{"id":6132,"date":"2023-02-05T07:50:34","date_gmt":"2023-02-05T07:50:34","guid":{"rendered":"https:\/\/bila2z.se\/?p=6132"},"modified":"2023-02-05T07:50:37","modified_gmt":"2023-02-05T07:50:37","slug":"vanliga-problem-med-peugeot-bipper","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vanliga-problem-med-peugeot-bipper\/","title":{"rendered":"Vanliga problem med Peugeot Bipper"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot Bipper \u00e4r en liten familje-\/lastbil som tillverkades av Peugeot mellan 2008 och 2017. Bipper delar sin plattform med Citroen Nemo och Fiat Fiorino. Bipper \u00e4r utformad f\u00f6r att rymmas under den st\u00f6rre Peugeot Partner och \u00e4r fr\u00e4mst avsedd f\u00f6r innerstadsbruk, men den kan klara sig utan problem p\u00e5 en motorv\u00e4g.<\/p>\n\n\n\n

I den h\u00e4r artikeln kommer vi att n\u00e4mna alla vanliga problem med Peugeot Bipper och ber\u00e4tta vad du beh\u00f6ver se upp f\u00f6r om du \u00e4r p\u00e5 marknaden f\u00f6r ett begagnat exemplar. Bipper verkar ha problem med styrkedjan, vilket faktiskt \u00e4r riktigt allvarligt och kan leda till att hela motorn g\u00e5r s\u00f6nder.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem \u00e4r bland annat problem med turboladdaren, problem med v\u00e4xell\u00e5dan, fj\u00e4dringen och att bilen tappar kraft vid acceleration. Verkligheten \u00e4r att de flesta av dessa har anv\u00e4nts f\u00f6r kommersiella \u00e4ndam\u00e5l och det finns en stor chans att de inte underh\u00e5llits s\u00e5 ordentligt.<\/p>\n\n\n\n

Men om du lyckas hitta ett v\u00e4lsk\u00f6tt exemplar med inte alltf\u00f6r m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan kommer du troligen att trivas med den. Det kanske inte \u00e4r den mest p\u00e5litliga Peugeot sk\u00e5pbilen n\u00e5gonsin, men den kan st\u00e5 emot tidens tand och \u00e4r ordentligt sk\u00f6tt.<\/p>\n\n\n\n

Problem med styrkedjan<\/h2>\n\n\n\n

Timingkedjeproblem \u00e4r n\u00e5gra av de v\u00e4rsta problem som en motor kan r\u00e5ka ut f\u00f6r eftersom de oftast b\u00f6rjar sm\u00e5tt och ofta \u00e4r sv\u00e5ra att m\u00e4rka. Om de inte m\u00e4rks tillr\u00e4ckligt snabbt kan de mycket l\u00e4tt leda till allvarliga problem med hela motorn. Alla motorer \u00e4r inte lika n\u00e4r det g\u00e4ller timingproblem eftersom 1,6L Prince-motorn \u00e4r \u00f6verl\u00e4gset v\u00e4rst.<\/p>\n\n\n\n

Sj\u00e4lva tidningskedjan b\u00f6r inspekteras ungef\u00e4r var 50 000:e mil. Om du k\u00e4nner av knackande eller skramlande ljud som kommer fr\u00e5n motorrummet, se till att inspektera sp\u00e4nningskedjan f\u00f6r att se om den har n\u00e5gra tecken p\u00e5 spel. Se alltid till att byta ut kedjan\/sp\u00e4nnaren n\u00e4r du st\u00f6ter p\u00e5 n\u00e5got av dessa.<\/p>\n\n\n\n

Problem med v\u00e4xell\u00e5dan<\/h2>\n\n\n\n

Bipper finns antingen med manuell eller automatisk v\u00e4xell\u00e5da, som b\u00e5da har n\u00e5gra olika problem som \u00e4r v\u00e4rda att uppm\u00e4rksamma. Den automatiska v\u00e4xell\u00e5dan \u00e4r k\u00e4nd f\u00f6r att drabbas av v\u00e4xelglidning och potentiella problem med slipning. Det f\u00f6rstn\u00e4mnda orsakas av \u00f6verdriven belastning och brist p\u00e5 sm\u00f6rjning medan det f\u00f6rstn\u00e4mnda ocks\u00e5 orsakas av brist p\u00e5 sm\u00f6rjning eller potentiell fullst\u00e4ndig brist p\u00e5 transmissionsolja.<\/p>\n\n\n\n

Den manuella v\u00e4xell\u00e5dan kan drabbas av kopplingsrelaterade problem. Det s\u00e4gs att dessa problem n\u00e4stan alltid leder till en fransig kopplingskabel som g\u00f6r att kopplingspedalen blir riktigt tung att koppla in. I de flesta fall kan detta l\u00f6sas helt enkelt genom att byta ut kabeln.<\/p>\n\n\n\n

Problem med fj\u00e4dringen<\/h2>\n\n\n\n

Eftersom dessa bilar ofta anv\u00e4nds f\u00f6r att transportera olika typer av last, tenderar upph\u00e4ngningen som de sitter p\u00e5 att vara utformad f\u00f6r att klara av all den extra p\u00e5frestningen. Fj\u00e4dringskomponenterna \u00e4r dock f\u00f6rbrukningsbara, vilket inneb\u00e4r att de sannolikt kommer att g\u00e5 s\u00f6nder s\u00e5 sm\u00e5ningom. Den mest problematiska upph\u00e4ngningsaspekten av Peugeot Bipper \u00e4r relaterad till upph\u00e4ngningslagren framtill.<\/p>\n\n\n\n

