{"id":613,"date":"2021-05-10T09:58:38","date_gmt":"2021-05-10T09:58:38","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/18\/?p=613"},"modified":"2021-05-10T09:58:38","modified_gmt":"2021-05-10T09:58:38","slug":"vilka-mercedes-har-dieselmotor","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/bila2z.se\/vilka-mercedes-har-dieselmotor\/","title":{"rendered":"Vilka Mercedes har dieselmotor?"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes har erbjudit dieselmotorer \u00e4nda sedan f\u00f6retaget grundades. Numera \u00e4r dieselmotorer inte lika popul\u00e4ra som tidigare och p\u00e5 vissa marknader erbjuder Mercedes inte ens n\u00e5gra dieselmodeller l\u00e4ngre.<\/p>\n\n\n\n

I USA har Mercedes slutat erbjuda dieselmotorer f\u00f6rutom Sprinter van sedan n\u00e5gra \u00e5r tillbaka. I Europa finns det m\u00e5nga dieselvarianter av dagens Mercedes Benz-modeller, varav de flesta anv\u00e4nder BlueTec-dieseltekniken.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4stan alla Mercedes-modeller erbjuds som diesel i Europa och p\u00e5 vissa andra marknader, och Mercedes \u00e4r angel\u00e4gen om att h\u00e5lla dieseln vid liv. Vissa dieselmotorer, som den som finns i den nya S-klassen, lovar att erbjuda stor kraft och effektivitet.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes diesel-sedaner<\/h2>\n\n\n\n

Mercedes har gjort sitt rykte om lyx och komfort \u00f6ver genomsnittet fr\u00e4mst med sedans. Den minsta sedanen i Mercedes sortiment \u00e4r C-klassen, och den mest popul\u00e4ra diesel-C-klassen \u00e4r C220d med en 4-cylindrig 2,0-liters dieselmotor med 191 hk. Den b\u00e4sta dieseldrivna Mercedes C-klass \u00e4r C300d med 254 hk.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes E-klass \u00e4r den mellanstora lyxsedanen fr\u00e5n Mercedes som ocks\u00e5 erbjuder n\u00e5gra dieselmotorer. Den mest popul\u00e4ra \u00e4r E220d med en 2,0L 4-cylindrig motor med 194 hk. Toppmodellen i E-klassens dieselmotor \u00e4r E400d med en kraftfull 6-cylindrig dieselmotor med 325 hk.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes S-klass \u00e4r Mercedes Benz flaggskepp bland sedanerna, och S-klassen erbjuds ocks\u00e5 med en dieselmotor. S400d har 340 hk och Mercedes s\u00e4ger att denna motor i S400d \u00e4r den mest kraftfulla Mercedesdiesel som n\u00e5gonsin tillverkats, s\u00e4rskilt om man beaktar vridmomentet p\u00e5 720 Nm.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes diesel SUV:er<\/h2>\n\n\n\n

GLA200d \u00e4r Mercedes diesel-SUV p\u00e5 ing\u00e5ngsniv\u00e5 som erbjuder 150 hk fr\u00e5n en 4-cylindrig 2.0L turbo 4-cylinder kopplad till en halvautomatisk 8-v\u00e4xlad v\u00e4xell\u00e5da som lovar en br\u00e4nsleeffektivitet p\u00e5 40MPG US. \u00c4ven om den h\u00e4r versionen av GLA inte \u00e4r lika kraftfull som vissa andra gasdrivna GLA-modeller \u00e4r GLA200d den mest popul\u00e4ra i Europa.
N\u00e4sta i raden \u00e4r Mercedes b\u00e4sts\u00e4ljande SUV, GLC. Mercedes erbjuder en 2,0 l fyrcylindrig turbo GLC220d med 170 hk eller en 2,0 l fyrcylindrig turbo med 241 hk. B\u00e5da dessa motorer \u00e4r extremt popul\u00e4ra eftersom de erbjuder hyfsad effekt och br\u00e4nsleeffektivitet.<\/p>\n\n\n\n

GLE SUV \u00e4r en mellanstor lyxig SUV fr\u00e5n Mercedes som kan transportera upp till 7 passagerare. GLE erbjuds \u00e4ven som diesel i Europa, och dieselmodellen GLE 300d 4MATIC \u00e4r en av de mest popul\u00e4ra modellerna i sortimentet. 300d erbjuder en 2,1 l 4-cylindrig turbo med 200 hk och imponerande 30+MPG amerikanska br\u00e4nslev\u00e4rden.<\/p>\n\n\n\n

GLS \u00e4r Mercedes SUV-flaggskepp, den st\u00f6rsta och mest \u00f6verd\u00e5diga Mercedes SUV som ocks\u00e5 kan k\u00f6pas med dieselmotor. Modellen i fr\u00e5ga \u00e4r GLS400d med en 3,0L 6-cylindrig turbo med 330 hk som syftar till att hitta en perfekt balans mellan br\u00e4nsleeffektivitet och motorf\u00f6rfining.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes dieselmodeller i USA<\/h2>\n\n\n\n

Som tidigare n\u00e4mnts har Mercedes slutat erbjuda dieselmotorer i USA eftersom diesel inte passar in i en Mercedes amerikanska modellportf\u00f6lj. Det finns m\u00e5nga anledningar till varf\u00f6r Mercedes beslutat att sluta erbjuda dieselmodeller i USA, det kan bero p\u00e5 popularitetsfr\u00e5gor, br\u00e4nslefr\u00e5gor, br\u00e4nslepriser eller den allm\u00e4nna motviljan mot dieselmotorer.<\/p>\n\n\n\n

