det \u00e4r en bil med s\u00e5 l\u00e5gt v\u00e4rde. D\u00e4rf\u00f6r spelar det egentligen ingen roll hur tillf\u00f6rlitlig 106:an verkligen \u00e4r om du inte kan hitta en som har underh\u00e5llits p\u00e5 ett adekvat s\u00e4tt, \u00e5tminstone inte till ett \u00f6verkomligt pris.<\/p>\n\n\n\n

Har Peugeot 106 servostyrning?<\/h4>\n\n\n\n

\u00c4ldre Peugeot 106-modeller kom utan servostyrning, vilket inte \u00e4r n\u00e5got du vill ha fr\u00e5n en daglig f\u00f6rare. P\u00e5 internet st\u00e5r det att det \u00e4r tekniskt m\u00f6jligt att l\u00e4gga till servostyrning senare, men att detta kan kosta mer \u00e4n vad bilen \u00e4r v\u00e4rd.<\/p>\n\n\n\n

Om du \u00e4r intresserad av en begagnad bil, se till att leta efter en senare modell som \u00e4r utrustad med servostyrning eftersom ingen servostyrning \u00e5r 2023 \u00e4r som att leva utan elektricitet.<\/p>\n\n\n\n

Varf\u00f6r slutade Peugeot att tillverka 106:an?<\/h4>\n\n\n\n

Tekniskt sett upph\u00f6rde Peugeot med 106:an, men dess efterf\u00f6ljare (107) \u00e4r i princip samma som 106:an med ett modernare tillv\u00e4gag\u00e5ngss\u00e4tt. Detta inneb\u00e4r att 107 \u00e4r mer eller mindre lika stor, har samma effekt och samma pris, men med all den nyare och mer avancerade tekniken fr\u00e5n mitten och slutet av 2000-talet.<\/p>\n\n\n\n

107 beh\u00f6lls fram till 2014 d\u00e5 den ersattes av Peugeot 108 som var den allra sista modellen i Peugeot 100-serien eftersom f\u00f6retaget satsade p\u00e5 208 som den minsta bilen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot 106 \u00e4r en subkompakt hatchback som introducerades f\u00f6r f\u00f6rsta g\u00e5ngen f\u00f6r modell\u00e5ret 1991 och beh\u00f6lls fram till 2003 d\u00e5 den eftertr\u00e4ddes av den j\u00e4mf\u00f6relsevis nyare Peugeot 107. 106 var<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6136,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6135"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6135"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6135\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6137,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6135\/revisions\/6137"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6136"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6135"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6135"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6135"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}