Det enda s\u00e4ttet att l\u00f6sa detta problem helt och h\u00e5llet \u00e4r att bara byta ut lagret n\u00e4r det beh\u00f6vs. De vanligaste lagerrelaterade symptomen \u00e4r \u00f6verdrivet knackande ljud som kommer framifr\u00e5n, s\u00e4rskilt n\u00e4r man k\u00f6r \u00f6ver v\u00e4gb\u00f6ljor och\/eller hastighetsbucklor.<\/p>\n\n\n\n

Bilen f\u00f6rlorar kraft vid acceleration<\/h2>\n\n\n\n

Det sista Peugeot Bipper-problemet som vi kommer att n\u00e4mna idag \u00e4r ett problem som \u00e4r relaterat till underm\u00e5lig acceleration under en m\u00e4ngd olika omst\u00e4ndigheter. Om detta h\u00e4nder under kallt v\u00e4der, s\u00e4rskilt med en HDI-dieselmotor, \u00e4r det troligt att du har problem med insprutarna som m\u00e5ste reng\u00f6ras. Att l\u00e4gga till n\u00e5gra ordentliga br\u00e4nsletillsatser b\u00f6r ocks\u00e5 bidra till att proaktivt l\u00f6sa dessa problem.<\/p>\n\n\n\n

Andra problem kan vara relaterade till bilens br\u00e4nslepump vilket \u00e4r en \u00f6m punkt f\u00f6r vissa Peugeot-motorer som anv\u00e4nds med Bipper. Om bilen stannar, g\u00e5r p\u00e5 tomg\u00e5ng eller inte vill starta, se till att kontrollera br\u00e4nslepumpen. Slutligen kan EGR-ventilen ocks\u00e5 g\u00e5 s\u00f6nder p\u00e5 ett stort antal Peugeot-modeller 2010-2015, s\u00e5 om du k\u00e4nner av \u00f6verdriven r\u00f6kning, d\u00e5lig MPG, brist p\u00e5 kraft och grov tomg\u00e5ng kontrollerar du avgas\u00e5terf\u00f6ringsventilen.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnittet<\/h2>\n\n\n\n

\u00c4r Peugeot Bipper en bra bil?<\/h3>\n\n\n\n

Med cirka 2,5 kubikmeter utrymme i lastutrymmet \u00e4r Bipper en riktigt praktisk och barbent Peugeot sk\u00e5pbil som passar m\u00e5nga m\u00e4nniskors behov perfekt. Du kan ofta se dessa rulla ut p\u00e5 stadens gator eftersom de \u00e4r ett relativt popul\u00e4rt transportmedel f\u00f6r sm\u00e5 och medelstora f\u00f6retag. P\u00e5 det hela taget \u00e4r Bipper en bra bil om den underh\u00e5lls tillr\u00e4ckligt bra.<\/p>\n\n\n\n

Om du st\u00f6ter p\u00e5 ett exemplar med misst\u00e4nkta servicejournaler eller m\u00e5nga mil p\u00e5 klockan, variera dig \u00e4ven om priset \u00e4r riktigt bra. Eftersom de h\u00e4r bilarna oftast anv\u00e4nds f\u00f6r kommersiella \u00e4ndam\u00e5l f\u00e5r de ofta inte samma underh\u00e5llsbehandling som bilar som anv\u00e4nds f\u00f6r att transportera b\u00e5de familjer och privatpersoner.<\/p>\n\n\n\n

Hur m\u00e5nga mil kan en Peugeot Bipper h\u00e5lla?<\/h4>\n\n\n\n

Om du f\u00f6ljer serviceriktlinjerna och inte missbrukar dem b\u00f6r Bipper l\u00e4tt kunna h\u00e5lla 150 000 till 200 000 mil utan att beh\u00f6va st\u00f6rre mekaniska \u00f6versyner. Bipper \u00e4r konstruerad f\u00f6r stadsmilj\u00f6 och dess mekanik \u00e4r utformad f\u00f6r att t\u00e5la mycket stress, men det betyder inte att Bipper kan l\u00e4mnas att ta hand om sig sj\u00e4lv.<\/p>\n\n\n\n

De tidigare n\u00e4mnda timingproblemen \u00e4r ett utm\u00e4rkt exempel eftersom de kan f\u00f6rst\u00f6ra motorn och d\u00e4rmed leda till att bilen inte h\u00e5ller s\u00e5 l\u00e4nge. Men om du f\u00e5ngar upp alla dessa problem i r\u00e4tt tid och g\u00f6r det allra minsta b\u00f6r du kunna n\u00e5 h\u00f6ga miltal.<\/p>\n\n\n\n

Kan man bogsera med en Peugeot Bipper?<\/h4>\n\n\n\n

Peugeot Bipper var aldrig avsedd f\u00f6r n\u00e5gon seri\u00f6s bogsering, men den kan dra upp till 1300 kg\/2 900lbs. Alla Bipper-modeller har dock inte samma klassificering, vilket inneb\u00e4r att du b\u00f6r inspektera dragkrokens undersida f\u00f6r att se den maximala dragkapaciteten f\u00f6r en specifik Bipper.<\/p>\n\n\n\n

Om du best\u00e4mmer dig f\u00f6r att bogsera med Bipper \u00e4r det en bra id\u00e9 att anv\u00e4nda sl\u00e4pvagnsbromsar f\u00f6r allt som \u00e4r tyngre \u00e4n 500 kg\/1 100lbs.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot Bipper \u00e4r en liten familje-\/lastbil som tillverkades av Peugeot mellan 2008 och 2017. Bipper delar sin plattform med Citroen Nemo och Fiat Fiorino. Bipper \u00e4r utformad f\u00f6r att rymmas<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":6133,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[60],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6132"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=6132"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6132\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":6134,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/6132\/revisions\/6134"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/6133"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=6132"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=6132"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=6132"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}