I USA betraktas dieselmotorer i viss m\u00e5n som arbetarmotorer. De flesta kommersiella fordon drivs av en dieselmotor och de flesta konsumentfordon \u00e4r gasdrivna. Endast ett f\u00e5tal bilar, t.ex. stora pick-up trucks, drivs av dieselmotorer.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes har ocks\u00e5 uppgett att dieselbr\u00e4nslena i USA inte \u00e4r lika raffinerade som i Europa, och om n\u00e5gon anv\u00e4nder s\u00e5dana dieselbr\u00e4nslen under en l\u00e4ngre tid kan det skada sj\u00e4lva motorn. Detta anses vara den fr\u00e4msta anledningen till att Mercedes beslutat att sluta erbjuda dieselmotorer i USA.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-avsnitt<\/h2>\n\n\n\n

Vad \u00e4r f\u00f6rdelarna med dieselbilar?<\/h3>\n\n\n\n

Det finns en hel del f\u00f6rdelar med att \u00e4ga en dieselmotor nuf\u00f6rtiden, och det \u00e4r ganska tydligt att Mercedes och m\u00e5nga andra tyska tillverkare fortfarande \u00e4r angel\u00e4gna om att erbjuda och ytterligare f\u00f6rb\u00e4ttra dieselsortimentet. Dieselmotorer \u00e4r k\u00e4nda f\u00f6r att h\u00e5lla l\u00e4nge, vanligtvis l\u00e4ngre \u00e4n vissa av deras gasdrivna motsvarigheter.<\/p>\n\n\n\n

Dessutom \u00e4r dieselmotorer mer l\u00e4mpade f\u00f6r motorv\u00e4gshastigheter eftersom dieselmotorer vanligtvis erbjuder h\u00f6gre vridmomentsiffror, allt detta leder till att dieselmotorer \u00e4r effektivare och d\u00e4rmed billigare \u00e4n en gasdriven motor.<\/p>\n\n\n\n

Dieselbilar \u00e4r ocks\u00e5 dyrare, och de kostar mer p\u00e5 begagnatmarknaden. De \u00e4r generellt sett mer br\u00e4nsleeffektiva, men de kostar mer om de g\u00e5r s\u00f6nder. Dessutom \u00e4r dieselns \u00f6de fortfarande os\u00e4kert, och framtiden kommer snart att best\u00e4mma dieselmotorns \u00f6de under de kommande \u00e5ren.<\/p>\n\n\n\n

Kommer Mercedes att sluta erbjuda dieselmodeller \u00e4ven p\u00e5 andra marknader?<\/h4>\n\n\n\n

Just nu verkar det som om Mercedes l\u00e5ngsamt slutar med dieselmotorer \u00e4ven p\u00e5 marknaden i Australien\/Oceanien. Fast detta kan bara vara ett rykte eftersom Mercedes \u00e4nnu inte har bekr\u00e4ftat n\u00e5got. I Europa \u00e4r dieselmotorerna lika starka som de n\u00e5gonsin varit och det finns inga tecken p\u00e5 att de kommer att avta n\u00e4r det g\u00e4ller f\u00f6rs\u00e4ljningen.<\/p>\n\n\n\n

Allt detta kommer att bero p\u00e5 m\u00e5nga av de framtida statliga best\u00e4mmelserna, och tidvattnet skiftar st\u00e4ndigt s\u00e5 det finns inga tydliga indikationer p\u00e5 vad som kommer att h\u00e4nda eller n\u00e4r det kommer att h\u00e4nda.<\/p>\n\n\n\n

Finns det n\u00e5gra problem med dieselmotorer?<\/h2>\n\n\n\n

En dieselmotor har m\u00e5nga f\u00f6rdelar, och m\u00e5nga anser att en gasmotor aldrig kommer att erbjuda samma livsl\u00e4ngd och vridmoment som en dieselmotor. Men diesel \u00e4r f\u00f6rst\u00e5eligt nog inte perfekt. Vissa dieselspecifika problem som \u00f6verhettning p\u00e5 grund av \u00f6kad motorbelastning \u00e4r ganska vanliga under sommardagarna.<\/p>\n\n\n\n

\u00c4ven om Mercedes och m\u00e5nga andra biltillverkare numera l\u00e4gger ner enorma summor p\u00e5 f\u00f6rfining av dieselmotorer kommer en diesel alltid att l\u00e5ta traktorliknande, och det \u00e4r inte n\u00e5got som anst\u00e5r en lyxsedan.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e5gra andra problem som oxidation av motorolja, fuktreaktioner, svarta avgaser, f\u00f6rorenat br\u00e4nsle, felaktiga gl\u00f6dstift, sv\u00e5rstart och ov\u00e4ntade effektf\u00f6rluster hos motorn \u00e4r ganska vanliga i dieseluniversumet. Men om du underh\u00e5ller din diesel enligt rekommendationerna b\u00f6r du lyckas undvika alla dessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes har erbjudit dieselmotorer \u00e4nda sedan f\u00f6retaget grundades. Numera \u00e4r dieselmotorer inte lika popul\u00e4ra som tidigare och p\u00e5 vissa marknader erbjuder Mercedes inte ens n\u00e5gra dieselmodeller l\u00e4ngre. I USA har<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":614,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/613"}],"collection":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=613"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/613\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/614"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=613"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=613"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/bila2z.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=613"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}